Risikovurdering
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 15-09-04 22:27

Hvad siger i kloge hoveder til sådan en her:

http://www.appelsin-kanon.dk/

Der er en byg-selv guide til at bygge en såkaldt appelsin-kanon.

Er de for farlige at rode med, eller kan der ikke ske noget?

Jeg er primært bekymret for at kammeret skulle sprænge og beskade skytten,
men jeg tror da ikke det er særligt sandsynligt, da der jo er et relativt
stort hul i kammeret til lighteren, og hvis det skulle sprænge tror jeg kun
der vil komme en flænge eller lignende, og ikke en eksplosion.

Ellers kunne brændfare være et problem, men kan ikke lige se der skulle være
det store med 5 sek. hårlak. eller hvad?

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : Omnolog HMH

Dato : 15-09-04 22:35

dyret kan skyde en appelsin ad helvede til (3-400 m) så den er IKKE ufarlig

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-04 13:16

Martin Kaltoft <martin @ nos pam nitro.dk> skrev:

>Hvad siger i kloge hoveder til sådan en her:

Det samme som den anonyme omnolog: Min ekssvoger har prøvet med
trykluft og skudt appelsiner 500 meter væk.

Jeg tror ikke der er specielle tekniske problemer med den anviste
metode, men der er altid risiko ved ild som man skal være
opmærksom på.

--
Bertel

Fra : Lars

Dato : 16-09-04 13:43

"Martin Kaltoft" <martin @ nos pam nitro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
være
> det store med 5 sek. hårlak. eller hvad?

Der er absolut risiko for explosion, når en appelsin kan kastes 400 meter så
kan al energien ikke komme ud af det lille lighter hul hvis appelsinen
skulle sidde fast. Det bedste er at sørge for at en af samlingerne ikke er
limet fx bundproppen således at denne kan flyve af hvis trykket bliver for
højt. For der er knald på, har netop prøvet med 160mm * 1000 mm brænder
kammer og der er det bedst med fjern tændning.
--
Venlig Hilsen
Lars Funder