sort tøj i varmen
Fra : Omnolog HMH

Dato : 15-09-04 21:21

Jeg har hørt, at når man vil have kølet en øl af i sommervarmen på stranden,
skal man tage et SORT håndlæde, gøre det vådt og vikle om drikkelsen - hele
herligheden lægges så i solen, og det skulle blive køligere.....

Jeg har også hørt, at folk "i de varme lande" køler sig af ved at gå i sorte
kutter/kapper.....

Har noget af dette noget på sig, og i så fald hvorfor ?

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-09-04 21:37

On Wed, 15 Sep 2004 22:21:27 +0200
"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> wrote:

> [...]
> sorte kutter/kapper.....
>
> Har noget af dette noget på sig, og i så fald hvorfor ?

Det med øllen passer meget godt om end man siger at man skal bruge en
våd avis og ikke et sort håndklæde. Den korte forklaring er at der
bruges energi når vandet i avisen går fra flydende form (vand) til
gasform (damp), og denne energi tages fra omgivelserne og dette køler så
på øllen.

Jeg synes generelt at folk i varme lande går i alle farver tøj, men
måske mest over i de lyse nuancer. Jeg kan ikke lige se hvad det sorte
tøj skulle hjælpe på det med varmen.
Til gengæld ved jeg at f.eks. normader i sahara drikker meget varm te.
Dette gør de (efter sigende) fordi det får kroppen til at føle varmen
indefra og derfor sætter kroppens "kølesystem" i gang.
Om det er sandt ved jeg ikke - men det med at de drikker te passer

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-04 13:11

Kim Schulz skrev:

>Til gengæld ved jeg at f.eks. normader i sahara drikker meget varm te.

Det gør jeg også, også når det er varmt. Der findes ikke noget
bedre.

>Dette gør de (efter sigende) fordi det får kroppen til at føle varmen
>indefra og derfor sætter kroppens "kølesystem" i gang.

Jeg tror de (vi) gør det fordi det smager godt og slukker
tørsten, men det er klart at man samtidig får store mængder vand
som jo bruges i køleprocessen.

--
Bertel

Fra : Allan Kusk

Dato : 16-09-04 17:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg tror de (vi) gør det fordi det smager godt og slukker
> tørsten, men det er klart at man samtidig får store mængder vand
> som jo bruges i køleprocessen.

Jeg tror der er mere i det.
Hvis man sidder et sted hvor det bliver mere og mere varmt, føles det værst
lige inden sveden bryder frem. Hvis man så drikker noget varmt og derved
påvirker en af kroppens termostater der sidder i halsen, starter
svedproduktionen og temperaturen falder.
Mvh. Allan Kusk

Fra : *XxX*

Dato : 15-09-04 21:45

"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> wrote in message
> Jeg har også hørt, at folk "i de varme lande" køler sig af ved at gå i
sorte
> kutter/kapper.....

Det er noget med at når luften inden i kappen bliver varem stiger den opad
og ud ved hovedet og så vil den automatisk suge nyt, koldt luft ind fra
neden. Det giver luft gennemstrømning og koldt luft.

Fra : Peter Jensen

Dato : 15-09-04 21:52

Omnolog HMH wrote:

> [...]
> stranden, skal man tage et SORT håndlæde, gøre det vådt og vikle om
> drikkelsen - hele herligheden lægges så i solen, og det skulle blive

Jep. Fordampningen af vandet virker kølende. Jeg så for et stykke tid
siden en meget smart og simpel anordning der skulle kunne køle
betydeligt. I princippet er det bare en lille krukke inden i en større.
Mellemrummet fyldes så med sand og vand. Når krukken står i solen
fordamper vandet lige så stille og køler dermed også den indre krukke.
Et ganske effektivt "køleskab" til folk i varme, fattige lande. Og det
bedste er at det hele er low-tech dele som lokalbefolkningen allerede er
i stand til at fremstille.

Hvis man skal overbevises om at fordampning køler, så kan men bare
stikke en finger i lidt husholdningssprit. Det fordamper ganske hurtigt
ved stuetemperatur og man er ikke i tvivl om den kølende effekt.

> Jeg har også hørt, at folk "i de varme lande" køler sig af ved at gå i
> sorte kutter/kapper.....

En del af effekten er at sort tøj ikke vil lade så meget varmestråling
ramme huden direkte, men den varme der slipper igennem har en anden
effekt. Efterhånden som luften inden i dragten bliver varmet op vil
det, hvis dragten tillader det, danne konvektion som dels transporterer
varm luft ud af tøjet og dels hiver relativt kold luft ind tæt ved
jorden. En simpel men effektiv form for air-conditioning.

--
PeKaJe

Ever notice that even the busiest people are never too busy to tell you
just how busy they are?

Fra : Omnolog HMH

Dato : 15-09-04 22:06

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in message

> [...]
> stikke en finger i lidt husholdningssprit. Det fordamper ganske hurtigt
> ved stuetemperatur og man er ikke i tvivl om den kølende effekt.

OK

> [...]
> varm luft ud af tøjet og dels hiver relativt kold luft ind tæt ved
> jorden. En simpel men effektiv form for air-conditioning.

Men .... det er da allervarmest nede ved jordoverfladen?

Fra : kvaerulant

Dato : 16-09-04 14:01

Omnolog HMH wrote:

> [...]
>kutter/kapper.....
>
>Har noget af dette noget på sig, og i så fald hvorfor ?

Når man nogen steder går med mørkt tøj,
så er det fordi det er fint,
det sorte bliver nemlig hurtigt bleget af solen.
Så jo mørker tøj, jo nyre tøj. Normal blev de riges tøj givet væk,
til nogen lidt fatiger slægtninge når det var falmet lidt.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-09-04 18:16

"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sorte
> kutter/kapper.....
> Har noget af dette noget på sig, og i så fald hvorfor ?

Det er korrekt at sort opsuger mere varme end lyse farver.
Og de udsender flere varmestråler om aftenen og natten - d.v.s. at en person
med mørkt tøj afkøles en lille smule mere, end hvis tøjet var lyst.

Per A. Hansen

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 19-09-04 15:19

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og de udsender flere varmestråler om aftenen og natten - d.v.s. at en person
> med mørkt tøj afkøles en lille smule mere, end hvis tøjet var lyst.

Er der ikke en uheldig sammenblanding af synligt lys og varmestråling i den her diskussion? Jeg
tænker umiddelbart på at de dækker to forskellige frekvensområder.

Carsten