Open Water [Spoiler]
Fra : Peter Heide

Dato : 15-09-04 19:52

Efter min mening en rigtig god film.

Filmen handler om et par travle urban-hipsters der skal stresse
lidt af for dagligdagens.....øhm...stress. Og afsted med båd, futter
de ud på det åbne hav ,sammen med andre der vil have een på
opleveren. Det går grueligt galt da de simpelthen bliver glemt derude.
Ham manden der skal tælle, går i stå ved omkring 18 stykker.
Kradser sig lidt i hovedet.Der var 20 deltagere.
Op i røven med det. Han vil hjem.

De 2 på det åbne hav er ikke alene. Udover en enkelt måge,
en del brandmænd også en hulens bunke hajer.

MEGA SPOILERen kommer nu:

Han bliver simpelthen ædt af hajerne på en meget lidt dramatisk
måde. Hvilke jeg godt kan li'. Jeg ventede et hvert øjeblik en
mega motherfucker af en Jaws kom og åd ham. Men nix. Stille
og roligt. Hvad der sker med hende er lidt mystisk da filmen er
bygget over en "true story" !

Musikken til filmen er ikke specielt maritimt ,nærmest musik
til en cowboy & indianer-film. Hvilket virker lidt mærkeligt.

Under credits ser man en haj der bliver sprættet op. Måske for
at vise:de dræber pgra sult. Mennesket pgra fornøjelse og industri.
Fair nok over for hajerne.

Jeg gir' den film 4 hajbid ud af 6

Fra : Rune Zedeler

Dato : 15-09-04 21:22

Peter Heide wrote:
> Efter min mening en rigtig god film.

Okie, jeg er overrasket. (se mit indlæg fra 10. september)

-Rune

Fra : Peter Heide

Dato : 15-09-04 21:41

Har set den. Den tekniske del er fint dækket ind dér.Og jeg er enig....i den
del.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 29-09-04 21:41

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> wrote in message
> Efter min mening en rigtig god film.

Så fik jeg også set filmen. Jeg syntes også den er rigtig god, og
alternativ! Langt bedre i Blair Witch, men samme stil - er man ikke til
amerikanske forsøg på dogme film incl. psykhologisk suspence skal man holde
sig derfra.

> [...]
> Ham manden der skal tælle, går i stå ved omkring 18 stykker.
> Kradser sig lidt i hovedet.Der var 20 deltagere.

Hehe grunden til at han tæller det til 20 deltagere, som der jo oprindeligt
var - er at 2 personer, en mand og en kvinde kommer op tidligere da kvinden
ikke kan trykudligne sine ører.
Dette ser den ivrige mand der er med ombord som en chance for at komme ud og
dykke da han jo selv har glemt sin maske. Ergo tager mand nr. 1 og mand nr.
2 så ud for at dykke igen, og da de kommer ombord igen tælles de endnu
engang. Altså måtte der være 20 mennesker - men vore kære hovedpersons par
er desværre glemt og borte...

> De 2 på det åbne hav er ikke alene. Udover en enkelt måge,
> en del brandmænd også en hulens bunke hajer.

Føj de er lede de brændmænd.... :-/

> [...]
> mega motherfucker af en Jaws kom og åd ham. Men nix. Stille
> og roligt. Hvad der sker med hende er lidt mystisk da filmen er

Min teori er at hun simpelthen giver op jo.... hvad skulle hun ellers gøre
efter 24timers open water uden mad og drikke..hun vil vil hellere dele
skæbne med sin mand, end at leve et forfærdeligt liv resten af sine dage..
True story kan skam sagtens være gældende alligevel, da de jo finder
kameraet (og sikkert også dykkerdragten hun smider)... Realismen er en af
filmens stærke sider imho.

> Musikken til filmen er ikke specielt maritimt ,nærmest musik
> til en cowboy & indianer-film. Hvilket virker lidt mærkeligt.

Det er vel Haiwaiansk musik, da de givet vis tager på ferie på Hawaii eller
lign.

> Under credits ser man en haj der bliver sprættet op. Måske for
> at vise:de dræber pgra sult. Mennesket pgra fornøjelse og industri.
> Fair nok over for hajerne.

Tja, men også for at vise at de finder kameraet

Men noget helt andet, så syntes jeg at denne scene under credits var utrolig
mentalt forstyrende og skræmmende (og jeg plejer skam ikke være sart)... Jeg
vidste de ville sprætte hajen op, men først nøjes de med at skære finnerne
af, så ledes skæres den langsom op, hvorefter mavesækken hives ud

- måske er min fantasi sygere end realismen tillader, men jeg forventede
nogle knogler eller andre menneske dele dukke frem af massen.. istedet får
vi så et velbaret kammera, hvorefter fiskerne smiler og griner lidt af
det...... Det virkede stærkt imo!

> Jeg gir' den film 4 hajbid ud af 6

5 ud af 6 stjerner her. For mig behøves en film ikke være grafisk og teknisk
flot (jf. Open Water indlæg d. 10/9 af Rune Zedeler), men tilgengæld er
klipningen og nærbilleder + personskildringer noget jeg lægger mærke til.
Som du også nævnte mht. til scenen i uvejret hvor vores kære protagonist
langsomt bliver bidt i, og senere scenen om morgenen hvor kvinden lader ham
flyde ud til hajerne var utroligt godt skruet sammen og imo overhovedet ikke
typisk amerikansk!

Blot mine tanker om en god film, som danskerne forhåbenligt også kan se frem
til i biograferne..

Mvh. Martin

Fra : Peter Heide

Dato : 30-09-04 22:09

> [...]
> True story kan skam sagtens være gældende alligevel, da de jo finder
> kameraet (og sikkert også dykkerdragten hun smider)... Realismen er en af

var jeg så skide fuld da jeg så filmen, at jeg ikke lagde mærke de optog
hinanden med et kamera ala "Blair Witch Project " ?

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 03-10-04 17:05

> var jeg så skide fuld da jeg så filmen, at jeg ikke lagde mærke de optog
> hinanden med et kamera ala "Blair Witch Project " ?

Nej for de optager ikke hinanden med noget kamera, kameraet er self.
objektivt... Jeg mente bare at stilen lå på samme niveau, altså med den
amerikanske "dogme" stil.

Mvh. Martin