Længe leve sparsommeligheden!
Fra : Jes Hansen

Dato : 15-09-04 19:18

Først en uforbeholden undskyldning! Dette er ikke et særligt pænt indlæg,
men jeg har ikke kunnet finde på nogen anden måde at præsentere
problemstillingen på.

Dette er et (totalt urealistisk!) kombinatorisk problem, som jeg og nogle af
mine studiekammerater sad og diskuterede i vores kantine i dag.

Problemet består i at bestemme det minimale antal kondomer som er nødvendigt
således at M mænd (i teorien) kan have samleje med K kvinder uden at nogen
af parterne ricikerer at pådrage sig en kønssygdom.

Forudsætningerne er:

1) Et kondom har to sider, og
2) at ingen person må komme i kontakt med en side som en anden person har
været i kontakt med (samt ingen tidsbegrænsning på tiden mellem de intime
stunder )

Et eksempel: Det minimale antal kondomer for 1 mand og 3 kvinder er to:

1) Manden tager begge kondomer på og har samleje med kvinde K1.
2) Manden tager det ene kondom af, og har samleje med K2.
3) Manden tager kondomet fra før på igen (og har således igen to på) men
denne gang med "vrangsiden" udad og har samleje med K3.

Der er således ingen begrænsning på hvormange kondomer en mand kan have på
ad gangen. Men allerede ved bare tre mænd og tre kvinder synes problemet ret
svært. Vi sad og talte os frem, og siden der er 6 personer, er der en chance
for at 3 kondomer (=6 sider) er tilstrækkeligt, men vi kunne ikke få det til
at gå op. Der må være en måde at tælle dette på, men vi kender den desværre
ikke...

Kan nogen fortælle os hvordan vi skal tælle antallet at kondomer hvis der er
M mænd og K kvinder?

---
Med venlig hilsen
Jes Hansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-09-04 19:48

Jes Hansen wrote:

> Problemet består i at bestemme det minimale antal kondomer som er nødvendigt
> således at M mænd (i teorien) kan have samleje med K kvinder uden at nogen
> af parterne ricikerer at pådrage sig en kønssygdom.

Hvis du sender mig et par pakker kondomer og et dusin kønne kvindfolk,
så skal jeg gerne agere forsøgsperson i et praktisk feltstudie.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 15-09-04 20:37

> Hvis du sender mig et par pakker kondomer og et dusin kønne kvindfolk,
> så skal jeg gerne agere forsøgsperson i et praktisk feltstudie.
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen

LOL

Me too!

/Thomas

Fra : Bo Warming

Dato : 20-09-04 07:02

"Jes Hansen" <eq0y4q5qvpbfvv8tyylmwxj02@sneakemail.com> skrev i en
meddelelse news:cia10c$2org$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> ikke...
>
> Kan nogen fortælle os hvordan vi skal tælle antallet at kondomer hvis der

Nu ved jeg hvad et SLIBRIGT indlæg er - og at mine ikke nærmer sig den
betegnelse tilfulde.

At vende vrangen ud af et brugt kondom - hvad med at vaske det?
Det gjorde min nærige far, under krigen - han ville først lave mig da der
ikke var krig længere. Og min mor var ligeglad med at der hang de samme
kondomer til tørre på soveværelset i månedsvis.

Gåden minder om den der florerede ved Karl den Stores hof i Aachen, om
hvordan man får tre rovdyr over en flod i en båd der kun kan rumme to ad
gangen, uden at de spiser hinanden

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 22-09-04 00:41

On Wed, 15 Sep 2004 20:17:48 +0200, "Jes Hansen" <eq0y4q5qvpbfvv8tyylmwxj02@sneakemail.com> wrote:

>Kan nogen fortælle os hvordan vi skal tælle antallet at kondomer hvis der er
>M mænd og K kvinder?

En simpel løsning er 1/2 M + 1/2 K. Mændene deler kondom 2 og 2. Den ene bruger
det altid korrekt, og den anden altid med vrangen udaf. På samme måde deler
kvinderne kondom. Hvert samleje gennemføres med brug af 2 kondomer, mandens
delekondom inderst og kvindens delekondom yderst.

For store M og K er det såvidt jeg kan se den optimale løsning.

Fra : Søren Grøndahl Jense~

Dato : 22-09-04 12:36

"Jesper Lauridsen" <rorschak@sorrystofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> delekondom inderst og kvindens delekondom yderst.
>
> For store M og K er det såvidt jeg kan se den optimale løsning.

Så er der ikke taget hensyn til at mændene og kvinderne er sammen indbyrdes.
SGJ

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 23-09-04 00:49

On Wed, 22 Sep 2004 13:35:54 +0200, "Søren Grøndahl Jensen" <sgj1_FJERN_DETTE_@mail.dk> wrote:

>Så er der ikke taget hensyn til at mændene og kvinderne er sammen indbyrdes.
>SGJ

Opgaveformuleringen var klart heteroseksuel: