Schæferhund eller Golden Retriever
Fra : Allan

Dato : 14-09-04 21:19

Hej NG
Skal have hund til sommer og efter en del "detektivarbejde" er jeg kommet
frem til at det nok bliver til et valg imellem Schæferhund og Golden
retriever.
Er der nogen her i "ekspertpanelet", der kan komme med for og imod
argumenter for at vælge den ene hund frem for den anden (Schæfer vs.
Golden).
Jeg er ikke i tvivl om, at begge racer er absolut fremragende, og det er
derfor, jeg skriver til jer, da valget af samme grund er lidt svært.
Det er nok mest de negative ting, jeg fisker efter, da de positive er meget
nemme at finde (men derfor kan I selvfølgelig godt fremhæve det positive
alligevel
Har indtil videre læst 3 bøger om schæferhunden (jeg ved godt, at bøger
alene ikke kan gøre det) , men har endnu ikke fået læst noget om golden
retrieveren, så det er nok der, jeg hænger mest i bremsen.

Tak for hjælpen.

Allan

P.S.
Jeg er ikke jæger, så det at retrieveren er en jagthund, betyder ikke noget
for mig.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 15-09-04 18:51

"Allan" <ako@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> P.S.
> Jeg er ikke jæger, så det at retrieveren er en jagthund, betyder ikke
noget
> for mig.

Det her tillader jeg mig at kommentere, for selvom det er fy-fy at sige, så
er retrieveren delt op efterhånden i udstillings og arbejds-linier. I
udstillings-linierne kan du finde en golden der ikke aner hvad den skal
stille op hvis du kaster en pind lige som du i arbejds-linierne finder hunde
der ryger hurtigere ud end de kom ind når det gælder udstilling.

Det er bare de færreste opdrættere der vil indrømme det! Mange opdrættere
sælger deres hunde som dual-hunde, altså hunde der kan begå sig begge
steder, men fakta er at måske max. 5% af hundene rent faktsik kan det! Selv
indrømmer jeg blankt at mine hunde er udstillings-linier. De kan sagtens
lære at arbejde, men du finder ikke den samme gejst ved dem som hvis man
feks. valgte en arbejds-linie. Det er bare fy-fy at idrømme det! (Tåbeligt i
følge mig, for er man stolt af sit opdræt burde der ikke være grund til at
lyve om det!).

Jeg har så valgt udstillings-linierne fordi de er det mere rolige og
fungerer godt som familie-hunde uden man nødvendigvist skal tonse rundt med
dem 8 timer hver dag!

Min Golden... Hvis jeg kaster en dummy til hende så blæææææææser hun afsted
efter den! Når hun så når ud til den står hun og kigger lidt, snuser til den
og kigger så på mig som om hun tænker "hvordan f***** kom jeg her ud og hvad
laver jeg her???"

Flatterne... Han-hunden kan arbejde som bare pokker, men tæven... hun kan
godt, men kommer der en jæger og ber' om en hvalp efter hende ville jeg
absolut anbefale ham en af mine "kollegaer" i jagt-linierne!

Nå, men held og lykke med dit valg!
Nu ved du i hvert fald at der er forskel på linierne!

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Allan

Dato : 15-09-04 20:02

Hej Rinnie, jeg snakkede med en ude i Schæferhundeklubben i Aalborg Kreds16
(jeg var lige ude og snuse lidt . Han gav mig samme historie som dig mht.
arbejds- og udstilllingshunde, så der må være noget om snakken.
Tak for dit råd.
/Allan

Fra : Battlefield´s

Dato : 16-09-04 13:20

> [...]

> Nå, men held og lykke med dit valg!
> Nu ved du i hvert fald at der er forskel på linierne!

Hej
Nu synes jeg du er lidt hård ved Goldens, Rinnie. Der findes stadig
opdrættere, der forsøger at bevare Golden Retrieveren, som det den
oprindelig var, nemlig en smuk jagthund. Jeg har da set flere meget dygtige
Goldens på markprøve, som helt bestemt lignede Goldens. At der så sikkert
findes nogle Goldenopdrættere, der desideret opdrætter udstillingshunde kan
jeg kun beklage. Dette gælder faktisk for alle Retrieverne.
Egentlig synes jeg også, at du burde sætte spørgsmålstegn ved din egen Flat,
hvis hun er så uegnet som jagthund, som du skriver, burde hun vel slet ikke
bruges i avlen?
Jeg har selv en Lab.hanhund med det modsatte problem, han er superdygtig
(har netop fået en 2. vinder på markprøve 2½ år gammel) men han har, efter
min egen mening, alt for mange eksteriørfejl. Derfor vil han ikke blive
brugt til avl, selvom han er sund og rask og har et typisk temperament, der
er Labbere nok at tage af.
De 5% du nævner for Goldens, tror jeg er meget lavt sat. Mange gange tror
jeg også at det skyldes at Goldens er "begynderhunde" og dem ser man nok
ikke på markprøver, selvom de måske egentlig havde potentiale til det.
Jeg synes ikke at man skal vælge en Golden, hvis man ikke kan give den de
oplevelser som den nu engang er født til.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 16-09-04 13:33

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> jeg kun beklage. Dette gælder faktisk for alle Retrieverne.

....og decideret avler markprøvelinier. Jeg er ligeglad med om laver
udelukkende det ene eller det andet eller får blandet de to, -bare de er
ærlige omkring hvad det er de laver! For mig er problemet ikke at en hund
måske kun kan gå markprøve! Problemet er når opdrætteren så påstår at den
også kan gå udstilling! Jeg fornæmmer at du tager mit idlæg som en
fornærmelse, men det er det ikke, det er bare sådan som jeg ser' det!

> [...]
Flat,
> hvis hun er så uegnet som jagthund, som du skriver, burde hun vel slet

Jeg har skrevet at hun godt kan, men hvis en jæger kommer vil jeg anbefale
ham en anden kennel! Det betyder ikke hun er uegnet, det betyder bare at der
er nogen der absolut er mere egnet end hun er! Det har noget med
selverkendelse at gøre! Der findes virkelig mange hunde der er som min
Jenna, men forskellen er bare at jeg indrømmer det! Læs hvad der står!

> [...]
> Jeg synes ikke at man skal vælge en Golden, hvis man ikke kan give den de
> oplevelser som den nu engang er født til.

Jeg tror ikke på der er meget mere end 5% Goldens der begår sig både på
markprøve og udstilling! Som du skriver har de måske potentialet, men når du
selv er inden for Retrievere ved du også at man ikke kan bruge måske til
noget i avlen. Jeg vælger ikke en han-hund til min tæve fordi han måske er
en pæn hund der er dygtig til at arbejde, nej jeg vil ha' set ved selvsyn om
han kan!

Fra : Battlefield´s

Dato : 16-09-04 14:00

Hej
"Rinnie Ilsøe" <gimze@flatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse
news:41498845$0> > >

> [...]
> også kan gå udstilling! Jeg fornæmmer at du tager mit idlæg som en
> fornærmelse, men det er det ikke, det er bare sådan som jeg ser' det!

Tjah... det er nok øjnene som ser
Jeg synes bare det er hårde udtalelser om Goldens, især for dem, der faktisk
prøver at bevare racen.
De Goldens jeg har set på markprøver ligger sikkert ikke i den absolutte top
på udstilling, men er da bestemt racetypiske.

> [...]
> selverkendelse at gøre! Der findes virkelig mange hunde der er som min
> Jenna, men forskellen er bare at jeg indrømmer det! Læs hvad der står!

Det gør jeg skam også, fint nok at du er ærlig. Jeg sætter bare
spørgsmålstegn ved om din tæve er nødvendig for avlen? Nu kender jeg hende
ikke og kan derfor ikke udtale mig om hendes evner, jeg kan kun forholde mig
til hvad du selv har skrevet. Måske kunne en erfaren jæger få en hel del ud
af hende, hvem ved
Og hvis det er som du skriver: at der findes "virkelig mange hunde som
hende", ja, så kan jeg jo kun sige: Pas på racen!! Flatcoat er en race med
(endnu da) mange dualhunde, hold fast på dem og vær ikke med til at ødelægge
det arbejde andre før dig har gjort.

> [...]
> en pæn hund der er dygtig til at arbejde, nej jeg vil ha' set ved selvsyn

Ja, men jeg tror at du tænker på tophunde. Jeg mener ikke det er nødvendigt
med tophunde i avlen, hellere hunde, der viser noget begge steder, hvis du
forstår hvor jeg vil hen. Jeg tror at de bedste avlshunde ikke nødvendigvis
findes blandt eliten. De der arbejder i vinderklasse på markprøve (ja,
egentlig også på udstilling) gør det jo fordi det er en hobby, de synes er
spændende p.gr.a. konkurrencemomentet, det er jo langt fra alle, der har
lyst eller evner til det. Det er slet ikke nødvendigt for at bevise en
avlshunds værd.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Leyna

Dato : 17-09-04 11:06

On Wed, 15 Sep 2004 19:51:21 +0200, "Rinnie Ilsøe"
<gimze@flatcoated-retriever.dk> wrote:

<arbejdslinier/udstillingslinier>

> [...]
>efter den! Når hun så når ud til den står hun og kigger lidt, snuser til den

Det lyder lidt som min Vaks, selvom hvis det er noget jeg kaster
(altså vi leger) så henter han det med stor iver, hvorimod Hansen
aldrig har lært at hente noget. Han kigger bare dumt på mig, når jeg
kaster en bold eller andet.

Derimod er de begge ivrige musejægere, men også her er der himmelvid
forskel. Vaks er hurtig til at finde de små kræ, og så stiller han sig
op og kigger på dem med sådan et "Nørj, hvor er den bare sød"-udtryk i
ansigtet, hvorimod Hansen lynhurtigt fanger byttet, knækker nakken på
den, og (hvis han når det, før jeg tager den fra ham) æder den.

De er begge retriver blandinger. Vaks' mor er ren flatter, faderen
kendes ikke (jeg har dog mistanke om Rottweiler). Hansen skulle efter
sigende (han er omplaceringshund) være Lab-Kleine Münsterländer, men
der ved jeg altså intet med sikkerhed.

Vaks kan beses her http://www.leyna.dk/vaksvoksen.htm
Hansen kan beses her http://www.leyna.dk/hansengalleri.htm

Måske expertpanelet herinde kan gi' etbud på hvad der er i dem?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Mus

Dato : 17-09-04 12:17

> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Hmm mit bud vill da i hvert fald være at der er gul labrador i Vaks. Eller
evt Golden retreiver. Tror nu mest på labben Hvor får han ellers sin
farve fra?

LN

Fra : Leyna

Dato : 17-09-04 14:37

On Fri, 17 Sep 2004 13:17:17 +0200, "Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

>Hmm mit bud vill da i hvert fald være at der er gul labrador i Vaks. Eller
>evt Golden retreiver. Tror nu mest på labben Hvor får han ellers sin
>farve fra?

Nu kan "Rotten" jo også være en blanding, og to af hans søskende har
aftegninger som Rottweiler/Dobbermann, men da hovedet er så bredt som
det er gætter jeg derfor på Rotte...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : JSC

Dato : 29-09-04 12:07

> [...]
>

> Jeg har så valgt udstillings-linierne fordi de er det mere rolige og
> fungerer godt som familie-hunde uden man nødvendigvist skal tonse rundt

Hej Rinnie

Jeg er helt enig i den beskrivelse af brugs- kontra udstillingslinier, men
om så udstillingslinierne er bedre som familiehunde vil jeg nu stille mig
mere tvivlende overfor. Jeg syntes netop at jeg hører at nogle
udstillingslinier har problemer med temperament og flere med HD....

Mvh.
Jørgen

Fra : Jonny og Annika

Dato : 15-09-04 19:15

Hej Allan.

Vi har selv en schæfer, det er en dejlig familie hund. Vi skal have en mere
af slagsen, da zenta har fået hvalpe, og vi har besluttet at beholde en.
Vi kender ikke meget til en golden rertiever. Men vi sværmer ihvertfald til
schæfer. Det eneste jeg kan komme på af lidt negative ting, er at da hun var
lille skulle hun have en lidt fast opdragelse også mere end vi havde
forventet. Hun var meget hård, og skulle holdes nede for at kende hendes
plads, som hun ikke altid ville forstå. Men det er jo bare vores hund, det
er jo nok ikke alle der er sådan. NU ER HUN BARE DEJLIG.... allertiders
hund, altid glad og elsker at få gæster.

Hilsen Annika.

Held og lykke med dit valg... Håber at der er flere, der vil give dig deres
mening.

Annika og Jonny Holm

Fra : Allan

Dato : 15-09-04 20:08

Hej Annika

Jeg kender selv en, der er hundefører hos politiet, og han sværger, ikke
overraskende, til schæferhunden. Indtil videre er det scæferhunden, der
"fører på point" Men der er ikke megen tvivl om, at begge racer er
fremragende, så uanset hvilken jeg vælger, er jeg nok ikke gået helt galt i
skoven. Det jeg mangler nu er dog at lave noget "research" på golden
retrieveren.
Tak for dit indlæg. Det er godt at få det bekræftet fra mere end een side.
/Allan

Fra : vildskud

Dato : 15-09-04 20:24

"Allan" skrev d. 14-09-04 21:19 dette indlæg :
> [...]
>
> Allan
>
> P.S.
> Jeg er ikke jæger, så det at retrieveren er en jagthund, betyder ikke

Hej Allan

Hvor er det dejligt at se et fornuftigt menneske, der vil sætte sig ind
tingene. Jeg er uddannet professionel hundeinstruktør igennem 1,5 år og
læser nu videre til hundeadfærdsbehandler, det tager 2,3 år. Jeg har
haft meget racekendskab, både teoretisk, men også praktisk.
Jeg vil prøve at ridse forskellene op, på de to racer du står og skal
vælge imellem.

Schæferen er jo en hyrdehund. Den er let stresselig, dvs. der er knald
på, der skal ske noget. Den har brug for meget aktivering i form af
indlæring (med positive metoder), næsearbejde (spor, felt),
problemløsning mm. Problemer med en schæferhund opstår som regel af to
hovedgrunde;
1. den er understimuleret
2. den bliver behandlet hårdt
Begge dele er fatale. Nr. 1 har jeg forklaret hvorfor. Nr.2 er desværre
en meget set fejl - det, at schæferen bliver behandlet hårdt, for "det
er jo en hård hund". I virkeligheden er schæferen en meget blid hund -
den er blot mere letstresselig end fx. labradoren og Golden Retrieveren.
Dette med stress betyder bla. at man ikke bør lege pindekast, boldkast
og trækkelege med en schæfer (egentlig heller ikke med andre racer) -
den kører simpelthen op af det, den får stress og for meget stress er
skadeligt. Ja! - også for hunde.
I schæferen har du en rigtig "klisterhund" - den går med dig allevegne,
følger dig overalt. Den er hurtig i indlæringssituationer og er oplagt
til at træne med, idet den så gerne vil. Dette er jo et plus, hvis man
har tiden og energien til det. Hvis ikke man har det, er schæferen ikke
en sjov bofælle - den kommer til at kede sig. Schæferen er vagtsom og
gør meget. Ved de langhårede varianter vil der være moderat pelspleje.
Ved de korthårede er pelsplejen minimal.
Schæferen er meget sensitiv og har brug for en blød, venlig, positiv,
konsekvent, rolig og afbalanceret ejer.
Altså, en skøn, skøn og meget veloplagt hund for den aktive hundeejer.
De langhårede varianter er som regel de mest bløde/blide/ sensitive.
Golden retriever. Ja, som NG skrev, så findes der altså de to
varianter... Den meget aktive (nærmest en formel 1 indenfor golden) og
så den mere rolige.
Jeg vil næsten sige, at nr.1 (den aktive) er lidt i samme stil med en
schæfer, blot ikke så ivrig og "elektrisk" som schæferen. Men kræver
altså den samme mængde aktivering, er dog bedre til at "koble af" end
schæferen.
Golden Retrieveren er også en "klisterhund", men ikke i så udtalt grad
som schæferen.
Den "rolige" goldentype er nem. Meget nem. En rigtig begynderhund -
forstået positivt. Den stresser ikke unødvendigt (men hold dig alligevel
fra føromtalte stressende lege!). Den vil gerne lære tricks og lydighed,
men som NG også siger, er dens jagtinstinkt ikke så stort. Det er jo kun
godt, hvis du ikke vil bruge den på jagt. Golden retrievere strejfer som
hovedregel ikke (det gør schæferen heller ikke), de er som regel gode
til andre hunde og har grundlæggende bedre nerver end schæferen. Den gør
ikke halvt så meget som en schæfer. Det er en mere stabil hund, som
bedre tåler lidt omvæltning i hverdagen, at man ikke lige får trænet en
dag, at svigermor of far kommer og overnatter etc. Altså en langt mere
afbalanceret hund. Som hovedregel!
Husk, at alt det jeg siger er generelt. Det afhænger så utroligt meget
af arv og miljø. Hvis du køber en golden retriever der er vokset op i en
stald og dermed ikke er blevet socialiseret på mennesker, lyde i et hus
etc. vil du nemt kunne få en usikker hund, som lettere vil reagere med
stress, end hvis den var opvokset inde i hjemmet og vænnet til alverdens
lyde.
Osv. Tingene hænger sammen.
Men altså dit valg står mellem to meget blide racer. De vil gerne begge
arbejde/træne, de er begge afhængige af deres ejer. Den ene (golden) er
blot lidt nemmere at have m,ed at gøre. Den stiller ikke så mange krav,
gør ikke så meget, har meget nemmere ved at koble af, har bedre nerver,
men arbejder ikke lige så intenst og længe som en schæfer!
Et rigtig godt råd til dig vil være: ring rundt/tag ud til forskellige
opdrættere af begge racer. Spørg dem hvad negativt der er ved den
pågældende race. Opdrættere glemmer det negative, fordi de oprigtigt
synes deres race kun rummer positive træk, men som regel vil de gerne
svare.
Pas på med at læse flere bøger om den enkelte race. De skriver stort set
ikke andet end de positive ting - af samme grund som opdrætterne; de ser
kun de gode ting. Og det er da dejligt nok, men ikke altid lige
hensigtsmæssigt for hvalpekøberne.
En anden ting du kan tage med i din overvejelse ved valg af de to racer:
Mange mennesker er (unødigt) bange for schæfere. Du vil altså kunne
komme ud for, at mennesker vil tage afstand for dig og din schæfer. Og
mange mennesker elsker Golden rerievere. Dermed vil du højst sandsynligt
blive kontaktet mere, end inden du fik hund. Det er også vigtigt at
tænke over. Nogle er ligeglade, men mange mennesker bliver sårede fordi
folk er bange for deres schæfer og omvendt, så bliver mange mennesker
trætte af alle de kontakter folk tager til deres golden retriever. Det
er en smagssag!

Stort held og lykke!
Vh. Vildskud

http://www.kandu.dk/

Fra : Mus

Dato : 16-09-04 04:18

> [...]
> og trækkelege med en schæfer (egentlig heller ikke med andre racer) -
> den kører simpelthen op af det, den får stress og for meget stress er

Ok det er helt sikkert ikke sådan med alle racer. Har en hund der er meget
sværd at stresse. Og han stresses da slet ikke ved leg.
Han stresser når vi kører i min bil og ikke min mands( Og det er altså ikke
fordi det er føreren af bilen han er utilfreds med .
Synes der er meget stor forskel på stress og glæde.

Vi træner feks både lystapportering og tvangsapportering med hundene på
træningspladsen. Vores er feks altid trænet med lystapportering.
Vi træner også tvangsapportering på pladsen, for dem der er mere til dette.
Hundene gør det upåklageligt uanset hvilken metode der benyttes.

Han er altid frisk på at lege. Men jeg har også en race der er født legesyge
og ikke stopper igen før den dag man må sige farvel til den. Kan du gætte
racen - selvfølgelig uden at læse gamle indlæg?
Vi har så lært ham at stoppe med at lege på kommandoen slut. Og han reagerer
prompte. Render over og tisser eller trisser rundt. Men han fanger altid
ethvert signal om at der kan være leg i farvande. Han er også god til at
lege med sig selv. Han fjoller gladeligt rundt med en bold eller sok på egen
hånd - øhh pote he he

Vores erfaring med vores hund er, at vi har fået den bedste kontakt med
vores hund via leg.
Men nu er vores hund altså heller ikke særlig madglad.

LN

Fra : Allan

Dato : 16-09-04 21:36

Hvad er det for en hund?

Fra : Mus

Dato : 17-09-04 06:29

Allan <ako@mail.sonofon.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4149f913$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hvad er det for en hund?

Jeg skal nok komme med svaret en af de kommende dage, det lover jeg, men jeg
vil lige se om vildskud kan gætte det.

Flere hints:
De er bestemt ikke så førersyge som schæfere - men med meget arbejde og evt
leg kan de sagtens blive noget "førersyge" - men aldrig helt på samme måde
som med schæfere. Og man kan sagtens klare sig godt til prøver - men selv
den bedste kan få en "hjerneblødning", hvor der skal leges hvalp, fanges
sommerfugle eller ligge og rulles på græsset.

Den er ikke så lærenem som schæferen - men kan sagtens lære det.

Den er ikke den oplagte sporhund - men kan med hårdt arbejde blive ok - men
nok ikke i toppen.

Hanhunde kan være noget ufredelige overfor hinanden.

De har generelt en mani med at man sidder bedst på skødet af gæster og sin
familie.

De gider generelt ikke gå frivilligt ud i regnvejr. De er følsomme overfor
for meget varme og kulde.

De har utoligt meget mimik.

Generelt en meget aktiv hund.

Kan være ok brugshunde.

LN

Fra : Allan

Dato : 16-09-04 23:03

He he, bemærk lige at jeg endda skrev ekspertpanel i anførselstegn. Jeg
havde ikke regnet med svar fra en, der læser en hundeadfærd., men jeg klager
bestemt ikke
Tak for dit udførlige svar og råd. Har lige skrevet lidt svar og kommentarer
til dit indlæg nedenfor.

"vildskud" <vildskud.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og trækkelege med en schæfer (egentlig heller ikke med andre racer) -
> den kører simpelthen op af det, den får stress og for meget stress er

Jeg kan allerede på forhånd sige, at disse 2 punkter ikke bliver et problem
hos mig.
Mht. pkt. 2 mener jeg, at det er afgørende at være 100% konsekvent overfor
hunden i hvad der er godt og ikke godt, men det skal selvfølgelig være på
den gode måde (der mener jeg konsekvent, men rolig, så hunden ikke mister
tilliden til sin ejer).
Men jeg går udfra (ellers må du lige udybe), at du mener, at nogle folk er
så strenge ved deres hund, at hunden nærmest frygter ejeren.

> [...]
> har tiden og energien til det. Hvis ikke man har det, er schæferen ikke
> en sjov bofælle - den kommer til at kede sig.

Hm, jeg havde kortvarigt overvejet en Border Collie. Det skulle jo være en
af de mest intelligente hunde, der findes, og det lød jo meget godt, indtil
jeg fandt ud af at pga. dens intelligens, stilles der også meget store krav
til stimulans og udfordring i forhold til alle andre hunde. Så der sprang
jeg fra igen (i hvert fald som 1. gangs ejer).
Men jeg har helt sikkert energien til at træne med hunden og tiden bliver
heller ikke et problem (selvom jeg ikke kommer uden om at arbejde 8-16).

Schæferen er vagtsom og
> gør meget.

Hvor meget er meget ca.?
Jeg bor i et stort rækkehus (ude i enden), men vil nødig genere vores flinke
nabo, selvom de ellers er positivt indstillet overfor, at jeg vil anskaffe
hund.
Har læst at Schæferen er en god vagthund, men hvis den gør, så snart der er
en vind, der rør sig (overdrivelse fremmer forståelsen så kunne det
måske godt blive et problem.
Har læst at Golden Retrieveren er elendig som vagthund, he he (og det gør
heller ikke noget for mit vedkommende, men derfor er det skam fint, at
schæferhunden har instinktet - en slags bonus).

> [...]
> etc. vil du nemt kunne få en usikker hund, som lettere vil reagere med
> stress, end hvis den var opvokset inde i hjemmet og vænnet til alverdens

Ja, der er vel ikke to hunde, der er ens, når det kommer til stykket.
Jeg har tænkt mig at anskaffe min hund som hvalp, så den opvækst bliver
præget gennem min opdragelse.
Jeg bor 5 min. gang fra en halvstor skov, og der er fodboldbaner næsten lige
ved siden af, så rammerne udenfor burde være ok.

> Osv. Tingene hænger sammen.
> Men altså dit valg står mellem to meget blide racer. De vil gerne begge
> arbejde/træne, de er begge afhængige af deres ejer.

Det er godt, for jeg søger også en hund, der kan arbejdes med.

> [...]

> folk er bange for deres schæfer og omvendt, så bliver mange mennesker
> trætte af alle de kontakter folk tager til deres golden retriever. Det

Den tanke har jeg faktisk også tænkt, især mht. om folk vil blive bange en
evt. schæferhund.
Der er jo helt sikkert ingen, der vil løfte øjenbrun over en Golden
Retriever.
Jeg har allerede snakket hund med de folk, der bor tættest på, specielt min
nabo. Det rør ikke dem, hvadenten jeg vælger en schæferhund eller golden
retriever (og de er bestemt ikke bange for schæferhunden), så det er jo
super.
Tilbage er der så de andre i andelsforeningen. Men skulle der mod
forventning blive bøvl, må det blive min opgave simpelthen at ændre deres
holdning.

> Stort held og lykke!
> Vh. Vildskud

Tak skal du have og 1000 tak for et udførligt svar.
Nogle af mine venner synes, at det er lige før, at jeg går for meget op i
det, men kan alligevel også godt se fornuften i at bruge tiden mens man har
den, til at undersøge så meget man kan. Det er jo trods alt en ændring i ens
hverdag de næste 12-14 år frem.

Fra : Søren LH

Dato : 20-09-04 18:20

> [...]
>og trækkelege med en schæfer (egentlig heller ikke med andre racer) -
>den kører simpelthen op af det, den får stress og for meget stress er

Hej Vildskud,

Tak for godt instruktivt indlæg. Men vedr. ovenstående er de
træningsprogrammer man typisk bruger schæfere til jo netop baseret på
det du nævner. Jeg tænker på BHP, IPO og PH-programmerne. Hvad er det
for nogle problemer alle de schæfere, som træner nævnte programmer, så
må kæmpe med?

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 21-09-04 20:49

"vildskud" <vildskud.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> De langhårede varianter er som regel de mest bløde/blide/ sensitive.

Hvem bilder dig dog sådan noget sludder ind?

Vh. Winther

Fra : vildskud

Dato : 15-09-04 20:26

Fra : JSC

Dato : 29-09-04 14:02

> [...]
> læser nu videre til hundeadfærdsbehandler, det tager 2,3 år. Jeg har
> haft meget racekendskab, både teoretisk, men også praktisk.

Hej Vildskud

Min erfaring stammer fra retrievertræningspladserne med min flatcoat og så
har jeg haft fornøjelse af at læse en række af de bøger, som flere
hundeadfærdsbehandlere anbefaler, ligesom jeg har være til foredrag med
hundeadfærdsbehandlere.

En ting slå mig når jeg læser dit indlæg og sammenholder det med de foredrag
jeg har været til. Det virker som om at mange hundeadfærdsbehandlere kun
omgås problemhunde og al deres erfaring bygger på problemhunde. Når man
stiller helt banale spørgsmål om lidt problemer med eksempelvis at aflevere
en apport korrekt, så bliver det kørt op i en problem størrelse helt ude af
proportioner, fordi adfærdsbehandleren engang har set/behandlet en hund med
massive problemer..... Jeg får lidt samme fornemmelse når jeg læser dit
indlæg, at schæferen notorisk er en stress-hund. Hvilket bestemt ikke er
noget jeg kan kende fra de schæfere mine forældre har haft.....

Så når du skriver at dit indlæg gælder generelt er jeg uenig, men det kan
meget muligt være rigtigt hvis man ser på problemhunde fra de 2 racer....

Mvh.

Jørgen

Fra : Louise

Dato : 16-09-04 07:21

Det er jo meget svært at rådgive om når man ikke ved hvad du forventer
af din kommende hund og hvor meget tid/arbejde, du har tænkt dig at
ligge i den. Jeg er overbevist om at en schæfer kan være den rette for
en person og en golden det helt forkerte valg, men det kan også være
lige modsat.

Alt afhænger af hvad du forventer og hvad du kan tilbyde hunden!

Fra : Allan

Dato : 16-09-04 21:58

Jeg har kendt en hundefører ved politiet siden jeg var dreng. Han mener at
med min personlighed ville en schæferhund være perfekt, og jeg tager skam
også hans ord for gode varer, men da jeg ikke selv har haft hund før, synes
jeg nu alligevel det er en god idé at lave noget benarbejde først.

Da jeg selv har en god sportsånd, har jeg besluttet at jeg gerne vil bruge
rimeligt med tid på hunden dagligt mht. motion og leg/indlæring.
Udover motion og leg kunne jeg også godt tænke mig at træne til stævner i
ex. agility (og det skal selvfølgelig understreges, at det kun er for, at
hunden skal blive stimuleret og have det sjovt, og ikke fordi dens ejer vil
hive medaljer hjem - det med medaljer er kun for mennesker, ikke hunde
Jeg læste bl.a. om et væld af brugshundeprøver (ex. BHP1, 2 og 3 m.m.) man
kan træne sin schæferhund til, og mht. Golden Retriever er der markprøver,
som jeg desværre endnu ikke ved så meget om og ved faktisk ikke om det kun
er noget for jægere, eller om det også er noget der kunne have interesse for
andre.

Jeg er i hvert fald indstillet på at bruge en del tid på hunden, både for
hundens skyld, men også min egen.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 17-09-04 06:08

"Allan" <ako@mail.sonofon.dk> skriver:
>Schæferen er vagtsom og
>
>Hvor meget er meget ca.?

Mange Schæfere gør enormt meget, og desuden piver de af glæde / ophidselse
i mange situationer. Jeg har haft tre af slagsen - i tilsammen 30 år - og
to af dem var ret uudholdelige at have i bil. De 'snakkede' meget højt
under kørselen, hvis det foregik langsomt. På landevej med relativt
kontant hastighed var de stille.

Hilsen Sverre.

Fra : N/A

Dato : 28-09-04 12:03

Fra : N/A

Dato : 28-09-04 12:03

Fra : N/A

Dato : 28-09-04 12:03

Fra : Sverre Stokke

Dato : 21-09-04 07:21

Søren LH <slhDELETE@city.dk> skriver:
>Ja, når man kommer fra motorvejen og kører ind på en mere stille vej,
>tror hunden (schæferen) at nu skal der ske noget spændende, og så er der
>en større koncert med piberi og fløjteri. Jeg synes nu bare det er
>charmerende
Og jeg hadede at hunden hylede og skreg, hver gang jeg drejede ned ad en
sidevej

Min nuværende hund -Airedale Terrier / Border Line Collie - er totalt tavs
i de situationer. Ser han en anden hund, mens vi kører langsomt, kommer
der et bjæf eller to. Men hvis jeg hvisker 'tyst', holder han kæft.
Schæferne var ikke til at stoppe.

Hilsen Sverre.

Fra : René Kofoed

Dato : 28-09-04 12:03

--
VIGTIGT:
Ved besvarelse af denne mail fjern -NOSPAM i email adressen
"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i de situationer. Ser han en anden hund, mens vi kører langsomt, kommer
> der et bjæf eller to. Men hvis jeg hvisker 'tyst', holder han kæft.

Hejsa.
Jeg vil vove den påstand, at det er et spørgsmål om opdragelse !!
Hvis du, første gang hunden hyler, lærer den at tie stille, altså lærer den
en kommando, for at være stille, ja så skulle du kunne få den til at holde
mund, når du vil.
Mvh Susanne.

Fra : Allan

Dato : 28-09-04 17:50

Ok, det er hermed noteret.
Tak

Fra : Sverre Stokke

Dato : 30-09-04 06:38

"RenÈ Kofoed" <r-kofoed@email.dk> skriver:

> [...]
>den
>en kommando, for at være stille, ja så skulle du kunne få den til at holde

Som jeg har skrevet, er det ikke noget problem med den nuværende hund.
Vover du også den påstand, at Schæfere ikke larmer mere end andre hunde?

Hilsen Sverre.

Fra : Winther

Dato : 30-09-04 07:07

> [...]
>
> Som jeg har skrevet, er det ikke noget problem med den nuværende hund.
> Vover du også den påstand, at Schæfere ikke larmer mere end andre hunde?

Jeg kan da sige, at andre hunde der bor her i området larmer mere end min,
når de er ude, men jeg har også brugt lang tid på at lære min at den skal
holde kæft i hundegården.

Så, - de behøver ikke larme mere men fløjten, det lyder ofte som om de har
slugt en fløjte, men det er ret afdæmpet. Min personlige erfaring er, at
mindre hunderacer larmer meget mere.

Vh. G. Winther

Fra : René Kofoed

Dato : 01-10-04 06:28

--

> Som jeg har skrevet, er det ikke noget problem med den nuværende hund.
> Vover du også den påstand, at Schæfere ikke larmer mere end andre hunde?
>
> Hilsen Sverre.

Hej Sverre.
Nej, det gør jeg ikke, men ikke så meget pga hundene, mere pga ejerne.
Vi har i en anden tråd beskrevet schæferen som førerfokuseret/førerblød, og
derfor meget samarbejdsvillig og lærenem, så der er vel ikke den store
forskel på at lære den standhals/halsgivning kontra at holde mund ?? !!
Min hund larmer aldrig, han piver, er så begyndt at slå over i at hyle, når
jeg går med den anden og barnevognen, hvilket er noget han ikke skal gøre.
Derimod når vi er til træning, og der er andre inde til c-arb. sidder han i
bilen og gør. Det må han gerne !! På denne måde "træner" vi til vedvarende
standhals.
Skal lige for god ordens skyld nævne, at det er eneste tidspunkt, han gør i
bilen.
Min pointe er, at det er ejerne der giver hundene "lov" til at larme.
Mvh Susanne.

Fra : Winther

Dato : 01-10-04 07:28

> [...]
> bilen.
> Min pointe er, at det er ejerne der giver hundene "lov" til at larme.

Der har jeg en anden holdning. I bilen skal hunden afstresse og samle ny
energi. Halsgivningen skal være ved figurant/genstand, det er her hundens
energi skal bruges..

Vh. Winther

Fra : René Kofoed

Dato : 03-10-04 10:54

--
"Winther" <Falk-Petersen@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> energi. Halsgivningen skal være ved figurant/genstand, det er her hundens

Hej Winther.
Ja, jeg giver fuldstændig ret. Han holder også mund, hvis han får besked på
det, i bilen, til træning, det er som regel også kun til,at han har været
ude første gang.
Mvh Susanne.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 30-09-04 08:49

"Winther" <Falk-Petersen@invalid.dk> skriver:
>Jeg kan da sige, at andre hunde der bor her i området larmer mere end min,
>når de er ude, men jeg har også brugt lang tid på at lære min at den skal
>holde kæft i hundegården.
Hvad med sådan generelt?

>Så, - de behøver ikke larme mere men fløjten, det lyder ofte som om de har
>slugt en fløjte, men det er ret afdæmpet. Min personlige erfaring er, at
>mindre hunderacer larmer meget mere.
Nu er mindre racer jo ikke så relevante i denne sammenhæng.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 02-10-04 06:03

> [...]
>når
>jeg går med den anden og barnevognen, hvilket er noget han ikke skal gøre.
Nu mener jeg altså ikke, at larm kun er halsgivning

Hilsen Sverre.

Fra : Allan

Dato : 02-10-04 10:30

Dvs. at man skulle være muligt at være hunden at være stille hjemme (det er
det vigtigste), og omstille den til at kunne give hals til træning?

/Allan

Fra : Winther

Dato : 02-10-04 19:12

> Dvs. at man skulle være muligt at være hunden at være stille hjemme (det
er
> det vigtigste), og omstille den til at kunne give hals til træning?

De der små pibe/fløjtelyde, det er mest fordi hunden vil gerne et eller
andet, hende jeg har nu er bestemt ikke slem, oven i købet har hun en kanon
standhals og halsgivning på kommando, men hun gøer aldrig i hundegården, og
der er hun det meste af tiden, når vi ikke træner.

Jeg har haft 5 schæfere, 2 hanner og 3 tæver, ingen har nogensinde knurret
af mig.

Vh. Winther

Fra : René Kofoed

Dato : 03-10-04 10:59

--
> [...]
> "RenÈ Kofoed" <r-kofoed@email.dk> skriver:
> Nu mener jeg altså ikke, at larm kun er halsgivning

Hej Sverre.
Ved godt hvad du mener.Men synes nu at en gøende hund larmer mere end en der
piver lige så stille. Det kan dog være lige så irriterende at høre på som
den der gør.
Min lab.blanding piver mere af glæde end schæferen, og det er ikke fordi han
ikke er lige så glad.
Har en veninde som har rotter, og de hyler ligefrem i kor nogen gange, men
generelt larmer/snakker schæferen nok mere end andre racer, men det betyder
ikke at det er hundens skyld !
Mvh Susanne.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 02-10-04 17:15

> [...]
>er
>det vigtigste), og omstille den til at kunne give hals til træning?

Jeg mener altså stadig, at Schæfere larmer = gør, piber, 'snakker' og
hyler mere end mange andre racer.
Og vi har jo ikke rigtigt hørt fra nogen, der har erfaringer med både
Schæfere og andre racer.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 04-10-04 01:39

"RenÈ Kofoed" <r-kofoed@email.dk> skriver:
>generelt larmer/snakker schæferen nok mere end andre racer,
Så er vi enige.

>men det betyder
>ikke at det er hundens skyld !
Så er vi allerede uenige

Alle racer har visse egenskaber, og selvfølgelig kan man ved den rette
opdragelse begrænse nogle af disse. Men det er en god idé, at man som
kommende hundeejer gør sig nogle tanker om, hvilke ulemper, der er ved de
forskellige racer.

Hilsen Sverre.