Et simpelt spørgsmål om kabling og switche
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-05-01 15:39

Hvis to switche sættes sammen, skal man normalt ifølge reglerne anvende
et krydset kabel.
Hvis man sætter en switch sammen med et ethernet-kort i en computer, er
det ifølge samme regel nødvendigt at anvende et standard (patch)-kabel

Hvis switchen har en uplink port (f.eks. en 1/MPR- port eller
1/DTE-port) må det vel betyde at man kan anvende et almindeligt kabel
for at linke de to ting sammen, idet portene vel må have en eller anden
"tilbagekrydsningsanordning", der sikrer at standardkablet krydset inden
switchene. Men hvorfor kan man så ikke på samme måde anvende et krydset
kabel mellem ethernet-kortet og switchens uplink-porte? Det må vel
betyde at når man kan anvende et standardkabel mellem to switche, fordi
uplink-portene sikrer en krydsning af forbindelserne internt, så må det
vel også betyde at et krydset kabel indsat i samme porte fra et
ethernet-kort til en switch's uplink-porte må give samme resultat?

Hvis det ikke er tilfældet, er der så nogen her, der kunne komme ´på en
forklaring på fænomenet?

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-05-01 16:16

"Arne H. Wilstrup" <arne.h.wilstrup@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis det ikke er tilfældet, er der så nogen her, der kunne komme ´på
en
> forklaring på fænomenet?

Fejlen fundet - det var switchens uplink-port, der var ustabil.

Arne H. Wilstrup

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-05-01 16:18

"Arne H. Wilstrup" <arne.h.wilstrup@mail.tele.dk> writes:

> Men hvorfor kan man så ikke på samme måde anvende et krydset
> kabel mellem ethernet-kortet og switchens uplink-porte?

Det kan man da også. Det har jeg da i hvert fald haft brugt i en
snæver vending tidligere.

Altså, så jeg fik et setup som:

__________ ______________
| | | computer med |
| switch X-|---<krydset kabel>---| normalt NIC |
|__________| |______________|

.... hvor 'X' indikerer en krydset port i switchen.

--
Jacob
"Talk sense to a fool and he calls you foolish" -- Euripides

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-05-01 16:26

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> [...]
> | switch X-|---<krydset kabel>---| normalt NIC |
> |__________| |______________|
>
> ... hvor 'X' indikerer en krydset port i switchen.

Ja, du har helt ret - men som jeg netop har konstateret er switchens
porte noget ustabile - den bliver byttet på mandag!

--
ahw

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 12-05-01 23:09

"Arne H. Wilstrup" <arne.h.wilstrup@mail.tele.dk> wrote:

> Hvis det ikke er tilfældet, er der så nogen her, der kunne komme ´på en
> forklaring på fænomenet?

Nogen switche deler den krydsede port med en af de normale porte, som regel
den første eller sidste, hvilken switch er der tale om ?

- Ulrik

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-05-01 06:57

"Ulrik Lunddahl" <lunddahl@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen switche deler den krydsede port med en af de normale porte,
som regel
> den første eller sidste, hvilken switch er der tale om ?
>
> - Ulrik

RubyTech 10/100 Nway switch

Arne H. Wilstrup

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 13-05-01 16:32

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> wrote:

> RubyTech 10/100 Nway switch

Hvormange maskiner her du tilsluttet, og hvilken model er der tale om ?

- Ulrik