Hvorfor er omemiddel receptpligtigt?
Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-09-04 15:03

Er det hele en gang lobbyisme fra dyrlægernes side, for at de kan tage en
plov for en konsultation, når mine katte skal have ormemiddel, eller er der
rent faktisk en grund til det?

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : karsten klaaby

Dato : 15-09-04 16:23

"Lasse Jensen" <fafler@linuxmail.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> rent faktisk en grund til det?
>
> --
> Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Grunden er at alt for mange har brugt ormemiddel i flæng, så mange af ormene
nu er resistente, dvs. ormemidlet virker ikke som det skal. Man har så
opfundet nye midler, men ønsker det ikke gentaget, ved at du så skal have
det gennem dyrlægen sikres det at man kun giver det hvis det er nødvendigt.

Pia

Fra : Winther

Dato : 15-09-04 17:23

"karsten klaaby" <karsten.klaaby@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> opfundet nye midler, men ønsker det ikke gentaget, ved at du så skal have
> det gennem dyrlægen sikres det at man kun giver det hvis det er

Der er ikke resistens hos katteorm endnu, men problemet er velkendt hos
heste, hvor der er resistens for enkelte midler. Os med de musefangende
katte er nødt til at behandle med Droncit mod bændelorm hver 3-4 måned, men
med bændelorm er man heldigvis aldrig i tvivl om der er behov når der er
synlige bændelormeled. Ingen dyrlæge vil nægte at udlevere bændelormemiddel
når der er set ormeled.
Jeg bestiller bændelormemiddel på nettet næste gang, det er væsentlig
billigere. Hvis ikke det er dyrlægerne der tjener på medicinen, så må det
være medicinalfirmaerne, nogen gør i hvertfald!

Vh. Winther

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 26-09-04 11:12

Winther wrote:

> [...]
> billigere. Hvis ikke det er dyrlægerne der tjener på medicinen, så må
> det være medicinalfirmaerne, nogen gør i hvertfald!

Hej!

Vores kat er mest ude, og kommer tit hjem med både mus og fugle og...
orm. Det er noget han bliver behandlet for jævnligt, så vores dyrelæge
behøver ikke at se ham først, vi køber bare medicinen i butikken
Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvor du kan købe det på nettet? Er
det meget billigere, og er det lovligt i DK?

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Winther

Dato : 28-09-04 10:09

"Peter (8464)" <usenet@vesterbro24.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvor du kan købe det på nettet? Er
> det meget billigere, og er det lovligt i DK?

Drontal og Droncit er jo lovlige at bruge herhjemme, det der er problemet
er, at det inden for de sidste år er blevet receptpligtigt lige som de
øvrige ormemidler. som du selv skriver, så bliver midlerne jo udleveret uden
problemer, for dyrlægerne ved jo også at katte får orm og skal behandles
jævnligt.
Jeg har ingen skrupler ved at købe kendt medicin der er lovligt at bruge,
jeg tror ikke nogen kan gøre noget ved det. Selvfølgelig skal man vide hvad
man laver, men det gælder jo alt medicin, med eller uden recept.
Du får lige nogle priser:
Min sidste regning fra dyrlægen: 1 stk. Drontal til 4 kg. kat kr.
36.91
Udlevering af medicin:
kr. 75.00
Oven i kommer så moms på 25%

Priser på www.vet-medic.com 1 stk. Drontal til 4 kg kat £ 1.77
du må selv lige omregne
Forsendelse gratis ved køb over 20£

Gennemlæs selv hvad der står på siden, jeg har endnu ikke købt noget, så
måske er der ting jeg ikke har taget højde for.

Vh. Winther

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 28-09-04 13:44

Winther wrote:
> [...]

> Gennemlæs selv hvad der står på siden, jeg har endnu ikke købt noget,
> så måske er der ting jeg ikke har taget højde for.

Tak for linket, det vil jeg lige kigge nærmere på ved lejlighed.