Mættet vanddamp
Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-09-04 13:07

Hej

Jeg har en fysik opg. jeg har brug for hjælp til!

Et anlæg suger 200m3 tør atm. luft ind, det er 21 C og har trykket
1.01*10^5 Pa. Det der kommer ud af anlægget er mættet med vanddamp og
varmet på til 42 C.
Hvor stor er den samlede volumen af luften efter den er tilsat
vanddamp ?
(Trykket for mættet vanddamp er 8.205 kPa ved 42 C)

Det er ikke resultatet jeg har brug for, men fremgangsmåden !

Mvh.
Jakob

Fra : Verner

Dato : 15-09-04 18:45

Jakob Andersen <jakob@games.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er ikke resultatet jeg har brug for, men fremgangsmåden !
> Det der sker først er at luften varmes op fra 21grdC til 42 grdC.

Regn ud hvad de 200 m3 fylder ved 42 grdC. (Husk at bruge den rigtige
temperaturangivelse i udregningen).
Nu har du den tørre lufts volumen i m3 og tryk i Pa.

Så bliver vanddampen tilsat.
Du får opgivet at vanddampens tryk er 8,205 kPa ved 42 grdC.

Da der ikke er nævnt andet må man gå ud fra at det totale tryk før og
efter opvarmning og befugtning er den samme, 1,01x10"5 Pa

Prøv om du kan finde ud af hvordan tryk og volumen hænger sammen
(partialtryk)

Husk at bruge samme enheder.

Mvh
Verner

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-09-04 21:51

> [...]
> efter opvarmning og befugtning er den samme, 1,01x10"5 Pa
>
> Prøv om du kan finde ud af hvordan tryk og volumen hænger sammen

Tak for hjælpen, det var det jeg havde brug for !

Jakob

Fra : Verner

Dato : 16-09-04 22:23

Jakob Andersen <jnanders@online.no> wrote:

> Tak for hjælpen, det var det jeg havde brug for !
>
> Jakob

Velbekomme. Godt at det hjalp.

mvh
Verner