Kan det passe at jeg sidder med en afbrænd~
Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-09-04 21:17

Hej

Jeg sidder med min nabos computer foran mig. Den vil ikke starte.
Jeg kom frem til at det var enten cpu (celeron P4 2.4Ghz) eller bundkort
(billigt ecs, sis skrammel).

Ville have lagt hoved på blokken mht. at det var bundkortet der var futtet.

Hiver cpuen ud og stopper den over i et known good board. Det booter ikke.
Mystisk tænker jeg. I med den gamle (som er en rigtig P4 2.4Ghz). Det booter
fint igen.

Jeg har svært ved at se hvordan en P4 celeron skal kunne dø på den måde
(ingen overclocking overhovedet, med garanti). Jo, hvis boardet virkelig er
futtet og har taget cpuen med sig i faldet, men hvor sansynligt er det?

Nu tør jeg ikke stoppe den kendte gode cpu over i boardet af frygt for at
brænde den af!

Har nogle af jer oplevet en død P4 cpu (celeron eller rigtig) før?
Og i givet fald hvordan?

Thomas

Thomas S. Iversen | email: zensonic@diku.dk
Student at Department of Computer Science. | phone: +45 35282360
University of Copenhagen, DIKU. | shoesize: 45

Fra : JSM

Dato : 15-09-04 08:20

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hiver cpuen ud og stopper den over i et known good board. Det booter ikke.
> Mystisk tænker jeg. I med den gamle (som er en rigtig P4 2.4Ghz). Det

Så er din nabos CPU nok afgået ved døden.

> [...]
er
> futtet og har taget cpuen med sig i faldet, men hvor sansynligt er det?

Det sker ikke ret tit, men det hænder. Intel-cpu'er står sjældent af alene.
Men med lidt hjælp "udefra" - som f.eks. et defekt bundkort -kan den gå død
ligesom alt andet.

> Nu tør jeg ikke stoppe den kendte gode cpu over i boardet af frygt for at
> brænde den af!

Jeg ville nok heller ikke forsøge. Ihvf. ikke på mit eget bundkort . Prøv
evt. at spørge din lokale hardware-pusher om han har mod på at teste boardet
for dig.

> Har nogle af jer oplevet en død P4 cpu (celeron eller rigtig) før?
> Og i givet fald hvordan?

Jeg arbejder som tekniker i et IT-firma - så ja. Men ikke ret tit med
Intel-cpu'er. Det er højst en eller to om året. (AMD CPU'er er helt anden
historie !).
Anyway - så giver Intel en ret god garanti på deres produkter. Ring til dem
på 38 487077 og forklar at du har en død CPU. Så får du et RMA-nr, og de
sender et kurerfirma ud til dig med en ny CPU. Du har så ca. 10 dage (kan
ikke lige huske det nøjagtigt) til at pakke den defekte ned i kassen den nye
kom i, klistre den medfølgende retur-fragtseddel på æsken og ringe til
kurerfirmaet og bede dem om at afhente æsken. Sidst jeg var igennem den
mølle tog det Dem kun 2 dage at sende en ny Celeron 1300 CPU fra Irland til
DK.

mvh
Jesper

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 15-09-04 17:23

On 2004-09-15, JSM <sevelsted@spamnejtakpc.dk> wrote:

> Så er din nabos CPU nok afgået ved døden.

Ja. Det maa saa vaere bundkortet der er gaaet haywire og har taget cpuen med
sig :/

> Anyway - så giver Intel en ret god garanti på deres produkter. Ring til dem
> på 38 487077 og forklar at du har en død CPU. Så får du et RMA-nr, og de

Takker det vli jeg proeve asap

Thomas

Fra : Frederik Sunne

Dato : 16-09-04 09:27

> [...]
> sender et kurerfirma ud til dig med en ny CPU. Du har så ca. 10 dage (kan

- Lyder interessant. Jeg har lige brændt en Celeron 600 Mhz af - min første
afbrænding
efter utallige byg af maskiner. Tror du også de hopper på den ;)

Frederik

Fra : sfc

Dato : 15-09-04 13:01

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse
Klip
> Har nogle af jer oplevet en død P4 cpu (celeron eller rigtig) før?
> Og i givet fald hvordan?

Har du tjekket for bukket ben på CPUen?

Mvh Sid

Fra : Thomas S. Iversen