Hvor meget skal slibes af, når jeg både sk~
Fra : Thomas

Dato : 12-05-01 12:45

Da jeg nu er godt igang med at vandslibe den gamle bundmaling og primer af,
vil jeg lige høre hvor meget jeg skal slibe af!

Efter nedslibningen er der nu et hvidligt/gulligt lag, som ser ud til at
være identisk med resten af det udvændige skrog! Nogle steder har jeg dog
fået slibet lidt mere end andre steder, så man meget tydeligt kan se
glasfiberen med alle årerne mv.

Hvor meget skal slibes af, når jeg både skal give den bundmaling og primer?
Skal laget være identisk med resten af skroget, eller skal det slibes så
langt ned at man kan se alle årerne fra glasfiberen?

Fra : Bo Jensen

Dato : 12-05-01 19:17

Thomas <thg@klog.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:%m9L6.3753$zv2.700359@news010.worldonline.dk...
> [...]
> Skal laget være identisk med resten af skroget, eller skal det slibes så
> langt ned at man kan se alle årerne fra glasfiberen?

Hej Thomas.

Så behøver du ikke at slibe dybere, da du nu er nede i (og stedvis gennem) gelcoaten. Nu skal tegnedrengen frem, thi der skal bruges en masse primer - ikke under 4 lag på glasfiber/gelcoat og helst 6 på en evt jernkøl. Det gør så ikke noget, at du er kommet helt ind i glasfiberlaminatet. Afslut med bundmaling og pas nøje på overmalingsintervallerne.

Hent evt. Hempels "Den lille søstærke" i udstyrsforretningen. Der står det hele klart og tydeligt. Man behøver ikke at bruge Hempels produkter til Hempels opskrifter - principperne og produkterne er næsten identiske.

Da du nu er i gang, skulle du måske overveje at anvende "evighedsbundmaling". Det har flere af os i Vejle gjort med det resultat, at vi ikke mere skal bundmale. Det produkt, vi har brugt, hedder "Kobberhud 2000" og produceres i Grindsted af firmaet "Technocop". En europæsik variant hedder "Copperboot", men så skal man til Tyskland eller Holland. Vi er stadig lige forbavsede, når vi år efter år tager bådene op, og der ingen begroning er ud over lidt brunt "slim", der villigt lader sig fjerne med en alm svamp eller vaskekost. Højtryksspuler for den magelige er helt suverænt.

Slibearbejdet er det aller værste ved en sådan "helt i bund" behandling, så trøst dig med, at du allerede næsten er færdig

Go' arbejdslyst.

Mvh
Bo

Fra : HENNING RASMUSSEN

Dato : 12-05-01 19:54

Nogle steder har jeg dog
> fået slibet lidt mere end andre steder, så man meget tydeligt kan se
> glasfiberen med alle årerne mv.

Hej Thomas.

Stop omgående sliberiet, du har allerede slebet for meget. Du skal kun ind
til Gelcoat'en, det glatte "hvidligt/gulligt lag". Jeg er ikke ekspert, men
jeg tror, at de steder, hvor du har slebet Gelcoat'en væk og kan se fibrene
i glasfibervævet, skal have nyt Gelcoat. Måske også nogle steder, hvor du
har slebet Gelcoat'en tynd. Men spørg for alt i verden en
ekspert/bådebygger. Eller køb dykkerudstyr.

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Bo Jensen

Dato : 15-05-01 18:52

HENNING RASMUSSEN <henningrasmussen@get2net.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:TEfL6.247$4L2.3162@news.get2net.dk...

> [...]
> har slebet Gelcoat'en tynd. Men spørg for alt i verden en
> ekspert/bådebygger. Eller køb dykkerudstyr.

Hej.

Nej, det er ikke nødvendigt at påføre gelcoat de nu manglende steder. Gelcoat er meget mindre vandtæt end primer. Et rent "finishprodukt". Under vandlinjen gælder det primært om at "holde tæt" frem for at se smuk ud.

Mvh
Bo