css hjælp søges - Re:
Fra : Marianne Tidemann

Dato : 14-09-04 09:48

Hejsa

Nu har jeg valideret mine sider og min css, så de er ok.
Men jeg er lige ved at fjerne height på mine tabeller også ;)))

Jeg håber på hjælp til Overskrifter !!!
>Som Jesper Brunholm skrev:
>Overskrifter er godt nok som udgangspunkt begyndende på en ny
>linie, med mellemrum over osv, men det kan man lave om på, og
>det skal man bare gøre hvis det er det der skal til i aktuelle
>tilfælde

Lige nu har jeg lavet denne side med spann og div
http://home20.inet.tele.dk/mariannes/bill2//virksomheder_kurser.html

jeg har virkelig prøvet alt tror jeg, men har ikke fundet en ordentlig
løsning.
Måske en eller anden kan forklare mig hvordan jeg laver om på det.

Den oprindelige tekst er lavet med noget smask værk ;)
som dette:
style='font-size:9.0pt;mso-bidi-font-size:12.0pt;font-family:Verdana;
color:green'>Baggrund</span><span
style='font-size:9.0pt;mso-bidi-font-size:
12.0pt;font-family:Verdana'>:<span style='mso-tab-count:1'>
dag bliver informationsmængden større og mere kompleks på alle
niveauer
i virksomheden, såvel internt som eksternt. Behovet for klar tænkning

hos den enkelte medarbejder og entydig kommunikation vokser
tilsvarende.span></p>

Det kan jeg ikke bruge til noget, mine sider kommer til at fylde 10
gange så meget og
det kan garanteret laves smartere ???????

På forhånd tak for jeres tålmodighed og svar.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-09-04 12:15

Marianne Tidemann skrev:

> Nu har jeg valideret mine sider og min css, så de er ok.

Der er lige et par fejl tilbage i css-delen (<http://kortlink.dk/b2a>).
De kommer fordi du et par steder har brugt numre uden at angive hvilken
enhed de er i. Formentlig mener du pixels - i så fald skal du bare
skrive "px" direkte efter nummeret (fx 34px - *ikke* 34 px).

Fejlen i html-koden kan du desværre ikke gøre noget ved - det er TDC der
indsætter ekstra kode.

> Den oprindelige tekst er lavet med noget smask værk ;)
> som dette:

Uh ha - jeg har set den slags Office-genereret kode før, og det er
stadig ikke kønt.

> Det kan jeg ikke bruge til noget, mine sider kommer til at fylde 10
> gange så meget og
> det kan garanteret laves smartere ?

Afgjort. Der er to ting du kan prøve.

Dels har MS udgivet et filter der kan gemme som det de kalder "Compact
HTML" - det er stadig ikke køn kode, men en masse af det krimskrams som
den almindelige "Gem som HTML"-kommando genererer er væk når man bruger
filteret her. Filteret kan findes til Office 2000 her:
<http://kortlink.dk/b2b>. Jeg ved ikke om det er indbygget i senere
Office-udgaver fra starten, eller om der findes et tilsvarende filter
til disse versioner.

- Og dels kan du prøve et program der kan "rense" Office-HTML til mere
normal HTML. Jeg mener at Pro-udgaven af Topstyle gør dette ret godt.
Det er et betalingsprogram, men det kan afprøves gratis (der findes også
en fin light-udgave, men her er filteret vist ikke med):
<http://bradsoft.com/topstyle/index.asp>

> ??????

De her blev til overs

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Marianne Tidemann

Dato : 14-09-04 22:46

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

>Der er lige et par fejl tilbage i
>css-delen
>(<http://kortlink.dk/b2a>).
>De kommer fordi du et par steder
>har brugt numre uden at angive hvilken

Hvorfor får jeg ikke den fejl selv, når jeg validerer mine sider
fra pc,en? Det er da de samme sider som dem jeg har lagt op.
Og jeg kan også se at der er fejl, men...?

)
>Afgjort. Der er to ting du kan prøve.
>snip..........Dels har MS udgivet et filter der
>filteret vist ikke med):.....snip

Tak, det er også fint, men jeg har lavet jo lavet det om,
de fleste sider er renset, ved håndkraft/hårdt arbejde ;)
Måske har jeg ikke forklaret mig godt nok,
jeg vil bare gerne have den samme virkning med css, men ved ikke
hvordan jeg skal ændre det.

Må se om det virker, men teksten skal stå sådan her:

Baggrund: Værdier udtrykker noget essentielt i os. Også i
arbejdslivet. I
forandringstider er værdierne det interne
kompas, som skal vise os
retningen og holde organisationen sammen. Alle
undersøgelser viser, at
vores opbakning, følelse af forpligtelse,
følelse af success, tillid
til organisation og ledelse er desto større, jo
mere vi deler
arbejdspladsens værdier.

Jeg tror ikke det kommer til at stå rigtigt når jeg sender
indlægget, men Baggrund: og Værdier o.s.v. skal stå på samme
linie, værdier skal være indrykket og resten skal starte under
værdier.
Hvis du kigger her på den Bill har lagt op, scroller helt ned i
bunden under TÆNK, er der et afsnit magen til, på den måde som jeg
gerne vil have det.
http://www.formdinfremtid.dk/virksomheder_kurser.html

Kan jeg ikke gøre det med css ?
Hvis jeg bruger spann og div står det forkert og hvis jeg bruger
div og div står det forkert.....
Øv jeg gentager mig selv, og kan ikke forklare det ordentligt.

MVH Marianne

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 15-09-04 09:18

Marianne Tidemann (slet LEPA6) wrote:
> [...]

> Hvis du kigger her på den Bill har lagt op, scroller helt ned i
> bunden under TÆNK, er der et afsnit magen til, på den måde som jeg

Det er da gjort med css så vidt jeg kan se :

-65.2pt;"><span style="font-size: 9pt; font-family: Verdana; color:
green;">Baggrund</span><span style="font-size: 9pt; font-family:
Verdana;">:<span style="">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </span>Mange
udøvere indenfor sociale professioner, f.eks. lærere, terapeuter,
voksenundervisere, læger, konsulenter og advokater, oplever en indre
utilfredsstillelse ved ikke at kunne følge med ”kundernes” voksende krav og
forventninger til mennesket bag den ydre autoritet.</span></p>

- der er lidt "clutter" som ikke er nødvendigt, men grundstrukturen
virker da.

Alternativer kunne være: 1) en definition-list (dl-tagget, vi bruger det
ikke så tit, men det kan styles rigtig pænt til formålet.)

2) at lægge tekstblokken i en div som får style= position:relative; og
lægge en h2 med overskriften og en div med indholdsteksten

<h2 style="display: inline; width: 8em;">Baggrund</h2>
[...]</div>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Marianne Tidemann

Dato : 17-09-04 11:56

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev:

>Det er da gjort med css så vidt jeg kan se :
)

>2) at lægge tekstblokken i en div som
<..........
> <h2 style="display: inline; width:
> <8em;">Baggrund</h2>
> <left: 9em; top: 0;">Mange udøvere
>[...]</div>

Tusind tak for al hjælpen.
Det var lige det jeg manglede.

Nu har jeg halveret antallet af tabeller
fået styr på min tekst o.s.v. se her:
http://home20.inet.tele.dk/mariannes/bill2//virksomheder_kurser.htm
Jeg har "kun" rettet 4-5 sider ang. teksten, men de vigtigste er
ok.

Men jeg vil nu stadig se om, jeg ikke kan lave dem i ren css-
layout.

Tak
MVH Marianne

Fra : Marianne Tidemann

Dato : 17-09-04 12:16

Fra : Marianne Tidemann

Dato : 18-09-04 11:47

Marianne Tidemann <tidemann@5VI8Rtdcadsl.dk> (slet 5VI8R) skrev:
>Jeg har "kun" rettet 4-5 sider ang. teksten, men de vigtigste er
>ok.

Og det duer ikke alligevel :0(

Jeg var nød til at stoppe hver div i en celle for sig, for at det
ikke skulle stå oven i hinanden.
Men der går kludder i højden, når jeg vil se "stor tekststørrelse"!

Jeg har prøvet at slette højden, at skrive 100% højde, men det
hjælper ikke.

Øv, øv. :0((

Marianne

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-09-04 21:26

Marianne Tidemann (slet NJNRG) skrev:
> Og det duer ikke alligevel :0(
>
> Jeg var nød til at stoppe hver div i en celle for sig, for at det
> ikke skulle stå oven i hinanden.
> Men der går kludder i højden, når jeg vil se "stor tekststørrelse"!

kan du ikke løse det ved at angive højden på div'en med em, som skaleres
sammen med fonten?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Marianne Tidemann

Dato : 19-09-04 11:59

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev:
>kan du ikke løse det ved at angive
>højden på div'en med em, som skaleres
>sammen med fonten?

Åh jo, det kan jeg måske.(jeg mangler en slår "sig i hovedet
Smiley")Det må jo være løsningen men vil lige prøve senere i dag.

mvh Marianne

Fra : Marianne Tidemann

Dato : 19-09-04 19:27

Marianne Tidemann <tidemann@WERF1tdcadsl.dk> (slet WERF1) skrev:

>Åh jo, det kan jeg måske.(jeg mangler en slår "sig i hovedet
>Smiley")Det må jo være løsningen men vil lige prøve senere i dag.

Det kan jeg ikke få til at virke ;((

har prøvet med em og auto men måske gør jeg det forkert.
Jeg kan godt lave em, men de bliver ikke store nok til stor
størrelse, hvis de skal passe til afsnittene.

height="150 em">
class= "p4">Værdier
[...]
værdier.</span></div>

Og med auto bliver de for små, de tager kun efter den grønne tekst?
Øv
Marianne

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 20-09-04 19:41

Marianne Tidemann (slet QAT64) skrev:

> [...]

> Jeg kan godt lave em, men de bliver ikke store nok til stor
> størrelse, hvis de skal passe til afsnittene.

Der må ikke være mellemrum mellem tallet og typeangivelsen, og du skal
lave det som CSS i stedet for html-atributter. Ovenstående bør være:
height: 1.5em;" colspan="2">

vertical-align og text-align ville jeg typisk angive centralt i et
stylesheet for td:

td {
vertical-align: top;
text-align: left;
}
- så gælder det for alle td'er.

em er en størrelsesangivelse som forholder sig relativt til
standard-font-størrelsen (nærmere betegnet bredden på et 'm'). en
størrelse på 150em er helt absurd, det svarer oftest til ca 200pt/px!

prøv lidt af ovenstående, læs evt. lidt mere på at bruge CSS
(html-faq.dk har noget godt, ligesom html.dk har det), og se om du ikke
kan komme videre

Jeg har desværre simpelt hen ikke tid til at lave en demo-opsætning på
hvordan jeg mener det kan gøres - beklager :-/

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Marianne Tidemann

Dato : 27-09-04 10:48

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev:
>Jeg har desværre simpelt hen ikke
>tid til at lave en demo-opsætning på
>hvordan jeg mener det kan gøres -
>beklager :-/

Det er da helt i orden ;) det var jo heller ikke meningen.

Men jeg har prøvet 1000 ting uden det rette resultat, så jeg har
opgivet. Jeg har sat en anden tabel ind istedet for, nu virker det
bedre !

Bortset fra at siden bliver skubbet til højre og der kommer scroll
forneden. Men det kan jeg leve med, når det kun er ved stor
tekststørrelse. Det er ihvetrfald bedre end at teksten står oven i
hinanden. Og jeg har lavet skriftstørrelsen om til %, da IE har en
dårlig visning af mindre tekst.

Tusind tak for din hjælp under alle omstændigheder.
mvh Marianne