Adsl Info
Fra : Daniel Nielsen

Dato : 13-09-04 23:30

Mangler et sted hvor jeg kan læse om hvordan ADSL fungerer, er nysgerrig
hvordan det fungerer når man sætter mere end 1 pc til en
internet-forbindelse, hvilke hastigheder man kan forvente osv. Om man kan
regne ud hvilken hastighed 2 pcér hver især vil have på en 1024/512 kbit.
forbindelse.

på forhånd tak.
DN

Fra : Jesper Mørch

Dato : 14-09-04 00:52

Daniel Nielsen wrote:

> [...]
> regne ud hvilken hastighed 2 pcér hver især vil have på en 1024/512 kbit.

Lige nu har jeg to computere og en telefon på en 512/512 ADSL-linje...
Den ene maskine downloader med ca. 60 kB/s altså omkring 475-500 kbps.
min samlede båndbredde er (teoretisk) 512/512.
Jeg har derfor ialt en båndbredde på 512/512 underordnet hvor mange maskiner
jeg kobler på nettet, men skal flere af maskinerne hente noget samtidigt
(eller jeg bruger min IP-telefon under et download), kan jeg ikke få den
fulde båndbredde på hver enhed.
F.eks. kan telefonen hakke en anelse hvis jeg begynder at downloade imens
jeg snakker i telefonen. Derudover vil den tilgængelige båndbredde til
computerne falde til omkring 400 kbps, da IP-telefonen lægger beslag på ca.
100 kbps imens den er i brug.
For nogle år siden boede jeg på kollegium hvor vi var op til 10 mennesker om
at dele en 512/512-linje. Det kunne sagtens lade sig gøre - især fordi de
fleste kun brugte nettet begrænset, mail eller spil som kunne køres over en
modem-forbindelse. På den måde havde vi oftest tæt på den fulde båndbredde
til rådighed, hvis/når nogen pludselig skulle lave et større download.

Derfor vil begge dine computere i teorien have en 1024/512-linje, bare ikke
samtidigt. Hvis du ved hvor meget den ene computer henter med, kan du regne
ud hvor meget den anden teoretisk maksimalt vil kunne hente med (så længe
du faktisk kan regne med de tal du udlæser på den computer).

Håber du blev klogere

Mvh.

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 14-09-04 01:14

Jo, nu har jeg teroien, som jeg kan gå ud fra :)
takker

DN

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-09-04 10:10

Daniel Nielsen wrote:
> Jo, nu har jeg teroien, som jeg kan gå ud fra :)

Egentlig ganske simpelt - og så ikke alligevel

Du har den hastighed som du har altså 1024/512

Men derfra skal du så trække ca 15% som går til forskelligt overhead på
linien, og som du derfor ikke kan bruge.

Resten kan du så dele mellem de tilsluttede PC'er - hvis begge laver det
samme - så får de cirka lige meget hastighed - men hvis den ene f.x. henter
filer via P2P eller ftp - så kan den godt lægge beslag på en temmelig stor
del af din forbindelse, så der ikke er så mege tilbage til den anden....

Men ved "almindelig" brug er det ikke noget større problem - så vil det køre
fint.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 21-09-04 08:54

Hvis jeg spiller over nettet, så er det ikke sådan at det lægger beslag på
hele forbindelsen vel? dvs. at jeg f.eks. kun beslaglægger 256/128 til et
spil counterstrike..(hvis vi siger at det er den mængde det kræver)..?

mvh.
DN

Fra : Leif Poulsen

Dato : 14-10-04 22:15

"Daniel Nielsen" <120104152372@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Mangler et sted hvor jeg kan læse om hvordan ADSL fungerer

<Klip>
Et lille link http://computer.howstuffworks.com/dsl.htm

> [...]
> regne ud hvilken hastighed 2 pcér hver især vil have på en 1024/512 kbit.

<Klip>
Mener du ikke en 512/1024 Kbit forbindelse

Mvh Leif

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 14-10-04 22:27

"Leif Poulsen" <removeanythingbeforethesecondleifleif@fakse.bynet.dk> skrev
i en meddelelse news:416eebb5$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Mener du ikke en 512/1024 Kbit forbindelse

Kommer an på om du taler "TDC'sk" up/down, eller "de fleste andre'sk"
down/up

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Kenneth Johansen

Dato : 15-10-04 11:02

"Søren Steinmetz" <nospam2004@reopos.dk> skrev i en meddelelse

> Kommer an på om du taler "TDC'sk" up/down, eller "de fleste andre'sk"
> down/up

Er der forskel, hvis ja hvilken??

//Kenneth

Fra : Calle.