VIA EPIA V10000
Fra : Tobias K. Tobiasen

Dato : 13-09-04 23:13

Hejsa

Jeg har fået kig på VIA's EPIA V10000. http://tinyurl.com/7yt4b - er CPU'en
passivt kølet? Eller skal man købe en seperat blæser og heatseank? Hvilke
blæsere passer på den?
Jeg har heller ikke kunne finde særlig meget info om onboard skærmkortet.
Hvilke opløsninger kan det køre i?

Jeg regner med at bruge kortet til min arbejdsstation, da den har en dejlig
pris, lavt strømforbrug, er støjsvag og jeg har 512MB sdram liggende.
Er der nogen der har erfaring med at bruge kortet i en arbejdsstation? 1Ghz
er rigeligt til mine formål men jeg er lidt bekymret for skærmkortet. Jeg
spiller aldrig spil.

Hvor mange PCI kort kan man sætte i? Der er kun 1 slot, men jeg mener at jeg
har læst et sted at man kan sætte 2 kort i ved hjælp af en adapter.

På forhånd tak.

Fra : Hans

Dato : 14-09-04 03:39

Tobias K. Tobiasen wrote:

> Jeg har fået kig på VIA's EPIA V10000. http://tinyurl.com/7yt4b - er
> CPU'en passivt kølet? Eller skal man købe en seperat blæser og
> heatseank? Hvilke blæsere passer på den?

Du kan se mere om kortet på dette link:
http://www.viaembedded.com/product/epia_v_spec.jsp?motherboardId=141

Download eventuelt manualen.

Det kommer an på hvilken cpu kortet leveres med. Er det EDEN cpu'en er en
passiv køleprofil nok, men er det C3 kræves der en køleprofil med blæser. I
begge tilfælde følger køleren med. Hvis du selv vil montere en større
køleprofil beregnet til S370 eller Socket-A bliver du nødt til at lime
profilen fast, da ingen standardkølere passer på soklen. Ikke engang
køleprofiler beregnet til chipsæts passer, da hullerne på bundkortet ikke er
placeret som standard. En Zalman ZM-NB47J Northbridge Cooler kan justeres
til at passe, men den er for lille til at køle en C3-1000. Du skal derfor
undersøge hvilken CPU bundkortet bliver leveret med, men mit umiddelbare gæt
er en C3.

Her kan du se standardkøleren til en C3 på mit C10000 bundkort:

http://www.kvik.org/it/c10000.jpg

> Jeg har heller ikke kunne finde særlig meget info om onboard
> skærmkortet. Hvilke opløsninger kan det køre i?

Det er et udmærket skærmkort til 2D. Jeg har et C10000 som kører en Win2003
server, og 1280x1024 er ikke noget problem og billedet er pænt og skarpt på
min 19" TFT.

> [...]
> arbejdsstation? 1Ghz er rigeligt til mine formål men jeg er lidt
> bekymret for skærmkortet. Jeg spiller aldrig spil.

Du kan ikke sammenligne ydelsen med en Intel P-III/1000 eller en tilsvarende
Celeron da cachen er mindre, og det er tydeligt at VIA CPU'en hutigt løber
tør for resursser hvis der afvikles mutimediaaplikationer, men til
almindelig kontorbrug eller mindre krævende serverbrug (mail web ftp) er den
alt rigelig.

> Hvor mange PCI kort kan man sætte i? Der er kun 1 slot, men jeg mener
> at jeg har læst et sted at man kan sætte 2 kort i ved hjælp af en
> adapter.

Det er højst tænkeligt at en adapter kan udvide antallet af PCI-slots, da
det er en standard PCI-bus. Det kan være du kan finde noget omkring emnet på
VIA's hjemmesider.

Hans

Fra : Leony

Dato : 14-09-04 14:38

"Tobias K. Tobiasen" <news2@dont.remove.nospam.tobiasen.dk> skrev i en
meddelelse news:41461b83$0$232$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Hvor mange PCI kort kan man sætte i? Der er kun 1 slot, men jeg mener
> at jeg har læst et sted at man kan sætte 2 kort i ved hjælp af en
> adapter.

SHG har PCI riser card med varenummer 310247.
Den burde virke i din maskine.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-09-04 20:20

"Tobias K. Tobiasen" <news2@dont.remove.nospam.tobiasen.dk> crashed
Echelon writing news:41461b83$0$232$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Jeg har fået kig på VIA's EPIA V10000. http://tinyurl.com/7yt4b - er
> CPU'en passivt kølet? Eller skal man købe en seperat blæser og
> heatseank? Hvilke blæsere passer på den?

Boardet er fanless og behøver ikke aktiv køling, forudsat at dit kabinet er
designet til at kunne komme af med varmen. Evt. hvis du installerer det i
et større kabinet med plads, så monter en så stor køler som muligt, og
drosle den ned i omdrejninger.

> Jeg har heller ikke kunne finde særlig meget info om onboard
> skærmkortet. Hvilke opløsninger kan det køre i?

Alt efter hvor meget ram du giver den, mener jeg fra en kammerats at den
kan op til 1600x1200.

> [...]
> arbejdsstation? 1Ghz er rigeligt til mine formål men jeg er lidt
> bekymret for skærmkortet. Jeg spiller aldrig spil.

Som arbejdsstation til surfing og sårn er den helt perfekt. Dog kunne man
savne lidt et hurtigere chipset fx. CLE266.

Tests har også vist at grafikkortet ikke er særlig skart i de høje
opløsninger. Evt. Matrox PCI kort i maskinen hvis du skal køre helt høje
opløsninger.

--
Bjarke Andersen