Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fotografering af mennesker
Fra : Den glade dreng

Dato : 12-05-01 10:25

Hejsa

jeg har længe gået og tænkt på at ville til at fotografere mennesker, og som de fleste er det jo piger jeg gerne vil fotografere :)

Er der nogle bestemte ting man skal være opmærksom på, når man fotografere piger, specielt hvis de er mindre årige dvs under 18 år.

1) nøgenbilleder
2) undertøj + bikini
3) alm tøj

feks få forældrenes tilladelse osv, hvad nu hvis jeg går en tur på strøget eller på stranden og spørger en pige om jeg må
fotografere hende der, er der nogle regler på det område?

Hvem har rettighederne til billederne? negativerne osv, er der nogle love vedr. dette

Jeg håber på nogle gode svar

hilsen

Per

Fra : The Webcat

Dato : 13-05-01 09:58

Det er altid fotografens ansvar at stikkere sig at han har ret til at
fotografere, hvem han nu fotografere. Skal man fotografere en umyndig, skal
man altid have forældrenes accept/underskrift. Udform en lille kontrakt hvor
der står hvad der skal fotograferes, hvem har rettighederne til billederne,
hvad billederne må og ikke må bruges til, og evt. spørgsmålet om betaling.
Har du en kontrakt, kan der ikke ske overraskelser bagefter. Husk at det er
DIT ansvar at have lov til at fotografere. Det er lige meget at pigen på 17
sagde hun var 18 (spørg f.eks om legitimation). Påklædning er faktisk
underordnet i den sammenhæng (bort set fra at du kan blive dømt for
børneporno hvis du ikke har tilladelserne i orden).

Samme regler gælder folk på gaden og andre offentlige steder. Hvis de er
hoved motiv, skal du i princippet have deres tilladelse. Billeder til
redaktionelt brug er underlagt nogle andre regler.

Det kort og det lange er ; Det drejer sig om tilladelser.

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 13-05-01 11:48

Hej

Det er et svært emne, for man vil jo helst gerne sikre sig mod ikke at komme
i strid med loven. Det kan koste dyrt, både økonomisk og omtalemæssigt, hvis
det hedder sig at man "misbruger" sine billeder/modeller. Heldigvis går det
sjældent så galt, men det kunne være rart hvis man alligevel havde en
kontrakt. Nogen her i nyhesgruppen må kende den eksakte ordlyd af
paragrafferne på dette område, og kunne give et godt eksempel på en sådan
kontrakt! Jeg vil i hvet fald meget gerne vide hvad jeg har at forholde mig
til næste gang jeg fotograferer en pige uden tøj på.

Tim

The Webcat <WebCat@post1.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:iCsL6.2663$h4.968904@news101.telia.com...

Fra : Fototal.dk

Dato : 13-05-01 13:15

> Samme regler gælder folk på gaden og andre offentlige steder. Hvis de er
> hoved motiv, skal du i princippet have deres tilladelse.

Det mener jeg ikke du har helt ret i.

For det første må man adskille optagelse og offentliggørelse.
Så længe personer befinder sig på et frit tilgængeligt sted, er der stort
set frit slag til at tage de billeder man har lyst til. Uden tilladelse.

Når det gælder offentliggørelse er der mere kryptiske regler. Her kommer der
ting som "private forhold" ind i 'billedet'.
Men med "helt almindelige" billeder af mennesker på et offentligt sted ser
jeg ikke noget problem i at offentliggøre dem uden tilladelse.

Noget andet må gælde unge piger med- eller uden tøj. Jeg ser ikke noget
problem i at tage billederne, men offentliggørelsen kræver absolut en
tilladelse.

--
Mvh: Finn / Fototal.dk
Nu er der under 3 uger til deadline på vores konkurrence

Fra : Den glade dreng

Dato : 13-05-01 14:42

Fototal.dk <use77@fototal.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:0UuL6.59$gE3.2725@news.get2net.dk...
> [...]
> Nu er der under 3 uger til deadline på vores konkurrence
> "Forår i Danmark" - husk at indsende dine bedste forårsbilleder.

Jeg snakkede med en igår og han sagde at hvis det galdt billeder hvor hun enten er topløs eller nøgen og under 18 skal man ha
forældrenes tilladelse, til at fotografere.

men hvad nu hvis jeg finder en sød pige feks i den lokale købmand og spørger hende om vil vil hjem til mig og fotograferes og hun
siger ja og det kuner portrætter og andre alm. billeder med tøj på, hvad så? ( og vi forudsætter hun er over 15, altså den
kriminelle lavalder ) ham jeg snakkede med igår sagde at til det skulle man heller ikke ha tilladelse fra forældrene, så er der
nogle regler om det?

Men han rådede mig da også til at hun havde en veninde med, og tage nogle billeder af dem sammen, så man kan se at det var seriøs
fotografering, for vi må jo sige at der er mange mennesker med dumme simple tanker, og med 2 piger beskytter man sig jo på den måde,
overfor folk med den tankegang

hilsen

¨Per

Fra : Fototal.dk

Dato : 13-05-01 15:25

> [...]
enten
> er topløs eller nøgen og under 18 skal man ha forældrenes tilladelse, til

I loven omkring fotografering står der intet om dette. Måske noget med at
"udnytte" mindreårige?
Det kunne være sjovt med en reference til en § eller retspraksis.

Jeg synes bestemt det vil være en rigtig god idé at få forældrenes
tilladelse, men jeg er ikke sikker på at det er noget lovkrav.

> Men han rådede mig da også til at hun havde en veninde med, og tage nogle
> billeder af dem sammen, så man kan se at det var seriøs fotografering,

Også en rigtig god idé.

Fra : Anja Lysholm

Dato : 13-05-01 16:41

Hej.

Som amatørmodel får jeg lyst til at blande mig lidt.

> [...]
spørger hende >om vil vil hjem til mig og fotograferes og hun
> siger ja og det kuner portrætter og andre alm. billeder med tøj på, hvad

Jeg synes uanset omstændighederne at du skal bede om forældrenes tilladelse
hvis pigen er under 18. Vi dem gerne nogle af de billeder du har taget af
andre, så de kan se hvad det er for nogle billeder du laver. Og tilbyd at de
kan komme med hvis de vil. Jeg tror forældre generelt er på vagt hvis nogen
vil fotografere deres datter. (Min mor er det endnu, og jeg er 29!!)

Og så synes jeg ikke du skal tage nøgenbilleder af piger under 18! I den
alder tror jeg ikke man kender sine egne grænser endnu (det gør man muligvis
heller ikke når man er ældre, men så er der i hvert fald ingen der kan
anklage dig for at have udnyttet en mindreårig!).

En sidste ting: Lad være med at presse på mht. nøgenhed (hel eller delvis).
Hvis pigen er tøvende over for det, så lav en aftale om at hun selv siger
til når/hvis hun gerne vil senere (og hvis hun senere går med til det, så
forsikr hende om at hun kan sige fra når som helst, og at hun hvis hun
fortryder, kan få udleveret negativerne!). Igen - vis hende billeder af den
slags du kunne tænke dig at lave med hende, så hun ved hvad hun evt. går ind
til.

Men siger hun ja uden tøven, så er det naturligvis bare at klø på!!

>for vi må jo sige at der er mange mennesker med dumme simple tanker, og med
2 >piger beskytter man sig jo på den måde,
> overfor folk med den tankegang

Ikke nødvendigvis. Hellere pigen og en voksen!

Det er ærgerligt at man skal være så forsigtig, men der ER altså fotografter
derude med lumske bagtanker (som man måske kan høre, har jeg selv været
udsat for en af dem i mine yngre dage), og dem må man forsikre pigerne om at
man ikke hører til. Gevinsten kan så være et rigtig godt ry der gør at
pigernes kønne veninder også kommer for at blive fotograferet.

Venlig hilsen
Anja

~~~~~~~~~~~~~~~~
http://www.netbabe.dk

Fra : The Webcat

Dato : 14-05-01 13:46

Den er altså helt klar, skal du fotografere nogen der ikke er myndig, SKAL
du have den myndige værges (typisk forældre) tilladelse. Med eller uden tøj.
Offentliggørelse eller ej.

Fra : Den glade dreng

Dato : 14-05-01 17:42

The Webcat <WebCat@post1.com> skrev i en nyhedsmeddelelse:GMRL6.2969$h4.1162426@news101.telia.com...
> Den er altså helt klar, skal du fotografere nogen der ikke er myndig, SKAL
> du have den myndige værges (typisk forældre) tilladelse. Med eller uden tøj.
> Offentliggørelse eller ej.
Ok

men kan du henvise til et sted hvor det står? man vil jo gerne ha det sort på hvidt
altså lov og paragraf osv
hilsen

Per

Fra : The Webcat

Dato : 15-05-01 04:42

> [...]
> Ok
>
> men kan du henvise til et sted hvor det står? man vil jo gerne ha det sort

Loven om foto handler mest om ejerskab. Der findes ikke en lov der specifikt
omhandler hvem man må fotografer, men det er jo heller ikke et spørgsmål om
hvad man må, som det er et spørgsmål om hvad man ikke må. Og der findes
masser af love man kan overtræde, hvis en person pludselig bliver sur over
at du har taget billeder, og du behøver ikke nødvendigvis at have
offentliggjort dem.

Du er bedre stillet hvis du laver en aftale med din model, på den måde er
der jo rene linier, og der burde ikke opstå misforståelser. I en aftale kan
man jo så også sikre sig alle væsentlige spørgsmål, bla. ejerskab betaling
og spørgsmål om offentliggørelse.

Fra : Fototal.dk

Dato : 16-05-01 21:58

> [...]
> masser af love man kan overtræde, hvis en person pludselig bliver sur over
> at du har taget billeder, og du behøver ikke nødvendigvis at have

Straffeloven §264a fortæller hvor man ikke må fotografere mennesker (-> ikke
frit tilgængelige områder). Hvis man ikke overtræder denne, har jeg svært
ved at se at man skulle kunne komme i problemer med loven - så længe man
ikke offentliggører billederne.
At nogen bliver sur er så ærgerligt, men det gør ikke fotografen til
lovbryder.

Når vi taler om personer under 18 år kunne man forestille sig at der kunne
komme noget med "udnyttelse af mindreårig", men det har ikke noget med loven
om privatlivets fred (hvor fotografering hører under) at gøre.
Og før jeg ser en § og helst får seriøs reference til retspraksis, så tror
jeg ikke på at det er ulovligt at fotografere en 17-årig model uden
forældrenes tilladelse.

Straffeloven §264d omhandler offentliggørelse af billeder. Her er loven
meget mere udflydende, og det er dermed lettere at komme på kant med loven.

> Du er bedre stillet hvis du laver en aftale med din model ....

Absolut enig!

Mvh: Finn.

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 17-05-01 12:29

> [...]
>
> Straffeloven §264d omhandler offentliggørelse af billeder. Her er loven
> meget mere udflydende, og det er dermed lettere at komme på kant med

Jeg har nu altid hørt at man skal have forældretilladelse hvis modellen er
under 15. Men over den seksuelle lavalder skulle det ikke være noget
problem. Men siden der er så mange kloge der mener at vide hvad der rigtigt,
er der så ikke også en af jer der har sikret sig med en kontrakt! Jeg ville
blive meget glad hvis en eller anden lige kunne maile mig en sådan! Jeg har
været igang med at skrive en sådan, men kløjs i sproget.

Under alle omstændigheder er det ikke særligt pænt uden videre at
offentliggøre billeder af personer uden deres kendskab og tilladelse.Omvendt
er det jo sur røv at lave et stykke godt arbejde, og model eller forældre
pludseligt får kolde fødder. Jeg kunne i øvrigt aldrig drømme om at give
modellen mine negativer hvis de fortrød, men jeg gør også alt for at sikre
mig at alt er i orden.

Tim

Fra : Anja Lysholm

Dato : 18-05-01 21:51

> Jeg kunne i øvrigt aldrig drømme om at give
> modellen mine negativer hvis de fortrød,

Hvorfor dog ikke, hvis en pige er ked af at hun har lagt krop/ansigt til
dine billeder??Hvad er så det sjove ved at bruge/gemme dem?

Den idiot jeg var ude for, havde smidt negativerne og billederne ud - sagde
han! Det kan godt være han havde, men jeg blev bare mere overbevist om at
han havde solgt dem, og derfor vil jeg til hver en tid advare andre imod
ham. Havde jeg fået negativerne, havde jeg måske haft lidt respekt for ham
tilbage, men nej!

>men jeg gør også alt for at sikre
> mig at alt er i orden.

Godt.

Anja

Fra : Fototal.dk

Dato : 16-05-01 21:37

> [...]
> du have den myndige værges (typisk forældre) tilladelse. Med eller uden

Det hele vil blive endnu mere klart hvis du kunne henvise til hvilken § der
siger dette.
Ellers hænger det lidt i luften som en påstand fra dig ...... selv om du har
fået det fortalt af Jens-Egon som fotograferer mange piger ...... og
Jens-Egon plejer nok at vide hvad han snakker om.

Mvh: Finn.

Fra : Kim Østrup

Dato : 17-05-01 19:58

> [...]
> fået det fortalt af Jens-Egon som fotograferer mange piger ...... og
> Jens-Egon plejer nok at vide hvad han snakker om.

Hej

Ifølge Nykrogs udemærkede Pol. Fotobog består det eneste problem ved
fotografring i om der er tale om et offentlig sted, mens problemer
omkring unge modeller består i offentliggørelsen af billederne. Nykrog
anbefaler derfor en releasekontrakt når man tager modelbilleder, mens
han fastslår at der som udgangspunkt ikke er problemer i at
offentliggøre billeder der er taget på et offentligt sted.

Nykrog anbefaler at man spørger først og skyder bagefter når man
fotograferer mennesker på gader, stræder og strand - nævner en historie
omkring to utro ægtefolk på en strand og en forside i en avis...
Fotografen havde intet gjort galt, men blot fotograferet to
tilsyneladende nyforelskede... Derfor er det måske en god idé at spørge
først, men der er ingen særlige paragrafer der regulerer forholdet.

Mvh

Kim Østrup.

Fra : The Webcat

Dato : 18-05-01 08:41

Jeg har kikket lidt på sagen. Det lader til, uden jeg har den precise
lovtekst, at man godt må fotografere en ung mellem 15-18 år uden forældrenes
tilladelse. Det kræver dog at den unge er i stand til at overskue
konsekvensen af sit ja. Det er jo slvsagt en lidt blød paragraf. Kilde er
Dansk Journalist forbund.