Linke til frame i url??
Fra : Michael Petersen

Dato : 13-09-04 20:20

Jeg sidder og fedter med et perlscript som genererer en html-mail som
sendes til en bruger. I mailen optræder et link som gerne skulle lede
brugeren til en bestemt frame på et website - men jeg kan ikke få det
til at spille.

Jeg har prøvet forskellige ting, men jeg har vist ikke helt fat i det
rigtige. Jeg har bl.a. prøvet sådan her:
"target=mainFrame">http://domæne.com/mappe/fil.html

Linket optræder fint nok men jeg bliver jo selvfølgelig bare sendt til
fil.html - hvordan gør jeg?

Mvh, Michael Petersen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-09-04 21:14

Michael Petersen skrev:

> Linket optræder fint nok men jeg bliver jo selvfølgelig bare
> sendt til fil.html - hvordan gør jeg?

Du skal have en fil der kan opbygge rammesættet. Det kan fx gøres
med javascript - se siden her:
<http://www.quirksmode.org/index.html?/js/framecustom.html>.

Jeg anbefaler at man lader bruger selv vælge om han/hun vil kalde
rammesættet frem - se samme side som oven for uden rammer, men med
enkel adgang til at genskabe rammesættet:
<http://www.quirksmode.org/js/framecustom.html>

Hvis javascript eller rammer er slået fra vil den første model bare
linke til hovedsiden, mens den anden model stadig vil give den
rigtige side (nu bare uden link til at genskabe rammesættet).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Petersen

Dato : 14-09-04 11:00

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
> linke til hovedsiden, mens den anden model stadig vil give den
> rigtige side (nu bare uden link til at genskabe rammesættet).

hmm - jeg har nok brug for en mere pædagoisk vejledning der er noget
af det jeg ikke helt fatter. Altså: Jeg har en index.html med 3 rammer,
topFrame (frametop.html), leftFrame (frameleft.html) og mainFrame
(http://domæne.dk/cgi-bin/script.pl). Det jeg gerne vil, er at lade
brugeren klikke på et link som sender ham ind på domænet, men med f.eks.
url'en http://domæne.dk/cgi-bin/script.pl?action=test i mainFrame.

Jeg har lavet indexfilen som nedenstående - men jeg tror ikke jeg
forstår hvad jeg skal skrive i var page=

eller hvordan url'en så skal se ud for at opnå ovenstående. (er det
noget med
http://domæne.dk/index.html?http://domæne.dk/cgi-bin/script.pl?action=te
st) - eller??

var query = (location.href.indexOf("?")+1);
var page = 'hvad_skriver_jeg_her?'
if (query)
{
page = location.href.substring(query);
}

document.write('<frameset rows="247,*" cols="*" frameborder="NO"
border="0" framespacing="0">');
document.write('<frame name="topFrame" src='frametop.html'
scrolling="NO">');
document.write('<frameset rows="*" cols="150,*" framespacing="0"
frameborder="NO" border="0">');
document.write('<frame name="leftFrame" src='frameleft.html'
scrolling="NO">');
document.write('<frameset rows="*,139" cols="*" framespacing="0"
frameborder="NO" border="0">');
document.write('<frame name="mainFrame"
src='http://domæne.dk/cgi-bin/script.pl' scrolling="NO">');

mvh, Michael

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-09-04 12:29

Michael Petersen skrev i html-gruppen:

> Jeg har lavet indexfilen som nedenstående - men jeg tror ikke jeg
> forstår hvad jeg skal skrive i var page=

Der skal du skrive en default-værdi til din udskiftelige ramme. Hvis der
ikke står noget i querystringen, skal siden også gerne vise et komplet
rammesæt.

> eller hvordan url'en så skal se ud for at opnå ovenstående. (er det
> noget med
> http://domæne.dk/index.html?http://domæne.dk/cgi-bin/script.pl?action=te
> st) - eller??

Det er i mine øjne noget snavs at putte en fuld URI (med domænenavn) ind
i querystring. Hvis du henviser til resurser fra samme server (hvad man
generelt bør holde sig til), kan du nøjes med en absolut eller relativ
sti:

http://domæne.invalid/index.html?script.pl?action=test

Det kan muligvis give bøvl at du også har spørgsmålstegn i den adresse
du sender til javascriptet, men jeg tror nu ikke det har indflydelse
her.

Jeg prøver lige at kommentere scriptet herunder.

> var query = (location.href.indexOf("?")+1);

Gem positionen umiddelbart efter det første spørgsmålstegn i den
aktuelle adressen.

> var page = 'hvad_skriver_jeg_her?'

Giv en standardværdi til page (fx script.pl?action=standard)

> if (query)

Hvis der er fundet et spørgsmålstegn i adressen.

> {
> page = location.href.substring(query);

- så erstatter vi standardværdien af page med den værdi der ligger i
querystring.

> document.write('<frame name="mainFrame"
> src='http://domæne.dk/cgi-bin/script.pl' scrolling="NO">');

Her skal du så bruge page-variablen, som det er angivet på
quirksmodesiden:

document.write('<frame name="content" src=' + page + '
scrolling="no">');

Jeg har krydspostet med opfølgning (FUT) til clientsidegruppen. Svar på
dette indlæg havner i nævnte gruppe medmindre det aktivt forhindres.

XFUT: dk.edb.internet.webdesign.clientside

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Petersen

Dato : 14-09-04 21:14

> [...]

> quirksmodesiden:
>
> document.write('<frame name="content" src=' + page + '

Hmm - jeg synes ikke jeg kan få det til at spille. Kender du til et site
der benytter metoden - så ku jeg jo lige kigge forbi og lure koden.

Pft.

Mvh, Michael Petersen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-09-04 21:48

Michael Petersen skrev:

> Hmm - jeg synes ikke jeg kan få det til at spille. Kender du
> til et site der benytter metoden - så ku jeg jo lige kigge
> forbi og lure koden.

<http://www.quirksmode.org/> bruger det - dog i en lidt mere
kompakt form end den forfatteren har gengivet i siden om scriptet.

Hvis du giver et link til din side, er det nok lettere at hjælpe
dig videre.
--
Jens Gyldenkærne Clausen