reflekser i øjnene ??
Fra : Anette M. Hansen

Dato : 13-09-04 18:53

Hej NG.

En ting jeg har funderet lidt over; hvordan kan det være at dyr har
reflekser i øjnene (fx, når en bil kører imod dem, kan man se deres øjne)
når mennesker - tilsyneladende - ikke har det ??
Har refleksen nogen særlig funktion for dyrerne ? Og hvorfor har vi
mennesker det ikke, eller har vi alligevel, når vores øjne bliver røde, når
der tages billede med blitz, eller skyldes dette et eller andet optisk
fænomen ?

Håber nogen kan hjælpe

På forhånd tak
//Anette

Fra : Tim Christensen

Dato : 13-09-04 19:40

Anette M. Hansen wrote:
> [...]
> når mennesker - tilsyneladende - ikke har det ??
> Har refleksen nogen særlig funktion for dyrerne ?

Ja, når lyset reflekteres kan det udnyttes bedre (rammer synsnerver
flere gange) og dermed give dyret natsyn.

> [...]
> der tages billede med blitz, eller skyldes dette et eller andet optisk

De røde øjne skyldes at lyset reflekteres der er dog ikke noget "spejl"
som visse dyr, derimod er det den røde farve fra blodårene der der
kastes tilbage.

Mvh

Tim Christensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-09-04 20:52

Tim Christensen wrote:

> Ja, når lyset reflekteres kan det udnyttes bedre (rammer synsnerver
> flere gange) og dermed give dyret natsyn.

Det er jeg helt enig i.

> De røde øjne skyldes at lyset reflekteres der er dog ikke noget "spejl"
> som visse dyr, derimod er det den røde farve fra blodårene der der
> kastes tilbage.

Ja. Populært sagt er øjet et mørkt kammer med røde vægge. Fordi der er
så mørkt derinde, ser pupillen sort ud. Men når der pludselig kommer
meget kraftigt lys derind, ses det at »væggene« er røde derinde.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Thomas

Dato : 14-09-04 13:13

> Ja. Populært sagt er øjet et mørkt kammer med røde vægge. Fordi der er
> så mørkt derinde, ser pupillen sort ud. Men når der pludselig kommer
> meget kraftigt lys derind, ses det at »væggene« er røde derinde.

Så må det da være UTROLIG skadeligt for øjne at blive "blitzet"??

Mvh Thomas

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-09-04 20:54

Thomas (Thomas-Andersen@mail.dkFJERN) skrev følgende:

> Så må det da være UTROLIG skadeligt for øjne at blive "blitzet"??

Hvorfor?

- Martin