Import af reservedelsbil
Fra : HKN

Dato : 13-09-04 17:03

Hej NG,

Jeg sidder og spekulerer på hvordan det er med afgift, hvis jeg importerer
en bil udelukkende beregnet til reservedele.

Som udgangspunkt skal jeg jo ikke betale afgift af en bil importeret fra
f.eks tyskland (så længe jeg ikke indregistrerer den). Det er vel i og for
sig også iorden hvis jeg fjerner alle dele i min egen bil, så kun karossen
står tilbage, og så flytter alle stumperne over fra den importerede bil.

Man kunne også forestille sig at min nuværende bil var blevet totalskadet i
karossen, og jeg så kun brugte karossen fra den importerede bil - skulle der
så betales afgift??

Hvis ikke - kunne man så forestille sig at jeg i 1. omgang flytter alle dele
fra den importerede bil og venter i f.eks 6 mdr med at skifte karossen (dvs
at jeg så står tilbage med den hele importerede bil)??

Nogen her som har et bud på problematikken??

Mvh

Henrik

Fra : John Sahl

Dato : 13-09-04 17:12

HKN wrote:
> Nogen her som har et bud på problematikken??

Bruger du kun reservedelene: Ingen afgift.
Bruger du karrossen = Afgift

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Troels Pedersen

Dato : 13-09-04 17:19

John Sahl wrote:
> Bruger du kun reservedelene: Ingen afgift.
Med mindre delene giver anledning til at bilen foretager et identitets
skifte, så skal der betales afgift.
Eks. en golf 3 1,4 ombygges til Golf 3 GTI = afgift!
Eks. en golf 3 1,4 ombygges til Golf 3 1,4 = ingen afgift!

--
MVH Troels
(Ford Sierra 2.0i DOHC)²

Fra : John Sahl

Dato : 13-09-04 17:44

Troels Pedersen wrote:
> Med mindre delene giver anledning til at bilen foretager et identitets
> skifte, så skal der betales afgift.
> Eks. en golf 3 1,4 ombygges til Golf 3 GTI = afgift!
> Eks. en golf 3 1,4 ombygges til Golf 3 1,4 = ingen afgift!

Ja, selvfølgelig havde jeg nær sagt.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-09-04 18:02

Troels Pedersen wrote:
> Med mindre delene giver anledning til at bilen foretager et identitets
> skifte, så skal der betales afgift.
> Eks. en golf 3 1,4 ombygges til Golf 3 GTI = afgift!
> Eks. en golf 3 1,4 ombygges til Golf 3 1,4 = ingen afgift!

I så fald er det jo ikke reservedelene, der udløser den nye afgift på bilen.
Det samme ville jo ske hvis du købte en dansk Golf 3 GTI og smider det hele
over i en dansk Golf 3 1,4.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Troels Pedersen

Dato : 13-09-04 18:21

Per Beer Hansen wrote:
> I så fald er det jo ikke reservedelene, der udløser den nye afgift på
> bilen. Det samme ville jo ske hvis du købte en dansk Golf 3 GTI og
> smider det hele over i en dansk Golf 3 1,4.

Det er korrekt. Jeg ville blot påpege det, da ikke alle tænker over det!

--
MVH Troels
(Ford Sierra 2.0i DOHC)²

Fra : Eivind

Dato : 13-09-04 18:49

Dvs at identiteten ligger i Karossen ?
Jeg ved godt man har stelnummer - men har motor blokken ikke også et nummer
?

Antagelse:

En nyere bil (under 1 år) smadres så meget at ejeren kan få en ny bil
(visse forsikringer har det med at hvis bilen skal repareres for mere end så
og så
meget - inden for det 1.år - så kan man få en ny.
(typisk en procentsats eller et fast beløb)
Ny står forsikringen så med en bil der egentligt ikke er totaltskadet.
Den sælger de vel ?

Jeg tænkte nemlig på at have købt en bil, hvor f.eks fronten var helt mast,
købe en
helt ny fra tyskland, og så skifte front osv.
(undtaget slf den lille del af fronten hvor stelnummeret sidder)
Men regnestykket afhænger slf af hvad man skal betale for vraget osv....

Men kan man ikke skifte karossen på bil uden der altid skal betales afgift
af karossen ?

Eivind

Fra : claus b. p.

Dato : 13-09-04 22:51

"Eivind" <Eivind.Olsen@ARNEmail.tele.dk> wrote in message
> Dvs at identiteten ligger i Karossen ?
> Jeg ved godt man har stelnummer - men har motor blokken ikke også et
nummer
> ?
Motornummeret registreres ikke i DK.
> Men kan man ikke skifte karossen på bil uden der altid skal betales afgift
> af karossen ?

Det du taler om er genopbygning af en totalskadet bil. Det sker når bilen
genopbygges for mere end 50 pct. af værdien. Så er der ingen tvivl om at der
skal betales afgift.

/Claus