Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hogan's Guide til D70
Fra : Henning Jensen

Dato : 13-09-04 16:05

Så fik jeg endelig Thom Hogans guide til Nikon D70 fra:
http://www.bythom.com/d70guide.htm

Der havde været lidt ventetid pga. hans ferie og restordre problemer..

Mit første indtryk er, at denne 525 sider bog/CD giver mange tips og
forklaringer, som ellers kan være vanskeligt at erhverve - Så jeg kan
kun anbefale den til andre D70 ejer, som er teknisk interesseret i at
få mest ud af kameraet.

Bl.a. faldt jeg over at man ved brackring af eksponering med eks. 3/2
optagelser kan skyde disse i rap ved valg af kontinuerlig mode - så
stopper kameraet automatisk efter de 3 eller 2 skud. Det har jeg
tidligere sagnet.

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Bo Christensen

Dato : 14-09-04 07:08

> [...]
> forklaringer, som ellers kan være vanskeligt at erhverve - Så jeg kan
> kun anbefale den til andre D70 ejer, som er teknisk interesseret i at

hej,
jeg kan eks. se at side 236 er "Deleting images",
hvad giver denne bog som min D70 manual ikke gør ?

mvh bo (som har overvejet disse bøger, men ikke kan se hvad de tilføjer
udover manualen)

Fra : Henning Jensen

Dato : 14-09-04 08:57

On Tue, 14 Sep 2004 08:08:17 +0200, "Bo Christensen"
<bo@anet(slet).dk> wrote:

>jeg kan eks. se at side 236 er "Deleting images",
>hvad giver denne bog som min D70 manual ikke gør ?

Den giver uddybende forklaringer og praktiske råd fra forfatterens
egen erfaring. Disse er sat sammen i et samlet hele, så manualen er
delvis indholdt heri. Netop i "deleting images" er der nok ikke noget
nyt, men af emner som jeg i det første døgn med bogen er stødt på er
bl.a.:
- Hvidbalance - hvorfor en fordel at ændre D70-værdierne, og f.eks.
hvorfor måle fra et foto?
- Flashfotografering - omfattende forklaring
- D70 fokussystem hvordan virke det
- Hvorfor morier og artifacts på nogle billeder (teknisk) og hvordan
undgå dette.
- colorspace, de 3 valg - gennemgang
- custum settings og bl.a. skarphedsindstilling og tone settings

Jeg har selv været ivrig til at søge info i grupper og forum på nettet
og grundigt tygget manualen igennem et par gange, og jeg tro man
herved kan finde det meste, hvis man selv kan stykke dette sammen og
selv prøve/teste tingene af. Men her får man det serveret i let
læselig form - men grundige tekniske forklaringer på hvorfor.

>mvh bo (som har overvejet disse bøger, men ikke kan se hvad de tilføjer
>udover manualen)

Jeg var selv i tvivl på samme måde, men læste så et par indlæg på
nettet om bogen, som næsten stemmer med min egen oplevelse ovenfor.

Når jeg ellers ser, hvad man kan få af bøger/blade om foto, hvor over
halvdelen er kendt stof, så syntes jeg de 250 kr er givet godt ud. Men
der er da sider som man skimmer over, som er dækket af manualen eller
kendt viden. Men det er vel guldkornene - hans erfaring, som jeg
syntes gøre den god.

Men jeg forstår din tvivl, men du kan kun selv afgøre, om du føler der
er ting, som du gerne ville have uddybet om kameraet. Hvis du læser
flere af hans artikler på hans hjemmeside får du et indtryk af hans
stil/grundighed.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-09-04 09:41

Henning Jensen wrote:
> - Hvidbalance - hvorfor en fordel at ændre D70-værdierne, og f.eks.
> hvorfor måle fra et foto?

Nu ved jeg ikke hvordan det er med D70, men jeg synes da at det er
betydeligt nemmere at ignorere hvidbalancen (aka sætte den på auto) når man skyder,
og rette den til i RAW-converteren.

Hvidbalance er en af grundene til at jeg foretrækker at skyde i RAW :)

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk