Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hastighed på kamera!
Fra : Søren B

Dato : 13-09-04 10:52

Hej gruppe!

Jeg overvejer at købe et ricoh caplio RX, mestendels grundet den meget
hurtige reaktionstid på 0,12 sek. Kendes der til andre kameraer med en sådan
reaktionstid og en pris omkring de 2500,-?

Mange tak for hjælpen

Søren Buhl

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 13-09-04 11:25

On Mon, 13 Sep 2004 11:52:01 +0200, "Søren B"
<scbuhl@hotmail.nospam.com> wrote:

> [...]
>hurtige reaktionstid på 0,12 sek. Kendes der til andre kameraer med en sådan
>reaktionstid og en pris omkring de 2500,-?

Kyocera SL 400R til ca. 2.800 kr. er næsten dobbelt så hurtig med en
reaktionstid på 0,07 sek.
Men om det har samme problemer med billedkvaliteten som Ricoh Caplio
RX (udprægede lilla kanter ved højlys (chromatic aberration) og meget
billedstøj ved ISO over 100) ved jeg ikke.

KS

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-09-04 12:56

kelds99@yahoo.dk wrote

> Kyocera SL 400R til ca. 2.800 kr. er næsten dobbelt så hurtig med
> en reaktionstid på 0,07 sek.

Mjaeh, det er efter fokusering. Jeg har haft et SL400R og dets
fokuseringstid var almindelig, dvs. ikke imponerende.

Når man læser pressematerialet for Caplio RX står der:

*****
Super-quick shutter response and start-up time
“Quick, quick! The baby is smiling - take a picture!” In instances
like these you will be very happy to own a Caplio RX digital camera.
Incredibly, in about one second the camera is able to turn on and
snap off a photo. The shutter response is the world’s fastest in its
class at just 0.12 seconds – taking note that this time is calculated
from the time the user presses the shutter button, rather than the
time when focus lock is achieved.
*****

Jeg læser det som om de 0,12 sekunder er med autofokusering. Jeg er
skeptisk, men hvis det er rigtigt er det vældig imponerende for et
lommekamera.

> Men om det har samme problemer med billedkvaliteten som Ricoh
> Caplio RX (udprægede lilla kanter ved højlys (chromatic
> aberration) og meget billedstøj ved ISO over 100) ved jeg ikke.

Jeg lagde ikke mærke til lilla kanter ved SL400R (hvilket ikke
betyder at de ikke var der), men jeg kan melde at det ikke er et
kamera man går over ISO 100 med. Der kom en del billedstøj ved ISO
200 og ISO 400 var rigtig grimt.

Fra : Peter Schroeder

Dato : 13-09-04 11:34

"Søren B" skrev
> Jeg overvejer at købe et ricoh caplio RX, mestendels grundet den meget
> hurtige reaktionstid på 0,12 sek. Kendes der til andre kameraer med en sådan
> reaktionstid og en pris omkring de 2500,-?

0,16 - 0,20 sek. er vel efterhånden standard reaktionstid
på kameraer i den bedre ende. Vær opmærksom på
at tiden opgives med pre-focus og -lysmåling.
Jeg tvivler på at det har den helt store betydning i
praksis. En interessant feature, ved dette kamera, er
at zoomen starter ved 28mm, hvilket er fint indendørs
(hvis blitzen iøvrigt dækker) men som koster noget
televirkning i den anden ende.
Men det afhænger selvfølgelig af, hvad du skal bruge
kameraet til...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jack L.

Dato : 13-09-04 11:54

Søren B wrote:
> [...]
> hurtige reaktionstid på 0,12 sek. Kendes der til andre kameraer med
> en sådan reaktionstid og en pris omkring de 2500,-?

Søren, hvad slags fotografi tager du siden reaktionstiden har så høj
prioritet?

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : Søren B

Dato : 13-09-04 13:31

"Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Søren, hvad slags fotografi tager du siden reaktionstiden har så høj
> prioritet?
>
> --
> Mvh / Best regards,
> Jack, Copenhagen

Jeg skal bare have et kamera som ikke fylder så meget og tager et fotografi
når man trykker på udløseren. Har haft Olympus, KonicaMinolta og Nikon
hjemme, men synes at der kan være en op til 3 sekunder fra man trykker til
billedet bliver taget. I relation til de andre svar, kan jeg sige at
reaktionshastigheden er mål endog en smule hurtigere i nogle anmeldelser på
nettet. Jeg har ikke hørt om chromatic aberration før, er der et link til
nogle billedeksempler?

Mange tak for svar!

Søren

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 13-09-04 20:21

On Mon, 13 Sep 2004 14:30:44 +0200, "Søren B"
<scbuhl@hotmail.nospam.com> wrote:

>Jeg har ikke hørt om chromatic aberration før, er der et link til
>nogle billedeksempler?

http://www.photographyblog.com/reviews_ricoh_caplio_rx.php

Se ISO-testen og billedeksemplerne.

KS

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 13-09-04 14:17

"Søren B" <scbuhl@hotmail.nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
sådan
> reaktionstid og en pris omkring de 2500,-?

Hej Søren.

Du skriver at du har haft nogle kameraer på prøve og at de er 3 sek. om at
tage et billede. Er du sikker på at du ikke har brugt rødøje funktion, så
vil det nemlig tage længere tid, jeg har da aldrig hørt om et camera med en
forsinkelse på 3 sekunder.
Når dette er sagt skal jeg lige fortælle at jeg har et Ricoh Caplio G4 wide
som er forgængeren til det kamera du spørger til. Det er også hurtigt til at
focusere synes jeg og kan focusere næsten i mørke selvom det ikke har
hjælpelampe. Jeg synes også billederne er udmærkede hvis man holder sig til
de lave iso-værdier. Dette camera kan købes til omkring 1200 kr i Tyskland,
og Caplio RX kan købet til omkring 1500.
Der er så også kommet en ny model, nemlig GX der koster omkring 2000 i
Tyskland, jeg har set det til 3800 i Danmark!
Gx er 5 Mpix. med blitzsko og så vidt jeg husker 4 gange zoom.
Det der tiltaler mig ved disse billige Ricoh er at de har en 28 mm
vidvinkel, var det ikke for det ville jeg meget hellere have et Canon
A-serie for de bærer tydeligt præg af at være billige cameraer, men tager
dog efter min mening fine billeder.

Mvh. Steen Jakobsen.