MS Windows
briani 27239
service pack 2
Fra : \(-Peter-\)

Dato : 13-09-04 08:46

kan ikke finde rundt på microsofts' hp...

er sp2 kommer (dansk!) eller kommer den snart?

hvis den er - hvor findes den...

/Peter

Fra : Kurt Lund

Dato : 13-09-04 09:03

"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> kan ikke finde rundt på microsofts' hp...
>
> er sp2 kommer (dansk!) eller kommer den snart?
>
> hvis den er - hvor findes den...
>
> /Peter

De reklamere nu ellers med den på hjemmesiden
http://www.microsoft.com/danmark/

men hvis du vil ledes helt hen til den så her
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e368d3cdb5a

Kurt

Fra : SpookiePower

Dato : 13-09-04 09:30

"Kurt Lund" <klander52@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> De reklamere nu ellers med den på hjemmesiden
> http://www.microsoft.com/danmark/

Jeg har prøvet at installere den engelske version via windowsupdate, det
kørte fint.
Men er det noget helt andet med den dansker version som er beregnet til et
netværk ?

Fra : Palle

Dato : 13-09-04 09:50

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kørte fint.
> Men er det noget helt andet med den dansker version som er beregnet til et

Nej, den 'dansker' version er ikke specielt beregnet til netværk.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-09-04 11:28

SpookiePower wrote:
> Men er det noget helt andet med den dansker version som er beregnet
> til et netværk ?

Nej - men den version, der kan downloades er den fulde version med "alt" -
uanset om du har brug for det eller ej.

Den kommer "snarest" på Windows Update - når man så henter den der, så får
man kun de dele af den, som din PC har brug for.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Kim

Dato : 13-09-04 12:13

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev
> [...]
>
> Den kommer "snarest" på Windows Update - når man så henter den der, så får
> man kun de dele af den, som din PC har brug for.

Hvor snarest ?
Og hvor ved du det fra ?

Mvh Kim

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-09-04 12:47

Kim wrote:
> Hvor snarest ?
> Og hvor ved du det fra ?
> Mvh Kim

Det stod et sted på MS's hjemmeside - kan ikke huske hvor

Men læs evt også den nyere tråd fra i dag om SP2 DK..

Fra : pa

Dato : 13-09-04 09:13

> [...]
> kan ikke finde rundt på microsofts' hp...
>
> er sp2 kommer (dansk!) eller kommer den snart?

bliver tilgængelig idag (14)
microsoft hp er da ellers meget nem..den har ovenikøbet søgemulighed
ellers ring til microsoft.dk og bestil en Cd

pa

Fra : BorreBoy

Dato : 13-09-04 09:17

"pa" <palinux@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> bliver tilgængelig idag (14)
> microsoft hp er da ellers meget nem..den har ovenikøbet søgemulighed
> ellers ring til microsoft.dk og bestil en Cd

Den kom altså den 6/9.
http://www.overclocking.dk/news.asp?id=9872

--
Med venlig hilsen,
Thomas Borre.

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 13-09-04 09:48

kan jeg hente den "it-teknikker-version" og få fuldt udbytte selvom jeg er
enkelt bruger ...?

altså denne_:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e368d3cdb5a

/peter

ps. er igang med at hente... så må man jo se om det skal installeres...

Fra : Kurt Lund

Dato : 13-09-04 09:59

> [...]
>
> /peter
>

> ps. er igang med at hente... så må man jo se om det skal installeres...

Ja selvfølgelig kan du bruge den, det er bare den fulde ver af SP2
den du henter via Windows opdate henter du kun det du ikke har.
Men med denne her har du den til at ligge på din HD hvis du nu skulle lave
en geninstall
senere, og så er du jo fri for at hente den igen.
Jeg tror de fleste der arbejder bare lidt med PCer henter denne her.
Kurt

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 13-09-04 10:15

ok tak... mente jeg også nok...

/peter

Fra : BorreBoy

Dato : 13-09-04 10:41

"Kurt Lund" <klander52@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Men med denne her har du den til at ligge på din HD hvis du nu skulle lave
> en geninstall
> senere, og så er du jo fri for at hente den igen.

Det er da vidst smartere at lave en CD med Windows XP SP2 CD
http://www.dailyrush.dk/features/guides/871/

Fra : Kurt Lund

Dato : 13-09-04 10:51

"BorreBoy" <borreYYY@lucasfilm.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da vidst smartere at lave en CD med Windows XP SP2 CD
> [...]
Jeps en fin guide jeg har også lavet en cd.

Kurt

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 13-09-04 11:08

bare ikke så smart med en bærbar-pc-recovery cd...!

/peter

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 13-09-04 11:22

burde det give problemer at installere sp2 siden de anbefaler backup?

Fra : Kurt Lund

Dato : 13-09-04 12:01

"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> burde det give problemer at installere sp2 siden de anbefaler backup?
>
> /Peter

Nej, det er bare lavet så du kan fortyde hvis du vil.
Kurt

Fra : Anders Lund

Dato : 13-09-04 12:11

(-Peter-) wrote:

> burde det give problemer at installere sp2 siden de anbefaler backup?

Det gør de altid - så kan du ikke komme bagefter og brokke dig, når du
alligevel ikke har taget backup og det hele ryger. :)

Kører selv med SP2 - uden problemer.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 14-09-04 10:15

Pakken fik windows til at chrashe.... men reddede det med reparer-funktionen
fra xp-cd'en...!

yderligere har ejg læst at sp2 skulle smides på windows update idag... nok
mere sikkert og gennemtestet efter som de fleste har automatiske
opdateringer slået til...

tænkte på om det skyldes det er home edition jeg har (fulgte med til
bærbar)...

/peter

Fra : N_B_DK

Dato : 14-09-04 13:32

(-Peter-) wrote:
> yderligere har ejg læst at sp2 skulle smides på windows update
> idag... nok mere sikkert og gennemtestet efter som de fleste har
> automatiske opdateringer slået til...

Hvorfor tror du det er mere sikkert ? det burde da være det samme...

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Anders Lund

Dato : 14-09-04 13:49

(-Peter-) wrote:

> yderligere har ejg læst at sp2 skulle smides på windows update idag... nok
> mere sikkert og gennemtestet efter som de fleste har automatiske
> opdateringer slået til...

Hvis den først lige er blevet smidt på Windows update - så kan den da
ikke være gennemtestet endnu.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : BorreBoy

Dato : 14-09-04 13:52

> Hvis den først lige er blevet smidt på Windows update - så kan den da ikke
> være gennemtestet endnu.

Den er da betatestet i lang lang tid

Fra : Anders Lund

Dato : 14-09-04 16:11

BorreBoy wrote:

> Den er da betatestet i lang lang tid

Betatest er der nok fortaget af servicepakken - men der blev skrevet at
opdateringen via Windows update var blevet mere gennemtestet, fordi den
automatisk bliver installeret.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-09-04 14:45

(-Peter-) skrev:

> yderligere har ejg læst at sp2 skulle smides på windows update
> idag... nok mere sikkert og gennemtestet efter som de fleste
> har automatiske opdateringer slået til...

Det er nøjagtig samme version. Den på Windows Update kigger blot
på, hvad du i forvejen har installeret, inden de nødvendige ting
fra SP2 bliver installeret, så du behøver typisk ikke at hente
så meget, hvis du går via Windows Update, som hvis du henter den
fulde netværksinstallation.

> [...]

| Understøttede operativsystemer: TabletPC, Windows XP Home Edition,
| Windows XP Media Center Edition, Windows XP Professional Edition

Årsagen er nok nærmere, at du har smidt SP2 på en eksisterende
installation, som er mere eller mindre sandet til i forvejen.
Det er svært at undgå, at det resulterer i større eller mindre
kaos i så fald.

--
Hilsen
Madsen

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 14-09-04 15:16

hvad vil du så foreslå... sådan en brænd ny windows cd med sp2 løsning? og
så geninstallere (så mister jeg så vidt jeg husker ikke opsætning (?) )
eller hvad?

/Peter

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 14-09-04 19:32

skal lige være sikker på jeg har forstået det..

det vil ikke give mening at lave sådan en ny installations cd hvis man ikke
formaterer...

er dette ikke korrekt?

/peter

ps. skulle sp2 ikke være på windows update nu?? (dansk!!!) - finder intet
ved søgning...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-09-04 15:40

(-Peter-) skrev:

> hvad vil du så foreslå... sådan en brænd ny windows cd med sp2
> løsning? og så geninstallere

Ja helt klart. Jeg har oplevet mange problemer ved at hælde en
service pack ovenpå en eksisterende installation, så det gider
jeg ikke at kæmpe med mere. Jeg geninstallerer derfor altid fra
bunden af, når der kommer en ny service pack, hvilket jo trods
alt ikke sker så tit.

> (så mister jeg så vidt jeg husker ikke opsætning (?) ) eller
> hvad?

Hvis du gør som jeg så jo, for jeg beder den om at formatere disken
inden den begynder at installere(*) og det vil resultere i, at alt
hvad der i forvejen ligger på disken bliver slettet, men det kræver
jo i så fald også, at man skal huske at gemme der der evt. måtte
ligge på disken, som man ønsker at bevare forinden. Der er der dog
ikke noget af i mit tilfælde, da alle vigtige data ligger på andre
drev/medier.

(*) <news:chikec.2to.1@tgm.dyndns.dk>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Nicolai

Dato : 14-09-04 16:29

> [...]
> jeg ikke at kæmpe med mere. Jeg geninstallerer derfor altid fra
> bunden af, når der kommer en ny service pack, hvilket jo trods

Når man opgraderer OS er jeg 100% imod at "opgradere" - anbefaler alt og alle
en ny-installation.

men problemer med SP-installation har jeg aldrig haft?

Fra : Mogens

Dato : 14-09-04 21:45

> [...]
> ligge på disken, som man ønsker at bevare forinden. Der er der dog
> ikke noget af i mit tilfælde, da alle vigtige data ligger på andre

Kan du undgå at skulle geninstallere alle programmer som ligger på andre
drev?

--
Mvh - Mogens; mohenNOSPAM@pc.dk
fjern NOSPAM fra min mail adresse

Fra : Anders Lund

Dato : 14-09-04 22:14

Mogens wrote:

> Kan du undgå at skulle geninstallere alle programmer som ligger på andre
> drev?

Ja og nej. Nogle programmer vil kunne klare det uden at skulle blive
installeret - andre kræver alle mulige indstillinger i
registreringsdatabasen, så de vil gerne installeres igen.

Det er rimelig forskelligt fra program til program. Systemprogrammer som
firewalls og antivirus programmer plejer gerne at skulle installeres.
Mindre spil og mere uskyldige programmer kan måske godt klare sig ud at
skulle installeres igen.

Det kommer alt sammen an på hvormeget "lort" der gemmes inden i Windows.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-09-04 16:51

Nicolai skrev:

> men problemer med SP-installation har jeg aldrig haft?

Fra den første udgave af Win2000 til SP1 prøvede jeg at installere
SP1 oveni min eksisterende installation og det gik ikke for godt.
Den blev ustabil og virkede i det hele taget ret tung i stort set
alt. Jeg prøvede så at slipstreame SP1 ind på Windows-CD'en og
installere derefter det hele fra bunden af og det resulterede i
en helt anden oplevelse. Alting kørte meget bedre og klippestabilt
sammenlignet med det første forsøg.

Da SP2 til Win2000 kom på gaden, prøvede jeg igen at installere
SP2 oveni den eksisterende installation, men med samme resultat,
så siden da har jeg altid startet forfra når der kommer nye Service
Packs. Flere tråde i MS' SP2-grupper tyder også på, at SP2 i mange
tilfælde opfører sig anderledes, hvis man sammeligner en "ren"
SP2-installation og en SP2-installation, som er installeret ovenpå
en eksisterende. I mange tilfælde er folk f.eks. nødt til at
geninstallere deres programmer og drivere, når SP2 er installeret,
for at få dem til at fungere ordentligt og så kan man efter min
mening lige så godt starte forfra og slippe for bøvlet.

Jeg kan i øvrigt heller ikke lade være med at tænke på, om den og
den fejl nu skete, fordi jeg smed en Service Pack ovenpå en gammel
installation og den tanke vil jeg helst være fri for.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Hansson

Dato : 14-09-04 19:01

> [...]
> installere derefter det hele fra bunden af og det resulterede i
> en helt anden oplevelse. Alting kørte meget bedre og klippestabilt

Det siger egentlig ikke så meget. Selvom man helt undlod opgradering og bare
reformatterer og re-installerer kører tingene jo også bedre.

Jeg ville dog også helst installere forfra fra en slipstreamet CD.

PH

Fra : Anders Lund

Dato : 14-09-04 21:44

Thomas G. Madsen wrote:

> Fra den første udgave af Win2000 til SP1 prøvede jeg at installere
> SP1 oveni min eksisterende installation og det gik ikke for godt.

Hmm, du lyder som en uheldig person - eller også er det bare mig som er
heldig. Jeg har ingen bekymringer med service packs eller hotfixes - de
installeres og så kører det bare. Ikke nogen hastighesnedsætninger eller
underlige fejl. De fejl der en gang imellem opstår (kan ikke huske
hvornår jeg sidst har haft en) plejer at være nemme at løse.

Dvs. mit behov for at installere Windows begrænses til hvis jeg skifter
systemdisk eller bundkort.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 14-09-04 23:47

Anders Lund wrote:
> Hmm, du lyder som en uheldig person - eller også er det bare mig som
> er heldig. Jeg har ingen bekymringer med service packs eller hotfixes
> - de installeres og så kører det bare.

Samme oplevelse her. Jeg har aldrig oplevet nogen problemer ved opgradering
med service packs hverken på NT4, Windows 2000 eller på Windows XP.

> Dvs. mit behov for at installere Windows begrænses til hvis jeg
> skifter systemdisk eller bundkort.

Også det kan sagtens gøres uden at geninstallere. Det har jeg prøvet flere
gange.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-09-04 21:04

(-Peter-) skrev:

> det vil ikke give mening at lave sådan en ny installations cd
> hvis man ikke formaterer...

Ikke efter min mening, men det er så kun min mening. Jeg har ikke
noget at bruge den gamle installation til, så jeg vælger at lade
den nye installation fjerne den gamle først.

PS. Kunne man ikke lokke dig til at klippe lidt i det du svarer
på, og svare under det citerede, som jeg gør her? Der er ingen
grund til at medtage hele mit indlæg blot for selv at skrive en
3-4 linjers tekst. Du kan læse mere om citatteknik på følgende
side: <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 15-09-04 16:35

Jo kan man da ---- indtil jeg glemmer det igen...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-09-04 21:04

Peter Hansson skrev:

> Det siger egentlig ikke så meget. Selvom man helt undlod
> opgradering og bare reformatterer og re-installerer kører
> tingene jo også bedre.

Hvis man ikke holder sin installation ved lige så ja.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-09-04 00:23

Mogens skrev:

> Kan du undgå at skulle geninstallere alle programmer som
> ligger på andre drev?

Ja, for de programmer jeg har liggende på andre drev er den slags
programmer, som kun placerer sig i en enkelt mappe og hvor man
efter geninstallationen af styresystemet blot kan trække en genvej
fra programmets exe-fil tilbage til Windows (f.eks. min newsreader,
newsserver og diverse hjælpeprogrammer til de to fungerer på den
måde og det er unægtelig en herlig ting).

Jeg har også lagringsmappe til mailprogrammer og mine foretrukne
websider liggende på et andet drev, end det Windows er installeret
på, så efter geninstallationen er det blot at henvise programmerne
til de mapper igen. De data jeg selv fremstiller, bliver aldrig
gemt på Windows-disken, så dem skal jeg heller ikke tænke på at
få taget backup af, inden Windows-installationen ryger sig en tur.

De større programmer, som integrerer sig tættere med Windows ved
at fylde en masse i registreringsdatabasen, i System32-mappen osv.
geninstallerer jeg, for dem har jeg installeret på det samme drev,
som Windows er installeret på, men deres indstillingsfiler har jeg
også liggende på andre drev, så jeg kan hurtigt få dem sat op til
mine foretrukne indstillinger igen.

At installere SP2 fra bunden af forleden og indtil den kørte med
alle mine programmer sat op som jeg ønsker, tog mig 4-5 timer og
det regner jeg ikke for ret meget. Det meste af tiden går med at
vente på at installationen af et eller andet program skal blive
færdig og det behøver man jo ikke at glo på. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Mogens

Dato : 15-09-04 12:50

> [...]
> som Windows er installeret på, men deres indstillingsfiler har jeg
> også liggende på andre drev, så jeg kan hurtigt få dem sat op til

Det var er også de større programmer jeg tænker på som Office og
billedbehandlingsprogtrammer, alt hvad der hedder date, har jeg også
liggende på et drev for sig selv. Så der er alså ikke nogen lette genveje,
men ok dte er da til at overse.

Tak for info.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-09-04 00:23

Anders Lund skrev:

> Hmm, du lyder som en uheldig person - eller også er det bare
> mig som er heldig.

Det er nok mit typiske Homer Simpson/Anders And-uheld som er på
spil, for det burde jo kunne lade sig gøre.
Jeg regner det bare ikke for noget at genistallere Windows fra
bunden af, så grundet tidligere oplevelser er det min foretrukne
måde for tiden. Jeg bilder i det mindste mig selv ind, at det
hele kører meget bedre. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Anders Lund

Dato : 15-09-04 07:11

Thomas G. Madsen wrote:

> måde for tiden. Jeg bilder i det mindste mig selv ind, at det
> hele kører meget bedre. :)

Det er også en stor faktor. En hvilken som helst reinstalleret maskine
vil synes hurtigere - burde være en af Murphys computer love. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-09-04 12:59

Mogens skrev:

> [...]
> jeg også liggende på et drev for sig selv. Så der er alså ikke
> nogen lette genveje, men ok dte er da til at overse.

Ja, jeg synes at det er til at overse. De grafiske programmer jeg
bruger har alle en eller flere indstillingsfiler, som kan gemmes
og bruges senere og det er trods alt opsætningen af programmerne
som tager længst tid og ikke selve installationen af dem.

Med Office2003-pakken er det også blevet meget nemt at genskabe
sin foretrukne opsætning vha. guiden 'Microsoft Office 2003-guiden
Gem mine indstillinger'.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-09-04 13:21

Anders Lund skrev:

> Det er også en stor faktor. En hvilken som helst reinstalleret
> maskine vil synes hurtigere - burde være en af Murphys
> computer love. :)

Jeg har ikke indtrykket af at mine installationer bliver langsommere
og langsommere med tiden.
Jeg kan dog tydeligt mærke at SP2 kører hurtigere, men det er også
tilfældet, hvis jeg sammenligner den med en frisk installeret SP1,
for det har jeg testet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Anders Lund

Dato : 15-09-04 14:37

Thomas G. Madsen wrote:

> Jeg har ikke indtrykket af at mine installationer bliver langsommere
> og langsommere med tiden.

Heller ikke her - derfor bliver det ikke reinstalleret.

> Jeg kan dog tydeligt mærke at SP2 kører hurtigere, men det er også
> tilfældet, hvis jeg sammenligner den med en frisk installeret SP1,
> for det har jeg testet.

Det er jo godt at høre, at det ikke går den forkerte vej. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-09-04 20:34

(-Peter-) skrev:

[Klippe det væk der ikke svares på og svare under det citerede]

> Jo kan man da

Tak. :)

> ---- indtil jeg glemmer det igen...

Det kan jo ske for selv den bedste. Jeg ville bare lige gøre dig
opmærksom på det i tilfælde af, at du ikke kendte til siden på
usenet.dk.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Verner

Dato : 15-09-04 16:14

(-Peter-) <garfieldpbj@mail-online.dk> wrote:

> kan ikke finde rundt på microsofts' hp...
>
> er sp2 kommer (dansk!) eller kommer den snart?
>
> hvis den er - hvor findes den...

Jeg må indrømme at jeg kender ikke meget til MS XP, men læs evt. denne
link

http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2615804/

Verner

Fra : Anders Lund

Dato : 15-09-04 16:19

Verner wrote:

> Jeg må indrømme at jeg kender ikke meget til MS XP, men læs evt. denne
> link
>
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2615804/

Og så venter vi en uge og får måske afvide at IBM siger god for SP2.
Microsoft har været lidt hurtigt ude, men det betyder ikke at den ikke
bliver "godkendt".

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk