MS Windows
briani 27239
Windows XP eller 2000?
Fra : Erik Olsen

Dato : 12-09-04 20:52

Jeg står for at skulle anskaffe ny pc. Spørgsmålet er om jeg bør vælge
Windows XP eller 2000.

Hvad er fordele og ulemper ved de to?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Anders Lund

Dato : 12-09-04 21:52

Erik Olsen wrote:

> Hvad er fordele og ulemper ved de to?

Jeg vil sige at Microsoft nok mere fokusere på Windows XP og dermed
opdateringer til dette. Gennerelt kan jeg også bedere lide Windows XP,
men må samtidig indrømme at det er lang tid siden at jeg har rodet med
Windows 2000 og kan komme med så meget....

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-09-04 22:10

Erik Olsen wrote:

> Hvad er fordele og ulemper ved de to?

Win2000 sætter knapt så høje krav til din hardware (CPU og RAM) så du
har mere overskud til afvikle egentlige programmer.

Jeg har oplevet Autocad 2001 og Inventor på en PII 233 med 192 MiB RAM
og Windows 2000 - uden ventetid. Dét kan ikke lade sig gøre med XP.

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-09-04 22:53

"Erik Olsen" wrote

> Jeg står for at skulle anskaffe ny pc. Spørgsmålet er om jeg bør vælge
> Windows XP eller 2000.

Er det en familiepc eller en laptop vil jeg umiddelbart sige XP

Men i bund og grund kommer det jo an på hvad boksen skal trække, samt hvilke
OS hw leverandøren vælger at understøtte

Jeg har været ude for at fx Dell kun understøtter XP på udvalgte maskiner og
derved bliver det svært til umuligt at proppe andet end XP på maskinen

- Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-09-04 07:19

Peter Lykkegaard wrote:

> Er det en familiepc eller en laptop vil jeg umiddelbart sige XP

Hvorfor?

> Men i bund og grund kommer det jo an på hvad boksen skal trække, samt

Så du vil anbefale at spilde systemressourcer på operativsystemet -
ressourcer der er bedre brugt på applikationer?

> hvilke OS hw leverandøren vælger at understøtte

Dér ligger det springende punkt. Jeg har nu ikke oplevet hardware der
kun virker under XP.

> Jeg har været ude for at fx Dell kun understøtter XP på udvalgte
> maskiner og derved bliver det svært til umuligt at proppe andet end
> XP på maskinen

Har du prøvet?

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-09-04 07:58

"Jesper G. Poulsen" wrote

> Hvorfor?

Bluetooth, irda, wireless etc
Det er nemmere at styre og få til at køre under XP

> Så du vil anbefale at spilde systemressourcer på operativsystemet -
> ressourcer der er bedre brugt på applikationer?

Nogen ting er nemmere under XP end 2K

> Dér ligger det springende punkt. Jeg har nu ikke oplevet hardware der
> kun virker under XP.

Laptops og understøttelse for fn funktioner
Jeg kan ikke lige huske hvad der gik galt ved min Dell desktop

> Har du prøvet?

Ville jeg skrive ovenstående hvis jeg ikke havde prøvet?

Jeg foretrækker 2k fremfor XP på mit arbejde, mens jeg foretrækker XP
fremfor 2k hjemme
En subjektiv vurdering naturligvis

- Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-09-04 09:07

Peter Lykkegaard wrote:

> Bluetooth, irda, wireless etc
> Det er nemmere at styre og få til at køre under XP

Det er så første gang jeg "hører" det.

> Nogen ting er nemmere under XP end 2K

Det er muligt, men XP frådser med ressourcerne.

> Laptops og understøttelse for fn funktioner

Okay. Måske derfor min lokale notebook-user sværger til notebooks med
Win2k preinstalleret (så er han sikker på at alt virker).

> Jeg kan ikke lige huske hvad der gik galt ved min Dell desktop

Dell anvender så vidt jeg ved standardkomponenter.

> Ville jeg skrive ovenstående hvis jeg ikke havde prøvet?

Mange skriver hvad de har hørt. Jeg har feks ikke XP og har kun
arbejdet sporadisk med det - jeg kan ikke forliges med det. Men jeg har
endnu ikke været ude for, hverken selv eller i min omgangskreds, at
hardware ikke har virket under 2000.

> En subjektiv vurdering naturligvis

Altid

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-09-04 09:14

"Jesper G. Poulsen" wrote

> Det er så første gang jeg "hører" det.

Hmm, måske skulle jeg rette det til
Det er nemmere at få det til at køre på et "preinstalleret" OS

Jeg kunne snildt få tingene til at fungere under win98 (ikke preinsalleret)
på min gamle laptop
med 2k virkede det kun delvist (jeg kunne da skifte mellem intern/ekstern
skærm)

> Det er muligt, men XP frådser med ressourcerne.

Jo, men man kan drosle den lidt ned

> Okay. Måske derfor min lokale notebook-user sværger til notebooks med
> Win2k preinstalleret (så er han sikker på at alt virker).

Jeps

- Peter

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 13-09-04 07:21

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg står for at skulle anskaffe ny pc. Spørgsmålet er om jeg bør vælge
> Windows XP eller 2000.
>
> Hvad er fordele og ulemper ved de to?

Min anbefaling vil afgjort være XP. Hvis du ønsker at bruge din tid på at
bruge pc'en, frem for at rode med at sætte den op, er XP klart det bedste.

Fordelen ved 2000 skulle være at den trækker lidt færre ressourcer end XP.
Men jeg vil mene at på en ny pc er det ikke længere noget problem.

Fordelen ved XP er at alt er nemmere at sætte op. I 2000 skal man kende til
en del ting for at få det til at køre nogenlunde ordentligt. XP er bygget
til at gøre det så nemt som muligt.

Til sammenligning kan jeg komme med to eksempler:
Det ene er fra mit arbejde på en fritidsordning, hvor børnene havde en
spillecomputer.
Skolens IT-adm. ønskede at der skulle Win2K på i stedet for Win98 som der
var oprindeligt. Resultatet var at stort set ingen af de spil børnene
spillede, kunne bringes til at virke (ældre spil). De virkede selvf. fint på
Win98, men også på min egen Win XP når jeg prøvede dem hjemme.

Det andet er fra en jævnlig spillekomsammen jeg holder med mine venner:
Alle undtagen én, havde XP maskiner med. Den sidste havde Win2K.
Gæt selv hvilken maskine vi havde mest bøvl med: Vi kunne ikke få den
ordenligt på netværket, og når den var på, kunne vi ikke få spillene til at
snakke sammen.
Den stakkels fyr endte med at låne vi andres maskiner på skift.
Næste gang medbragte han en WinXP, og _så_ fik han spillet

Der vil selvfølgelig komme nogen og sige at det kanWin2K da også, den skal
bare sættes ordentligt op o.s.v. Men det er ikke min pointe. Pointen er, at
med Win XP behøver man ikke kæmpe nær så meget med det, eller lære sig en
hel masse om opsætning. Det virker bare, og er bygget til at gøre det nemt.
Desuden kan jeg sige at jeg _virkelig_ prøvede at få de nævnte Win2K
maskiner til at køre, jeg kunne bare ikke

Derudover er XP, som de andre nævner, det nyeste system, og vil derfor få
mest opmærksomhed fra MS, opdateringer m.m.
For mig at se er ikke nogen grund til at købe et OS som allerede så småt er
vej ud.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-09-04 09:10

Henrik Stavnshøj wrote:

> bygget til at gøre det nemt. Desuden kan jeg sige at jeg virkelig
> prøvede at få de nævnte Win2K maskiner til at køre, jeg kunne bare
> ikke

Funktionen kom med SP2.

Start -> Kør -> "regsvr32 %systemroot%\apppatch\slayerui.dll"

> For mig at se er ikke nogen grund til at købe et OS som allerede så
> småt er vej ud.

Udover at det ikke trækker nær så mange ressourcer og iøvrigt kan det
samme - samt at det ikke ligner noget der beregnet for en 4-årig.

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-09-04 09:27

"Jesper G. Poulsen" wrote

> Udover at det ikke trækker nær så mange ressourcer og iøvrigt kan det
> samme - samt at det ikke ligner noget der beregnet for en 4-årig.

Njahh, debugging etc virker imho bedre under 2k

GUI'en på XP kan iøvrigt få et ret pænt 2k look alike
Jeg mangler bare at fjerne det sidste
Før man logger på (eller når man er logget af) tager XP indstillingerne fra
default user

- Peter

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 13-09-04 09:43

> Funktionen kom med SP2.
>
> Start -> Kør -> "regsvr32 %systemroot%\apppatch\slayerui.dll"

Jamen er det netop ikke et fint eksempel på hvad jeg siger: Du skal kunne en
masse "nørdede" ting, for at få det mindste til at fungere?

På Win XP funker det bare som regel, og hvis ikke, kan man som regel slå
Win9x kompatibilitet til i genvejen, så er den hjemme.

> Udover at det ikke trækker nær så mange ressourcer og iøvrigt kan det
> samme - samt at det ikke ligner noget der beregnet for en 4-årig.

Det med ressourcerne har jeg jo nævnt, og som sagt er det ikke et problem på
en moderne maskine.
Derudover kan du såmænd nemt få det til at ligne klassisk windows mere, og
også til at bruge ret få ressourcer. En ren boot på min XP Pro bruger
omkring 121 Mb ram, incl antivirusprogram.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-09-04 17:54

Henrik Stavnshøj wrote:

> Det med ressourcerne har jeg jo nævnt, og som sagt er det ikke et
> problem på en moderne maskine.

Det er stadig ressourcefråds der er ganske unødvendigt. Det svarer lidt
til at købe en Mercedes S600, selvom S500 strengt kan det samme, da
begge er underlagt 250km/t. S600 må da betegnes som værende fråds med
ressourcerne (den er en benzinsluger af rang).

> mere, og også til at bruge ret få ressourcer. En ren boot på min XP
> Pro bruger omkring 121 Mb ram, incl antivirusprogram.

Hvor lille maskine kan XP virke på?

Standard Windows 2000 Professional:

Jesper G. Poulsen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 14-09-04 22:25

> [...]
> begge er underlagt 250km/t. S600 må da betegnes som værende fråds med
> ressourcerne (den er en benzinsluger af rang).

Det er ikke en god sammenligning.

Den skulle snarere være om man skal nøjes med den gamle enkle model, fra
dengang centrallås, elruder og stereoanlæg var luksus-tilvalg, eller man
skal vælge den nye hvor det samme er standard til en lavere nypris.

> Hvor lille maskine kan XP virke på?

Sikkert mindre end min. Der er en gang lavet en XP lite som brugte ganske
minimalt.
Og ellers kan man fjerne en hel del af de services som ligger som standard.

Men så fjerner man sig igen fra målet: En nem maskine, som er enkel at bruge
fordi den er god til at konfigure sig selv til skiftende omstændigheder.

> Standard Windows 2000 Professional:

Det er godt med dig.

Manden har sagt han vil købe en ny maskine.
Skal han så nøjes med en Skoda fra -91?

Eller er vi ude i en pissing contest med "Hvis er mindst"?
For så må du da gerne vinde..

VH
Henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-09-04 08:39

Henrik Stavnshøj wrote:

> Det er ikke en god sammenligning.

Jo. For XP og 2000 kan det samme - XP er bare grimmere.

> Den skulle snarere være om man skal nøjes med den gamle enkle model,
> fra dengang centrallås, elruder og stereoanlæg var luksus-tilvalg,

Nej, dårlig sammenligning. Det handler om ressourcespild. XP er blot en
grim brugerflade til et velfungerende system.

> Og ellers kan man fjerne en hel del af de services som ligger som
> standard.

Så er vi igen ovre på ekspertfronten.

> Men så fjerner man sig igen fra målet: En nem maskine, som er enkel
> at bruge fordi den er god til at konfigure sig selv til skiftende
> omstændigheder.

Det er 2000 også.

> Manden har sagt han vil købe en ny maskine.
> Skal han så nøjes med en Skoda fra -91?

Nej, men hans nye maskine skal heller ikke bombes tilbage til
stenalderydelse fordi brugerfladen skal være flot...

> Eller er vi ude i en pissing contest med "Hvis er mindst"?

Det er muligt at du er.

Jesper G. Poulsen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 15-09-04 09:32

> Jo. For XP og 2000 kan det samme - XP er bare grimmere.

Det er en smagssag. Men åbenbart én der går dig meget på.

> Nej, dårlig sammenligning. Det handler om ressourcespild. XP er blot en
> grim brugerflade til et velfungerende system.

Tjah, hvad havde jeg ventet du ville sige?

> Så er vi igen ovre på ekspertfronten.

My point exactly, som det ses nedenunder.

> Det er 2000 også.

Hehe,ja , hvis man er nørd på anden måde superbruger.
Ekspertfronten som du så fint kalder det.
Men det bliver aldrig et system jeg ville anbefale til almindelige brugere.

> Nej, men hans nye maskine skal heller ikke bombes tilbage til
> stenalderydelse fordi brugerfladen skal være flot...

Det bliver den heller ikke. Nye maskiner har såmænd langt flere kræfter end
de fleste bruger for alvor. Så kan de lige så godt bruges til at gøre
maskinen flottere og mere brugervenlig. Og det sidste er endnu en gang ( og
sidste gang) pointen i min anbefaling af XP.

> Det er muligt at du er.

Nåh, så må jeg godt vinde?
Hoold da op, tak for det..

Men du kan åbenbart kun se at computere kan bruges som du gør det, så jeg
holder her. For mig er det nemlig ikke en pissing contest, men et forsøg på
at give manden et styresystem han kan bruge, mere ressourcekrævende eller
ej.

EOD fra min side.

VH
Henrik

Fra : Anders Lund

Dato : 15-09-04 14:36

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jo. For XP og 2000 kan det samme - XP er bare grimmere.

Smags sag...

> Nej, men hans nye maskine skal heller ikke bombes tilbage til
> stenalderydelse fordi brugerfladen skal være flot...

Min mors nye Windows XP maskine er en del hurtigere end hendes gamle
Windows 95 maskine. Med den hastighed som hendes maskine kører med nu,
kan jeg ikke se at en Windows 2000 ville gøre noget som helst hurtigere.
Så meget tager brugerfalden heller ikke, lad være med at gøre det værre
end det er i forvejen.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-09-04 15:04

Anders Lund wrote:

> Min mors nye Windows XP maskine er en del hurtigere end hendes gamle
> Windows 95 maskine. Med den hastighed som hendes maskine kører med

Nu er XP også ren 32-bit. Det er 9x langt fra.

> nu, kan jeg ikke se at en Windows 2000 ville gøre noget som helst
> hurtigere. Så meget tager brugerfalden heller ikke, lad være med at
> gøre det værre end det er i forvejen.

Jeg har haft den tvivlsomme fornøjelse af at skulle servicere en ellers
kraftig PC. Problemet var at den var bestykket med XP.

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Lund

Dato : 15-09-04 16:06

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg har haft den tvivlsomme fornøjelse af at skulle servicere en ellers
> kraftig PC. Problemet var at den var bestykket med XP.

Hvad var problemet? Og kunne det afhjælpes ved at "skrue" på den?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-09-04 18:47

Anders Lund wrote:

> Hvad var problemet? Og kunne det afhjælpes ved at "skrue" på den?

Problemet var XP, i bund og grund. Jeg servicerer altid de gamles PC'er
når jeg er hjemme. XP vil jeg ikke røre med en ildtang.

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-09-04 16:55

Jesper G. Poulsen skrev:

> Jo. For XP og 2000 kan det samme - XP er bare grimmere.

En S600 er ikke grimmere.........

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-09-04 16:21

Henrik Stavnshøj wrote:

> Manden har sagt han vil købe en ny maskine.

Ja, men den skal bruges fornuftigt. Ellers kunne jeg jo lige så godt
fortsætte med Windows 98SE.

> Skal han så nøjes med en Skoda fra -91?

Nu ved jeg tilfældigvis at Windows 2000 ikke er at sammenligne med en
Skoda fra '91, blandt andet fordi jeg bruger Windows 2000 til daglig på
jobbet. Men selvom nogle af programmerne vil være de samme, skal min nye
hjemme-pc også bruges til andet.

Når jeg ikke på forhånd har beskrevet hvad den skal bruges til, er
årsagen den enkle at jeg foretrækker velunderbyggede argumenter for og
imod begge systemer, fremfor løse påstande og forudfattede meninger.

Foreløbig tak til dem der har gjort sig lidt ulejlighed i svarene.
Fortsæt gerne, jeg har endnu ikke truffet en beslutning

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 18-09-04 13:17

> Ja, men den skal bruges fornuftigt. Ellers kunne jeg jo lige så godt
> fortsætte med Windows 98SE.

Det mener jeg absolut også den kan. Det er efterhånden længe siden jeg så
det beskrevet at ihvertfald spil kører hurtigere på XP end på Win98.
Det gælder vel også andre programmmer skulle man så mene.

> [...]
> Skoda fra '91, blandt andet fordi jeg bruger Windows 2000 til daglig på
> jobbet. Men selvom nogle af programmerne vil være de samme, skal min nye

Det ved jeg tilfældigvis også

Jeg følte mig blot lidt provokeret at Hr. Poulsens lovsang af W2K på
bekostning af XP. Så ringe er XP heller ikke.

Især ikke til hjemmebrug som du selv nævner den nye maskine er til.

Desuden var der så den lille private joke i det, at det er faktisk sådan en
Skoda jeg selv kører rundt i

> Når jeg ikke på forhånd har beskrevet hvad den skal bruges til, er
> årsagen den enkle at jeg foretrækker velunderbyggede argumenter for og
> imod begge systemer, fremfor løse påstande og forudfattede meninger.

Jeps.

Det efterlader bare os med det lille problem, at vi skal gætte os dels til
dine kundskaber udi edb, og dels dine behov mht. programmer, brug m.m.

Mit bud var baseret på en bruger der nok kender til edb, men ikke har ønsker
om selv at skulle konfigurere for meget manuelt, med tekststrenge osv., som
jeg synes Hr. Poulsen selv gav et fint eksempel på.

Derudover på, at som familie- og multimediemaskine (som man ofte bruger den
hjemme) synes jeg XP er bedre, fordi den er beregnet til, i så vidt omfang
som muligt, at være forberedt på de ting man finder på at bruge den til dé,.
+ at den er nem at sætte op til flere brugere. (Har du f.eks. familie som
også skal bruge den?)

Det er f.eks. indbygget billedviser og -print-forberedelse, indbygget
cd-brænding med træk-og-slip, og så guider og hjælpe-dialoger til de ting
man vil sætte op.

Til folk med ældre programmel, er der så indbygget
kompatibilitetsindstillinger i et faneblad ved .exe-filer, hvor man kan få
programmet til at "se" et W9x miljø, i stedet for XP. Det hjælper nogen
gange, når noget ikke vil køre.

Det er også det, at der er drivere indbygget til de fleste ting man kan
finde på at sætte til, såsom kortlæsere, kameraer, printere m.m.

Der synes jeg at W2K er mere á la Win9x, hvor man selv skal installere
drivere til alt det man skal bruge.

Det er svært at beskrive over for én der ikke har været vant til at bruge
XP, men jeg kan virkelig mærke hvor behageligt det er at den gør det selv, i
forhold til når jeg har skullet bruge andre Windows-versioner.

Og som nævnt har jeg selv oplevet problemer med W2K-installationer i visse
tilfælde, hvor XP var meget nemmere at have med at gøre.

Men alt dette kommer selvf. på bekostning af noget ydelse, det er klart,
ingenting er jo gratis i denne verden.

Jeg selv har dog begrænset tabet meget, ved dels at sætte XP's udseende til
klassisk og slå en masse fancy grafikfeatures fra (skygger på menuer og
musepil, fading m.m.), dels slå så mange unødvendige tjenester fra som
muligt.

Derudover er XP faktisk IMHO god til at flytte ressoucerne til de programmer
som skal køres.

I øvrigt tror jeg at en af de ting der kan have været med til at præge Hr.
Poulsens syn på XP, er at startmenuen er lavet frygteligt "pædagogisk" om
som default i XP.
Det kan jeg heller ikke selv fordrage.
Men det er heldigvis nemt at lave om

> Foreløbig tak til dem der har gjort sig lidt ulejlighed i svarene.
> Fortsæt gerne, jeg har endnu ikke truffet en beslutning

Selv tak, jeg synes jeg har prøvet :-/

Jeg skal dog nok holde mig fra at diskutere med Hr. Poulsen, jeg har tendens
til at blive irriteret på folk der har et alt for firkantet syn på tingene..
:-/

Jeg håber du får taget et godt valg

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 18-09-04 13:26

"Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev i en meddelelse

Et lille P.S.:
Den med Skodaen handler forresten også om at den W2K maskine der blev
henvist til, var en PII 233 MHz med 196 Mb ram.
Den kan vel nok betegnes som "gammel"

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-09-04 14:29

Henrik Stavnshøj wrote:

> Den med Skodaen handler forresten også om at den W2K maskine der blev
> henvist til, var en PII 233 MHz med 196 Mb ram.
> Den kan vel nok betegnes som "gammel"

Ja, men kan magte opgaven. Uden problemer. Det sætter tingene lidt i
relief, når man tænker på hvor meget der skal til bare for at trække XP
alene.

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Lund

Dato : 18-09-04 14:41

Jesper G. Poulsen wrote:

> Ja, men kan magte opgaven. Uden problemer. Det sætter tingene lidt i
> relief, når man tænker på hvor meget der skal til bare for at trække XP
> alene.

HP Omnibook 4050 (mener jeg) med P2 350 MHz og 196 MB RAM. Det kørte
fint på den så længe det varede. Nu bruger jeg den ikke mere. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-09-04 14:28

Henrik Stavnshøj wrote:

> Mit bud var baseret på en bruger der nok kender til edb, men ikke har

Når Erik skriver så omfattende et begyndelsesindlæg, så er han nok ikke
en fam. Danmark-bruger.

> Derudover på, at som familie- og multimediemaskine (som man ofte
> bruger den hjemme) synes jeg XP er bedre, fordi den er beregnet til,

Ja, den har en masse skrammel indbygget. Det kan 2000 også få, men det
er der ingen grund til.

En dårlig AVI-film kan lægge Explorer død i XP. Hvor familievenligt er
det?

> i så vidt omfang som muligt, at være forberedt på de ting man finder
> på at bruge den til dé,. + at den er nem at sætte op til flere

Det tager et øjeblik i 2000.

> Det er f.eks. indbygget billedviser og -print-forberedelse, indbygget
> cd-brænding med træk-og-slip, og så guider og hjælpe-dialoger til de
> ting man vil sætte op.

Og kvaliteten er derefter. Man kan bruge det indbyggede software eller
man kan bruge noget godt software.

> Til folk med ældre programmel, er der så indbygget
> kompatibilitetsindstillinger i et faneblad ved .exe-filer, hvor man

Og det er der ikke i 2000?

> Det er også det, at der er drivere indbygget til de fleste ting man
> kan finde på at sætte til, såsom kortlæsere, kameraer, printere m.m.

Og det har 2000 ikke?

> Der synes jeg at W2K er mere á la Win9x, hvor man selv skal installere
> drivere til alt det man skal bruge.

Har XP software til Wingman Formula Force GP?
Har XP mouseware-drivere?
Har XP drivere nVidia- og ATI-grafikkort?

> gør det selv, i forhold til når jeg har skullet bruge andre
> Windows-versioner.

Jeg har ikke oplevet at skulle installere drivere, medmindre jeg har
haft særlige krav til mine drivere.

> Og som nævnt har jeg selv oplevet problemer med W2K-installationer i
> visse tilfælde, hvor XP var meget nemmere at have med at gøre.

Hvad har problemerne været?

> Men alt dette kommer selvf. på bekostning af noget ydelse, det er
> klart, ingenting er jo gratis i denne verden.

Så er vi tilbage ved mit indlæg vedr. AutoCAD.

> Jeg selv har dog begrænset tabet meget, ved dels at sætte XP's
> udseende til klassisk og slå en masse fancy grafikfeatures fra

Det er jo ikke noget fam. Danmark gør. Du er derfor ikke bedre end os
andre nørder.

> Derudover er XP faktisk IMHO god til at flytte ressoucerne til de
> programmer som skal køres.

2000 har heller ingen problemer i den henseende.

> I øvrigt tror jeg at en af de ting der kan have været med til at
> præge Hr. Poulsens syn på XP, er at startmenuen er lavet frygteligt

Slet ikke. Min største anke overfor XP er faktisk at man ikke bare kan
skifte hardware ud efter forgodtbefindende.

> Men det er heldigvis nemt at lave om

Bare ikke for en "dødelig" bruger.

> Jeg skal dog nok holde mig fra at diskutere med Hr. Poulsen, jeg har
> tendens til at blive irriteret på folk der har et alt for firkantet
> syn på tingene.. :-/

Jeg kommer med mine synspunkter og jeg stiller nogle spørgsmål. Hvis du
ikke vil svare på disse spørgsmål så er det helt op til dig.

Jesper G. Poulsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-09-04 15:19

Henrik Stavnshøj wrote:

> [...]
> på at bruge den til dé,. + at den er nem at sætte op til flere
> brugere. (Har du f.eks. familie som også skal bruge den?)

Det lyder som om du lægger noget bestemt i "Famile- og
multimediemaskine"?

Jeg kan da remse op hvad jeg har installeret på den nuværende hjemme-pc
(udover drivere og lign.):
Windows 98SE
IE og OE 6.0
OE-Quotefix
AntiVir 6
Ad-aware 6
MS Office 2000
Mathcad 2000 Professional
Politikens nudansk ordbog
Adobe Acrobat 5.0
Stone's WebWriter 3.5 og 4
Olympus Camedia Master 1.2
Paint Shop Pro 8
MSN Messinger 6.2
HP Precisionscan Pro 3.1
WinZip 9.0
Mechanical Desktop 4
AutoCAD 2000
Windows Media Player 9
Realplayer 10
Quick Time Player 6.5
samt nogle få ældre spil

Jeg foretrækker at oprette kun en brugerprofil.

> Det er f.eks. indbygget billedviser og -print-forberedelse, indbygget
> cd-brænding med træk-og-slip, og så guider og hjælpe-dialoger til de
> ting man vil sætte op.

Tja, jeg har set "træk-og-slip" lave noget frygteligt roderi, så det
benytter jeg helst ikke.

> [...]
> kan få programmet til at "se" et W9x miljø, i stedet for XP. Det
> hjælper nogen gange, når noget ikke vil køre.

Umiddelbart lyder det rimeligt, men jeg ved tilfældigvis at det ikke er
helt så enkelt. Se blot denne tekst i en vejledning fra et af de spil
jeg gerne vil have installeret: "OBS: Meget tyder på, at Service Pack 1
(SP1) til Windows XP ødelægger kompatibiliteten med Windows 95, således
at nedenstående kompatibilitets-guide desværre ikke længere kan bruges
til formålet."

Kan AutoCAD 2000 køre under Windows XP?

Den nuværende debat om SP2 til XP virker heller ikke helt betryggende.

> [...]
> kan finde på at sætte til, såsom kortlæsere, kameraer, printere m.m.
>
> Der synes jeg at W2K er mere á la Win9x, hvor man selv skal installere

Det havde Windows 98SE også da den var ny, men den har (naturligvis)
ikke drivere til hardware som er nyere. Det samme formoder jeg er
tilfældet med XP. Desuden fungerer dedikerede drivere efter min erfaring
bedre end generiske.

> Det er svært at beskrive over for én der ikke har været vant til at
> bruge XP

Hvornår ellers skulle det være relevant at beskrive det?

Fra : Rado

Dato : 13-09-04 09:41

On Sun, 12 Sep 2004 21:52:28 +0200, "Erik Olsen"
<modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote:

>Jeg står for at skulle anskaffe ny pc. Spørgsmålet er om jeg bør vælge
>Windows XP eller 2000.

Eller måske noget helt tredje?

http://www.hevanet.com/peace/microsoft.htm

--