Installere perl-moduler - gør-set selv?
Fra : Michael Petersen

Dato : 12-09-04 15:04

Jeg har nogle perlscripts kørende på et webhotel som bruger
perludvidelsen eller modulet (hedder det vist) image::magick

For at kunne teste osv ville det være dejligt hvis jeg kunne få
scripts'ene til at køre lokalt på min egen webserver, og det spiller
fint nok når jeg underlader at bruge funktionerne der kræver
image::magick installeret. Mit spørgsmål er som om jeg selv - uden at
vide ret meget om unix og terminalen - kan installere denne hersens
perludvidelse. Jeg har søgt lidt rundt omkirng men synes ikke jeg finder
noget brugbart - i hvert fald ikke sådan nogle - gør-det-selv - step for
step guides.

Jeg kører 10.3.3. Skal jeg lade være med at pille eller kan nogen
fortælle mig/henvise til info - om hvordan jeg gør.

(Det kunne jo for så vidt også være alle mulige andre moduler jeg havde
brug for så links til oplysninger om hvordan man generelt installerer
perlmoduler kan også bruges.)

PFT.

Mvh, Michael Petersen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-09-04 16:15

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> [...]
> perludvidelse. Jeg har søgt lidt rundt omkirng men synes ikke jeg finder
> noget brugbart - i hvert fald ikke sådan nogle - gør-det-selv - step for

Hvis du installerer Fink kan du installere ImageMagick, men det er
vist "rigtige" programmer og ikke perl-programmer.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-09-04 18:48

micFJERN@reflector.dk (Michael Petersen) writes:

> [...]
>
> (Det kunne jo for så vidt også være alle mulige andre moduler jeg havde
> brug for så links til oplysninger om hvordan man generelt installerer

Standardinstallationer af Perl (som jeg bestemt mener at OS X har):

sudo perl -MCPAN -e shell

herefter skriver du "install Pakke::Navn".
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 12-09-04 18:56

Thorbjoern Ravn Andersen skrev:

> Standardinstallationer af Perl (som jeg bestemt mener at OS X har):

Perl v 5.8.1 er der i hvert fald i MacOS X 10.3.5
terminal-prompt: perl -v

> sudo perl -MCPAN -e shell
>
> herefter skriver du "install Pakke::Navn".

faktisk er det nok at skrive :
terminal-prompt: sudo cpan -i image::magick
hvis man ikke tidligere har configureret cpan, så vil den starte med det
se også:
terminal-prompt: man cpan

--
Bjarne D Mathiesen http://mozilla.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Michael Petersen

Dato : 13-09-04 10:10

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> [...]
> terminal-prompt: sudo cpan -i image::magick
> hvis man ikke tidligere har configureret cpan, så vil den starte med det

Tak for jeres hjælp - det ser jo nemt nok ud...det virker bare ikke
helt...

Den henter lystigt en helvedes masse filer og så til sidst får jeg
nedenstående som fortæller mig at den ikke kan finde
/System/Library/Perl/5.8.1/darwin-thread-multi-2level/CORE/perl.h

Når jeg selv kigger kan jeg heller ikke se mappen CORE - i
"darwin-thread-multi-2level" ligger en mappe der hedder "auto" og 2
filer, PerlObjCBridge.pm og Foundation.pm

(Jeg er i øvrigt på 10.3.5 selvom jeg skrev 10.3.3)

Mangler jeg noget andet der skal installeres før jeg kan installere
moduler?

[snip - en heeeel masse]

Checking if your kit is complete...
Looks good

Error: Unable to locate installed Perl libraries or Perl source code.

It is recommended that you install perl in a standard location before
building extensions. Some precompiled versions of perl do not contain
these header files, so you cannot build extensions. In such a case,
please build and install your perl from a fresh perl distribution. It
usually solves this kind of problem.

(You get this message, because MakeMaker could not find
"/System/Library/Perl/5.8.1/darwin-thread-multi-2level/CORE/perl.h")
Running make test
Make had some problems, maybe interrupted? Won't test
Running make install
Make had some problems, maybe interrupted? Won't install

cpan>

[snip]

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 13-09-04 22:04

Michael Petersen skrev:

> [...]
> these header files, so you cannot build extensions. In such a case,
> please build and install your perl from a fresh perl distribution. It

OK - så er der kun at gøre som den siger.
Du finder instrukserne her:
http://developer.apple.com/internet/opensource/perl.html

Fra : Michael Petersen

Dato : 13-09-04 22:22

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> OK - så er der kun at gøre som den siger.
> Du finder instrukserne her:
> http://developer.apple.com/internet/opensource/perl.html

Jeg havde håbet gærdet var lavere et eller andet sted nå, det må
blive på en frisk kop kaffe i morgen.

Mvh, Michael

Fra : Michael Petersen

Dato : 14-09-04 09:55

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> OK - så er der kun at gøre som den siger.
> Du finder instrukserne her:
> http://developer.apple.com/internet/opensource/perl.html

Okay - jeg tog udfordringen op, men må se mig slået indtil videre (det
gik ellers lige så godt Jeg kom til configure-delen og da den havde
løbet afsted i et minuts tid fik jeg følgende opsang:

I can't find make or gmake, and my life depends on it.
Go find a public domain implementation or fix your PATH setting!
[Imac/src/perl-5.8.1] michaelp%

Instruktionen fortæller mig:

"It will usually finish by saying, "You must run 'make,'" so go ahead
and follow its orders:" Jeg prøvede med både make og gmake, men
feedbacken siger at kommandoerne ikke findes. Så søgte jeg lidt på
nettet og fandt følgende:

"Eventually you'll encounter build instructions that include the gmake
command. As delivered, OS X doesn't support gmake. But it's the same
thing as make, which is supported in the Developer Tools. Here are the
steps to make the link for gmake:"

which make
cd /usr/bin
sudo ln -s make gmake
exit

det prøvede jeg men den siger stadig at den vil kendes ved 'make'. Så
åbnede jeg X11 og prøvede at taste ovenstående hvilket gav følgende:

[Imac] michaelp% which make
make: Command not found.
[Imac] michaelp% cd /usr/bin
[Imac:/usr/bin] michaelp% sudo ln -s make gmake
ln: gmake: File exists
[Imac:/usr/bin] michaelp%

Det vil sige at her har jeg gmake men ikke make - og betyder det så at
jeg kan køre perl-installationen herfra fordi gmake findes her?? Ja, nu
vil jeg lige spørge før jeg bevæger mig ud på alt for dybt vand...

Mvh, Michael

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-09-04 10:11

In dk.edb.mac, Michael Petersen wrote:

> [...]
> command. As delivered, OS X doesn't support gmake. But it's the same
> thing as make, which is supported in the Developer Tools. Here are the

Og du har installeret Developer Tools?

> which make
> cd /usr/bin
> sudo ln -s make gmake
> exit

Her laver du et symlink fra gmake til make. Man kan godt lave symlinks
til ting der ikke findes:

[11:07] voss@zaphod ~/folder > ls -la
total 0
drwxr-xr-x 2 voss staff 68 14 Sep 11:07 .
drwx---r-x 195 voss staff 6630 14 Sep 11:07 ..
[11:07] voss@zaphod ~/folder > ln -s dims dut
[11:07] voss@zaphod ~/folder > ls -al
total 8
drwxr-xr-x 3 voss staff 102 14 Sep 11:07 .
drwx---r-x 195 voss staff 6630 14 Sep 11:07 ..
lrwxr-xr-x 1 voss staff 4 14 Sep 11:07 dut -> dims
[11:07] voss@zaphod ~/folder >

Hvis din:

$ which make

siger kommandoen ikke findes, så findes den ikke.

> [...]

> make: Command not found.
> [Imac] michaelp% cd /usr/bin
> [Imac:/usr/bin] michaelp% sudo ln -s make gmake

I det ovenstående (før X11) har du lige lavet et symlink fra make til
gmake, derfor siger dit forsøg i X11 at gmake allerede findes.

Hvad du derimod mangler er make.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

- In /dev/null no one can hear you scream -

Fra : Michael Petersen

Dato : 14-09-04 10:42

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
>
> I det ovenstående (før X11) har du lige lavet et symlink fra make til
> gmake, derfor siger dit forsøg i X11 at gmake allerede findes.

jeg er bange for at jeg kun forstår den sidste linje

hvordan retter jeg så op på at jeg mangler make?

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 14-09-04 11:01

Michael Petersen wrote:

> [...]

Det er løgn, make på macosx 10.3 er gnu make:

m00% ls -l /usr/bin/*make
-rwxr-xr-x 2 root wheel 237007 13 Sep 2003 /usr/bin/automake
-r-xr-xr-x 1 root wheel 119676 6 Aug 18:54 /usr/bin/bsdmake
-rwxr-xr-x 1 root wheel 148248 6 Aug 18:54 /usr/bin/gnumake
lrwxr-xr-x 1 root wheel 7 6 Aug 18:37 /usr/bin/make -> gnumake

det var ikke sådan i 10.2.

Det er her det vigtige spørgsmål er - jeg tror heller ikke du har
installeret dev tools.

> hvordan retter jeg så op på at jeg mangler make?

installere dev tools !

Fra : Michael Petersen

Dato : 14-09-04 11:22

Ole Guldberg Jensen <olegb@opendarwin.org> wrote:

> Det er her det vigtige spørgsmål er - jeg tror heller ikke du har
> installeret dev tools.

Nej I har jo nok ret - jeg troede at det hang sammen med at jeg havde
X11 liggende, men det gør det ikke? (Ja, bær over med min begrænsede
viden på dette område

Hmm - jeg troede ikke det var så bøvlet at installere et lille uskyldigt
perl-modul, men det er jo nok derfor at de artikler mv. jeg har googlet
mig frem til primært handler om folks problemer med at installere
image::magick på OSX

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 14-09-04 11:39

Michael Petersen wrote:

> Nej I har jo nok ret - jeg troede at det hang sammen med at jeg havde
> X11 liggende, men det gør det ikke? (Ja, bær over med min begrænsede
> viden på dette område

http://www.apple.com/macosx/features/x11/
http://www.apple.com/macosx/developertools/

er glimragende læsning om x11 og developer tools, de er ikke det samme
ej heller udelukker de hinanden. Der ligger svjh både developer tools +
x11 på dine panther cd'er. huske at installere x11sdk hvis du vil
kompilerer programmer til x11.

De få perl-moduler jeg har installeret er installeret ved hjælp af
darwinports(1), og jeg har ikke haft bøvl eller problemer.

(1) http://darwinports.opendarwin.org

Fra : Michael Petersen

Dato : 14-09-04 13:32

> [...]

> ej heller udelukker de hinanden. Der ligger svjh både developer tools +
> x11 på dine panther cd'er. huske at installere x11sdk hvis du vil

Jeg har X11 installeret og så har jeg tilbagekopieringsskiverne med
Panther og der ligger de vist ikke. Når jeg går ind på apples side så
ligger der så vidt jeg kan se en masse forskellige 'tools' - men det er
vel en bestemt pakke jeg skal have fat i??

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 14-09-04 15:04

Michael Petersen skrev:

> [...]
> ligger der så vidt jeg kan se en masse forskellige 'tools' - men det er
> vel en bestemt pakke jeg skal have fat i??

Lad os først of fremmest checke *om* du har Developer Tools installeret:
Terminal:
cd /
ls -aloFG | grep Developer

Hvis du har den, skal ovenstående give dig en enkelt linje der ligner denne:
drwxrwxr-x 18 root admin - 612 10 Aug 05:27 Developer/
Hvis du ikke har den, så får du bare et nyt Terminal prompt

Hvis du ikke har den installeret og ej heller kan finde den på nogen af
dine CDer, så er der ikke andet for end at du må have fat i Xcode Tools
1.5 fra Apple (Developer Tools er blevet omdøbt til Xcode Tools). Du
hopper ind på http://developer.apple.com/ og registerer dig som ADC medlem.

Når du så har logget dig ind, så har du en menu i venstre side.
Du trykker på 'Download Software' og derefter 'Developer Tools'
Du skal nu vælge mellem om du vil have det hele som et stort disk image
eller om du vil have dette disk image i segmenter. Hvis du er på en ADSL
linie så vælg bare det store, på en modem forbindelse tag det i
segmenter. Hvis du vælger segmenter, så vær opmærksom på, at dit login
timer ud hvis du ikke er aktiv, så det kan være at du bliver nødt til at
logge ind flere gange. Dette gælder også hvis du overfører de enkelte
bidder til en download manager, der tager dem en for en: Disse URLer er
kun gyldige i et stykke tid. Alle småbidderne skal downloades til den
samme mappe og du åbner så bare den første del (efter at have pakket dem
ud med Stuffit): XcodeTools1.5_CD.dmg

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 14-09-04 17:26

Bjarne D Mathiesen wrote:

> Lad os først of fremmest checke *om* du har Developer Tools installeret:
> Terminal:
> cd /
> ls -aloFG | grep Developer

tja, det viser om der er en mappe i roden som hedder Developer... det
kan man da godt lave uden at have dev tools installeret.

mere korrekt ville være:

m00% ls -l /Library/Receipts|grep -i devel
drwxrwxr-x 3 root admin 102 6 Aug 18:30 DeveloperTools.pkg

Fra : Michael Petersen

Dato : 14-09-04 20:52

> [...]

> mere korrekt ville være:
>
> m00% ls -l /Library/Receipts|grep -i devel
> drwxrwxr-x 3 root admin 102 6 Aug 18:30 DeveloperTools.pkg

Så langt så godt. Jeg har hentet Dev. tools, installeret, alt ok. Jeg
har efterfølgende installeret Perl som beskrevet her:
http://developer.apple.com/internet/opensource/perl.html - fulgt det
punkt for punkt og alt gik efter planen - kun positiv feedback. Herefter
klar til at tage kampen op igen med Image::Magick modulet...

følgende resultat:

CPAN.pm: Going to build J/JC/JCRISTY/PerlMagick-6.02.tar.gz

Checking if your kit is complete...
Looks good
Note (probably harmless): No library found for -lMagick
Note (probably harmless): No library found for -llcms
Note (probably harmless): No library found for -ltiff
Note (probably harmless): No library found for -ljpeg
Note (probably harmless): No library found for -lpng
Writing Makefile for Image::Magick
-- NOT OK
Running make test
Can't test without successful make
Running make install
make had returned bad status, install seems impossible
[Imac] michaelp%

Hvorfor nu det??

Mvh, Michael

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 15-09-04 06:57

Michael Petersen wrote:

> [...]
> Can't test without successful make
> Running make install
> make had returned bad status, install seems impossible

fordi du ikke har ImageMagick installeret, installer' det.

darwinports har den:

m00% port search ImageMagickImageMagick graphics/ImageMagick
6.0.2-7 Tools and libraries to manipulate images in many formats

fink sikkert også, du kan sikkert også installere den fra source.

Fra : Michael Petersen

Dato : 16-09-04 09:34

Tak for hjælpen alle - det spiller nu

Mvh, Michael

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-09-04 00:00

> [...]

> Can't test without successful make
> Running make install
> make had returned bad status, install seems impossible

Du har vel installeret Imagemagick, lcms, tifflib, jepeglib og pnglib
osv? Dine perl moduler duer jo ikke til noget, hvis ikke de kan snakke
med de applikationer eller sharedlibraries de er skrevet til at snakke
med (via perl).

ovenstående kan alle instaleres let via fink, jeg tror sågar at du
kunne have lagt dit perlmodul på med fink osse uden at bakse med
"selvinstallation" af perl og uden at rode med cpan.

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-09-04 11:10

In dk.edb.mac, Michael Petersen wrote:

> jeg er bange for at jeg kun forstår den sidste linje

> hvordan retter jeg så op på at jeg mangler make?

Installerer Developer Tools.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"UNIX is basically a simple operating system, but you
have to be a genius to understand the simplicity." - Dennis Ritchie.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-09-04 12:30

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> hvordan retter jeg så op på at jeg mangler make?

du har vel installeret developertools/xcode ?