MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
XP2
Fra : pwa

Dato : 12-09-04 11:35

Har nu fulgt problemerne med Xp2 i den sidste tid.
hvad er det nu MS har gang i?
kan nogen gi en rimelig god grund til at opgradere til Xp2.
med Xp1 går det jo ganske fremragende og fejlfrit, når man har
fulgt de foreskrevne opdateringer,
den påståede sikkerhed i Xp2 kan man jo selv sørge for i XP1.
Nu er sikkerheden blevet så stor, at XP end ikke kan køre,
afvikle installerede programmer (eller en hel del, ifølge MS knowledge
database.)
også microsofts egne, uden opdateringer eller support fra pågældende,
det skulle jo være det der kom IND, der skulle fokus på.
Det noget værre roderi, og så må du opbevare dine opdateringer, ændringer
sammen dine dyrt indkøbte programmer, hvis det er muligt.
der bliver rodet rigtigt rundt i den stakkel XP, først XP1, så XP2, kommer
der også en XP3?
....foreløbig, hvis jeg har forstået det rigtigt, bliver jeg ved Xp1,
jeg har jo ingen problemer i nogen retning.

vh Tan

Fra : Nicolai

Dato : 12-09-04 12:00

> Har nu fulgt problemerne med Xp2 i den sidste tid.
for mange medier til din smag?

> hvad er det nu MS har gang i?
Sikrer deres kunder.

> kan nogen gi en rimelig god grund til at opgradere til Xp2.
Ja - bedre sikkerhed.

> med Xp1 går det jo ganske fremragende og fejlfrit, når man har
> fulgt de foreskrevne opdateringer,
> den påståede sikkerhed i Xp2 kan man jo selv sørge for i XP1.

Korrekt

> Nu er sikkerheden blevet så stor, at XP end ikke kan køre,
> afvikle installerede programmer (eller en hel del, ifølge MS knowledge
> database.)

Der kommer rettelser til dem.

> også microsofts egne, uden opdateringer eller support fra pågældende,
> det skulle jo være det der kom IND, der skulle fokus på.

For at øge sikkerheden er man nød til at gå drastisk til værks. Fint imho.

> ...foreløbig, hvis jeg har forstået det rigtigt, bliver jeg ved Xp1,
> jeg har jo ingen problemer i nogen retning.

Kun en større risiko ved evt. fremtidige problemer med virus / orme.

Fra : Kurt Lund

Dato : 12-09-04 12:02

> ...foreløbig, hvis jeg har forstået det rigtigt, bliver jeg ved Xp1,
> jeg har jo ingen problemer i nogen retning.
>
> vh Tan
>
>Hej Tan

Ja der en del der har problemer med SP2, men de fleste af de problemer
er F40 fejl= det er den fejl der sidder ca. 40 cm fra skærmen ;).
De fleste problemer med SP2 er den nye firwall fordi den virker som en
rigtig
firewall nu, og det vil jo sige at den bremser for de programmer der vil på
nettet,
nøjagtig ligesom de firewall man selv køber gør.
Men det er folk jo bare ikke vant til hvis de ikke har haft en firewall før,
alle mine venner kører med SP2 og der er der ingen problemer, heller ikke
med Outlook 2003 som MS ellers skriver om.

Og med SP1 er der ingen problemer endnu nej, men det er jo ikke sikkert at
det forsætte sådan,
og bruger du alm. firewall og antivirus program så er du også sikker et godt
stykke tid endnu.
Men de 97 % af de fejl folk får med SP2, er fordi de ikke hvad de laver og
har med at gøre,

Mvh
Kurt

Fra : Calle.

Dato : 12-09-04 12:24

Kurt Lund wrote:

> [...]
> firewall før, alle mine venner kører med SP2 og der er der ingen
> problemer, heller ikke med Outlook 2003 som MS ellers skriver om.

Kører også fint her hos mig

> [...]
> et godt stykke tid endnu.
> Men de 97 % af de fejl folk får med SP2, er fordi de ikke hvad de

Just my word

--
Calle.

Fra : Nicolai

Dato : 12-09-04 12:41

> Ja der en del der har problemer med SP2, men de fleste af de problemer
> er F40 fejl= det er den fejl der sidder ca. 40 cm fra skærmen ;).
Hørt.

> [...]
> nettet,
> nøjagtig ligesom de firewall man selv køber gør.

Nemlig. Og endelig :)

Fra : Morten Bowman

Dato : 12-09-04 13:00

On Sun, 12 Sep 2004 13:01:46 +0200, "Kurt Lund" <klander52@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>alle mine venner kører med SP2 og der er der ingen problemer, heller ikke
>med Outlook 2003 som MS ellers skriver om.

Det jeg har læst fortæller at den kun blokerer indgående trafik, ikke
udgående? Eller har jeg misforstået noget?

--
Morten Bowman
newssnabelabowmanpunktumdk

Fra : Nicolai

Dato : 12-09-04 13:11

> Det jeg har læst fortæller at den kun blokerer indgående trafik, ikke
> udgående? Eller har jeg misforstået noget?

Sådan var det før SP2.

Fra : John

Dato : 12-09-04 13:31

"Morten Bowman" skrev i en meddelelse

> Det jeg har læst fortæller at den kun blokerer indgående trafik, ikke
> udgående? Eller har jeg misforstået noget?

Næh Morten, det har du da vist ikke:

'... No! Software firewalls do something that SP2's firewall does not
do--block and filter outbound connections as well. The quote from Microsoft:
"Windows Firewall will automatically allow all outbound connections,
regardless of the program and the user context."

Why block outbound connections? Software packages send information back to
"home-base" all the time. Spyware can collect information and send it back
to the author. These are invasions of your privacy that Zone Alarm and most
other software firewalls stop. ...'

Hele siden: http://www.tech-recipes.com/windows_tips561.html
Google-søgning "sp2 firewall":
http://www.google.com/search?q="sp2%20firewall"

Mvh John

Fra : Morten Bowman

Dato : 12-09-04 19:46

On Sun, 12 Sep 2004 14:30:59 +0200, "John" <nogen@pladderballe.ok> wrote:

>Næh Morten, det har du da vist ikke:

snip

Godt så
Så kan min ZA rolig fortsætte

Fra : Calle.

Dato : 12-09-04 14:52

Morten Bowman wrote:

> Det jeg har læst fortæller at den kun blokerer indgående trafik, ikke
> udgående? Eller har jeg misforstået noget?

du har misforstået noget, min surgte f.eks om ICQ skulle have lov til at gå
ud

--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 12-09-04 15:32

Calle. wrote:

> du har misforstået noget, min surgte f.eks om ICQ skulle have lov til
> at gå ud

glem det, det var min PCcillin der gjorde det.

--
Calle.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-09-04 13:10

Kurt Lund wrote:

> De fleste problemer med SP2 er den nye firwall fordi den virker som en
> rigtig firewall nu, og det vil jo sige at den bremser for de programmer
> der vil på nettet, nøjagtig ligesom de firewall man selv køber gør.

Nej, den bremser kun indgående trafik.

> Men de 97 % af de fejl folk får med SP2, er fordi de ikke hvad de laver og
> har med at gøre,

Hmm, som at de ikke kan kende forskel på indgående og udgående trafik?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Nicolai

Dato : 12-09-04 13:12

> Nej, den bremser kun indgående trafik.
Snakker du SP2?

> Hmm, som at de ikke kan kende forskel på indgående og udgående trafik?

Som vi ser et pragteksempel på her :)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-09-04 13:34

Nicolai wrote:

> Snakker du SP2?

Ja.

> Som vi ser et pragteksempel på her :)

Du er velkommen til at præsentere et link, der viser, at jeg tager fejl.
men inden du surfer nettet tyndt, så kan du med fordel starte her:
http://support.microsoft.com/?kbid=843090.

Kort fortalt, stopper firewallen indgående trafik, med mindre man laver
en undtagelse. Udgående trafik, som for eksempel et spywareprogram, der
vil sende informationer til moderbasen, eller ormen, der vil sprede sig
videre til andre computere, stoppes ikke af firewallen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Nicolai

Dato : 12-09-04 13:40

> [...]
> vil sende informationer til moderbasen, eller ormen, der vil sprede sig
> videre til andre computere, stoppes ikke af firewallen.

Min SP2 XP firewall har da poppet op mange gange på udgående trafik.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-09-04 13:12

Morten Bowman skrev:

> Det jeg har læst fortæller at den kun blokerer indgående
> trafik, ikke udgående? Eller har jeg misforstået noget?

Nej, du har ikke misforstået noget.

http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/sp2netwk.mspx#XSLTsection130121120120

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-09-04 14:07

Nicolai skrev:

> Min SP2 XP firewall har da poppet op mange gange på udgående
> trafik.

Den har poppet op fordi du starter et program, som åbner en port
og dermed er klar til at tage imod indgående trafik. Det betyder
ikke, at den har blokeret for udgående trafik.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Nicolai

Dato : 12-09-04 18:31

> Den har poppet op fordi du starter et program, som åbner en port
> og dermed er klar til at tage imod indgående trafik. Det betyder
> ikke, at den har blokeret for udgående trafik.

Netop - og folk har vel intet i deres maskine de ikke har styr på?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-09-04 18:41

Nicolai skriver:

> Netop - og folk har vel intet i deres maskine de ikke har styr på?

Masser. Windows xp eksempelvis....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Nicolai

Dato : 12-09-04 18:44

> Masser. Windows xp eksempelvis....

Hehe korrekt ;)

(alt er dog svært indtil man mestrer det . . .)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-09-04 18:44

Nicolai wrote:

> Netop - og folk har vel intet i deres maskine de ikke har styr på?

Nu snakker du udenom, fordi du tog fejl.
Og jo, langt de fleste med computer har masser af programmer, som de
ikke har styr på. De klikker gladeligt på enhver ikon, blot den er pæn
nok. Og de åbner med et frydefuldt hvin enhver mail, der bekendtgør, at
de har en hemmelig beundrer - der endda taler engelsk. Og det vedhæftede
fil er sikkert en screensaver, der på bedste interaktive vis
demonstrerer, hvor højt den hemmelige beundrer elsker en.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 12-09-04 18:11

Den Sun, 12 Sep 2004 13:01:46 +0200, "Kurt Lund" <klander52@hotmail.com>
skrev:

>Men de 97 % af de fejl folk får med SP2, er fordi de ikke hvad de laver og
>har med at gøre,

Hvordan ved du det?

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-09-04 19:05

Nicolai skrev:

> Netop

Netop hvad? Mener du stadig at den indbyggede firewall blokerer
for udgående trafik?

> - og folk har vel intet i deres maskine de ikke har styr på?

Folk burde i det mindste vide om de programmer de installerer
har indbygget spyware eller foretager uønskede opkald hjem til
producenten, og er man i tvivl, er det i mine øjne at skyde
gråspurve med kanoner at installere en tredjeparts-firewall som
holder øje med udgående trafik bare for at finde ud af det.
Det kan et værktøj som netstat eller TCPView fra Sysinternals
afsløre.

I øvrigt hjælper en firewall ikke en dyt i den situation hvor
brugeren hovedløst installerer alverdens programmer.
Det er i mange tilfælde allerede for sent når installationen er
foretaget, for hvordan kan du vide, om det du har installeret,
har frakoblet firewallen og sikkerhedscentret? Husk på at det du
installerer har samme rettigheder som dig selv og er du logget
ind på en konto med administratorrettigheder, indbefatter det
også at handlingslamme firewall, antivirussoftware og sikkerheds-
center.

--
Hilsen
Madsen

Fra : J E

Dato : 12-09-04 20:59

"Kurt Lund" <klander52@hotmail.com> wrote in
news:41442c9c$0$290$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:noget der ligner dette

> De fleste problemer med SP2 er den nye firwall fordi den virker som en
> rigtig
> firewall nu, og det vil jo sige at den bremser for de programmer der vil
> på nettet,
'
Siger er en der snakker om fejl 40 og folk der ikke ved hvad de
har med at gøre LOL

Der er ikke meget sikkerhed i SP2 firewallen. Som jeg
tidligere skrev er det ikke nødvendigvis noget problem
at få noget på sin maskine, det er sgu værre hvad der
forsvinder ud af den af data og der er SP2 desværre
ikke nogen hindring.
Efter min opfattelse vil SP2 kun "lukke" nogen af de
huller er der er i windows og som jævnligt bliver
opdaget, resten af showet med orm og spyware vil
fortsætte uændret.

Fra : Nicolai

Dato : 13-09-04 07:57

> Der er ikke meget sikkerhed i SP2 firewallen. Som jeg
Der er alt den sikkerhed man skal bruge. Hvis man forstår at bruge sin
fornuft.

> at få noget på sin maskine, det er sgu værre hvad der
> forsvinder ud af den af data og der er SP2 desværre
> ikke nogen hindring.

Det er brugeren problem hvad der forsvinder ud af det - er behovet en
firewall er man allerede på et skråplan.

I rest my case.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-09-04 21:11

J E skrev:

> resten af showet med orm

En orm kommer som regel ind udefra, hvilket firewallen gerne skulle
stoppe.

> og spyware vil fortsætte uændret.

Det vil det såmænd også selvom firewallen blokerede for udgående
trafik, for den sidste idiot er ikke født endnu. Mange tror stadigvæk
at når bare de har en firewall og antivirussoftware installeret, så
kan de roligt klikke på alt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-09-04 16:10

pwa skrev:

> kan nogen gi en rimelig god grund til at opgradere til Xp2.

Hvad med over 800 fejlrettelser?
<http://support.microsoft.com/?kbid=811113>

Se evt. også:
<http://www.microsoft.com/windowsxp/sp2/topten.mspx>

> med Xp1 går det jo ganske fremragende og fejlfrit, når man har
> fulgt de foreskrevne opdateringer, den påståede sikkerhed i
> Xp2 kan man jo selv sørge for i XP1.

Ikke helt.
<http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/sp2netwk.mspx>
Som du ser, så er der lavet en del ændringer hvad angår
kørende tjenester, men der er også foretaget ændringer på
RPC interfacet f.eks.

> Nu er sikkerheden blevet så stor, at XP end ikke kan køre,
> afvikle installerede programmer (eller en hel del, ifølge MS
> knowledge database.) også microsofts egne, uden opdateringer
> eller support fra pågældende

I de fleste tilfælde drejer det sig blot om et blokade fra den
indbyggede firewall, som brugeren lige skal have styr på, og
hvis du oplever problemer med et MS-program, kommer der sikkert
en opdatering inden længe, på samme måde som mange andre
producenter også allerede har sendt opdateringer ud, som retter
SP2-problemer i deres programmer.

> det skulle jo være det der kom IND, der skulle fokus på.

Det er jo netop også det der er fokus på.

> der bliver rodet rigtigt rundt i den stakkel XP, først XP1, så
> XP2, kommer der også en XP3?

Ja selvfølgelig gør der det på samme måde som der også stadig
kommer service packs til Win2000.
Alternativet ville da være jævnt trist. Altså, at man køber
et styresystem med flere tusind fejl, som aldrig bliver rettet.

> ...foreløbig, hvis jeg har forstået det rigtigt, bliver jeg
> ved Xp1, jeg har jo ingen problemer i nogen retning.

Jamen så gør dog det. Ingen tvinger dig til at installere SP2.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-09-04 16:45

"Thomas G. Madsen" skriver:

> Hvad med over 800 fejlrettelser?
> <http://support.microsoft.com/?kbid=811113>

Hvor mange nye fejl er så indført ?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-09-04 16:57

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Hvor mange nye fejl er så indført ?

Det kan kun fremtiden vise, men jeg tvivler på at det er lige så
mange.

--
Hilsen
Madsen