Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Titel/beskrivelse af billeder i digitalt f~
Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 12-09-04 10:57

Hej,

Jeg er fornyligt skiftet fra et vist nok mindre kendt program, ImageKeep
Express, til Abobe Photoshop Album. Desværre må jeg konstatere at alle de
titler og beskrivelser jeg har indtastet i ImageKeep ikke kan overføres til
Photoshop Album. Det samme problem kan jeg så have hvis jeg på et tidspunkt
skifter til en tredie program.

Jeg tænkte derfor om man ikke kunne udnytte billedfilernes metadata til at
gemme disse oplysninger, så de følger billedet, og ikke fotoalbummet.Hvis de
fulgte billedet, kunne man også forestille sig at de kunne udskrives som
undertekst til billedet, uanset hvilket program og/eller firma man
benyttede.

Jeg kan se at Adope Photoshop benytter metadata EXIF/TIFF-feltet Image
Description til at gemme den indtastede "Caption", hvilket er lidt underligt
eftersom denne gruppe vist er beregnet til kameradata. Noter, tags mv. fra
Photoshop kan jeg ikke se bliver gemt i metadata, så må blive lagret som
programmets egne data.

Det rigtige sted for disse metadata må vel være gruppen IPTC, og dem kan man
godt se i Photoshop, men ikke ændre.

Er der andre der er ude i tilsvarende problemer/overvejelser og hvad gør i?

vh
Erik

DK: fjern "NOSPAM_" fra min emailadr. ved direkte svar
EN: remove "NOSPAM_" from my emailadr. on direct reply

Fra : KNL DtP

Dato : 12-09-04 12:44

"Erik Pilgaard Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fulgte billedet, kunne man også forestille sig at de kunne udskrives som
> undertekst til billedet, uanset hvilket program og/eller firma man

Det er helt korrekt - lad billede og beskrivelse følges ad - uafhængig af
software.

> Er der andre der er ude i tilsvarende problemer/overvejelser og hvad gør i?

Jeg har selv lige købt Adobe Photoshop Album 2, og er ved at lære den at
kende. Jeg har, i en stak test-filer, indtastet data som optagelses sted, by,
stat, land ect.

Det er gjort via en action i Photoshop, hvor informationerne skrives ind under
File > File Info i feltet Description. Filen gemmes igen, og lukkes. Da mange
af billederne er optaget på samme sted, er det nemt lige at give en stak filer
de samme informationer med et tryk på en genvej. Der er udelukkede tale om
TIF-filer. Jeg ved ikke helt om det funger med JPG eller andre formater, men
mon ikke?

Inde i Album kommer teksten frem under billedet, og kan ses/ændres ved at
højreklikke og vælge Show Properties. Under Find > By Caption or Notes kan man
så indtaste f.eks. 'Arizona' eller 'Roskilde', og så finder Album de billeder,
som matcher beskrivelsen - ganske smart! Udskriver man et kontaktark (enten
til papir eller PDF), kan man sætte dato og/eller beskrivelsen på under
billedet. Inde i Photoshop's egen billede-browser kan du også lave en søgning,
og det virker ligeledes fint. Den kan søge igennem en mappe med undermapper,
uden at man skal have importere 500 billeder (som det er tilfældet med Album).
Søgetiden i Photoshop's browser er dog noget langsom ved mange undermapper...

Jeg skal ikke sige, at dette er den optimale løsning, men indtil videre ser
det altså ud til at fungere ganske fint. Du må endelige skrive, hvis du finder
en anden løsning. Det kræver efterhånden en del arbejde, at holde styr på de
mængder af digital billeder, et digitalt kamera har det med at spytte ud.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk