Ipod og tekstnoter på darnsk
Fra : Henrik Jensen

Dato : 12-09-04 10:00

Hej

Jeg har prøvet at importere tekstnoter til min Ipod (3 g. 15 Gb). Det
går iogforsig meget godt, men den bruger sikkert US alfabet (den er købt
i usa). Den udskifter nemlig æ ø å med 3/4 brøk.
Jeg har gemt teksten fra Appleworks 6 som txt.

Kan den mon lokkes til at vise danske bogstaver?

--
Venlig hilsen
Henrik Jensen

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 12-09-04 15:01

Henrik Jensen skrev:
> [...]
> i usa). Den udskifter nemlig æ ø å med 3/4 brøk.
> Jeg har gemt teksten fra Appleworks 6 som txt.
>
> Kan den mon lokkes til at vise danske bogstaver?

Noterne i iPod'en er en slags html, hvor man bl.a. har mulighed for at lave
links mellem noterne og lave links, der autogenererer playlister.

Der findes en "iPod Note Reader User Guide" her:
http://developer.apple.com/hardware/ipod/ipodnotereader.pdf

I den står der bl.a. at "By default all note files are considered to be
encoded in Latin1 [...]". Hvis dine danske tegn ikke vises korrekt, skyldes
det måske, at din tekstfil benytter MacRoman-tegnsættet. Prøv fx at
indsætte denne linje i toppen af din fil:

<?xml encoding="x-Mac-Roman"?>

Hvis de danske tegn vises nu, skal du enten have denne linje først i alle
dine noter, eller du skal gemme filerne som Latin1. En tredje mulighed er
at angive Mac-tegnsættet i en præference-fil, der gælder for alle
tekstfiler (se ovennævnte pdf), og endelig kan du måske angive de danske
tegn med deres html-navne (&aelig; for æ osv.).

I preference-filen kan man i øvrigt også angive en Notes-Only modus, så man
kun kan spille den musik, noterne henviser til. Det kaldes også Museum
Mode. Smart.

Der findes sikkert masser af iPod-relaterede AppleScripts på nettet. Apple
har nogle her:
http://www.apple.com/applescript/ipod/

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Henrik Jensen

Dato : 12-09-04 16:38

Rasmus Bruun <usenet@RE--rasmusbruun--MOVE.dk> wrote:

> [...]
> det måske, at din tekstfil benytter MacRoman-tegnsættet. Prøv fx at
> indsætte denne linje i toppen af din fil:

Ja det virker. Tak for det.

> Hvis de danske tegn vises nu, skal du enten have denne linje først i alle
> dine noter, eller du skal gemme filerne som Latin1.

Øh, hvodden?

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 12-09-04 17:35

Henrik Jensen skrev:

> Øh, hvodden?

Jeg kender ikke AppleWorks, men se, om du kan vælge noget, der lyder
rigtigt dér, hvor du vælger, hvilken filtype, du vil gemme som. På engelsk
hedder det noget med "character encoding" og enten Latin1 eller ISO-8859-1.

Det nemmeste er måske at skrive <?xml encoding="x-Mac-Roman"?> i en fil
kaldet Preferences i Notes-mappen på din iPod. Hvis det virker, som jeg
tror, så vil denne indstilling gælde alle noter, hvori der ikke er angivet
et andet tegnsæt.

--
Venligst,
Rasmus Bruun