Mailman på OS X Server
Fra : Jonas Voss

Dato : 12-09-04 00:19

Jeg forsøgte i sidste uge at afhjælpe et problem på en Mac OS X Server
10.3.4, hvor mailinglister ikke virkede.

Når man via GUI-interfacet ville tilføje lokale brugere til en
mailingliste med drag 'n drop, blev de tilføjet med adressen:

bruger@navnpåserver.local

men den gerne skulle tilføjes med adressen:

bruger@domæne.dk

Som serveren er sat op til.

Jeg forsøgte at ændre hostnavnet på maskinen via GUI-værktøjerne, men
det ændredes ikke med det samme. Jeg tjekkede /etc/hosconfig, for at se
om navnet 'slog igennem', men der stod stadig navnpåserver.local, og at
den i øvrigt fik sine indstillinger gennem GUI-værktøjerne.

Desværre var en reboot ikke muligt på det tidspunkt jeg var der, så jeg
kunne ikke tjekke om hostnavnet blev ændret i /etc/hostconfig efter en
reboot. Gør det det?

Ydermere gjorde det forkerte hostnavn det ikke muligt, at administrere
mailinglisten på pr. brugerbasis via web, da URLerne i mailmaninterfacet havde
navnpåserver.local, og dermed ikke sendt formularerne det korrekte sted
hen. Jeg går ud fra det vil blive kureret hvis jeg sætter et korrekt
hostnavn.

Mit spørgsmål, hvor jeg afslører min grønne OS X Server tilstand, går
på, om der kan ske noget med vitale dele af serveropsætningen hvis jeg
ændrer hostnavnet på maskinen? Den er mail- fil- og webserver.

Og jeg skal nok læse lidt op på:

<http://www.apple.com/server/documentation/>

(:

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Hosting a site with .htm files is
like wearing a "Kick Me" sign on your back.