nystartet amatør
Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 11-05-01 23:14

Hej

Jeg har netop anskaffet mig mit første akvarium (kommer i morgen). Det
er på 128 l og der følger varmelegeme lampe og udvendig pumpe (jeg kan
ikke huske mærket)

Så langt så godt, men når jeg nu fylder akvariet med vand fra hanen,
hvor lang tid skal der så gå før jeg sætter fisk i? og hvad med planter?

Jeg er endnu ikke sikker på hvilke fisk jeg vil have i akvariet, havde
egentligt tænkt på skaller eller løjer, men det bliver nok lidt for
varmt for dem i den kommende tid. Det er dog sikkert at bunden af
akvariet skal bevogtes af 1-2 krebs

Håber nogen har nogle gode tips til en nybegynder som mig

mvh ivan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-05-01 23:23

"Ivan Vejsgård Nielsen" <ivan@aub.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> egentligt tænkt på skaller eller løjer, men det bliver nok lidt for
> varmt for dem i den kommende tid. Det er dog sikkert at bunden af

Velkommen i denne spændende verden

Kig evt. hvordan jeg satte mit 250 liters akvarie op.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : ole larsen

Dato : 12-05-01 07:43

Ivan Vejsgård Nielsen skrev i meddelelsen <3AFC642D.D54A260C@aub.dk>...
> [...]
>akvariet skal bevogtes af 1-2 krebs
>
>Håber nogen har nogle gode tips til en nybegynder som mig

Vær opmærksom på, at nogle krebs kan være ret grove. En opdrætter, jeg
kender har fortalt om halvstore
scalare, der om morgenen var - halvt så store som om aftenen.

En anbefalelsesværdig måde at starte på er:
Efter et par dage med lys/varme/filter sættes et par robuste, evt.
algeædende, fisk ind samt planter. Fiskene kunne være Platy.
Langsomt tilsættes de resterende fisk lidt efter lidt over den næste måneds
tid. Formålet med denne måde er at få opbygget den rette bakterieflora i
filteret ( der så almindeligvis ikke skal renses i perioden, mens du gerne
kan skifte små mængder vand)
Og gør dig selv den tjeneste at satse mod ikke for mange fisk og ikke for
mange forskellige arter og ikke for store fisk. ( 20-25 af størrelse som
Platy skulle kunne gå fint. Nogle vil sikkert mene flere, men jo flere fisk,
jo større risiko for problemer )

Ole

Fra : Keyser Soze

Dato : 12-05-01 23:24

Krebs er meget facinerende, men jeg føler en ubændig trang til at
komme med en advarsel!
De æder nemlig alt, hvad de kan få fat på. Bundlevende og/eller
langsomme fisk er selvfølgelig mest udsatte. Jeg har endnu mine sammen
med en flok blødende hjerte og disse har ikke lidt den mindste
overlast, men suge- og pansermallerne....
Planter spises eller klippes som minimum i småstykker. Det er ikke
lige slemt med alle, hos mig klarer sværdplanterne sig da nogenlunde.
Iøvrigt får jeg flere og flere krebs, startede med fem og nu har jeg
mere end ti.
Hunnerne bærer æggene under bagkroppen, kort efter klækningen er der
masser af minikrebs ( fem mm), men de fleste ædes hurtigt af de
voksne.

Keyser Soze