Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gode råd ang. HP PhotoSmart 945 ønskes
Fra : Kong Kent

Dato : 11-09-04 19:28

Hej dk.fritid.foto

Jeg har fået øje på http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=49368 i Merlin
til 2995,- og for mig ser det ud som et godt køb til prisen. Spørgsmålet er
bare hvad jeg skal have med for at komme ordentligt i gang.

Hvilke slags memory-cards virker til dette kamera? Og hvilke er bedst? Og er
256mb tilstrækkeligt til almindelig behov, eller kan jeg endda nøjes med
128mb?

Skal nemlig investere for første gang i digi-kamera, og da økonomien
desværre ikke er til et Sony Cyber-shot DSC-F828, må jeg nøjes med dette
indtil jeg ved om jeg får behov for at opgradere senere...

Er der andre ting jeg bør være opmærksom på ang. købet af et HP 945 ?

På forhånd tak for alle svar.

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : Richard

Dato : 11-09-04 20:01

Kong Kent wrote:

> Er der andre ting jeg bør være opmærksom på ang. købet af et HP 945 ?

HP laver printere, lommeregnere og pc'er - forvent ikke den bedste
fotografiske kvalitet i deres kameraer; se tidligere tråde om samme
emne. Overvej i stedet et kamera med 8:1 eller 10:1 zoom fra en klassisk
kameraproducent - det behøver næppe være meget dyrere

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-09-04 20:06

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message

> HP laver printere, lommeregnere og pc'er

Og servere og switches og kameraer og...

> - forvent ikke den bedste
> fotografiske kvalitet i deres kameraer;

Hvorfor dog ikke?

> se tidligere tråde om samme
> emne. Overvej i stedet et kamera med 8:1 eller 10:1 zoom fra en klassisk
> kameraproducent - det behøver næppe være meget dyrere

Næ, men de nye kameraer fra HP er faktisk ganske konkurrencedygtige mht.
pris/ydelse, ligesom de får ganske god kritik.

--
-Jens B.

(sidst opdateret 11. september 2004)

Fra : Richard

Dato : 12-09-04 13:03

Jens Bruun wrote:

> Næ, men de nye kameraer fra HP er faktisk ganske konkurrencedygtige mht.
> pris/ydelse, ligesom de får ganske god kritik.

For deres brugervenlighed og printertilkslutning - i bedste fald

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : TC

Dato : 13-09-04 02:56

"Jens Bruun" <> skrev i en meddelelse news:chvibl$17lt$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Næ, men de nye kameraer fra HP er faktisk ganske konkurrencedygtige mht.
> pris/ydelse, ligesom de får ganske god kritik.

Og deres kunde support er uovertruffen!!!

Men ellers ja!! For kr.3000,- kan man få et rigtigt godt kamera fra en decideret
kamera producent.
Og alt under 128MB kort er spild af penge til foto.

--
Mvh.
Tommy C

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 11-09-04 20:34

> [...]
> Overvej i stedet et kamera med 8:1 eller 10:1 zoom fra en klassisk
> kameraproducent - det behøver næppe være meget dyrere

Hvis det er tilfældet, er det da meget uheldigt at HP Photosmart R707 får
topkakterer på dpreview ( http://www.dpreview.com/reviews/hpr707/ )

/Thomas

Fra : Lüpcenagtig

Dato : 11-09-04 20:51

"thomas schreiber (8200)" <NOSPAMg4@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er tilfældet, er det da meget uheldigt at HP Photosmart R707
får
> topkakterer på dpreview ( http://www.dpreview.com/reviews/hpr707/ )

I sin klasse er det da fint.
"The R707 is far from perfect, but unless you shoot a lot of action or
in a lot of dim bars I wouldn't hesitate to recommend it as an ideal
pocket camera, especially if you are new to digital photography."

Fra : emj

Dato : 11-09-04 22:20

On Sat, 11 Sep 2004 20:27:31 +0200, "Kong Kent"
<kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> wrote:

>Er der andre ting jeg bør være opmærksom på ang. købet af et HP 945 ?

Jeg har endnu ikke set et HP, der egner sig til at tage billeder
indendørs.
Hilsen emj

Fra : Søren Jørgensen

Dato : 12-09-04 09:38

> Jeg har endnu ikke set et HP, der egner sig til at tage billeder
indendørs.

Nå dada.. Så har du vist ikke set 945.

Jeg har selv et 945, og er utrolig glad for det. Billeder fremkaldt i 20x30
er perfekte at se på, og med mit gamle 850 ( der ligner 945 meget, men kun
har 4,1 mp) har jeg fået fremkaldt i 30 x 45.
Billederne er rigtig flotte, og blitzen i HP´s store kameraer er virkelig
god.

Det skal dog siges at jeg bare er amatørfotograf, og ikke har meget forstand
på billeder.

--
Med venlig hilsen...

Søren Jørgensen
www.smukkeagner.dk

Fra : Kong Kent

Dato : 13-09-04 04:39

hmmm... siden alle er så enige om, at et HP 945 ville være et dårligt køb,
er der så ikke nogen der kan komme med et bud på hvilket 3000,- kamera jeg
skal købe af et 'rigtigt' mærke? Det skulle helst være lige så godt som
945'eren med 5 megapixel etc.

PS: Hvilken slags ram virker bedst til 945 ? I tilfælde af ingen kommer med
gode alternativer til kameraet...

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : Rene Krogh

Dato : 13-09-04 09:48

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> wrote in message
> [...]
> skal købe af et 'rigtigt' mærke? Det skulle helst være lige så godt som

Hej Kent,

Det vil hjælpe lidt, hvis du skrev hvad du primært skal bruge kameraet til.
Hvis jeg ikke husker helt forkert, huserer du en del over i
dk.fritid.motorsport. Hvis du ønsker at tage billeder til motorløb, kunne en
hurtig autofocus måske være en meget vigtig parameter, evt continous
autofocus.

Det er ikke noget ved at du kommer hjem med et rigtig godt kamera til
portræt billeder, hvis det i virkeligheden er motorsport du vil fotografere.

mvh
René

Fra : Kong Kent

Dato : 13-09-04 15:46

> [...]
>
> Det er ikke noget ved at du kommer hjem med et rigtig godt kamera til
> portræt billeder, hvis det i virkeligheden er motorsport du vil

Korrekt. Jeg er stor Formel 1 nørd, men det er bestemt langt fra grunden til
jeg investerer p.t. Det skal umiddelbart blot bruges til det dagligt brug i
hus, når man tager billeder af sine ting, sig selv/familie, fester og andet
gejl. Det bliver ikke noget med at fange Michael Schumacher bragende forbi
med 300km/t i en Ferrari racer
(har adgang til alle high-res foto-arkiverne i Formel 1, så det lader jeg de
professionelle om *GG*)

Det er altså en ganske almindelig forbruger der skal ud og have sit første
digitalkamera.

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : Henrik L. S.

Dato : 14-09-04 18:32

Har selv (blandt andet) et HP 850 (4 Mpix, 8x zoom), og billedkvaliteten er
efter min mening absolut mere end rimelig (når man sammenligner med andet
tilsvarende i prisklassen, altså), ligesom den for en førstegangskøber
stadig er MEGET brugervenlig, selv om der stadig er mulighed for at foretage
manuelle valg mht. eksponering m.m. Forskellen på den og på HP 945 er
primært opløsningen, og så har 945'eren fået flyttet programautomatikken ud
fra menuerne til et hjul, ligesom f.ex. Z2 har, hvilket går betydeligt
hurtigere, hvis man skal skifte mellem de faste programmer.
HP er generelt lidt længe om at fokusere, specielt i svag belysning, og da
den "fryser" billedet imens, kan det altså godt koste en del fejlskud, hvis
motivet ikke står stille, så du skal i hvert fald ikke forvente at kunne
fotografere racerbiler med en 945!! (eller legende børn, for den sags
skyld!).
Den benytter SD-kort, og da den ikke komrpimerer billedfilerne voldsomt
hårdt (hvilket kun er en fordel for kvaliteten), vil 256mb efter min mening
være et minimumskrav.
Z2'eren er nu røget så langt ned i pris, så den måske kunne være et
alternativ? Der får du i hvert fald hurtig autofokus plus mange flere
manuelle indstillingsmuligheder, og den er også ret nem at bruge.

Venlig hilsen
Henrik L. Sørensen

Fra : Richard

Dato : 13-09-04 17:38

Kong Kent wrote:
> [...]
> skal købe af et 'rigtigt' mærke? Det skulle helst være lige så godt som

Du skal ikke lægge så meget vægt på antallet af mpix, i den sidste ende
er mange andre ting afgørende for et godt resultat: Konklusionen af en
aktuel sammenligntest af ni kameraer med 8-10x optisk zoom i c't nr.
17/2004 fremhæver i 3kkr-prisklassen Konica Minolta DiMAGE Z2 og Canon
S1 IS.

De er ikke 5 mpix-kameraer - Canon'en måles faktisk til nærmere 3 end de
4, det er specificeret til, men tager altså bedre billeder/har flere
fortrin iflg. denne test. (HP 945 er end ikke blandt de 5 kameraer, der
fremhæves i konklusionen, selv om den har den højeste målte opløsning
målt i linier).

Men der er ingen klar stjerne, så det er bedst at læse testen selv og
vælge efter dit behov. Håber du kan finde bladet

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK