Toyota Corolla vs. Mitsubishi Colt?
Fra : Stefan Lyager Jensen

Dato : 11-09-04 16:43

Jeg er en ung mand på 22 år, der er på udkig efter min første bil.
Prisklassen er en 60-70k. Bilen skal frem for alt være pålidelig! Stor
motor, tophastighed, hestekræfter osv. er begreber, der ikke rangerer særlig
højt i min verden. En anden ting, der spiller ind, er min størrelse. Jeg er
normal af bygning, men 197 cm høj, og jeg skal jo gerne kunne være i
skrumlet! Pt. har jeg to biler i kikkerten:

Toyota Corolla 1.3
og
Mitsubishi Colt 1.3

Begge modeller vil det være til at få med lidt over 100.000 km på tælleren
fra en 1996/1997 indenfor den ønskede prisklasse. Det lader dog til at man
kan få Colt'en med lidt færre kilometer på tælleren til samme pris som
Corolla'en.

Jeg hælder mest til Colt'en, men jeg ved ikke så meget om den. Er der nogen,
der kan fortælle lidt mere? Er den pålidelig? Er det et godt køb?

Forslag til andre mærker/modeller modtages også gerne.

Jeg kunne også godt tænke mig at høre lidt om jeres erfaringer mht.
forsikring. Jeg har prøvet mig lidt frem med beregnerne på de respektive
selskabers hjemmesider. For mig lader det til, at Fair er billigst med en
pris på cirka 15.000 kr. for kasko. Synes godt nok det er dyrt, men det er
jo nok prisen som ung billist! Hvad er jeres erfaringer?

Mvh

/Stefan L. Jensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-09-04 17:03

On Sat, 11 Sep 2004 17:42:50 +0200, Stefan Lyager Jensen wrote:

> [...]
> fra en 1996/1997 indenfor den ønskede prisklasse. Det lader dog til at man
> kan få Colt'en med lidt færre kilometer på tælleren til samme pris som

Motoren i Corollaer er rimelig anerkendt for at kunne holde til en masse
km (250-300.000 skulle ikke være et problem) så det ville jeg personligt
ikke være bange for.

> [...]
> pris på cirka 15.000 kr. for kasko. Synes godt nok det er dyrt, men det er
> jo nok prisen som ung billist! Hvad er jeres erfaringer?

Ja, forsikringen er egentlige det "værste" ved at være ung og have lyst
til en bil. Af de to biler ville jeg personligt hælde mod Corollaen, da
de har ry for at være næsten umuligt at slå ihjel. Eneste store problem
er nok rusten, dertil kender jeg ikke så voldsomt til Colt'en.

Men umiddelbart vil mit bedste råd være at droppe det med at finde en
"dyr" bil, dvs. find en bil til 25-30.000 eller deromkring, som ikke er
nødvendig at have kasko på. Kør i den et par år indtil du stiger i
graderne hos forsikringen, og begynd så at led efter en lidt dyrere bil.
Der findes masser af eksempler på biler der ikke koster ret meget, som er
ganske pålidelige og ikke koster en formue. Det afhænger naturligvis
også lidt af dit kørselsmønster. Har du behov for at køre mange
hundrede km. om ugen, så kan det godt svare sig at finde en nyere bil.

En anden ting ang. forsikring, er at undersøg dine muligheder for at
udnytte faglige rabatter eller lign. Der er mange fagforeninger og lign.
der tilbyder yderst favorable priser på forsikring, jeg selv sparede ca.
3kkr om året i forsikring de første par år ved at udnytte
ingeniørforeningens forsikring.

Mvh
Thomas

Fra : Thomas G

Dato : 13-09-04 10:23

> [...]
> der tilbyder yderst favorable priser på forsikring, jeg selv sparede ca.
> 3kkr om året i forsikring de første par år ved at udnytte

FDM medlemmer får rabbat hos Alm Brand ... men hvor meget og under hvilke
betingelser har jeg ikke kunne finde.

mvh Thomas G

Fra : Christian S

Dato : 11-09-04 19:11

"Stefan Lyager Jensen" <dmu2207@mail.ikasths.dk> wrote in message
> [...]
> normal af bygning, men 197 cm høj, og jeg skal jo gerne kunne være i
> skrumlet! Pt. har jeg to biler i kikkerten:

Jeg ville nok også kigge efter en Honda civic 1.3/1.5
De kører rigtigt godt og er gode til høje mennesker (har jeg hørt en
basketspiller
sige) motormæssigt og drift går de som symaskiner, men hvis de går i stykker
er de lidt dyre at lave. Man skal bare være opmærksom på rust!
De er også billige i forsikring
Mvh
Christian S