OT: Windows newsreader
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-05-01 22:44

Hej Alle,

Jeg er i øjeblikket uden Mac, da jeg har solgt min PowerCenter Pro for at få
råd til en ny Mac, højst sandsynligt en Cube. Desværre kommer det til at
tage lidt længere tid end planlagt...

Anyway, så er jeg ikke afskåret fra nettet, da jeg også har en PC'er
stående, som - ked af at sige det - fungerer ganske udemærket og er
blistrende hurtig. Det er jo alt sammen meget godt, men jeg kan ikke finde
en ordentlig newsreader til Windows!

På Mac'en er jeg dybt forelsket i MacSOUP og jeg forventede faktisk, at en
eller anden havde opfundet noget lignende til Windows, for helt ærligt: Så
svært kan det vel ikke være?

Jeg har prøvet et par stykker: Free Agent, Gravity og nu Xnews, som er
blevet min foretrukne. De er dog alle temmeligt håbløse i forhold til
"suppen", da de ikke kan finde ud af at vise trådene på en logisk måde.

Jeg ved, at en del her i gruppen også benytter andre OS'er end Mac OS og et
par stykker også Windows, så kender I en ordentlig newsreader til Windows?
Det er ligegyldigt om den koster et par håndører, da jeg er villig til at
betale for god shareware, a la "suppen".

--
René

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 12-05-01 10:38

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
> Det er ligegyldigt om den koster et par håndører, da jeg er villig til at
> betale for god shareware, a la "suppen".

Mtja... Du kan jo prøve om du kan finde en hos Tucows:

http://tucows.inet.tele.dk/news95.html

Men jeg tror du får svært ved det, hele kulturen på PC er ikke til
brugervenlighed som på Mac, du kan næppe heller finde et FTP program der
understøtter drag & drop til og fra skrivebordet, i det hele taget så
får du ikke Mac'ens fordele i på en Windows PC
--
Jesper Oersted. My mailaccount is spamfiltered by ORBS.
http://www.orbs.org.

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 12-05-01 13:03

"Jesper Ørsted" <triton@titancity.com> wrote in message

> [...]
> understøtter drag & drop til og fra skrivebordet, i det hele taget så
> får du ikke Mac'ens fordele i på en Windows PC

Hvornår har du sidst siddet foran en PC? Alle de FTP-klienter jeg har
arbejdet med understøtter Drag'n'Drop ligesom næsten alt andet Windows
software.

Funktionelt har jeg ikke opdaget ting ved MacOS som ikke matches af
Windows-programmer. Jo... Newsreadere er generelt anderledes, og her kan
jeg godt se en fordel ved f.eks. Outlook Express til Mac ift.
Windows-versionen.

Xnews eller Agent er nok det tætteste med kommer på MacSOUP vil jeg sige
(uden rigtigt at kende noget til SOUP andet end screenshots).

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-05-01 01:25

"Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.dk> wrote in news:9dj8oi$q62$1
@sunsite.dk:

> Xnews eller Agent er nok det tætteste med kommer på MacSOUP vil jeg sige
> (uden rigtigt at kende noget til SOUP andet end screenshots).

Damn! Agent er godt nok noget skod, efter min mening. Både (Free) Agent og
Gravity havde store problemer med de danske tegn og jeg kunne ikke lige
finde en indstilling, som fiksede det. Det kan da ikke være rigtigt, hva'?

Xnews er OK og nu hvor jeg har lært den lidt at kende, så er det faktisk
ikke så ringe endda, men hold da op, hvor kan de Windows-programmører dog
lære noget om GUI design af deres Mac-kollegaer. Programmerne er direkte
grimme og brugerfjendske i deres opbygning!

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-05-01 20:05

In article <9dj8oi$q62$1@sunsite.dk>, Jesper Kollerup Jensen
<jesper@kollerup.dk> wrote:

> Newsreadere er generelt anderledes, og her kan
> jeg godt se en fordel ved f.eks. Outlook Express til Mac ift.
> Windows-versionen.

glemte du ikke en smily? OE (mac's) newsreader er temmelig ubrugelig
hvad angår trådning...

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 12-05-01 14:01

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> ...du kan næppe heller finde et FTP program der
> understøtter drag & drop til og fra skrivebordet, i det hele taget så
> får du ikke Mac'ens fordele i på en Windows PC

Mener helt sikker Ftp Control kan det.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 12-05-01 17:43

"Jan Oksfeldt Jonasen" <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote in message

> Mener helt sikker Ftp Control kan det.

Næsten ethvert FTP-program understøtter Drag'n'Drop i Windows.

FTP Voyager (alle de versiner jeg kender til)
CuteFTP (alle versioner)
WS_FTP (alle versioner jeg kender til)
FTP Navigator (alle versioner)
FTP Control som du nævner.
Whisper FTP (har kun kendskab til 2 versioner)
Internet Explorer (Jep... du læste rigtigt)
Liquid FTP (alle versioner)
DragDrop FTP (naturligvis)
Crystal FTP (alle versioner)

Det er kun de få programmer jeg kender, men der findes mange tusinde
forskellige. CuteFTP er min favorit.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-05-01 01:23

triton@titancity.com (Jesper Ørsted) wrote in

ja... Du kan jo prøve om du kan finde en hos Tucows:

> http://tucows.inet.tele.dk/news95.html

Der har jeg været på jagt, så jeg håbede, at nogen kendte til andre
programmer...

--
René

Fra : Dr. Ralph

Dato : 13-05-01 02:41

>Jeg har prøvet et par stykker: Free Agent, Gravity og nu Xnews, som er
>blevet min foretrukne. De er dog alle temmeligt håbløse i forhold til
>"suppen", da de ikke kan finde ud af at vise trådene på en logisk måde.

Jeg har været selv samme igennem - og endte op mellem 2: Agent 1.8 og
Gravity - mit valg faldt på Agent 1.8, måske fordi jeg lidt hurtigere
fandt ud af at optimere brugerfladen til lige netop mine behov.

Jeg finder - uden kendskab til soup news readeren - at Agent faktisk
stort set kan sættes op helt som den enkelte ønske det.

Trådene kan vises hhv. efter dato, forfatter, filstr, antal undertråde
og emner - du kan endvidere skifte skriftype, skriftstr, og
individuelt for hver definere farven på indlægget.
Jeg har f.eks sat ulæste indlæg til blå og læste indlæg til sort - og
der kan laves mange flere kombinationer.

Men indrømmet - der er måske noget om, at PC-programmer kræver lidt
mere arbejde at sætte sig ind i end mac-programmer - men jeg vil vove
den påstand, at hvis man kræver programmer indenfor de enkelte områder
med et højt funktionsniveau og med mange indstillingsmulighder, ja så
kræver det altså en vis indlæringstid - programmer, som ikke rummer så
mange funktioner og mulighder er ofte lidt lettere at overskue for
nybegynderen, men til gengæld løber man så panden mod en mur, når man
med tiden forventer flere avancerede funktioner af programmet.

Mac programmer har sat design og enkelhed i højsædet - men det vil
ofte være på bekostning af mulighderne i programmet.

Jeg vil vove den påstand, at der ikke findes mange newsreadere på
markdet, der kan matche Gravity og Agent i opsætningsmuligheder og i
antal funktioner.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@remove.mail.com
Please remove "remove." before mailing me.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-05-01 12:57

Dr. Ralph <dr.ralph@remove.mail.com> wrote in

> Jeg finder - uden kendskab til soup news readeren - at Agent faktisk
> stort set kan sættes op helt som den enkelte ønske det.

De kan ændres meget ja, ligesom Xnews.

> [...]
>
> Mac programmer har sat design og enkelhed i højsædet - men det vil
> ofte være på bekostning af mulighderne i programmet.

MacSOUP er dejligt enkel og alligevel har den alt det _jeg_ skal bruge: Et
hurtigt program med en god overskuelig brugerflade og en suveræn måde at
vise trådene på. Derudover er det faktisk en off-line reader, så hvis ikke
man er så heldig at have en fast opkobling, må det siges at være et ret
optimalt program.

På den anden side, så kan jeg godt se, at newsreaderne på Windows
tilsyneladende har en hel række funktioner, som jeg aldrig har set i
MacSOUP. Derfor aner jeg heller ikke, hvad de gør og om de er nødvendige,
men de har flere funktioner end "suppen". Hvordan andre Mac newsreadere er
opbygget, ved jeg dog ikke.

> Jeg vil vove den påstand, at der ikke findes mange newsreadere på
> markdet, der kan matche Gravity og Agent i opsætningsmuligheder og i
> antal funktioner.

Jeg har kun prøve Agent i den gratis version, altså Free Agent og den var
ærligt talt ikke lige min kop te. Gravity virkede som et spændende program,
der endda havde en udholdeligt brugerflade, men med begge programmer havde
jeg problemer med at vise danske tegn i visse indlæg. Jeg ved ikke hvorfor,
men der må da være et eller andet, som disse newsreadere ikke understøtter.
Det problem har jeg ikke i Xnews, så det er blevet min "faste midlertidige"
newsreader; den er også gratis!

--
René

Fra : Dr. Ralph

Dato : 14-05-01 01:53

> [...]
>man er så heldig at have en fast opkobling, må det siges at være et ret

Agent og Gravity kan med fodel anvendes både som off- og on-line
læsere - mener nok, at gravity's funktioner mere går i retning af
online læsning, mens Agent mere er rettet mod offline - men begge er
meget tæt på hinanden i antal funktioner og fleksibilitet.

> [...]
>men de har flere funktioner end "suppen". Hvordan andre Mac newsreadere er

Jeg fortår helt, hvordan du føler - for det første er du vant til
mac's brugervenlighed og opsætning, hvor agent jo er rettet mod
windpwsmiljø - og for det andet har du vænnet dig til bestemt
newslæser program, som du måske har været inde og finindstille selv,
til dit behov.
Jeg havde det nøjagtigt selv sådan, da jeg i for år tilbage anvendte
microsoft outlook express som nyhedslæser - jeg havde vænnet mig til
dets design - men følte det manglede en hel del muligheder, som mere
avancerede newslæser programmer har.
Derfor fik jeg også et chock, da jeg første gang åbnede agent (free
agent ligner agent, men har begrænsninger i antal funktioner) - det
var grimt sat op - skrifttyper var små og grimme, vinduesopdelingen
var underlig ulogisk. Jeg var lige ved at kippe det - men som windows
freak er man vant til og forvent med, at et program aldrig er sat
korrekt op fra start af - det kræver ALTID subjektiv finpudsning.

Jeg gik derfor igang - og ca. 2 timer senere havde jeg skabt min helt
egen opsætning - med forskellige farver for hhv. læste og ulæste
indlæg og for hhv. hentede og ikke hentede bodys, forskellige
skrifttyper for hhv. meddelleser, body's og andet.
Vinduerne var nu sat op efter mit eget behov - og idag sidder jeg med
selv samme program (desværre er de vist holdt med at udvikle
programmet) i selv samme version (1.8) - og jeg har aldrig set
tilbage.
Så tro mig - man kan sagtens sætte det op, så det arter sig lige efter
DIT ønske - alt kan stort set ænderes i agent - reng blot med at bruge
et par timer på perfekt finpudsning...........

> [...]
>der endda havde en udholdeligt brugerflade, men med begge programmer havde
>jeg problemer med at vise danske tegn i visse indlæg.

Gravity ligner da ellers godt nok agent ret så meget i design......??

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-05-01 16:16

> [...]
> online læsning, mens Agent mere er rettet mod offline - men begge er
> meget tæt på hinanden i antal funktioner og fleksibilitet.

Ja, jeg mener nok, at Agent også hentede hele artiklerne, men jeg synes
ikke, at jeg kunne få Gravity til det. Xnews lader til at være en 100% on-
line reader.

> [...]
> DIT ønske - alt kan stort set ænderes i agent - reng blot med at bruge
> et par timer på perfekt finpudsning...........

Xnews er blevet mit valg, især da den er gratis for jeg regner da ikke med
at fortsætte med Windows newsreadere!

> Gravity ligner da ellers godt nok agent ret så meget i design......??

Der er da lidt forskel (nu har jeg dem ikke lige på mit system mere),
ihvertfald nok til at jeg foretrak Gravity's GUI.

Men hvad med de danske tegn? Har du ikke problemer med dem?

--
René

Fra : Dr. Ralph

Dato : 15-05-01 00:53

>Men hvad med de danske tegn? Har du ikke problemer med dem?

NOPE - slet ikke.
Måske er det et problem, der opstår, når du prøver at køre det via
virtuel PC - ellers ved jeg sørme ikke hvad det kan være....?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-05-01 22:47

> NOPE - slet ikke.
> Måske er det et problem, der opstår, når du prøver at køre det via
> virtuel PC - ellers ved jeg sørme ikke hvad det kan være....?

Nu kører jeg programmerne på min PC'er med engelsk Win2000Prof, så det er
vist ikke der, problemet ligger.

Det er højst besynderligt, for jeg kunne ikke findet noget som helst i de to
programmer, som rettede problemet. I Xnews har der ingen problemer været...

--
René

Fra : Dr. Ralph

Dato : 16-05-01 01:51

>Nu kører jeg programmerne på min PC'er med engelsk Win2000Prof, så det er
>vist ikke der, problemet ligger.

Til din info, så kører jeg også win2000 pro US edt. - så nu bliver det
endnu mere mystisk.
Og jeg har både Agent 1.8 kørende på minstationære PIII 850 mhz og på
min bærbare PIII 650 Mhz - uden problemer.

Prøv at spørge i en udenlansk news group, jeg fik i sin tid anbefalet
gravity og agent der - men lige nu kan jeg ikke huske navnet på NG'en
jeg brugte til spørgsmål.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 16-05-01 02:33

>Prøv at spørge i en udenlansk news group, jeg fik i sin tid anbefalet
>gravity og agent der - men lige nu kan jeg ikke huske navnet på NG'en
>jeg brugte til spørgsmål.

Selvføgelig mener jeg ikke, at du skal stille spørgsmålet i en hvilken
som helst udenlandsk NG :)

Jeg gik ind i en bestemt, der simpelthen var rettet mod newsreaders -
den var US - men jeg kan simpelthn ikke huske, hvad gruppen hed - men
jeg kan huske, at der var en del macfolk der også - og ingen spydige
bemærkninger mellem wintel og macfolk.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-05-01 16:45

> Selvføgelig mener jeg ikke, at du skal stille spørgsmålet i en hvilken
> som helst udenlandsk NG :)

Det tror jeg nu nok, at jeg havde regnet ud!

> [...]
> den var US - men jeg kan simpelthn ikke huske, hvad gruppen hed - men
> jeg kan huske, at der var en del macfolk der også - og ingen spydige

Herligt, men indtil videre tror jeg, at jeg holder mig til Xnews, men tak
for hjælpen.

--
René