Implicit differentation
Fra : Mia

Dato : 11-09-04 16:06

Så er der igen problemer med matematikken

En kurve er bestemt ved ligningen

y^5+y^4+4x^6=20

Denne kurve går gennem punktet (1,2).

Find dy/dx for denne kurve i punktet (1,2)

Jeg finder
dy/dx = 5(y')^4+4(y')^3+24x^5 men jeg tvivler på det er rigtigt. Mit problem
er så at få isoleret y' så jeg kan få indsat dette i en approksimations
ligning...

Nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig lidt på vej?

/Mia

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 11-09-04 17:37

Mia wrote:

> [...]
>
> Find dy/dx for denne kurve i punktet (1,2)
>
> Jeg finder
> dy/dx = 5(y')^4+4(y')^3+24x^5 men jeg tvivler på det er rigtigt.
^
Du ved ikke, at venstresiden er lig y, så det er forkert
at sige, at ovenstående er y'.

I stedet skal du differentiere begge sider af ligningen
med hensyn til x.

Vær også opmærksom på, at d(y^5)/dx = 5y^4 * y' (man skal
bruge reglen om sammensat funktion, hvor den inderste
funktion er y og den yderste er opløftning til 5).

Man får så:

5y^4 * y' + 4y^3 * y' + 24x^5 = 0

> Mit problem er så at få isoleret y' så jeg kan få indsat
> dette i en approksimationsligning...

Nu skulle det være blevet nemmere at isolere y'.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-09-04 18:09

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse news:41432978$0$290$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Mit problem er så at få isoleret y' så jeg kan få indsat
> dette i en approksimationsligning...

Det vil nok være en stor fordel at ændre ligningen til
y^5-y^4+x^6 = 20 hvis grafen skal indeholde (1,2)
Hint -½

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen