Nogen forslag til ny hund?
Fra : Tonny Poulsen

Dato : 11-09-04 15:26

Krav:
1: skal kunne lide fremmede mennesker og hunde (godmodig).
2: max 1 times motion pr. dag (cykeltur, hunden løber ved siden af ).
resten af tiden må den klare sig selv i haven.
3: "stor" hund min. labrador størrelse.
4: min. strejfe instinkt.
5: knap så leder og bold fikseret som labrador kan være.
6: skal kunne være alene hjemme ca. 6 timer i døgnet.

ved godt at det er nogle krav som man ikke kan generaliserer ud fra, men
alligevel nogen gode bud? , har tidligere haft ruhåret terrier, schæfer og
labrador.
alle gode/søde hunde, men terrien var lidt/meget aggressiv over for
fremmede, labradoren lidt klistret, ville nærmest med i bad og ude i det fri
kom den hele tiden rendende med bolde og pinde osv. som den ikke kunne
forstår jeg ikke gad kaste mere end 556 gange på en dag.
schæferen var nok den hund der passede mig bedst, men hold da ferie hvor den
kunne løbe langt på en dag

nogen bud på en hund der vil passe godt til mig.

Har jo via gruppen her set at der er noget der hedder en berner sennen,
synes selv den lyder som en hund efter min smag.
Men kom med nogen gode forslag.

med venlig hilsen Tonny

Fra : Jytte

Dato : 11-09-04 15:39

Tonny Poulsen wrote:
> [...]
>
> Har jo via gruppen her set at der er noget der hedder en berner
> sennen, synes selv den lyder som en hund efter min smag.

En collie www.collie.dk

Hilsen
Jytte

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 11-09-04 15:51

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse
> En collie www.collie.dk

Kiggede lidt på siden men kan du ikke kort beskrive racen, ikke udseende men
sind og opførsel
mvh tp

Fra : Jytte

Dato : 11-09-04 17:29

Tonny Poulsen wrote:
> "Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Kiggede lidt på siden men kan du ikke kort beskrive racen, ikke
> udseende men sind og opførsel
> mvh tp

En collie er en dejlig sød og nem familiehund. Den er børneglad og legesyg
og har meget lidt jagtinstinkt. Den enes godt med andre hunde og er venlig
overfor mennesker.
Tidligere havde collier ry for at være nervøse, men målrettet avl har stort
set fået nervøsiteten avlet ud. Jeg har lige været på collie udstilling med
80 collier, alle var glade frimodige hunde.
Jeg har selv to, de bliver ikke motioneret, det klarer de selv i haven. Men
de går selvfølgelig ikke af vejen for en rask travetur.
Vi bor op ad en skov, de kan gå løse i skoven uden at gå efter vildt, de
kigger kun efter rådyrene.
Selvfølgelig er der noget pelspleje især til udstilling, men det er ikke så
slemt som man tror når man ser den store flotte pels.
Det mest negative jeg kan sige om collien er at den sviner når det er
regnvejr og den har været ude og lege. Til gengæld fælder den ikke ret
meget. De løse hår bliver hængende i pelsen indtil man børster dem ud.
Det er en følsom hund der ikke vil trives med hårdhed, det er ikke
nødvendigt. En collie gør hvad du beder den pænt om.
For god ordens skyld vil jeg tilføje at jeg ikke er opdrætter, vores hunde
er familiehunde som bliver udstillet en gang i mellem.

hilsen
Jytte

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 11-09-04 17:45

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse
> En collie er en dejlig sød og nem familiehund. Den er børneglad og legesyg

Takker, altså en fin vuf

mvh tp

Fra : Tjinca

Dato : 11-09-04 17:51

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse

> En collie www.collie.dk

Jo men, skal man ikke huske på at Collier i bund og grund stadig er
hyrdehunde, og derfor har krav på mere motion og aktivering end bare 1 time
om dagen? De colliefolk jeg kender (kender en del da jeg har trænet i
speciel klubben), går da mere end 1 time om dagen med deres hunde, og
aktivere dem dagligt med lydighed osv. Desuden skriver Collie Klubben også
at det er en meget aktiv hund med behov for megen motion og leg.

Men ellers er jeg enig i, at det er en dejlig race med mange gode
egenskaber.

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 11-09-04 18:11

"Tjinca" <tjinca10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jo men, skal man ikke huske på at Collier i bund og grund stadig er
> hyrdehunde, og derfor har krav på mere motion og aktivering end bare 1
time
> om dagen?

Sådan cika hvor meget snakker vi så, 2 timer på cykel er immervæk en del
kilometer.
mvh tp

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 11-09-04 18:15

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> kilometer.
> mvh tp

Motivering/aktivering er ikke lig med motion i mine øjne måske det der menes
?

mvh tp

Fra : Gitte

Dato : 11-09-04 19:57

> Sådan cika hvor meget snakker vi så, 2 timer på cykel er immervæk en del
> kilometer.

Hov prøver igen kom til at sende privat tror jeg

> Sådan cika hvor meget snakker vi så, 2 timer på cykel er immervæk en del
> kilometer.

Ja men en collie vil altså mere end bare cykle Vi har selv en dejlig en
som elsker at blive leget med i haven, det være næse lege hvor hun finder
ting, men til vores hundetræning er hun vild med at prøve de forskellige
forhindringer, balancebom, rør osv.

For der er jo mere end bare motion, nemlig aktivering. En race som til
gengæld ikke er de store motions hunde, må være vores grand danoiser, men
til gengæld så er de jo noget store og cykling vil jeg ikke anbefale det
første 1 år som nogen motions form

MVH
Gitte

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 20:15

"Gitte" <dk.sacala"fjernmig"@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gengæld ikke er de store motions hunde, må være vores grand danoiser, men
> til gengæld så er de jo noget store og cykling vil jeg ikke anbefale

En Grand Danois kan også finde på, at klistre på sin ejer. Hvilket forøvrigt
er en egenskab, jeg godt kan lide hos hunde.Det kommer sikkert også an på
ejeren, hvor meget hunden hænger på en.
Ellers er det da en dejlig rolig, stor og godmodig hund. Ved dog ikke
hvordan de har det med cykling. Har faktisk aldrig set nogen cykle, med en
GD.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tjinca

Dato : 12-09-04 08:18

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan cika hvor meget snakker vi så, 2 timer på cykel er immervæk en del
> kilometer.
> mvh tp

Jeg har selv en hyrdehund (Belgier), og den får ikke under 2 timers (10 km.)
frisk gåtur, om dagen. Desuden bliver den aktiveret med 30 min.
lydighedstræning og efterfølgende leg hver eneste dag. Jeg cykler og løber
med hende indimellem, men det får hun ikke så meget ud af, idet hun ikke har
mulighed for at stoppe op og snuse lidt omkring. Desuden tror jeg næsten at
30 min lydighed eller anden form for mental aktivering er mere stimulerende
end 1 times cykeltur. Min har da formået at være temmelig frisk igen 1-2
timer efter en cykeltur på 20 km i rap, hvorimod hun ganske hurtig kører
træt efter 20 min aktiv sportræning.

Jeg tror såmænd en cykeltur 1 time om dagen, er mere end hvad de fleste
hunde kan ønske sig, men jeg tror også at det er vigtig, at du også får
stimuleret den på andre måder. Jeg vil personligt ikke synes, at det er rart
at være ladt alene i 6 timer, for derefter at komme ud og løbe i et monotomt
tempo i 1 time, dag ud og dag ind. Desuden skal du tænke på (som der også
bliver nævnt andetsteds) at du ikke kan cykle meget med en hund det første
1-1 1/2 år af dets liv, da knogler og led ikke er fuldt udviklet.

Idéen med at den kan gå i haven rasten af tiden er også fin nok. Men hertil
skal jeg lige tilføje at mine en stor del af tiden har 7-8000 kvt indhegnet
"park" til rådighed, men foretrækker at ligge sig foran hoveddøren og dase
den af, de går så godt som aldrig rundt i haven uden at et familiemedlem
selv trisser rundt derude.

Jeg synes nu at du i bund og grund har en del at tilbyde en hund. Men måske
skulle du overveje blot mere end 1 times cykeltur om dagen, evt. 30 min.
cykeltur og en 30 min. alm gåtur. For uden mulighed for at trisse rundt og
blive stimuleret (enten af den selv eller af dig) vil næsten være synd.
Men anyway, held og lykke med projektet. Dogin
http://www.dog-inn.com/racer/grupper.htm har en liste med beskrivelse over
de forskellige grupper af hunde, så måske kan bruges, ellers vil jeg
anbefale dig at tage til DKK's hundeshow næste weekend i Ballerup (såfremt
du ikke ligefrem bor for langt væk), og få dig en snak med de forskellige
opdrættere. Med 3700 hunde i forskellige racer, burde du da kunne finde en
der passer til dine krav.

Tjinca

Fra : Jytte

Dato : 11-09-04 18:14

Tjinca wrote:
> [...]
> motion og leg.
>
> Men ellers er jeg enig i, at det er en dejlig race med mange gode

Collien er oprindelig en hyrdehund, men den er i mange år avlet frem til
mest at være en selskabs/familehund. Dermed være ikke sagt at den ikke kan
bruges til hyrdehund/lydighedshund, og at den ikke gerne vil
aktiveres/motioneres meget.
Vi træner alm. lydighed med vores, men vi motionerer dem ikke. De har en
rimelig stor grund at løbe på, det er de tilfredse med. Det er ikke en hund
der stiller store krav i hverdagen, men den kan godt lide at opholde sig
udendørs. Hvis man har collie i en lejlighed, kræver den selvfølgelig flere
ture og mere motionering.
En collie tilpasser sig familien.

hilsen
Jytte

Fra : Pwh

Dato : 11-09-04 19:23

Tonny Poulsen wrote:
> [...]
> 5: knap så leder og bold fikseret som labrador kan være.
> 6: skal kunne være alene hjemme ca. 6 timer i døgnet.

Skal den slet ikke omgåes andre hunde, det bliver da svært
hvis den kun skal motioneres på cykel og tusse rundt i en have
resten af tiden.

/Jens

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 11-09-04 20:58

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Skal den slet ikke omgåes andre hunde, det bliver da svært
> hvis den kun skal motioneres på cykel og tusse rundt i en have
> resten af tiden.

Jo self. skal den ha kontakt til andre hunde og mennesker, men mine krav er
jo sat skarpt op, du skal ikke l;se det s[ h[rdt, fuck mit tastetur er g[et
amok.
mvh tp

Fra : Pwh

Dato : 12-09-04 08:39

> Jo self. skal den ha kontakt til andre hunde og mennesker, men mine
> krav er jo sat skarpt op, du skal ikke l;se det s[ h[rdt, fuck mit
> tastetur er g[et amok.
> mvh tp

Jo men nu skriver du jo selv at den primære motion skal foregå med cykel,
hvorfor vil du cykle i stedet for at gå med din hund. Det kan da værer godt
nok at kunne cykle med hunden ved transport eller specifik træning.
Men til alm hyggemotionering vil hunden helt sikkert foretrække en travetur.

/Jens (som i snit traver 2-3 timer om dagen med sine vuffere)

Fra : Trine K. Christianse~

Dato : 15-09-04 12:08

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> wrote in message

> Jo self. skal den ha kontakt til andre hunde og mennesker, men mine krav er
> jo sat skarpt op, du skal ikke l;se det s[ h[rdt, fuck mit tastetur er g[et
> amok.

Hvis du ikke selv har regnet det ud, så er du bare kommet til at slå
det over til amerikansk eller engelsk tegnsætning. Det ordnes som
oftest nemt ved at trykke Alt+Shift.

Mvh Trine

Fra : shadow

Dato : 11-09-04 21:38

Tonny Poulsen wrote:
> [...]
>
> Har jo via gruppen her set at der er noget der hedder en berner
> sennen, synes selv den lyder som en hund efter min smag.

Hej Tony du vil kunne finde lidt inspiration til en hund her på vores
hjemmeside

--
M.V.H
Jimmy

Fra : Louise

Dato : 12-09-04 16:12

Jeg ville godt nok også skippe den der cykeltur. Jo bedre kondi en
hund har, jo mere motion kræver den og det gør det besværligt for dig
den dag, du har travlt og må springe over.

Brug hellere den time på 2x½ times aktivering af mere fornuftig
karakter. Lav lidt lydighed, gå et spor eller tag hunden med i parken,
så den kan læse dagens avis. Det betyder mere for en hund end at løbe
i en time med tungen ud af munden. Den er frisk en time efter
alligevel og samtidig er det hårdt for hunden rent fysisk.

Jeg har belgiere, de trives uden den store motion, men de er også
flere og leger hele dagen i haven med hinanden og det er jo noget
anderledes for en ene-hund. Generelt er racen meget krævende mht
aktivering eller i hvert fald "kvalitetstid" og egner sig ikke til at
blive forbigået socialt.

Louise

www.malinoise.dk

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 15-09-04 07:54

> [...]
> anderledes for en ene-hund. Generelt er racen meget krævende mht
> aktivering eller i hvert fald "kvalitetstid" og egner sig ikke til at

Hej Louise

Jeg blev lidt overrasket over at du skriver "belgiere" om hunde. For mig har
det altid været en hesterace

Så for mit indre blik lå der straks 2 megastore heste i sofaen (fnis)

Lisbeth

Fra : Louise

Dato : 15-09-04 13:13

> [...]
> det altid været en hesterace
>
> Så for mit indre blik lå der straks 2 megastore heste i sofaen (fnis)

Hej Lisbeth

Det føles også som belgiske heste når der ligger sådan en par stykker
oven på en i sofaen Men nej, de er ikke helt i samme vægtklasse
men det kan du jo se på min hjemmeside.

Louise (som også gerne ville have en belgisk hest, men "nøjes" med
nogle belgiske hyrdehunde )

Fra : Trine K. Christianse~

Dato : 15-09-04 12:06

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> wrote in message news:<41430af4$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Krav:
> 1: skal kunne lide fremmede mennesker og hunde (godmodig).

Newfoundlænder!

> 2: max 1 times motion pr. dag (cykeltur, hunden løber ved siden af ).
> resten af tiden må den klare sig selv i haven.

Ikke en newfoundlænder, den kan slet ikke klare at blive cyklet med de
første år.

> 3: "stor" hund min. labrador størrelse.

Newfen er stor!

> 4: min. strejfe instinkt.

Vores er en tæve på 4 måneder, så det er meget begrænset hvad hun
strejfer.

> 5: knap så leder og bold fikseret som labrador kan være.

Tja, hvis du kaster en bold, kan jeg da godt løbe efter... Hvis det nu
skal være.

> 6: skal kunne være alene hjemme ca. 6 timer i døgnet.

Det kan Siri i hvert fald sagtens, og det har hun været siden hun var
11 uger.

> nogen bud på en hund der vil passe godt til mig.

Jeg er selv en stor fan af newfen, men der er jo godt nok en del
pelspleje. Jeg synes bare det er hyggeligt, men det er jo ikke alle
der deler den mening.

> Har jo via gruppen her set at der er noget der hedder en berner sennen,
> synes selv den lyder som en hund efter min smag.

En berner sennen må du heller ikke cykle med det første lange stykke
tid og der er også en del pelspleje.

Jeg vil anbefale dig at læse lidt om newfen, det er en rigtig dejlig
hund. Du kan evt. se min lille tøs her: http://www.trinekc.dk/siri.php

Mvh Trine

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 16-09-04 10:20

"Trine K. Christiansen" <trinekc@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Newfoundlænder!

Tak for budet, og også tak til alle andre der har givet deres mening til
kende.

Tror helt klart at jeg skal finde en stor og doven hund

Og jeg har fattet at min ide med at spænde den efter cyklen (fra første dag)
og køre 30-40 kilometer, efterlade den alene ude i haven, i regn, sne og
frost ikke er god.

mvh tp