Nyt større akvarie til mine Malawi/Tangany~
Fra : Aardvark

Dato : 11-05-01 22:35

Ja venner...så fik jeg lidt større akvarie...til mine Malawi/Tanganyika
(jajaja...stavemåde...stavemåde)...

Disse er :

5 (6) stk Golden Spec. (Labidochromis caeruleus)
3 Stk. Frontosa (ung fisk)

Nogen foreslag om andre Malawi/Tang. arter man kan have gående sammen med
disse ?

Jeg ville mene at mine er ret fredelige fisk.

/Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-05-01 23:25

Aardvark <aardvark@aardvark.dk> skrev i en
> [...]
> disse ?
>
> Jeg ville mene at mine er ret fredelige fisk.

Jeg vil mene at du skal holde dig til Malawi cikliderne og lade
frontosaerne være ene om at repræsentere
Tanganyika. Da mange af Tanganyika søens ciklider er meget mere
specialliseret til en enkelt biotop, f.eks
sneglehuscikliderne og diverse hulelegere. Hvorimod Malawisøens ciklider
alle uden undtagelse er mundrugere.

Af fisk jeg vil mene du kan sætte i er diverse Aulonocare, Copadichromis,
Placidochromis, Orthopharyx og
Letrinops arter. Der er mange flere familier end her nævnt.
Hvis du vælger Malawi cikliderne skal du bare lige holde dig deres
størrelse for øje, samt at du kun sætter f.eks
en art Aulonocare og en art Copidachromis osv. i akvariet, da du ellers
alt for let ender med de parrer sig på tværs af
arterne.

Carsten

Fra : Aardvark

Dato : 12-05-01 09:26

Har også tænkt at holde mig til Malawi, da jeg intet ved om Tanga.
chiklider...

Har du specifikke foreslag til fredelige Malawi'er som ville passe fint med
mine nuværende ?

PS. Tak for dine betragtninger

/Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-05-01 10:40

> [...]
> chiklider...
>
> Har du specifikke foreslag til fredelige Malawi'er som ville passe fint

Efter mit kendskab til Malawier, er der ikke den store forskel i deres
"brutalitet", hvis du blot holder
dig for øje, at store fisk kan være hårdere ved mindre fisk, som derved
ikke trives optimalt.

Find ud at hvilken type fisk du vil have Mbunaer eller frisvømmere, kig
derefter i en bog(Ad Koenings nye
kommer i næste måned) og find ud af hvilke arter du kunne tænke dig. Husk
ikke at holde alt for nært beslægtede arter
sammen. Derefter er det blot at lade pengepungen vurdere om det skal være
vildfangede fisk eller opdræt.
Opdrættede fisk er som regel mere hårdføre end vildfangede og koster kun
en brøkdel af vildfangede.

Selv om du f.eks vælger at holde mbunaer, kan du godt have et par
Aulonocare og lign. i akvariet samtidigt.

Carsten

Fra : P. Kvist

Dato : 12-05-01 15:37

Det kommer an på str. af akv. hvis det har en pæn str.(>400 l) , vil
jeg mene, at hvis du holder dig fra de store rovfisk, og ikke for
mange mbuna. Kan du have alle malawi.
Pas på med ikke for mange forsk. fisk inden for samme art. (feks. Ikke
to forsk. copadiochromis typer).
fingerregl: Det skal være sådan, at du uden tvivl kan se forskel på
fiskene. Hvis du ikke kan med 100% sikkerhed kan en fisk heller ikke.