Skærme
Fijala 3554
Dell 2001FB og Viewsonic VP201b
Fra : Rune M.

Dato : 11-09-04 10:14

Hej!

Er der nogen der kan bekræfte at det er samme S-IPS panel der bruges
i de 2 skærme?

Påtænker at købe Viewsonic´en ... nogle der har erfaringer med den ?

Mvh.
Rune

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-09-04 15:57

Rune M. skrev:

> Er der nogen der kan bekræfte at det er samme S-IPS panel der
> bruges i de 2 skærme?

Nu ved jeg ikke hvor meget bekræftelse du kræver, men det er
tidligere nævnt her i gruppen, at de har samme panel. Panelet
skulle efter sigende være fremstillet af LG/Philips.

Læs f.eks.:
http://www.google.com/groups?&as_umsgid=1mjfom7ujls3c.1256yz94dtzcy.dlg@40tude.net

> Påtænker at købe Viewsonic´en ... nogle der har erfaringer med
> den ?

Jeg har den gamle VP201s og er yderst tilfreds, men pas på at
du ikke bliver snydt. Der findes to udgaver af VP201B/S.
Den gamle med et 25 ms panel og den nyere med et 16 ms panel.
Dell's 2001FP har efter sigende det samme panel som den nye
VP201B/S, og Dell's 2000FP har det samme panel, som den gamle
VP201B/S.

http://www.google.com/groups?&as_umsgid=Xns95563C77C3BBflemmingfjerndettejo@212.242.40.196

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 11-09-04 16:20

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> Dell's 2001FP har efter sigende det samme panel som den nye
> VP201B/S, og Dell's 2000FP har det samme panel, som den gamle

Jeg købte en vp201b for 2 ugers siden og fik en af de nye (16ms),
produceret i maj 2004. En helt igennem kanon skærm med *nul*
pixelfejl (so far, 7-9-13 osv).

Kai

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-09-04 16:55

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Jeg købte en vp201b for 2 ugers siden og fik en af de nye (16ms),
> produceret i maj 2004. En helt igennem kanon skærm med *nul*
> pixelfejl (so far, 7-9-13 osv).

Tillykke med købet. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at det
er en kanon skærm. :)

Som nævnt, så er jeg også tilfreds med min, selvom det er et af
de gamle 25 ms-paneler, den er udstyret med. Det har vist sig at
være rigeligt til mit behov.

Det eneste der irriterer mig ved skærmen er placeringen af USB-
stikkene. Det er i mine øjne en gevaldig tanketorsk. De burde
have siddet et sted, hvor de er nemmere at komme til som f.eks.
på siden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 13-09-04 02:49

> [...]
> stikkene. Det er i mine øjne en gevaldig tanketorsk. De burde
> have siddet et sted, hvor de er nemmere at komme til som f.eks.

Gud ske lov sidder mine USB stik på mine 2 Dell 2001FP på siderne - men da
de står helt tæt sammen, så kan jeg af gode grunde kun anvende stikkene fra
den skærm - man kan ikke få alt her i verden - men jeg skal ikke tilslutte
andet end min mus og Digitizer til Dell skærmen, så jeg er tilfreds :)

Det Lian LI kabinet du påtænker at købe har iøvrigt også 2 USB stik nederst
i fronten - bruger dog kun mine, når jeg skal installere eksterne harddiske
og eksterne dvd drev.

Har iøvrigt lidt OT lige købt Lian LI PC7077 - dette var det eneste
kabinet, der til fulde opfyldte mine behov:

1. Har 2 stk. 120 mm blæsere, der larmer væsentligt mindre end tilsvarende
80mm blæsere.
2. Har fødder og IKKE hjul (mit kabinet står på et lille arkivbord - kan
ikke lide at have det på gulvet)
3. Alle frontene hele vejen op og ned kan udskiftes efter eget ønske/valg
(3,5" eller 5,25")
4. Har ikke huller i kabinettet, så støv og andet møg kan trænge frit ind -
som f.eks Apples og Lian LI's nyeste kabinetter har det
5. Har USB & Firewire i fronten
6. Har formonteret harddisk ophæng med indbygget vibrations dæmpning med
plads til 4 interne 3,5" harddiske
7. Har plads til min store EPS PSU, der er 5 cm længere end en standard PSU
8. Er i sølv alu

Kort sagt mit drømme kabinet - det slår mit gamle PC70 på flere punkter.

Link:
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=CCLL211&Fane=

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-09-04 13:23

Dr.Ralph skrev:

> [...]
> alt her i verden - men jeg skal ikke tilslutte andet end min
> mus og Digitizer til Dell skærmen, så jeg er tilfreds :)

Hvis der er stik nok til det hardware man bruger og de er lette
at komme til, må det vel også være fint nok. :)

> Det Lian LI kabinet du påtænker at købe har iøvrigt også 2 USB
> stik nederst i fronten - bruger dog kun mine, når jeg skal
> installere eksterne harddiske og eksterne dvd drev.

Det bliver vist ikke foreløbig, at jeg anskaffer mig et Lian Li,
men før eller siden sker det vel.

> Kort sagt mit drømme kabinet - det slår mit gamle PC70 på
> flere punkter.

Det ser også _meget_ lækkert ud.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 13-09-04 17:16

> Hvis der er stik nok til det hardware man bruger og de er lette
> at komme til, må det vel også være fint nok. :)

Nemmerlig :)

Jeg misssede lige et vigtigt ord i min sætning ovenfor:

Jeg skrev: "gode grunde kun anvende stikkene fra den skærm"
Der skulle stå: "gode
grunde kun anvende stikkene fra den _ENE_ skærm"

Altså de 3 USB stik på hver af mine Dell 2001FP sidder begge i venstre side
af skærmen midtfor på panelet - og derfor vil den højre skærms USB stik jo
vende direkte ind i højre side af min venstre Dell 2001FP, når de står tæt
sammen på min bord - men som du selv er inde på, så har man vel i dag ikke
stot behov for mere end 3 USB stik ved skrivebordet.

Min mus, min digitizer (ser forresten, at Wacom er på vej med Intuos 3
versionen - tjek den lige ud, Madsen - den ser lækker ud både designmæssigt
og særligt feature mæssigt) og et digicam eller eksternt drev af og til.

Mit nye Lian LI PC 7077 har gud ske lov som sagt 2 USB stik, 1 Firewire og
audio ind/out i fronten.
Resten er pænt sat til bagpå mit kabinets USB stik, hvor de vel også hører
til :)

> Det bliver vist ikke foreløbig, at jeg anskaffer mig et Lian Li,
> men før eller siden sker det vel.

OK, troede det var lige op over :)
Jeg solgte mit gamle Lian LI PC70 for 1200 kr. inkl. en masse habengut før
jeg rejste på ferie - sidder lige nu ved mit nysamlede PC7077 - lækker sag.

Mine 4 interne harddiske er næsten umulige at høre, når de ikke arbejder -
det indbyggede vibrationsdæmpning i LIan LI PC7077'et, der formonteret, der
hvor de 4 harddiske sidder internt i kabinettet er intet mindre end genialt
- og mine 2 nyindkøbte Papst 120mm lownoise blæsere kører stærkt, men meget
stille rundt - man skal næsten se det/høre det før man tror det - men der
er markant forskel på mit gamle setup i PC70 med 4 stk. 80 mm lownoise
Papsst blæsere og mit nye setup i PC7077 med 2 stk. 120 mm low noise Papst
blæsere.

> Det ser også _meget_ lækkert ud.

Jeg er virkelig glad for mit skifte - hvis jeg skal have noget, der kører
mere stille med det setup jeg har nu (har jo en del interne enheder, som du
nok ved), så tror jeg næsten kun en effektiv dyr vand-køleløsning vil være
bedre end mit nuværende setup.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jakob

Dato : 18-09-04 14:08

Dr.Ralph wrote:

> [...]
> nok ved), så tror jeg næsten kun en effektiv dyr vand-køleløsning vil være

Bare sådan af nysgerrighed: Kan man se en detaljeret oversigt over dit
setup et sted på nettet? Jeg står nemlig selv for at skulle skifte mit
nuværende setup ud med noget nyt, og et af mine krav er at det skal være
så støjsvagt som muligt uden at jeg skal til at gå til yderligheder
som f.eks. vandkøling. Så jeg tager gerne imod al den inspiration jeg
kan få, da jeg ikke er super velbevandret i hvad der rører sig inden for
området. Har bl.a. tjekket Lian Li's kabinetter ud. Har du valgt et
serverkabinet fordi du reelt har brug for pladsen, eller har det nogen
inddirekte fordele i relation til køling/støjdæmpning?

Hilsen Jakob

Fra : Dr.Ralph

Dato : 20-09-04 03:26

> [...]
> serverkabinet fordi du reelt har brug for pladsen, eller har det nogen
> inddirekte fordele i relation til køling/støjdæmpning?

Jeg har valgt Lian Li server kabinet af 2 grunde:

1. Jeg HAR brug for pladsen - kører med 3 SCSI harddiske og 1-2 SATA
harddiske internt samt 4 optiske drev (DVD, CDRW, DVDRW) plus en del mere
internt (kortlæser etc.)

2. Selvom jeg ikke havde alle de interne enheder, så købte jeg alligevel et
server, da det ALTID er rart med god plads til at bevæge sig på inden i
kabinettet når ting skal monteres/afmonteres.

Udover dette, så er jeg stor fan af Lian Li, da de laver alt selv og det
ikke er muligt at få kopier af deres kabinetter med andre mærker på - der
er LIan LI og ikke andre.

Coolermaster laver OEM produkter af deres kabinetter.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-09-04 23:53

Dr.Ralph skrev:

> [...]
> højre skærms USB stik jo vende direkte ind i højre side af min
> venstre Dell 2001FP, når de står tæt sammen på min bord

Der burde være mulighed for at købe en venstre og en højre-vendt
skærm til sådan et setup. ;)

> - men som du selv er inde på, så har man vel i dag ikke stot
> behov for mere end 3 USB stik ved skrivebordet.

Det vil jeg nu heller ikke mene. Et stik er egentlig mere end
rigeligt til mig. Måske to ville være en fordel i ekstreme
tilfælde, men tre er mere end rigeligt. Min scanner, printer
og eksterne harddisk er koblet på hele tiden, så det eneste
jeg kun kobler til når der er behov for det, er kortlæser og
colorimeter, og de er sjældent koblet til på samme tid.

> Min mus, min digitizer (ser forresten, at Wacom er på vej med
> Intuos 3 versionen - tjek den lige ud, Madsen - den ser lækker
> ud både designmæssigt og særligt feature mæssigt) og et
> digicam eller eksternt drev af og til.

Har lige tjekket Intuos 3 ud og wauv! Man sidder helt og ærgrer
sig over, at man ikke kan få ind i kraniet at bruge sådan en
djævel. Har ellers forsøgt ihærdigt, men det skal så siges,
at jeg aldrig har prøvet de prof. (og dyre) Intuos-modeller.
Har kun forsøgt med de mindre Graphire, men dem kan jeg altså
ikke vænne mig til at bruge. Knapperne på pennen sider ikke
rigtigt placeret til mine klaverfingre, så efter få timers
brug, har jeg krampe i hele armen.

> [...]
> setup i PC70 med 4 stk. 80 mm lownoise Papsst blæsere og mit
> nye setup i PC7077 med 2 stk. 120 mm low noise Papst blæsere.

Jeg vil altså have gang i sådan et setup engang. Det kunne være
lækkert med en computer, som man næsten ikke kan høre, for det
kan man ikke just sige om min og den konstante baggrundsstøj
er ikke speciel sund, tror jeg.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-09-04 20:43

"Rune M." <runem4@msn.com> wrote in

> Påtænker at købe Viewsonic´en ... nogle der har erfaringer med den ?

Jeg er meget glad for min. Glimrende til alt jeg har prøvet. Spil, film,
videoredigering, billedredigering og programmering (tekstbehandling).

Jeg har haft min siden maj og den er producert februar 2004 med 16ms panel.

Ligesom Madsen undrer jeg mig dog lidt over USB stikkenes placering - de er
ikke nemme at komme til. Jeg plejer dog at bruge dem på fronten af min
shuttle xpc. Shuttle'n står lige ved siden af, så når digitalkameraet skal
tømmes er stikkene på den mere tilgængelige end dem på skærmen.

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 12-09-04 21:06

Flemming Joensson <flemming@joensson.invalid> writes:

> [...]
>
> Ligesom Madsen undrer jeg mig dog lidt over USB stikkenes placering - de er

Jeg kobler ikke så ofte rundt på mine USB dimser, men har fast koblet
printer + 2 USB kortlæsere til Hub'en.

> Jeg plejer dog at bruge dem på fronten af min
> shuttle xpc. Shuttle'n står lige ved siden af, så når digitalkameraet skal
> tømmes er stikkene på den mere tilgængelige end dem på skærmen.

Det har jeg også gjort, men det kom som noget af en overraskelse, at
de stik som sad på forsiden af min PC, kun er USB1.1 mens dem som
sidder på bagsiden er USB2.0

Så lige pludselig gik det hurtigere med at tømme mine CF kort. (Ja,
USB2.0 er en nødvendighed når man har et par hundrede MB billeder man
skal downloade).

Kai

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-09-04 22:01

Flemming Joensson skrev:

> Ligesom Madsen undrer jeg mig dog lidt over USB stikkenes
> placering - de er ikke nemme at komme til.

Det kan godt være, at de fleste har deres USB-enheder sat til det
samme stik permanent og har derfor ikke behovet for at have let
adgang til stikkene, og jeg kan da også godt se, at det ville
se dumt ud, hvis ens faste USB-enheder var koblet til i siden på
monitoren, men så kunne de da i det mindste have placeret to stik
bagpå og to i siden.

Jeg har f.eks. ofte brug for at koble et USB-colorimeter til,
men orker simpelthen ikke at stå og fjumre med de USB-stik, så
jeg vælger i stedet at koble det til i soklen på min CRT, selvom
det skal bruges på TFT'en. Det ville være noget lettere, hvis
man kunne koble det på et USB-stik i siden af TFT'en og så bare
trække det ud igen når man var færdig.

I øvrigt havde jeg en pudsig oplevelse med USB-hubben på TFT'en
den anden dag. Var ved at installere WinXP fra bunden af og da jeg
skulle til at installere et program, begyndte skærmen at blinke.
Den mistede helt signalet for det der 'DVI-D No signal' kom frem
hele tiden og så igen.

Jeg kom i tanke om, at jeg endnu ikke havde fået installeret .NET
Framework, som driveren til mit grafikkort kræver, og ej heller
selve grafikkortsdriveren. Jeg valgte at genstarte, men efter
genstarten, stoppede blinkeriet.

Senere var jeg tilbage til min gamle installation (vha. et image),
men da jeg om aftenen skulle printe noget ud, nægtede printeren
at printe. Computeren opførte sig normalt. Man kunne se at printet
blev sendt afsted, men printeren gik aldrig i gang.

Der gik det meste af natten med geninstallation af drivere, roden
rundt med alverdens indstillinger i Windows og BIOS før jeg kom i
tanke om, at printeren var koblet til USB-hubben på TFT'en.
USB-hubben i TFT'en virkede ikke mere og Windows fandt den heller
ikke.

Det viste sig, at man lige skulle slukke og tænde for power-knappen
omme på bagsiden af skærmen, for at få hubben til at fungere igen.
Sært, men det kunne jo da tyde på, at USB-hubben kan få skærmen til
at blinke, hvilket vist egentlig også har været nævnt før her i
gruppen. Jeg har i hvert tilfælde læst om det med blinkeriet før.

Oplevelsen har dog resulteret i, at jeg ikke længere gider at bruge
USB-hubben på TFT'en, så den er koblet helt fra nu.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 14-09-04 21:40

> [...]

> at blinke, hvilket vist egentlig også har været nævnt før her i
> gruppen. Jeg har i hvert tilfælde læst om det med blinkeriet før.

Interessant. Jeg har også bemærket blinkeriet, men havde ikke tænkt på
at det måske skulle skyldes USB hubben. Måske er hubben tilsluttet
skærmen sådan at OS'et kan få besked fra skærmen om orienteringen. Så
kunne man lave en skærm/grafikkort driver som vender billedet rigtig
afhængig af orienteringen på skærmen

--Kai

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-09-04 22:09

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Interessant. Jeg har også bemærket blinkeriet, men havde ikke
> tænkt på at det måske skulle skyldes USB hubben.

I første omgang havde jeg heller ikke skænket en tanke, at USB-
hubben kunne være skyld i blinkeriet. Det var også grunden til,
at det tog så lang tid at løse problemet med printeren, for jeg
havde glemt alt om blinkeriet, og havde heller ikke regnet med,
at det kunne resultere i en printer, som nægter at printe.

> Måske er hubben tilsluttet skærmen sådan at OS'et kan få
> besked fra skærmen om orienteringen. Så kunne man lave en
> skærm/grafikkort driver som vender billedet rigtig afhængig af
> orienteringen på skærmen

Jeg har pt. ikke den software installeret, som sørger for at
billedet drejer med, når jeg drejer skærmen, men det kan lade
sig gøre. Om den får informationen om orienteringen fra USB-
hubben, ved jeg dog ikke. Har et indtryk af, at det er en eller
anden retnings-dims inde i skærmen, som kan mærke hvordan skærmen
vender eller måske bare en simpel switz på det punkt, som man
drejer skærmen omkring.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 15-09-04 06:53

> Jeg har pt. ikke den software installeret, som sørger for at
> billedet drejer med, når jeg drejer skærmen, men det kan lade
> sig gøre.

Det medfølgende Pivot software kan ikke gøre det automatisk. Det er
muligt at den "professionelle" udgave kan, men det har jeg ikke villet
bruge mine $$$ for at finde ud af.

Mvh,

--Kai

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-09-04 12:26

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Det medfølgende Pivot software kan ikke gøre det automatisk.

Da jeg fik min skærm, installerede jeg alt det medfølgende software
og da drejede billedet automatisk, når man drejede skærmen rundt,
men da jeg ikke har noget at bruge det til pt., valgte jeg at kyle
det ud igen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 15-09-04 22:25

> [...]
> og da drejede billedet automatisk, når man drejede skærmen rundt,
> men da jeg ikke har noget at bruge det til pt., valgte jeg at kyle

Hmmm... det virker sgis'me ikke (automatisk) hos mig.

Jeg må nok til at grave lidt efter drivere mm.

Jeg kører XP(SP1).

--Kai

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-09-04 12:24

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Hmmm... det virker sgis'me ikke (automatisk) hos mig.

Det var sært. Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde den CD, som
fulgte med til min, men lige da jeg fik den, installerede jeg
som sagt et program fra CD'en, som jeg heller ikke kan huske
navnet på pt., men jeg kan huske at det resulterede i et ikon
ved siden af uret i proceslinien, og når jeg drejede rundt på
panelet, drejede skærmbilledet også rundt. Altså, når jeg tog
ved panelet og drejede det rundt med uret indtil det var på
højkant, men skærmbilledet drejede først i det øjeblik panelet
var drejet helt rundt på højkant, så vidt jeg husker.

--
Hilsen
Madsen