CSS Nybegynder: Problemer med opbygning af~
Fra : Søren Nielsen

Dato : 11-09-04 08:52

Jeg er lige begyndt at bruge css og det virker egentlig meget
enkelt. Der er dog noget jeg ikke helt kan dreje hvordan skal
laves. Hvis jeg fx. gerne vil lave en side med tre bokse. En
øverst til et billede, en lille nedenunder til menu og endnu en
nedenunder til tekst. De skal alle have en bestemt bredde og
højde og de skal alle være centreret på siden. Hvordan skal dette
laves? Kan det overhovedet laves? Hvis jeg fx. gerne vil have de
tre bokse inden i en stor boks, hvor jeg så kan lave en sjov
border, hvordan skal dette så laves? Håber I kan hjælpe mig.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 11-09-04 10:16

Hej Søren

Det kan sagtens laves, men det er måske ikke det rette sted lige at
spørge om det. Misforstå mig ikke, men det du gerne vil have, er en
slavisk gennemgang af hvordan du gør og det er sådan set ikke hvad
gruppen er til. Istedet vil jeg anbefale nogle sider som er uundværlige
og har en masse tutorials både på dansk og engelsk.

først og fremmest er der www.w3schools.com - Her er der mulighed for at
lære stort set alle former for sprog de er dog på engelsk men er ganske
fortræffelige.

Dernæst vil jeg sige www.html.dk måske nok i virkeligheden det første
sted man som dansker skal kigge! Et fremragende sted med masser af
information for begyndere (og de øvede :) )

OK nu siger vi så du har fået lidt css under neglene og du har nogle
reelle problemstillinger. Så er der en del mennesker der har nogle
fantastiske sider med kanoninformation.

www.alistapart.com - et sted med masser af information tag et kig det
kunne være der var noget nyttigt. (om ikke andet så kan man lære noget
af deres egen kode.) Stedet bliver drevet af Jeffrey Zeldman
www.zeldman.com og hans firma har blandt andet lige redesignet amnesty
international's nye hjemmeside i USA. De har også hjulpet adobe's
designteam og er igang med apple.com.

www.stopdesign.com - Douglas Bowman han var en af de første til at
implementere xhtml og css på et highpitch site (www.wired.com). Dvs. et
site der har adskillige mio. besøg om dagen og de sparede adskillige
hunredetusinde dollars alene på net-trafik. (jep de betaler for
trafikken derovre) (i en nylig artikel af ham lavede han microsofts
hjemmeside om til xhtml standarden med css og beregnede at de kunne
spare en seriøs mængde terabyte om året alene i nettrafik. = mio. af
dollars!!)

www.mezzoblue.com - Dave Shea lavede et eksperiment. Hvis man har en
dokumentstruktur der er låst fast, hvor meget design kan man så lave via
css. Kig på www.csszengarden.com. Det ultimative sted for at se hvad man
kan gøre når man adskiller informationsstruktur og design fra hinanden.

www.simplebits.com - Dan Cederholm har skrevet bøger om det og hans
designing with webstandards skulle vist være temmelig god med hands-on
eksempler. har desværre ikke selv læst den endnu. Dan har også nogle små
quizzer om hvordan man rent strukturelt bedst laver forskellige
løsninger til nogle ganske simple problemstillinger. (hvordan skriver
man bedst koden til at have et tekstafsnit med et billede der flyder
fint i højre side og teksten flyder rundt om det. som eksempel.)

Disse personer har en masse links til andre personer. blandt andet en
der har US PGA i porteføljen og han redesignede Ryder Cup hjemmesiderne
så de er klar til midt september. for bare at nævne en. Der er mange
tjek også tantek (www.tantek.com) og Eric Meyer (www.meyerweb.com)

Som prikken over i'et vil jeg kraftigt anbefale dig, at starte med at gå
ned i din lokale kiosk eller banegårdskiosk og købe et lille hæfte om
webdesign (bare det ikke er med frontpage) eller om html og css. de
koster en 50'er og er guld værd til at starte med. Når du så støder ind
i problemer så kigger du bare her forbi og vi er der lige på en studs. :)

Puha det var vist mit opstød for idag. Held og lykke og bare klø på. :)

Claus

Fra : Daniel Andersen

Dato : 11-09-04 10:23

Jeg fatter nada af hvad du mener!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-04 10:27

Daniel Andersen skrev:

>Jeg fatter nada af hvad du mener!

Han mener at man i det mindste bør prøve at klare sig med de
fortræffelige tutorials, begyndersider og eksempelsider som man
har adgang, til før man begynder at spørge her i gruppen.

--
Bertel

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 11-09-04 10:37

Bertel Lund Hansen wrote:

> Han mener at man i det mindste bør prøve at klare sig med de
> fortræffelige tutorials, begyndersider og eksempelsider som man
> har adgang, til før man begynder at spørge her i gruppen.

Tak Bertel!

Ud fra Sørens indlæg må jeg tilstå at jeg tog mig den frihed at antage
at han egentlig ikke vidste særlig meget om hverken html eller css og
derfor vil jeg spare ham for nogle af de mere sarkastiske og til tider
hårdhudede kommentarer de nye noglegange får herinde. Især når de fatter
nada :) Læs også venligst lige de sidste 2 afsnit i mit indlæg!

Claus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-09-04 15:24

Claus Jacobsen wrote:

> [...]
> derfor vil jeg spare ham for nogle af de mere sarkastiske og til tider
> hårdhudede kommentarer de nye noglegange får herinde.

Jeg synes da ellers nok, du smurte rigeligt på, da du verfede ham af. Du
bruger 50 linjer på at forklare ham, hvorfor du ikke giver ham den
oplysning, han beder om - hvor du på måske 5 linjer havde kunnet give ham
konkret hjælp.

Ikke fordi der er noget i vejen med de henvisninger, du kom med - generelt
set. Det er skam glimrende steder, jeg kender de fleste i forvejen. Men du
kunne så have nøjedes med at komme med den ene henvisning, hvor svaret på
spørgsmålet kunne findes.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Søren Bryder Nielsen

Dato : 11-09-04 10:37

On Sat, 11 Sep 2004 11:16:12 +0200, Claus Jacobsen <No@spam_atall.dk>
wrote:

> [...]
>gruppen er til. Istedet vil jeg anbefale nogle sider som er uundværlige
>og har en masse tutorials både på dansk og engelsk.

Tak for dit svar, der er jo en masse at gå i gang med at læse. Kan
godt selv se at det var et lidt omfattende spørgsmål, derfor prøver
jeg lige igen, meget kort denne gang.

Hvordan får jeg en boks til at være centreret på en side? Altså både
vandret og lodret? Med 'float' funktionen kan jeg nemlig kun få den
til at være enten 'left' eller 'right'. Jeg vil ikke binde boksen til
en bestemt position på siden, da den jo derfor ikke altid vil være i
midten for den bruger som benytter siden.

Håber det gør det til et lidt mere simpelt spørgsmål at svare på?

Fra : Søren Bryder Nielsen

Dato : 11-09-04 10:54

On Sat, 11 Sep 2004 11:36:56 +0200, Søren Bryder Nielsen
<bryder_nielsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>midten for den bruger som benytter siden.
>
>Håber det gør det til et lidt mere simpelt spørgsmål at svare på?

Jeg vil også gerne lige sige at jeg ikke er nybegynder med html, det
er kun med CSS jeg er nybegynder. Jeg har allerede læst hele HTML.dk's
tutorial om CSS, men den giver ikke noget svar på mit sprøgsmål.
Desunden ville det måske have taget lige så lang tid for dig, Claus,
at give mig et svar på mit spørgsmål som det tog dig at forklare mig
om andre sider jeg kunne finde hjælp. Det kan også være lige meget nu,
jeg er begyndt at læse de forskellige sider jeg fik, og næste gang jeg
stiller jeg ikke et spørgsmål i denne NG før jeg er sikker på at
svaret ikke findes andre steder. Dette skal _ikke_ forstås som om jeg
ikke sætter pris på de links jeg fik af dig.

Fra : Peter Anskjær

Dato : 11-09-04 23:08

"Søren Bryder Nielsen" <bryder_nielsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Det kan også være lige meget nu,
> jeg er begyndt at læse de forskellige sider jeg fik, og næste gang jeg
> stiller jeg ikke et spørgsmål i denne NG før jeg er sikker på at
> svaret ikke findes andre steder.

Det er meget svært, for det spørgsmål du stiller i første indlæg og det
forsimplede spørgsmål kræver begge nærmest en tutorial for at forklare det.
Så hvis du derimod havde søgt lidt via google eller lign. og havde et
specifikt problem ville du enten få et svar eller ingen respons. Der sidder
dygtige folk i denne gruppe, men hvis svaret ikke findes får du det i hvert
tilfælde heller ikke her. At centrere vertikalt er ligesom så mange andre
ting via css ikke så ligetil, det kræver lidt hacks og sådan.
Hvis du ikke har noget særligt check på css vil du muligtvis slet ikke kunne
bruge en metode til vertikal centrering til noget da du måske ikke vil kunne
tilpasse den til dit behov.
Det er let og hurtigt at besvare simple specifikke spørgsmål, det er
udfordrende at besvare svære specifikke spørgsmål, det er trivielt at
besvare grundlæggende brede spørgsmål og derfor kedeligt og samtidigt
tidskrævende.
Derfor vil jeg fremover foreslå at du koger dine problemer ned til
specifikke spørgsmål fremfor opskrifter, hvis du vil have en komplet
opskrift er eksperten.dk eller lign. nok et bedre sted eftersom hjælperen
får point for indsatsen.
Jeg håber ikke du er skræmt væk fra gruppen, vil blot give dig en
retningslinje i forhold til at få hjælp her i gruppen.

Mvh
Peter

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 11-09-04 10:59

Søren Bryder Nielsen wrote:

> [...]
> midten for den bruger som benytter siden.
>
> Håber det gør det til et lidt mere simpelt spørgsmål at svare på?

OK Søren det var en af grundene til at jeg gav dig linkene. Men lige
netop Dan Cederholm fra simplebits.com har en artikel om det. At
centrere vertikalt er betydeligt sværere med mindre du har en fast højde
på dine bokse, men læs artiklen på forsiden af simplebits.com den
forklarer ganske glimrende med kodeeksempler, dog forklarer han ikke
noget om den vertikale position, desværre. jeg kender ikke mange steder
hvor der står noget om vertikal positionering, men prøv at læse her:
http://www.quirksmode.org/css/centering.html Det kunne måske bruges
sammen med Dan's artikel.

Claus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-09-04 15:34

Søren Nielsen wrote:
> Jeg er lige begyndt at bruge css og det virker egentlig meget
> enkelt.

Det er det såmænd også, når man lige får lært essensen af det.

> [...]
> nedenunder til tekst. De skal alle have en bestemt bredde og
> højde og de skal alle være centreret på siden.

Den horisontale centrering er ikke noget problem. Læg hele din side ind i en
fælles kasse, som du så centrerer på siden. Læs her om hvordan:

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

Den vertikale centrering er en temmelig kompliceret ting at rode med, så den
vil jeg i første omgang råde dig til at glemme (det forudsætter, at du
kender højden på den boks, du vil centrere - og hvis det skal kunne være
fleksibelt i forhold til varierende mængde indhold og/eller skriftstørrelse,
er det nærmest umuligt).

> Hvis jeg fx. gerne vil have de
> tre bokse inden i en stor boks, hvor jeg så kan lave en sjov
> border, hvordan skal dette så laves?

Det kommer helt an på, hvad du mener med 'sjov border'. Man har flere
valgmuligheder med css, men hvis de ikke dækker, er du nødt til at bruge
noget grafik og så bliver det mere kompliceret.

Du kan læse om de forskellige muligheder for border via css her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp#ramme