Danskernes trfikmoral
Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 08:15

http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=305830/

Jeg kan da kun være enig i, at der skal gøres noget ved det!
Men samtidig kan man godt frygte lidt, at fokus nu forsvinder totalt fra
grunden til at folk hidser sig op, nemlig folk der kører og leger
wannabe-betjente. Jeg frygter lidt at den der : "Nå ja, jeg kører jo det jeg
må, så jeg behøver ikke koncentrere mig" kan brede sig lidt til "Nå ja, jeg
ligger og hygger mig her i yderbanen, folk må jo bare køle lidt ned, og ryge
en fredspibe".
Hvis der skal fokus på trafikmoral, bør det i hvert fald også være den der
hygge-mentalitet, hvor folk udelukker alt hvad der foregår uden for bilens
vinduer - for den er altså også temmelig farlig.

Fra : jk

Dato : 11-09-04 08:40

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message
> [...]
> hygge-mentalitet, hvor folk udelukker alt hvad der foregår uden for bilens
> vinduer - for den er altså også temmelig farlig.

stort set enig, men husk også på, at hvis man eksempelvis overholdt
hastighedsgrænsen, så ville det slet ikke være noget problem, at der lå een
i overhalingsbanen med 110 - du må jo alligevel ikke overhale - ellers har
du jo heller ikke overholdt reglerne.

/JK

Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 08:49

"jk" <dempsey@email.dkFjernMigForAtEmaile> skrev i en meddelelse

> [...]
een
> i overhalingsbanen med 110 - du må jo alligevel ikke overhale - ellers har

Det er lige netop den indstilling der skal bankes ud af hovedet på folk, og
nu får det sikkert den modsatte effekt.

Fra : jk

Dato : 11-09-04 09:17

> Det er lige netop den indstilling der skal bankes ud af hovedet på folk,
> og
> nu får det sikkert den modsatte effekt.

det er ikke et spørgsmål, om at holde ham der ligger bagved tilbage, men et
spørgsmål om, at man ikke selv vil presses, hvis man holder
hastighedsgrænsen og der så ligger en "stodder" bagi og presser - i enkelte
tilfælde er det også fuldstændig ligegyldigt om man så kørte 300 km/t -
'stodderen' bagi, ville stadig ligge og presse - så måske det er spørgsmål
om at få banket denne person på plads - og vi snakker betinget frakendelse
af kørekortet (5 år) -og 1 fejl - SLAM - intet kort !

/JK

Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 09:21

> [...]

> om at få banket denne person på plads - og vi snakker betinget frakendelse
> af kørekortet (5 år) -og 1 fejl - SLAM - intet kort !

Bliv endelig ved, du underbygger min teori perfekt ...

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-09-04 09:34

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev :

>Bliv endelig ved, du underbygger min teori perfekt ...

Misforstod du hvad der blev ment med ikke at ville acceptere at andre
tror de har ret til at presse ?
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-09-04 09:53

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Misforstod du hvad der blev ment med ikke at ville acceptere at andre
> tror de har ret til at presse ?

Han kører ud ad sin egen tanget.

Da man selv skal betale (ofte dyrt; med liv eller lemmer) for sine
manøvrer ville det da være tåbeligt at lade sig presse.

Mvh
Roberto Saldo

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-09-04 09:49

Roberto Saldo <rs@yahoo.dk> skrev :

>Da man selv skal betale (ofte dyrt; med liv eller lemmer) for sine
>manøvrer ville det da være tåbeligt at lade sig presse.

Netop - og fjolset bagved betaler jo heller en fartbøde, hvis polisen
lige havde valgt at overvåge *det sted*

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 10:39

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Han kører ud ad sin egen tanget.

Læs hvad der bliver skrevet, så fatter selv du det måske ...

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-09-04 15:03

Thomas H. wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Læs hvad der bliver skrevet, så fatter selv du det måske ...

Du skal da bare ud og finde en blind luder knægt ;))

Mvh
Roberto Saldo

Fra : Thomas H.

Dato : 12-09-04 15:23

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal da bare ud og finde en blind luder knægt ;))

Er det så nu jeg skal spørge om din mor er ledig, eller hvad er det for en
diskussionsform du lægger for dagen?
Hvis du ikke kan deltage med andet, end at svine mig personligt til, i
stedet for at komme med modargumenter, hvorfor holder du sig så ikke bare
væk !?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-09-04 07:01

Thomas H. wrote:

> Er det så nu jeg skal spørge om din mor er ledig, eller hvad er det for en
> diskussionsform du lægger for dagen?

:)

> Hvis du ikke kan deltage med andet, end at svine mig personligt til, i
> stedet for at komme med modargumenter, hvorfor holder du sig så ikke bare
> væk !?

Årh så dårligt var vejret da heller ikke i weekenden.

Mvh
Roberto Saldo

Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 10:38

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Misforstod du hvad der blev ment med ikke at ville acceptere at andre
> tror de har ret til at presse ?

Hvad misforstår du så? JK skriver jo direkte, at han mener at han har ret
til at ligge i yderbanen hvis han kører det han må, og det er lige netop det
jeg skriver om i mit første indlæg!
Nej ham der presser har heller ikke ret, men situationen kan undgås på to
måder, og fokus ligger nu kun på den ene - det mener jeg er forkert.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-09-04 10:39

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev :

>Hvad misforstår du så?

Jeg tror ikke jeg misforstår noget som helst.

>JK skriver jo direkte, at han mener at han har ret til at ligge i
>yderbanen hvis han kører det han må, og det er lige netop det
>jeg skriver om i mit første indlæg!

Det har han jo dybest set også - hvis de andre baner er optagede, og
han kører hurtigere end dem - den "ret" bliver sgu ikke decimeret,
fordi en , der mener han "mere ret" finder JK's tilstedeværelse i
omtalte bane til gene.

Vedkommende har kun 1 ting at gøre - vente indtil banen bliver fri

>Nej ham der presser har heller ikke ret, men situationen kan undgås på to
>måder, og fokus ligger nu kun på den ene - det mener jeg er forkert.

Focus har 1 sted, og det er på dem der overtræder reglerne - så nemt
er det egentligt. men bevares - det er så polisens opgave at tage
dem i kravebenet, desværre sker det alt for sjældent (både at de gør
det, og at de overhovedet ser det)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 11:01

> Det har han jo dybest set også - hvis de andre baner er optagede,

Ja men det er jo ikke dem folk presser for hulen !! Det er folk som mener at
de har ret til at ligge der hvis de har lyst, OG DET HAR DE IKKE RET TIL ,
længere er den ikke! Det kan så hidse nogle op og vi har situationen, så er
det jeg siger at man bør fokusere på begge overtrædelser ....men det er jeg
åbenbart ene om

> Focus har 1 sted, og det er på dem der overtræder reglerne -

Hvilke man også gør, hvis man ikke holder til højre når der er plads!

Fra : Thomas Landberg

Dato : 11-09-04 12:47

> [...]
er
> det jeg siger at man bør fokusere på begge overtrædelser ....men det er

DET ER DET DA NETOP kan jeg så tilføje. Jeg har da oplevet, at en eller
anden idiot er kommet flyvende bagfra og har blinket af mig, mens jeg med
maksimal mulig tilladt hastighed har overhalet en lastbil. Jeg ved ikke om
han tror, at blinkeriet kan få min bil til at opløses i atomer og forsvinde
fra banen eller om jeg i ren ydmyghed overfor fartmaskinen bag mig skulle
give fuld gas for hurtigst muligt at lade ham slippe forbi.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning
Se en masse gode tilbud her: http://www.bokstuning.dk/Tilbud.htm

Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 12:56

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4142e5a1$0$201$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> fra banen eller om jeg i ren ydmyghed overfor fartmaskinen bag mig skulle
> give fuld gas for hurtigst muligt at lade ham slippe forbi.

Det er jo ikke den slags tåber jeg taler om, eller prøver at forsvare! Jeg
prøver bare at påpege, at man ikke nødvendigvis er psykopat, fordi man
bruger muligheden for at bruge overhalingsblinket ...men det er også
ligemeget, folk må notere mig hvis de har lyst .

Fra : Thomas Landberg

Dato : 11-09-04 13:09

> [...]
> bruger muligheden for at bruge overhalingsblinket ...men det er også
> ligemeget, folk må notere mig hvis de har lyst .

Det er ikke nemt at vide. I øvrigt spurgte jeg dig direkte om hvilke typer
du hentydede til, men det svarede du ikke på. Men eftersom du kalder dem
tåber så er vi enige. Men som nævnt kunne jeg ikke vide det, da dem vi
kalder tåber nok ikke selv mener de er tåber.
Og du kan faneme bande på, at jeg også blinker og dytter hvis folk ligger og
koger i venstre spor. I går kørte jeg en tur på motorvejen i en pænt hurtig
Ibiza. Jeg kommer til at ligge bag en Transporter der overhaler en lastbil
og forventer så, at det næppe varer mange sekunder før Transporteren er
færdig med overhalingen og trækker ind. Efter yderligere en halv kilometer
bag Transporteren måtte jeg så se i øjnene, at det ikke blev som forventet.
Der var INGEN biler Transporteren kunne overhale og det var først da min
makker i en anden bil overhalede indenom at de trak ind. Da jeg overhalede
kunne jeg se, at de åbenbart var så travlt optaget af at snakke, at konen
bag rattet ikke havde overskud til at opfatte hvad der foregik omkring
hende. Men hvem ved? Måske er jeg nu på vej i retten?

Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 14:30

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4142eab4$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> bag rattet ikke havde overskud til at opfatte hvad der foregik omkring
> hende. Men hvem ved? Måske er jeg nu på vej i retten?

Hmm, sjovt som vi pludselig er 100% enige ...

Fra : Thomas Landberg

Dato : 11-09-04 15:22

> og
> hurtig
> forventet.
>

> Hmm, sjovt som vi pludselig er 100% enige ...

Så mangler vi bare en middelaldrende fransk kvinde sige "samtale fremmer
forståelsen".

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-09-04 14:54

Thomas Landberg wrote:

> [...]
> fra banen eller om jeg i ren ydmyghed overfor fartmaskinen bag mig skulle
> give fuld gas for hurtigst muligt at lade ham slippe forbi.

Nu ved jeg godt at det skrevne ord tit er meget bogstaveligt og
måske ikke helt matcher virkeligheden, men..

...hvis der blot er tale om at du overhaler en enkelt lastbil, ikke
en hel kolonne, så bør det være en manøvre der er overstået på
relativt få sekunder. Når du skriver "kommer flyvende bagfra", så
antager jeg at du taler om en bil der kører væsentligt hurtigere
end dig. Hvis du nu, i sekunderne op til overhalingen af
lastbilen, observerer, at godtnok er der en bil temmeligt langt
bagude, men også at han kommer ret hurtigt tættere på, så er
løsningen måske at lette lidt på gassen og vente et sekund eller
to ekstra med at overhale lastbilen, så den hurtige bil når forbi
først. Hvis bilen indhenter dig lige midt i, at du er igang med
din relativt hurtigt overståede overhaling, så synes jeg det
vidner om en dårligt planlagt overhaling fra din side - beklager
at måtte sige det..

Planlægger du din overhaling en 10-15 sekunder inden du rent
faktisk er oppe i måsen af lastbilen, så bør du ved at hæve eller
sænke farten en smule, sagtens kunne time din overhaling sådan, at
du enten er væk når den hurtige bil indhenter dig eller at den
hurtige bil lige når at smutte forbi inden du trækker ud. Gør du i
stedet som danskere gør hyppigt, og venter med at spekulere på
overhaling indtil der kun er 2-3 sekunder at arbejde med, så
bliver det tit sådan noget panikagtigt med enten at baldre ud
foran den bagfrakommende eller måtte hugge bremserne i for ikke at
ende i bagsmækken på lastbilen.

Et eller andet sted tror jeg egentlig du mestrer det overblik jeg
snakker om, tingene har det bare med at blive frygteligt
firkantede og teoretiske når de kommer her ind..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Landberg

Dato : 11-09-04 15:20

> [...]
> snakker om, tingene har det bare med at blive frygteligt
> firkantede og teoretiske når de kommer her ind..

Det er nok også mest kolonner af lastbiler det handler om. Når alt kommer
til alt er det jo ikke hver dag jeg kommer ud for disse hændelser og med min
hukommelse kan jeg ikke lige komme på en specifik hændelse.
Jeg trækker ikke bare ud hvis jeg kan se, at en bagfrakommende skal til at
bremse alvorligt for at undgå at køre op i mig, men omvendt mener jeg, at
det er mest rimeligt at jeg overhaler med 120km/t og at han lige letter
gassen end at jeg skal ned på 90km/t bag lastbilen for at han kan fortsætte
med en for høj hastighed. Eller?
I øvrigt fungerer princippet perfekt i Tyskland - jeg holder mig inde eller
giver ekstra gas for at overhale hurtigt og som tak holder bilen bag mig
afstand - eller får givet noget gas og kommer væk. Det er kun danskere der
er decideret lamme hvad dette angår.

Fra : Peter Weis

Dato : 11-09-04 12:38

> [...]

> ret til at ligge i yderbanen hvis han kører det han må, og det er lige
> netop det jeg skriver om i mit første indlæg!

Det skriver han ikke. Han beder dig bare tænke på at problemet ikke opstod
hvis du ikke kørte for stærkt. Og deri har han ret. Prøv aat læse hans
indlæg igen.

Når vi kører hurtigere end resten, så er vi med til at skabe de stressende
situationer. I modsætning til de andres kørsel, så er vores egen jo noget
vi selv har en direkte indflydelse på. Så vi kan, hver især, medvirke til
at nedbringe "konfliktniveauet" ved at indrette os.

> Nej ham der presser har heller ikke ret, men situationen kan undgås på
> to måder, og fokus ligger nu kun på den ene - det mener jeg er
> forkert.

Her i gruppen synes jeg nok at der er tradition for at lægge skylden hos
dem som kører langsommere.

mvh
Peter

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-09-04 13:20

"Peter Weis" <p.weis@email.dk..slet> skrev i en meddelelse
> [...]
> vi selv har en direkte indflydelse på. Så vi kan, hver især, medvirke til
> at nedbringe "konfliktniveauet" ved at indrette os.

Enig, HELT enig :))

> Her i gruppen synes jeg nok at der er tradition for at lægge skylden hos
> dem som kører langsommere.

Øhh ja dem som råber højest, og mest aggressiv går ind i tråde som denne.
Mon det afspejler deres adfærd i trafikken? ;))).

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-09-04 13:28

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev :

>Øhh ja dem som råber højest, og mest aggressiv går ind i tråde som denne.
>Mon det afspejler deres adfærd i trafikken? ;))).

*det* kan du vist på ingen måde udlede noget som helst af ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-09-04 15:03

Peter Weis wrote:

> [...]
> vi selv har en direkte indflydelse på. Så vi kan, hver især, medvirke til
> at nedbringe "konfliktniveauet" ved at indrette os.

Det samme gælder da hvis jeg vælger at køre langsommere end
resten, så er jeg jo lige pludselig et problem for dem der
udnytter fartgrænserne maksimalt. Problematikken synes jeg ligger
i, at nogle befinder sig i en kokon og tror at de er normsættere
og at alle andre må forventes at køre på samme måde og med samme
hastighed. Vi er en broget skare ude i trafikken, så det holder
bare ikke "at være sig selv nærmest", vi er allesammen nødt til at
tage hensyn til at andre gør tingene på en anden måde..
Konflikterne opstår når en eller anden tosse tænker "Jeg kører på
min måde, det har jeg ret til og ingen andre skal blande sig i
det", så er det rystende ligegyldigt om tossen hører til den ene
eller den anden fløj..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 11-09-04 15:34

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> wrote:

> Det samme gælder da hvis jeg vælger at køre langsommere end
> resten, så er jeg jo lige pludselig et problem for dem der
> udnytter fartgrænserne maksimalt.

Jeg synes stadig at vi, som har evner og overblikket til at køre hurtigere,
har et større ansvar end dem, som ikke har evnerne og overblikket. Det står
faktisk i færdselslovens paragraf 3.

mvh
Peter

Fra : Mogens

Dato : 11-09-04 16:00

> Det står faktisk i færdselslovens paragraf 3.

Hvor står, at folk, der kører hurtigere, har et større ansvar?

§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at
der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og
således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også
vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.

Tværtimod står der, at færdslen ikke unødigt må hindres,
hvilket folk, der kører langsomt og endvidere er langsomme
til at trække ind, gør!
(mange "langsomme" udøver den form for chikane på motorvejen)

Fra : Peter Weis

Dato : 12-09-04 10:02

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote:

> Hvor står, at folk, der kører hurtigere, har et større ansvar?

Det tror jeg ikke der står. Det var da heller ikke det jeg skrev.
Jeg skrev at vi, som er de gode og stærke trafikanter skal tage hensyn til
de svage. Det står implicit i paragraf 3's stykke 2:

"Særligt hensyn skal vises over for børn, skolepatruljer, ældre mennesker
samt personer, der ifølge særligt af trafikministeren fastsat kendetegn
eller i øvrigt, efter hvad der fremgår af omstændighederne, lider af
svækket syn eller hørelse eller anden legemlig mangel eller sygdom, som er
til ulempe for dem i færdslen."

mvh
Peter

Fra : Mogens

Dato : 12-09-04 17:05

> Det var da heller ikke det jeg skrev.

DU skrev følgende: "Jeg synes stadig at vi, som har evner og
overblikket til at køre hurtigere, har et større ansvar end
dem, som ikke har evnerne og overblikket. Det står faktisk
i færdselslovens paragraf 3"

Men det er da rart at høre dit holdningsskifte...:)

> [...]
> eller i øvrigt, efter hvad der fremgår af omstændighederne, lider af
> svækket syn eller hørelse eller anden legemlig mangel eller sygdom, som er

Dagens "omskrivning/tolkning" af lovtekst må jeg sige !

Fra : Peter Weis

Dato : 12-09-04 19:18

> [...]
> i færdselslovens paragraf 3"
>
> Men det er da rart at høre dit holdningsskifte...:)

Hvad mener du?
Jeg kan oprigtigt ikke se noget holdningsskifte.

> Dagens "omskrivning/tolkning" af lovtekst må jeg sige !

Står der ikke at man skal tage hensyn til personer der på grund af dårlig
hørelse og dårligt syn har svært ved at begå sig i trafikken?

mvh
Peter

Fra : Mogens

Dato : 12-09-04 20:08

> Hvad mener du? - Jeg kan oprigtigt ikke se noget holdningsskifte.
> Står der ikke at man skal tage hensyn til personer der på grund af dårlig
> hørelse og dårligt syn har svært ved at begå sig i trafikken?

Du skrev, at "de hurtige" havde en særlig forpligtigelse
ift. "de langsommere" - du fandt §3 som grundlag for dén
opfattelse. OG det er forkert at udlægge teksten således :)

Fra : Peter Weis

Dato : 13-09-04 17:46

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote:

> Du skrev, at "de hurtige" havde en særlig forpligtigelse
> ift. "de langsommere" - du fandt §3 som grundlag for dén
> opfattelse. OG det er forkert at udlægge teksten således :)

Nej, det skrev jeg ikke. Som du selv citerede, så skrev jeg: "Jeg synes
stadig at vi, som har evner og overblikket til at køre hurtigere, har et
større ansvar end dem, som ikke har evnerne og overblikket. Det står
faktisk i færdselslovens paragraf 3".

Du bedes lægge mærke til følgende:
1. jeg skrev at "jeg synes" at "vi" har et større ansvar, altså udtrykte
jeg en mening.
2. jeg definerede "vi" som dem "der har evner og overblik til at køre
hurtigere".

Det gælder uanset om vi faktisk kører hurtigere eller ej.
Hvis der ligger en forvirret morfar i vejen for os, så har vedkommende
måske et problem som er til ulempe for ham i færdslen. Og så har han krav
på at der bliver taget særligt hensyn til ham.

mvh
Peter

Fra : Mogens

Dato : 13-09-04 18:00

> [...]
> jeg en mening.
> 2. jeg definerede "vi" som dem "der har evner og overblik til at køre

Du glemmer, hvor stor betydning dit ord "faktisk" havde i denne
her sammenhæng - så meget, at du ikke har med i din "forklaring" :)

> [...]
> måske et problem som er til ulempe for ham i færdslen. Og så har han krav
> på at der bliver taget særligt hensyn til ham.

....hvilket ikke udelukker ham fra at tage et lige så stort
hensyn til og ikke mindst ansvar ift. resten af trafikken!

Fra : Peter Weis

Dato : 14-09-04 20:57

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote:

> Du glemmer, hvor stor betydning dit ord "faktisk" havde i denne
> her sammenhæng - så meget, at du ikke har med i din "forklaring" :)

Det glemmer jeg faktisk ikke. Hvis du havde kritiseret mig for brugen af
det ord, så havde jeg bøjet min hat, for det var upræcist. Men at beskylde
mig for holdningsskifte var for stærkt.

> ...hvilket ikke udelukker ham fra at tage et lige så stort
> hensyn til og ikke mindst ansvar ift. resten af trafikken!

Selvfølgeligt skal han tage det normale ansvar og vise den normale(1)
hensyntagen. Men vi andre har pligt til at tage særligt hensyn til ham,
hvis han har et handikap.
Der er et implicit "lad de stærkeste skuldre bære de tungeste læs"-moral i
dette afsnit af loven.

(1) Det normale hensyn i lovens forstand er desværre ikke det normale i
dagligdags forstand.

mvh
Peter

Fra : Mogens

Dato : 15-09-04 05:13

> [...]
> dette afsnit af loven.
> (1) Det normale hensyn i lovens forstand er desværre ikke det normale i

Som man kan forstå af meningsudvekslingen, er jeg fuldstændig
uenig i din holdning. Der ikke nogen forskel på de 2 typer tra-
fikanter, og "den langsomme" har nøjagtig lige så stor en forplig-
tigelse som "den hurtige" til "at se sig godt for".

OG når man nu ved, at 90% af trafikanterne på motorvejen
kører noget mere end 110 km/t (hvor dét er tilladt), skal
der ikke megen fornuft til for at kunne se det fornuftige i,
at "de langsomme" passer ekstra godt på.

Nu tog vi udgangspunkt i overhalinger, men jeg vil godt
lige nævne følgede "OT":
Hver morgen møder jeg en hvid Kadett med en kvinde bag
rattet - hun bevæger sig på motorvejen med ca. 70 km/t
og er synligt nervøs. "Omkring" hendes bil er der konstant
fare på færde (opbremsninger, farlige overhalinger), hvil-
ket sikkert forstærker hendes nervøsitet. Hun var bedre
hjulpet med at tage toget!

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 15-09-04 06:01

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev :

>OG når man nu ved, at 90% af trafikanterne på motorvejen
>kører noget mere end 110 km/t (hvor dét er tilladt), skal
>der ikke megen fornuft til for at kunne se det fornuftige i,
>at "de langsomme" passer ekstra godt på.

Det er sgu den omvendte verden du plæderer for Mogens - at de der
kører lovligt, skal tage specielle hensyn til dem, der ikke kan finde
ud af at styre sig
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Mogens

Dato : 15-09-04 19:51

> Det er sgu den omvendte verden du plæderer for Mogens - at de der
> kører lovligt, skal tage specielle hensyn til dem, der ikke kan finde
> ud af at styre sig

Ja, I er meget gode til at vende og dreje ordene, som I lyster.
Gennemlæs det igen og se, hvad jeg skriver. Jeg taler om "lige
stor forpligtigelse" for de 2 typer, og efterfølgende nævner
jeg så - udledt af de aktuelle trafikforhold - "det fornuftige"!

Fra : Peter Weis

Dato : 15-09-04 17:46

> [...]

> fikanter, og "den langsomme" har nøjagtig lige så stor en forplig-
> tigelse som "den hurtige" til "at se sig godt for".

Vi kan sagtens være enige om at være uenige.

Jeg vil dog lige tilføje at jeg mener din kurs er politisk risikabel. Hvis
ikke "de hurtige" tager udstrakt hensyn til "de langsomme" så frygter jeg
flere indgreb med mere politi, højere bøder lavere fartgrænser osv.

mvh
Peter

Fra : Mogens

Dato : 15-09-04 19:43

> Hvis ikke "de hurtige" tager udstrakt hensyn til "de langsomme"

Læs hvad jeg skriver. Og hvad vi kom fra...

Fra : Peter Weis

Dato : 15-09-04 21:05

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote:

> Læs hvad jeg skriver. Og hvad vi kom fra...

Jow-jow, men du fordrejer da selv konsekvent hvad jeg har skrevet.
Jeg refererer til dem som har evnerne til at køre hurtigt i modsætning til
som ikke har evnerne. Jeg taler ikke i udgangspunktet om de hurtige kontra
de langsomme.

mvh
Peter

Fra : Mogens

Dato : 15-09-04 21:14

> Jow-jow, men du fordrejer da selv konsekvent hvad jeg har skrevet.

Næh...

Du skrev da:
[...]

Hvis ikke det er at tale hurtige kontra langsomme, så...

Fra : Peter Weis

Dato : 16-09-04 20:27

> [...]

> "Det samme gælder da hvis jeg vælger at køre langsommere
> end resten, så er jeg jo lige pludselig et problem for dem der

Jeg husker ikke sammenhængen. Det var det efterfølgende citat du
kommenterede i fordrejet form.

> [...]
> dselslovens paragraf 3"
>
> Hvis ikke det er at tale hurtige kontra langsomme, så...

Der står ordret "som har evner og overblik til at køre hurtigt". Der står
ikke "som kører hurtigt".
Hvor er det præcist forskelllen mellem de to udtryk smutter for dig? For
mig er de så indlysende forskellige at jeg ikke kan opfatte dit fejlcitat
som en misforståelse.

mvh
Peter

Fra : Mogens

Dato : 16-09-04 20:34

> Hvor er det præcist forskelllen mellem de to udtryk smutter for dig?
> For mig er de så indlysende forskellige, at jeg ikke kan opfatte dit fejl-
> citat som en misforståelse.

OK...

Fra : Thomas H.

Dato : 12-09-04 11:36

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor står, at folk, der kører hurtigere, har et større ansvar?

Det står der sikkert ikke, men det mener jeg da selv jeg har når jeg kører
hurtigt !
Jeg tror det er en af de vigtigste ting, at vide at det er MIG der gør noget
forkert nu, derfor er man ekstra opmærksom, ligesom hvis man vader over for
rødt en sen aftentime, så har man fandeme også at være ekstra opmærksom.

Jeg ved så godt, at de to ting "hurtig" og "ansvarlig" i manges ører lyder
forkert, men det er så deres problem, de kan bare fortsætte med at køre
110,0 km/t, stole 100% på myndigheders fastsatte grænse, lukke resten af
verden ude, og smide koncentrationen fuldstændig ...god tur morfar, pas på
du ikke falder i søvn!

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-09-04 16:59

"Thomas H." wrote:

> [...]
> rødt en sen aftentime, så har man fandeme også at være ekstra opmærksom.

Den der ekstra opmærksomhed burde du også gerne have selv om du
ikke gør noget ulovligt, jeg synes ikke det bør være lovligheden
der afgør opmærksomhedsniveauet.. Et eller andet sted tror jeg nu
heller ikke det fungerer sådan for dig, mon ikke du er på dupperne
hele tiden?

> [...]
> verden ude, og smide koncentrationen fuldstændig ...god tur morfar, pas på

...og de mennesker der tænker på den måde bør ikke sidde bag et
rat. Lovlydighed er ikke en undskyldning for at være
ukoncentreret..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Fly Christensen

Dato : 11-09-04 15:18

On 11 Sep 2004 11:37:47 GMT, Peter Weis <p.weis@email.dk..slet> wrote:

[snip]
>Det skriver han ikke. Han beder dig bare tænke på at problemet ikke opstod
>hvis du ikke kørte for stærkt. Og deri har han ret.

Nej det har han ikke. Problemet kan sagtens opstå selvom du kun køre 130
som du må. Det kunne jo være, at ham foran kun kørte 110 km/t

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Peter Weis

Dato : 11-09-04 16:04

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> wrote:

> Nej det har han ikke. Problemet kan sagtens opstå selvom du kun køre
> 130 som du må. Det kunne jo være, at ham foran kun kørte 110 km/t

jk's eksempel underforstod en 110-strækning.

I øvrigt er der ikke mange som udnytter 130 km/t på strækningen mellem
Lellinge og Herfølge..

Peter

Fra : Fly Christensen

Dato : 11-09-04 19:44

On 11 Sep 2004 15:04:25 GMT, Peter Weis <p.weis@email.dk..slet> wrote:

>jk's eksempel underforstod en 110-strækning.

Der kan problemet også sagtens opstå selvom, man ikke kører for stærkt.

>I øvrigt er der ikke mange som udnytter 130 km/t på strækningen mellem
>Lellinge og Herfølge..

Så vi taler altså kun om den strækning? Så er det jo ikke danskerne
trafikmoral men shell ændernes

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-09-04 11:37

Thomas H. wrote:

> Det er lige netop den indstilling der skal bankes ud af hovedet på
> folk, og nu får det sikkert den modsatte effekt.

Ja lige nøjagtigt - således at du kan bringe dig frem med den hastighed der
er rigtig for dig, og på tværs af alle regler/love.

Kan du se det - det er nærmest en uløslig knude. Du vil have din ret til at
tilsidesætte loven, ligeledes vil ham der ikke hummer sig efter endt
overhaling.

Mon ikke løsenet her, langt af vejen er "gensidig/medmenneskelig respekt".
Måske krydret med en smule overbærenhed.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 11:59

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mon ikke løsenet her, langt af vejen er "gensidig/medmenneskelig respekt".
> Måske krydret med en smule overbærenhed.

Præcis, begge gør noget ulovligt, men løsningen må være ikke at genere andre
mennesker - slet ikke med vilje

Fra : Bernhard Ege

Dato : 11-09-04 09:13

jk wrote:
> [...]
> lå een i overhalingsbanen med 110 - du må jo alligevel ikke overhale
> - ellers har du jo heller ikke overholdt reglerne.

Hvad så når det er folk der kører under 110 som overhaler og man gerne
vil forbi? Så er det er problem og det er skabt af den forankørende. Din
udtalelse tyder på at du ofte ligger med folk bag dig i
overhalningsbanen

Da jeg læste artiklen tænkte jeg blot på hvor sensationsliderlig RFSF
måtte være når det igen tager fat i noget "populært". De hyler om noget
med i koret og har ingen egentlig virkning. I det mindste har
journalisten ikke givet RFSF et direkte talerør (ingen citering) men har
givet talerøret til mere kompetente/vidende personer.

Hvis folk blot ville udnytte de grænser som færdselsloven tillader så
ville der langt færre chikaner i hverdagen. Problemet ville så blive
flyttet fra billisten (som jo udnytter hvad vedkommende må) til
lovgivningen og så ville vi få det pres der skulle til for at løse det
problem (hvad det så end måtte være). Det kunne være folk der kører ud
fra sideveje i den tro at deres bil kan accelere hurtig nok til ikke at
genere de andre billister, at folk overhaler med under den lovbefalede
maksimalhastighed på motorvejen, at folk ikke holder afstand, at der
ligger en forsigtigper tæt bag en langsomtkørende på landevejen og
derved blokerer for at 20 andre billister kan overhale og så videre...

Og det har som regel ikke noget at gøre med de 14 sekunder man kommer
hurtigere hjem. Det har noget at gøre med at man bliver mindre stresset
når der ikke ligger nogen foran eller bagved een.

mvh Bernhard

Fra : Peter Weis

Dato : 11-09-04 10:32

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote:

> [...]
> vil forbi? Så er det er problem og det er skabt af den forankørende. Din
> udtalelse tyder på at du ofte ligger med folk bag dig i

Det er ikke noget krav at man kører 110 for at overhale på motorvejen.
Så længe overhalingen foregår har du pligt til ikke at genere den
overhalende, og når overhalingen er forbi så har han pligt til at trække
ind.

mvh
Peter

Fra : Bernhard Ege

Dato : 11-09-04 18:15

Peter Weis wrote:

> [...]
> Så længe overhalingen foregår har du pligt til ikke at genere den
> overhalende, og når overhalingen er forbi så har han pligt til at

Det er rigtigt men man generer dem som lovlydigt gerne ville kunne køre
110...

Den overhalende har også pligt til at overstå overhalningen nogenlunde
hurtigt.

Jeg holder mig gerne et stykke bag den overhalende og venter tålmodigt
på at de kan snøvle sig færdigt. Jeg kan dog godt forstå nogen mister
tålmodigheden når den overhalende ikke trækker ind i 10 sekunder så man
kan kommer forbi.

mvh Bernhard

Fra : Peter Weis

Dato : 11-09-04 21:04

> [...]

> på at de kan snøvle sig færdigt. Jeg kan dog godt forstå nogen mister
> tålmodigheden når den overhalende ikke trækker ind i 10 sekunder så man

Det forstår jeg også godt. Men det er ikke ulovligt at overhale et 70 km/t-
køretøj når man selv kører 90.
Men her ville det være rart om et blink kunne blive alment accepteret som
"Hej, glem ikke at jeg gerne vil forbi".

mvh
Peter

Fra : BB

Dato : 11-09-04 21:22

> [...]
> Men her ville det være rart om et blink kunne blive alment accepteret som
> "Hej, glem ikke at jeg gerne vil forbi".

Så må du jo vente med overhalingen til pladsen er der - lygteblinkeri og
lignende dårlige vaner er ikke acceptable.

BB

Fra : Peter Weis

Dato : 12-09-04 10:02

"BB" <bbslet@hotmail.com> wrote:

> lygteblinkeri og lignende dårlige vaner er ikke acceptable.

Det var den holdning jeg godt kunne tænke mig at få ændret.
Lygteblinkeri er ikke i sig selv en uvane, og det er et langt bedre og mere
risikabelt signal end at køre tæt, som ellers bruges i dag.

mvh
Peter

Fra : BB

Dato : 12-09-04 11:23

> [...]
mere
> risikabelt signal end at køre tæt, som ellers bruges i dag.

Både lygteblinkeri og at køre med for lille afstand er en tuldstændig
uacceptabel uvane.
Med hvilken ret kan en bagfrakørende tillade sig at lege politimand?
Bliv bare hvor du er indtil der er plads til at passere - og varer det ½
time ja så er det da bare ærgerligt.

BB

Fra : Thomas H.

Dato : 12-09-04 11:38

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Både lygteblinkeri og at køre med for lille afstand er en tuldstændig
> uacceptabel uvane.

Ok, måske skulle man så slette den første i færdselsloven, prøv at skriv et
brev til dem, måske lytter de til dig

> Med hvilken ret kan en bagfrakørende tillade sig at lege politimand?
> Bliv bare hvor du er indtil der er plads til at passere - og varer det ½
> time ja så er det da bare ærgerligt.

Du forstår tydeligvis ikke ret meget Hr. BBslet

Fra : Peter Weis

Dato : 12-09-04 16:05

"BB" <bbslet@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Med hvilken ret kan en bagfrakørende tillade sig at lege politimand?
> Bliv bare hvor du er indtil der er plads til at passere - og varer det ½

Hvorfra du får det med politimanden? Jeg vil netop gerne have at signalet
bliver forstået som en venlig henstilling.

Peter

Fra : BB

Dato : 12-09-04 20:40

> Hvorfra du får det med politimanden? Jeg vil netop gerne have at signalet
> bliver forstået som en venlig henstilling.

Muligvis, men sådan opfatter jeg det sjældent. Når en tåbe kører ind på 2-3
meter fra mig og blinker lystigt kan jeg kun opfatte det ssom en person, som
mener at have betalt større vejafgift end mig - og derfor mener at kunne
jage mig væk.

BB

Fra : Peter Weis

Dato : 13-09-04 17:46

"BB" <bbslet@hotmail.com> wrote:

> Muligvis, men sådan opfatter jeg det sjældent.

Det er efterhånden gået op for mig.

Men vil du så ikke være så venlig at læse det indlæg du oprindeligt svarede
på en gang til. Der bad jeg jo blot om at "sådan nogen som dig" ville
begynde at opfatte det som en venlig henstilling. Og det er der sågu' da
ingen grund til at fare sådan op over.
Så længe du ikke kører rundt med dit mobilnummer på bagsmækken, så kan jeg
jo ikke ringe dig om. Og så er det da fint hvis man kan finde andre måder
at kommunikere på.

mvh
Peter

Fra : Thomas H.

Dato : 12-09-04 11:40

> [...]

mere
> risikabelt signal end at køre tæt, som ellers bruges i dag.

Præcis, det er faktisk en høflig måde at vække folk på.
Men læs mit første indlæg igen, jeg frygter at denne ikke-uvane, nu bliver
endnu mindre accepteret af folk.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 12-09-04 08:26

Peter Weis wrote:

> [...]
> Men her ville det være rart om et blink kunne blive alment accepteret
> som "Hej, glem ikke at jeg gerne vil forbi".

Jeg blinker skam også når den forankørende ikke har opdaget de første 2
chancer for at lade mig komme forbi uden at vedkommende selv skulle
ændre andet end den bane vedkommende kører i. Det synes jeg er fair for
tilsyneladende har vedkommende ikke opdaget mig eller tror jeg gerne vil
ligge bagved (den afstand jeg holder er jo forsvarlig så man kunne
misforstå min hensigt).

mvh Bernhard

Fra : Peter Weis

Dato : 12-09-04 10:02

> [...]

> tilsyneladende har vedkommende ikke opdaget mig eller tror jeg gerne vil
> ligge bagved (den afstand jeg holder er jo forsvarlig så man kunne

Sådan synes jeg også det gøres bedst.

mvh
Peter

Fra : Jens

Dato : 12-09-04 21:44

Peter Weis <p.weis@email.dk..slet> wrote:

> Det forstår jeg også godt. Men det er ikke ulovligt at overhale et 70 km/t-
> køretøj når man selv kører 90.

Man bør dog være opmærksom på færdselslovens § 22.

"Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil
overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som
muligt og må ikke øge hastigheden."

Specielt i det tilfælde, at man kører med en hastighed, der er lavere
end den på stedet højst tilladte er stk.2 i samme § relevant:

"Hvis et køretøj føres med lav hastighed eller optager megen plads, og
kørebanen er smal eller bugtet, eller der er modkørende færdsel, skal
føreren være særlig opmærksom på bagfra kommende færdsel. Såfremt det
kan gøre overhalingen lettere, skal føreren nedsætte hastigheden og om
nødvendigt føre køretøjet ud til siden, så snart dette er muligt, og
eventuelt helt standse.

> Men her ville det være rart om et blink kunne blive alment accepteret som
> "Hej, glem ikke at jeg gerne vil forbi".

Ja, det ville være godt om _alle_ viste hensyn til andre.
--

Jens F

Fra : Peter Weis

Dato : 13-09-04 17:46

spam@finds.dk (Jens) wrote:

> [...]
>
> "Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil
> overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som

Så længe man selv er i gang med en overhaling er det næppe relevant. Den
bagfra kommende kan jo ikke overhales venstre om uden at man kommer ind i
midterrabetten.

> [...]
> kan gøre overhalingen lettere, skal føreren nedsætte hastigheden og om
> nødvendigt føre køretøjet ud til siden, så snart dette er muligt, og

Hold da fest et ramaskrig der ville blive, hvis man satte farten ned til
under 70 km/t for at trække ind bag ved bilisten man var i gang med at
overhale.

mvh
Peter

Fra : Leonard

Dato : 13-09-04 18:27

> [...]

>Hold da fest et ramaskrig der ville blive, hvis man satte farten ned til
>under 70 km/t for at trække ind bag ved bilisten man var i gang med at

Ja, så ser folk sgu sjove ud i hovedet
Praktiserede det en dag på Storebæltsbroen på vej op af bakken. Jeg
kørte ca. 110 km/t og indhentede en lastbil m. hænger lige der hvor
den tabte farten p.gr.a. for få kræfter i forhold til læsset, så
lastbilen kørte kun 65-70 km/t. Jeg kiggede i spejlet og kunne se en
bil 500 m bagude, som jeg vidste kørte lidt hurtigere end mig, da jeg
også havde set den tidligere da den var længere væk. Jeg trak ud til
overhaling og blev indhentet da jeg var oppe ved hængerens forhjul og
altså stadig manglede en hel lastbil før jeg kunne trække ind.
Så blev der ellers blinket lystigt med det lange lys, da bilen bagved
nåede op til hængerens baghjul og altså var mindre end 10 m bag mig.
Først lod jeg som ingenting og nøjedes med at tænke fjols, hvor har
han tænkt sig at jeg skal flytte mig hen? Men da han så skød det lange
lys af igen, tænkte jeg OK - han har travlt, så han må jo synes jeg
skal flytte mig ind til højre. Så jeg slog fartpiloten fra, tabte
hastighed og trak ind bag lastbilen da jeg var tilpas langt bag denne.

Nøj, hvor kunne han mange fagter og håndtegn da han overhalede mig, og
uha hvor blev den stakkels bil da skudt af over toppen af broen.

--
Leonard

Fra : Mogens

Dato : 13-09-04 18:34

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]

> Nøj, hvor kunne han mange fagter og håndtegn da han overhalede mig, og
> uha hvor blev den stakkels bil da skudt af over toppen af broen.

Spørgsmålet er måske, hvem der er den største idiot...

Ingen tvivl om, at det er dybt godnat af ham at blinke af
dig i den situation (hvordan beregnede du de 500 m, og da
du tilsyneladende havde lagt mærke til, at han var hurtig
hvorfor ventede du så ikke med at overhale...), men din
"Stevnske metode" brydes jeg mig ikke om :)

Uanset hvad holder jeg nok med dig i denne her situation
Folk skal skutte blinke uanset hvad - vi skal jo være
her alle sammen.

Fra : Leonard

Dato : 13-09-04 19:01

> [...]

>du tilsyneladende havde lagt mærke til, at han var hurtig
>hvorfor ventede du så ikke med at overhale...),

Om det var 500 eller 600 m ved jeg ikke, men der var langt, og han var
ikke så hurtig at jeg havde lyst til blive bagved lastbilen, da jeg
kunne se på dens røgsignaler at den tabte fart.

>men din
>"Stevnske metode" brydes jeg mig ikke om :)

Næh, det gør jeg egentlig heller ikke og alle andre gange har også
bare fortsat ...

>Uanset hvad holder jeg nok med dig i denne her situation
>Folk skal skutte blinke uanset hvad - vi skal jo være
>her alle sammen.

Nemlig, jeg har intet imod at blive blinket eller dyttet af hvis det
er en hjælp og kan afhjælpe dårlige situationer, jeg kan også
fejlvurdere en bagfra kommendes hastighed eller glemme at trække ind,
men jeg kan sgutte trække ind mellem en lastbil og dennes hænger.

--
Leonard

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-09-04 08:45

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hygge-mentalitet, hvor folk udelukker alt hvad der foregår uden for bilens
> vinduer - for den er altså også temmelig farlig.

Jeg synes ikke , at den nævnte artikel , bringer noget nyt under solen.
Vi har debateret emnet herinde til over hudløshed , og det er ikke sådan at
rokke ved folks holdninger ( deres "ret" ).

Det er da fint , at de laver en kampagne de næste 15 år , men mon ikke den
giver bagslag ?

Da jeg sad og læste artiklen , kunne jeg ikke undgå at tænke på , at næste
gang man bruger sit lange lys , for at "flytte" en bil , der ikke holder til
højre - Ja så bliver man sq nok straks smidt i bås , sammen med Jason Watt
og Thorkild Tændrør , og for fingeren osv...

Hygge
MJ

Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 08:51

"Martin Jørgensen" <martinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> højre - Ja så bliver man sq nok straks smidt i bås , sammen med Jason Watt
> og Thorkild Tændrør , og for fingeren osv...

Ja og så ryster folk på hovedet og tænker, at der var endnu en af de
agressive bilister som alle taler om, uden at vide at det faktisk er dem
selv der er årsag til det ...

Fra : BB

Dato : 11-09-04 08:52

> [...]
> højre - Ja så bliver man sq nok straks smidt i bås , sammen med Jason Watt
> og Thorkild Tændrør , og for fingeren osv...

Man bruger IKKE lyset til at flytte nogen biler - tværtimod er den procedure
den sikre indikator for at blive hvor man er.

BB

Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 09:07

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Man bruger IKKE lyset til at flytte nogen biler - tværtimod er den
procedure
> den sikre indikator for at blive hvor man er.

Ok, du passer perfekt til mit billede af en wannabe-betjent ..perfekt!

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-09-04 09:43

> "BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> procedure
>
> Ok, du passer perfekt til mit billede af en wannabe-betjent ..perfekt!

Sprgs. er om udbruddet ikke blev udløs af den som ligger og presser,gnaver,
uden øje for det faktisk er fx. en overhaling af en række lastbiler, der er
i gang. Hvem skal så have straffen, iflg. færdselsloven §21stk3 er det
tilladt at "blive ude til venstre", og JEG trækker ikke ind hvis jeg ud fra
min viden om biler, kan forudse at gnaveren ikke magter at overhale mig
inden vi er nået op til næste bil i rækken.

Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 10:38

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
presser,gnaver,
> uden øje for det faktisk er fx. en overhaling af en række lastbiler, der

Det er jo ikke dem man blinker af, eller nogen gør måske, men flertallet af
dem man blinker af er jo dem som bare ligger og sover i yderbanen, blinker
man så og de hidser sig op, begynder at bremse osv., ja så har vi en
agressiv situation ...

Fra : Thomas Landberg

Dato : 11-09-04 10:01

> procedure
>
> Ok, du passer perfekt til mit billede af en wannabe-betjent ..perfekt!

Så må jeg lige høre:

Blinker du ad en bilist som med 100-110km/t overhaler en lastvogn med 90km/t
på en motorvej med 110km/t-begrænsning, når du f.eks. kommer bagfra med
130km/t? Eller er det først hvis han 200 meter efter overhalingen stadig
ikke er trukket ind?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-09-04 10:00

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev :

>Eller er det først hvis han 200 meter efter overhalingen stadig
>ikke er trukket ind?

Hør hov ?? Skal man ikke starte med at blinke, allerede når bilen er
ud for lastbilens bagkofanger ?

(ellers når han jo at trække ind igen, og man har forspildt sin
chanche)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas Landberg

Dato : 11-09-04 10:24

> Hør hov ?? Skal man ikke starte med at blinke, allerede når bilen er
> ud for lastbilens bagkofanger ?
>
> (ellers når han jo at trække ind igen, og man har forspildt sin
> chanche)

Jeg tror vi taler samme sprog

I øvrigt lader jeg mig også irritere over sløseriet ved varehusenes
parkeringspladser. Ved den lokale Kvickly er der fire meget brede
handicap-pladser lige foran døren. Disse pladser er næsten altid optaget af
folk som ikke gider gå de 30-40 meter jeg må gå fra den plads som altid er
ledig. Ofte oplever man også, at folk holder alle mulige mærkelige steder,
fordi "konen bare lige skal et smut ind efter noget". Det er helt utroligt
hvad udsigten til en gåtur på 20 sekunder kan få folk til at gøre - specielt
når det er en privat p-plads hvor der ikke uddeles bøder.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-09-04 11:19

Thomas Landberg wrote:

> handicap-pladser lige foran døren. Disse pladser er næsten altid optaget af
> folk som ikke gider gå de 30-40 meter jeg må gå fra den plads som altid er
> ledig.

Du siger så halvhøjt og mens de hører det, "Hmm, jeg troede
egentlig de pladser var forbeholdt _fysisk_ handicappede??"

--
Hygge..
Thomas

Fra : Claus Fabritius

Dato : 11-09-04 11:11

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Man bruger IKKE lyset til at flytte nogen biler - tværtimod er den
procedure
> den sikre indikator for at blive hvor man er.

Jeg bliver alt det jeg vil, hvis der ligger en og fylder i yderbanen og
baner længere til højre er ledige. Alternativet er at lade dem diktere min
fart eller overhale inden om. Det første bryder jeg mig ikke om, da en eller
anden pade i ydersporet ikke skal bestemme min fart, og at overhale inden om
kan skabe for farlige situationer til at jeg kunne drømme om det.

Så er der ikke andet at gøre end at bruge hornet.
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 11:26

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
om
> kan skabe for farlige situationer til at jeg kunne drømme om det.

Jeg må indrømme, at jeg er begyndt at overhale indenom, selvom jeg før i
tiden ALDRIG gjorde det, hvis man kan fornemme at det er en der nægter at
flytte sig, gider jeg bare ikke spilde min tid på det .... dumt ja, agressiv
tjaa sikkert, skyld: Min 100% ...han har jo ret til at ligge der ..

> Millioner af ferskner. Ferskner til mig.
> Millioner af ferskner. Ferskner for gratis.

Åh ja, verdens dummeste sangtekst
Peaches come from a can, they were put there by a man.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 11-09-04 11:43

"han har jo ret til at ligge der"

NEJ!! Det har man ikke. Men skal køre i sporet længst til højre hvis dette
er ledigt....

Jeg har selv, for ca. 2 år siden, kørt indenom, vi var kun 3 trafikanter,
den foreste, så mig og en politibil bagved mig. Den forankørende lå i
venstre spor. Jeg trak til venste og ud bagved, men ingen reaktion (ej
heller efter et overhalingsblink). Så kørte jeg tilbage igen i højre spor og
fortsatte indenom. Det fik jeg ingen bøde for.... Blev dog stoppet, men
ingen påtale, hvad der skete med den anden ved jeg ikke.... Håber han fik en
stor bøde....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 11:52

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> "han har jo ret til at ligge der"
>
> NEJ!! Det har man ikke.

Det virker da sådan, når man læser med i gruppen!

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 11-09-04 12:29

"Det virker da sådan, når man læser med i gruppen"

Det har du til gengæld ret i, desværre.. :-/

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-09-04 13:33

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev :

>Det har du til gengæld ret i, desværre.. :-/

retorik - ren retorik

Ser du - de færreste er tankelæsere, og kun få kan gætte om bilen
foran ønsker (på fuldt legal vis) at overhale endnu en bil i rækken af
biler i banen til højre , alligevel er mange fortalere for at man
skal respektere dem, der vælger at skide på alle andre end sig selv

Øehhh.......... Hvad giver iøvrigt lige dig, ret til at køre i den
bane, som du mener bilen foran ikke må bruge ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 12-09-04 08:47

"Øehhh.......... Hvad giver iøvrigt lige dig, ret til at køre i den bane,
som du mener bilen foran ikke må bruge ?"

Nu ved jeg ikke om jeg forstår dit spørgsmål korrekt. Men i det eksempel jeg
gav, og som i øvrigt sker ofte, var pointen at jeg lå i højre spor, den
anden lå i sporet til venstre for mig..... Og der i øvrigt ikke er biler
foran os. I det eksempel jeg gav var der faktisk ikke biler foran, så langt
"øjet rakte".

Og hvis du vil vide hastigheden i eksemplet, så var den ca. 100km/t i 110 km
zone. Der var tale om en bro, hvor mange åbenbart ikke kan lide at køre "tæt
på kanten" og derfor vælger inderbanen...

Og det er vel der jeg skal ligge.. ?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-09-04 12:23

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev :

>Nu ved jeg ikke om jeg forstår dit spørgsmål korrekt.

det gjorde du nok ikke - det er en af den slags spørgsmål folk flest
har utroligt svært ved at svare på ....

Jeg ynder at stille det til kvaboddere, der mener sig i sin ret, til
at give mig lys, visker og vasker, medens jeg er ved at overhale en
række lastbiler.

Jeg skal måske lige præcisere spørgsmålet : Det bliver periodisk
stillet sådan her :

Hvad synes du selv, giver dig mere ret, til at køre i den vognbane,
jeg tilfældigtvis valgte at bruge, medens jeg overhalede en række
lastbiler ?

Jeg ser næsten aldrig nogen grund til at banke speederen i bund, og
risikere en fartbøde, bare for at tilfredsstille eventuelle raketters
ønsker.

Bevares, jeg har normalt heller ikke nogle ønsker om at genere andre
mennesker - men folk må satme finde sig i at det er mig, der vælger,
med hvilken hastighed, jeg overhaler og ikke dem

Typisk gider jeg slet ikke overhale ret mange, men luller afsted -
jeg tjener min timeløn alligevel, så for mig, er der ikke noget
incitament til at fise derudaf
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Niels Skaaning

Dato : 12-09-04 15:11

> [...]
>
> Typisk gider jeg slet ikke overhale ret mange, men luller afsted -
> jeg tjener min timeløn alligevel, så for mig, er der ikke noget

Hmmm... ligesom den Peugeot 206 jeg kørte bagved i lastbil ved 5-tiden
lørdag morgen. Jeg kom op bagved den i en lyskryds, hvor den lige var
begyndt at kører, men accelerationen var næsten lig nul, så jeg blinkede med
lygterne for at få personen til at accelererer lidt hurtigere, så jeg ikke
blev nødt til at bremse. Men personen ville da hellere skifte vejbane end at
accelerer lidt hurtigere. Fedt... det hjælper jo kun mig til at lave en
ulovlig overhaling højre om :/. Farten sneg sig kun lige op omkring de 50
km/t, som jeg måtte kører mens bilen burde kører 70 km/t, som var dens
tilladte hastighed. Nogle folk tænker sig ikke nok om.

NS

Fra : BB

Dato : 12-09-04 15:17

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> :/. Farten sneg sig kun lige op omkring de 50
> km/t, som jeg måtte kører mens bilen burde kører 70 km/t, som var dens
> tilladte hastighed. Nogle folk tænker sig ikke nok om.

Nu er hastighedsgrænser altså max.gærnser. Der er altså ikke nogen krav om
at man SKAL køre med max hastigheden. Der er intet til hinder for at føre
sit køretøj med væsentlig lavere hastighed, hvis det måtte være mest
konfortabelt.

BB

Fra : Niels Skaaning

Dato : 12-09-04 23:06

> [...]
> at man SKAL køre med max hastigheden. Der er intet til hinder for at føre
> sit køretøj med væsentlig lavere hastighed, hvis det måtte være mest

Jo, hvis det generer den øvrige trafik og det gjorde det i dette tilfælde.

NS

Fra : BB

Dato : 13-09-04 16:10

> "BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Jo, hvis det generer den øvrige trafik og det gjorde det i dette tilfælde.

Det kunne jo tænkes at denne bilist netop havde fundet ud af at forholdene
IKKE er til at hold max hastighed eller noget derover - som den eneste har
han måske set, at der ikke holdes korrekt afstand, at det er tåget, at det
et glat eller noget helt andet som forpligtiger alle til at køre
langsommere - kort sagt køre efter forholdene.
Hav tålmodighed min ven - lad være at genere folk som kører foran dig bare
fordi de kører med en anden hastighed en der passer 'vejens konge'.

BB

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-09-04 17:54

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev :

>Hmmm... ligesom den Peugeot 206..........

grovsnipper lige ;)

Nej - ikke som et sløvt læs, der hverken gider hitte speederen, eller
se at få strammet elastikken op.

Jeg sætter normalt igang fra et kryds, altså når den grønne (*1) lampe
tænder - og sætter så farten i vejret, til det man må (*2) - uden at
gide varme alt for meget luft op til glæde for Kaj og Bøje

*1 - Jeg ved sgu' noget, bare *det*, pisser visse typer trafikanter af
*2 - Min tank ~ tegnebog ~ muldvarpen - U know
*2a Og så kan det være, der er forankørende, man bør tage hensyn til

Boulevard race - det er ikke min stil i den kære gamle blå

( i en af de andre kasser derimod, kan det sagtens tænkes ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Peter Weis

Dato : 12-09-04 19:33

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Jeg sætter normalt igang fra et kryds, altså når den grønne (*1) lampe
> tænder

> *1 - Jeg ved sgu' noget, bare *det*, pisser visse typer trafikanter af

Her kunne vi danskere lære meget af de andre nationer. Fx i USA tager folk
det meget roligere når der skal sættes i gang ved grønt lys.
Der skal lige sættes i D og slippes bremse. Det er der ingen der hidser sig
op over.

Måske vores lydkurve skifter for hurtigt. Der er for få der kommer med over
ad gangen.

mvh
Peter

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 12-09-04 18:35

"Hvad synes du selv, giver dig mere ret, til at køre i den vognbane....."

Jeg kunne heller aldrig drømme om at blinke, dytte e.l. af en som er igang
med en overhaling......

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 11-09-04 10:34

Du har ikke hørt om overhalingsblink....?!?

Jeg kan anbefale dig at læse
http://www.politi.dk/koereuddannelse/Kat_B/Tekster_B/Undervis_plan_B_0804.pdf

Her fremgår det bl.a. at vi har højrekørsel i DK og at man kun må befinde
sig i venstre vognbane når der skal overhales e.l. Det er forbudt at køre
der, hvis højre vognbane er ledig...

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-09-04 13:29

> [...]

>sig i venstre vognbane når der skal overhales e.l. Det er forbudt at køre

Og man har på fiffig måde undgået at definere hvad en ledig vognbane
er for noget - politikergryderet
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Peter Weis

Dato : 11-09-04 10:32

"Martin Jørgensen" <martinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> wrote:

> [...]
> ikke holder til højre - Ja så bliver man sq nok straks smidt i bås ,
> sammen med Jason Watt og Thorkild Tændrør , og for fingeren osv...

Ja, og på det punkt måtte anbefalingerne gerne laves om. Det er rart at
have et "neutralt" signal der viser at man gerne vil forbi. Så slipper man
for at skulle signalere det ved at køre for tæt.

mvh
Peter

Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 11:56

> Ja, og på det punkt måtte anbefalingerne gerne laves om. Det er rart at
> have et "neutralt" signal der viser at man gerne vil forbi. Så slipper man
> for at skulle signalere det ved at køre for tæt.

Jeg har ingen problem med at blinke med lyset, og det er ikke på nogen som
helst måde agressivt! Jeg kan måske inderst inde irritere mig lidt over at
det er nødvendigt, hvorfor folk ikke bare trækker ind når der er 2 frie
baner, men det er altså et helt normalt signal.
Hvis så man bare får fingeren, bliver man ligesom Jason nok lidt pissed, og
før i tiden kørte jeg så helt op i røven på folk, det gider jeg ikke mere,
jeg kører bare indenom dem stille og roligt, og på den måde gjorde
hans/hendes færdselsforseelse mig til forbryder

Fra : Peter Weis

Dato : 11-09-04 13:03

> [...]

> jeg ikke mere, jeg kører bare indenom dem stille og roligt, og på den
> måde gjorde hans/hendes færdselsforseelse mig til forbryder

Jeg kan ikke forstå at det skulle være en personlig ment fornærmelse, når
andre har problemer med krampe i en finger.

mvh
Peter

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-09-04 13:35

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev :

>jeg kører bare indenom dem stille og roligt, og på den måde gjorde
>hans/hendes færdselsforseelse mig til forbryder

Well - jeg gider ikke ligge og blive irriteret over snegle længere,
så jeg overhaler nok temmeligt tit højre om.

Om sneglen opdager sin fadæse, og benytter sig af al den pragfulde
plads, jeg har skabt, ved at leje bølgebryder i en tom bane ? Nope

men ryste på hovedet - det kan man ;)

(jeg troede egentligt man skulle bruge færre kræfter på at slå blikket
op i spejlet?)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 14:30

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-09-04 14:27

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev :

>Hmm, sjovt som vi pludselig er 100% enige ...

Nøehh - ofte er det jo fordi tingene ikke bliver fortalt på samme
måde ;)

det giver jo afvigende opfattelser ;)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-09-04 08:52

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev :

>http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=305830/

citat :

"Det er en domino-effekt,« siger Ole Kahr og forklarer, at det er mere
end svært for politiet at gøre noget ved problemet."

Det er noget sludder - istedet for at beklage sig over at det er mere
end svært , skulle de starte på at gøre noget ved det, istedet for
bare at se til.

Sådan efter hvad man ser på vejene, så har de vist andet i tankerne,
end at tage fat i kreben på folk, de vitterligt se opføre sig
ubehøvlet overfor andre trafikanter.

For hulen da - man kan jo blot køre en tur på 2 kilometer, og de 10
første tilfælde er til stede .... suk!
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-09-04 08:56

> [...]

>Men samtidig kan man godt frygte lidt, at fokus nu forsvinder totalt fra
>grunden til at folk hidser sig op, nemlig folk der kører og leger

Det er sgu'tte kun det der gør det - folk flest skal ganske enkelt
have filet albuerne runde igen.

Bare set på en kort tur til Brugsen, her til morgen :

Man vælter bare ud foran andre - vel at mærke fra en parkeringsplads,
man holder og spærrer, fordi kællingen ikke gider gå 10 meter fra en
parkeringsbås, men skal læsses af bilen, direkte ved kundevognene

Man ignorerer at ens vejbane er spærret af en parkeret bil, og kører
bare udenom, selvom der kommer modkørende

Man gider ikke bruge sin blinker

5 minutters høst - og det er uden nogle har "leget wanne_bee's"

Hvis folk endeligt hidser sig op over de, der lager politiere, skulel
de måske lige gribe i egen barm først, og kigge på deres egen kørsel ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 09:11

> [...]
>

> Hvis folk endeligt hidser sig op over de, der lager politiere, skulel
> de måske lige gribe i egen barm først, og kigge på deres egen kørsel ?

Jamen de eksempler du giver, har da ikke meget med agressive bilister at
gøre, men netop alt det sløseri, sjusk og ligegyldighed jeg gerne ville til
livs, men nu er jagten sat ind mod dem der hidser sig op over den der
ligegyldighed, det er bare det jeg mener hurtig kan blive trist - som
"farten dræber" der stadig hænger fast i folk, som så ikke tror at andet er
vigtigt.

Fra : Thomas

Dato : 11-09-04 09:34

- som
> "farten dræber" der stadig hænger fast i folk, som så ikke tror at andet
er
> vigtigt.

Jo men nu er det bare sådanne at nogle ikke har forstået bare det ene
budskab, derfor vil der opstå disse situationer i trafikken. Overhaler jeg
med 120 km/t på en motorvej, hvor man må køre 110 km/t, sætter jeg altså
ikke min egen fart yderligere op, for at den mongol der kører bagved kan
komme hurtigere forbi. Kan godt være at han mener at kunne køre 160 km/t
hvor vi andre kører 110 km/t, men det skal han bare ikke. Men vi kan
sagtens være enige om at en 10- 20 km/t kan folk godt smide på speedometeret
ekstra, når de laver en overhaling. For lige på det punkt, kan især
Mercedes 300'ere irritere mig. De biler er åbenbart alle monteret med
fartpilot... og udviser ingen fleksibiliet, under overhalinger. Tværtimod
trækker de ud i yderbanen 1 km før, for at de ikke skal blive fanget bag en
lastbil og åbenbart skal bruge en masse energi på at slå den fartpilot fra
og til igen.

Mvh

Thomas

Fra : Thomas Landberg

Dato : 11-09-04 10:09

> [...]
en
> lastbil og åbenbart skal bruge en masse energi på at slå den fartpilot fra

En fartpilot er faktisk glimrende, men når man kører med sådan en bliver man
netop særdeles irriterende når en eller anden overhaler en med +1km/t, så
han netop når op på siden af en når man er halet ind på lastbilen. Når jeg
kører fartpilot og er i det venlige lune, så giver jeg fuld gas ved
overhalingerne og slipper så gassen igen, hvorefter hastigheden falder ned
på den som fartpiloten er indstillet til.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-09-04 11:22

Thomas Landberg wrote:

> [...]
> han netop når op på siden af en når man er halet ind på lastbilen. Når jeg

Denne +1 km/t kunne jo skyldes at modpartens fartpilot er justeret
en anelse højere end din..

> kører fartpilot og er i det venlige lune, så giver jeg fuld gas ved
> overhalingerne og slipper så gassen igen, hvorefter hastigheden falder ned
> på den som fartpiloten er indstillet til.

Jeg har ikke fartpilot, men giver gas når situationen kræver det..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Landberg

Dato : 11-09-04 12:43

> Denne +1 km/t kunne jo skyldes at modpartens fartpilot er justeret
> en anelse højere end din..

Jo jo og jeg oplever det også selv, men så er det netop, at jeg enten slår
piloten fra eller giver mere gas for at undgå at tørre en anden bilist af
bag på en lastbil.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-09-04 14:33

Thomas Landberg wrote:

> Jo jo og jeg oplever det også selv, men så er det netop, at jeg enten slår
> piloten fra eller giver mere gas for at undgå at tørre en anden bilist af
> bag på en lastbil.

Det lyder som en sund og fornuftig opførsel, specielt det med at
have overskud til også at gøre plads til andre.. Me like!

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens

Dato : 11-09-04 14:55

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Me like!

Jeg er aldrig udsat for, at nogen vil overhale... :)

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-09-04 15:30

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev :

>Jeg er aldrig udsat for, at nogen vil overhale... :)

*det* passer jo ikke - sønnike ligger sgu' da hele tiden og lurer på
at tørre dig ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Mogens

Dato : 11-09-04 16:03

> *det* passer jo ikke - sønnike ligger sgu' da hele tiden og lurer på
> at tørre dig ;)

Jow, jow - heldigvis møder jeg ham sjældent.
Gjorde det iøvrigt forleden, hvor jeg stoppede op ved en
MC-betjent, der netop havde fanget en taxa med +200 km /t.

Betjenten havde kort forinden overhalet mig med langt
over 200 (sagde han selv) - uden udrykning, nær- eller fjernlys.
Vi fik os liiige en snak om dét...
(sønnike nåede mig dog ikke :) )

Fra : Mikael L

Dato : 11-09-04 16:33

> [...]
>
> Betjenten havde kort forinden overhalet mig med langt
> over 200 (sagde han selv) - uden udrykning, nær- eller fjernlys.

Hvorfor om jeg må spørge?

Mikael

Fra : Mogens

Dato : 11-09-04 17:28

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor om jeg må spørge?

Har du nogensinde oplevet en mørk MC passere
dig med langt over 200 km/t?

OK? -> så ved du hvorfor!

Fra : Thomas

Dato : 11-09-04 17:46

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote in message

> "Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Har du nogensinde oplevet en mørk MC passere
> dig med langt over 200 km/t?
>
> OK? -> så ved du hvorfor!

Hvor stærkt kørte du og hvad blev bøden?

Mvh

Thomas

Fra : Mogens

Dato : 11-09-04 18:21

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor stærkt kørte du?

JA, man må køre 110 km/t på stedet, så det kørte
jeg så.

> og hvad blev bøden?

Som det fremgår af min posting blev jeg ikke
stoppet (!), men en taxa gjorde.

Jeg stoppede selv (!) op efterfølgende for at tale med betjenten !

Fra : Mikael L

Dato : 11-09-04 18:36

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Har du nogensinde oplevet en mørk MC passere
> dig med langt over 200 km/t?

Nej ikke en mørklangt.

Var det om aftenen? Fordi så lyder det da lettere vanvittigt.
Han skulle vel aldrig være lettet fra tilkørselen ved Humlebæk, den anden
aften var der en der pænt holdt og ventede på nogen at jagte

> OK? -> så ved du hvorfor!

Det ved jeg ikke om jeg gør. Jeg har måske bare ikke helt fortået den til
tider voldsomme lyst folk har til at stoppe andre og diskutere deres adfærd
i trafikken med dem, og hvis man ikke lige får fat i dem, så skal man straks
ringe til politiet for at fortælle både det ene og det andet, for derefter
at hidse sig op over at de ikke lige har tid til at rykke ud fordi borger
nr. 534 den dag ringer og beklager sig over at nu er der en der har blinket
med det lange lys.
Der er jo også nogen herinde der mener det er deres opgave at vinke andre
ind, eller følge efter og fortælle dem om hvordan de skal gebærde sig.
Det er måske bare mig der er en kylling efter jeg fik en på hovedet fordi
jeg havde blinket med det lange lys af en der kørte over for rødt.

Jo jeg har også ringet til politiet enkelte gange, men det har været i
forbindelse med mulig spritkørsel. En enkelt gang også da jeg havde kørt bag
en fra Vesterbrogade i Kbh. til Rødovre som ikke stoppede når der var rødt,
var der biler foran ham kørte ham bare op over cykelstien og over for rødt,
det var ikke fordi han kørte stærkt, han gad vare ikke stoppe for rødt.

Mikael

Fra : Mogens

Dato : 11-09-04 18:45

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Nej ikke en mørklangt.
> Var det om aftenen? Fordi så lyder det da lettere vanvittigt.

Jep - det var omkring kl. 18:30. Jeg blev opmærksom
på ham, da han fløj over bakken (jeg kørte i dalen)

> Han skulle vel aldrig være lettet fra tilkørselen ved Humlebæk, den anden
> aften var der en der pænt holdt og ventede på nogen at jagte

Nope - det traditionelle sted: Hørsholm N/Kokkedal

> Det ved jeg ikke om jeg gør. Jeg har måske bare ikke helt fortået den til
> tider voldsomme lyst folk har til at stoppe andre og diskutere deres
adfærd
> i trafikken med dem

Jeg har ikke nogen "voldsom lyst" til at debatere noget som helst,
men betjenten var taknemmelig for, at jeg gjorde ham opmærksom på
fadæsen !

> og hvis man ikke lige får fat i dem, så skal man straks
> ringe til politiet for at fortælle både det ene og det andet

Jeg ringer aldrig efter nogen i sådanne forbindelser...

> [...]
fordi borger
> nr. 534 den dag ringer og beklager sig over at nu er der en der har

Kender som sagt ikke til det...

> Det er måske bare mig der er en kylling

Næ, det tror jeg såmænd ikke.

> Jo jeg har også ringet til politiet enkelte gange, men det har været i
> forbindelse med mulig spritkørsel.

Jep - ditto hér.

Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 18:59

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Det er måske bare mig der er en kylling efter jeg fik en på hovedet fordi
> jeg havde blinket med det lange lys af en der kørte over for rødt.

Husk reglen, check hudfarven/gejl på bilen, inden du gør sådan noget

Fra : Thomas Landberg

Dato : 11-09-04 15:21

> Det lyder som en sund og fornuftig opførsel, specielt det med at
> have overskud til også at gøre plads til andre.. Me like!

Og netop derfor er det så godt at have en boks på sin bil, så man hurtigere
kan lave disse overhalinger...

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-09-04 09:44

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev :

>Jamen de eksempler du giver, har da ikke meget med agressive bilister at
>gøre,

Det har de da i allerhøjeste grad - det er jo blot nogle at de ting
der gør at folk bliver mugne

Den der "jeg, mig og pisse være med alle andre" mentalitet , gør langt
flere sure, end du drømmer om - og hvem er det så, der skaber
problemet i virkeligheden ? Netop - det er idioterne, der ikke evner
at se ud over egen næsetip.

Jeg oplevede så sent som i aftes på vej hjem en narrøv, der på
landevejen mellem Strøby og Klippinge/Magleby blev pissefornærmet over
at jeg lå og kørte 90 - selv om blot 80 er tilladt - den strækning er
snoet som bar pokker, og forsynet med dobbelt optrukken , da
overhalinger er nærmest livsfarlige (intet udsyn)

Ærligt talt - sådan en nød, har jeg ingen skrupler ved at ignorere -
og nej, der er ikke nogen steder man kan holde ind, og lade idioten
overhale , så han måtte jo lide den tort, at hænge fast i trafikken
bag en sløv gammel Opel Rekord, der åbenbart gjorde alt for at
ødelægge hans dag.

Hans lys, viskere, vaskere og tudehorn fik han da afprøvet grundigt -
godt man ikke er hans familie ;(

Han var da aggressiv om nogen..... Hvis han nu var kørt afsted, 5
minutter før, havde han nok ikke mødt mig på den strækning, men
temmeligt sikkert en anden der heller ikke lader sig kyse, af han
mangel på pli.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 11-09-04 10:38

> [...]
> flere sure, end du drømmer om - og hvem er det så, der skaber
> problemet i virkeligheden ? Netop - det er idioterne, der ikke evner

Jeg tror vi misforstår hinanden, for vi er helt enige!
Jeg skriver jo netop, at jeg er ked af, hvis al fokus nu bliver sat på dem
der er agressive, uden at skele til hvorfor de bliver det!

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-09-04 10:42

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev :

>Jeg tror vi misforstår hinanden, for vi er helt enige!

det er vi nok

>Jeg skriver jo netop, at jeg er ked af, hvis al fokus nu bliver sat på dem
>der er agressive, uden at skele til hvorfor de bliver det!

Det er desværre de aggressive, der udløser ulykkerne, uanset hvorfor
de er blevet aggressive - kan folk lægge aggressiviteten på hylden,
er vi nok nået et meget langt stykke videre, og man kan så tage fat på
smølerne. Men - det ændrer jo intet ved hvad der er farligst i
trafikken.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas Landberg

Dato : 11-09-04 12:44

> [...]
> minutter før, havde han nok ikke mødt mig på den strækning, men
> temmeligt sikkert en anden der heller ikke lader sig kyse, af han

Du er en rolig mand! Jeg havde sq ikke accepteret det der vanvittige
skaberi, så jeg havde ringet efter panserne. Sådan en idiot kan kun lære det
på en måde. Han er jo helt og andeles overflødig i trafikken.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-09-04 13:40

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev :

>Du er en rolig mand!

Ikke altid Thomas - der ryger af og til finker af panden (eller som
Mogens ville sige - mobiler i en elegant bue gennem luften)

Jeg har normalt et temmeligt overbærende sind, og har som hovedregel
is i maven, uanset hvad jeg laver - og så har jeg nok den tankegang,
at andre skal satme ikke sætte mit liv på spil , det foretrækker jeg
selv at bestemme over.

>Jeg havde sq ikke accepteret det der vanvittige skaberi, så jeg havde
>ringet efter panserne. Sådan en idiot kan kun lære det på en måde.
>Han er jo helt og andeles overflødig i trafikken.

Åehh du - Køge Politi er nu ganske flinke til at sende en vogn ud
efter misædere hvis jeg prajer dem
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Mogens

Dato : 11-09-04 14:08

> (eller som Mogens ville sige - mobiler i en elegant bue gennem luften)

:)

> Åehh du - Køge Politi er nu ganske flinke til at sende en vogn ud
> efter misædere hvis jeg prajer dem

Hér er de ligeglade :(

Fra : Thomas Landberg

Dato : 11-09-04 15:21

> Hér er de ligeglade :(

Køge Politi har vel ikke ansvaret for hele landet?

Fra : Mogens

Dato : 11-09-04 15:27

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:414309cc$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Køge Politi har vel ikke ansvaret for hele landet?

Næh, de har ikke ansvaret for noget som helst
udover deres egne patruljevogne. "Andre regioners
vogne" i Køges område styrer de ikke...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-09-04 09:14

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis folk endeligt hidser sig op over de, der lager politiere, skulel
> de måske lige gribe i egen barm først, og kigge på deres egen kørsel ?

Enig, der er et sæt regler start med at forsøge at overholde dem, og udvis
lidt tolerance,overbærenhed. Så er der ikke vand på wanna-bee'ernes mølle
;).

Fra : Peter Weis

Dato : 11-09-04 10:32

jan@fedtegreven.dk wrote:

> 5 minutters høst - og det er uden nogle har "leget wanne_bee's"

I det hele taget tror jeg ikke der er så mange wannabees. Jeg opfatter det
mere (og mere skræmmende) som manglende opmærksomhed.

mvh
Peter

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-09-04 10:43

Peter Weis <p.weis@email.dk..slet> skrev :

>I det hele taget tror jeg ikke der er så mange wannabees. Jeg opfatter det
>mere (og mere skræmmende) som manglende opmærksomhed.

Jeg ser nu heller ikke ret mange af dem - men utroligt mange der er
blinde, dumme, og stokdøve

Mange fordi de er optaget at alt muligt andet, en det at "køre"

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 12-09-04 15:48

En helt masse bits fra Thomas H. til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

Nu har der her på det seneste været ind til flere tråde om danskernes
trafikmoral (både på de tohjulede, de firehjulede, de mangehjulede og de
tobenede). Og hver gang syntes jeg at det er den samme tomgangssnak folk
ender i.
Finten er at mennesker er forskellige. Sådan er det nu engang. Der er nogle
der insisterer på at køre 160 km/t på motorvejen og andre der mener at alle
der kører over fartgrænsen, skal man lege politibetjent over for.
Jeg oplevede f.eks. en blikkenslager der fredag eftermiddag på landevejen
mellem Skælskør og Næstved overhalede mig i sin Toyota Hiace, med et pænt
stykker over 100 km/t. Og han lå længe meget tæt bagved mig med 90 km/t. Nu
er jeg ikke rethaverisk - og slet ikke i firmabilerne - og trak lidt ind til
højre så det var lettere at komme forbi. Alligevel følte han at det var
passende at give mig fingeren da han passerede mig. Fair nok. Det kan jeg
ærligt talt ikke hidse mig op over. Ca. 5 km længere fremme holder han i
grøften og dampen vælter ud af Hiacen - heller ikke mit problem :D.

Det kan godt være nogle folk herinde vil kalde mig et lallende båthoved fordi
jeg kun kører 140-145 km/t i 130 km/t-zonerne. 90 km/t på landevejen og
overholder fartgrænserne i byen. Men sådan er min kørestil og den har jeg det
fint med. Jeg kører efter forholdende, efter bilen, efter mine egne evner og
efter hvad jeg finder behageligt.

Og ved i hvad? Jeg har det meget bedre med det.

I stedet for at lægge mig bag ved ham der kører 115 i venstre vognbane og
blinke med det lange lys, sætter jeg farten ned og venter på at han trækker
ind igen. I stedet for at lade mig hidse op over de der (typisk) 25-30
elefantvæddeløb jeg oplever på strækningen København-Frederikshavn, benytter
jeg lejligheden til at kigge på landskabet.
I stedet for at skulle holde øje med cyklister der maser sig venstre om eller
tager fortorvet ved lyskryds, giver jeg en meters penge så de kan komme forbi
uden at genere andre, eller lave ridser i lakken.
Jeg har f.eks. fundet ud af at forskellen på at køre 160 km/t og 145 km/t kun
giver en besparelse på ca. 20 minutter. Tilgengæld får jeg personligt meget
mere køreglæde ud af turen.
At andre så tænker og kører anderledes er fint nok med mig. Jeg giver plads
til at de kan gøre det (hvis der er plads til at give plads), ellers må de
sgu' selv sidde og skumme bag rattet på deres BMW, Citroen eller hvad de nu
kører...
Faktum er nemlig: At uanset hvor meget folk herinde brokker sig, klynker og
uddeler tudekiks, så vil de mennesker ikke ændre sig. Kører de galt: Måske.
Men fordi folk herinde sidder og debaterer i tomgang: Aldrig.
Så hellere lave en "ugens klaphat", få lidt debat over det, grine lidt af det,
ryste lidt på hovdet af det og så evt. lade Fedtegreven lave en side på
dkfritidbil.dk, hvor "anekdoterne fra den virkelige verden" kan læses.

JM2C!

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I was Sir Hump-a-lot riding my Guineverre"
-- Alan Ruck as Stuart Bondek in 'Spin City'

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 12-09-04 18:27

> [...]
> ryste lidt på hovdet af det og så evt. lade Fedtegreven lave en side på
> dkfritidbil.dk, hvor "anekdoterne fra den virkelige verden" kan læses.

Subscribe. Hvis Jan gider og har tid til det, kunne det være sjovt at samle
nogle af de gode historier fra den virkelige liv og putte dem på
dkfritidbil.dk. Vi kunne jo starte med den hvor en dame efterlader sin bil i
vaskehallen for at handle i Aldi.

Mvh

Emil

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-09-04 20:00

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev :

> [...]
>nogle af de gode historier fra den virkelige liv og putte dem på
>dkfritidbil.dk. Vi kunne jo starte med den hvor en dame efterlader sin bil i

det ville ikke være noget større problem - måske er det tilmed
nemmere, hvis folk selv kan poste dem, en sådan opslagstavle er
hurtigt kreeret.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 12-09-04 21:19

> det ville ikke være noget større problem - måske er det tilmed
> nemmere, hvis folk selv kan poste dem, en sådan opslagstavle er
> hurtigt kreeret.

Cool. Husk lige at poste historierne her i også

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-09-04 21:31

On Sun, 12 Sep 2004 22:18:52 +0200, "Emil Jensen [2100]"
<lime@jensen73.dk> wrote:

[snip}
>Cool.

Ja, meget sommer har vi sgude haft!

> Husk lige at poste historierne her i også

Enig

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Peter Weis

Dato : 13-09-04 17:46

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote:

> Cool. Husk lige at poste historierne her i også

Kan folk ikke selv finde deres historier frem? Vi kan da ikke overlade alt
arbejdet til Jan.

mvh
Peter

Fra : koolberg

Dato : 13-09-04 13:20

Uha det var en af de længere tråde at komme igennem, men siger også en
del om de folk der skriver og deres trafikmoral.

Jeg syntes også meget at diskutionen går på om man overholder
fartgrænserne eller ej, som jeg så mener er total ligegyldig i denne
sammenhæng, idet jeg ikke tror på at farten dræber, men at den som
overvudere sine evner eller ikke er opmærksom på at der er mange andre
i trafikken, er den som dræber.

Jeg bliver kan som også blive lettere irriteret over dem der bliver
liggende i yderbanen, eller den lastbil der overhaler en anden lastbil
fordi han kan kører 2 km/t hurtigere, men jeg kan også blive lige så
irriteret over at komme op bag i en kø af biler i yderbanen, som
langsomt trækker forbi nogle biler, som kører med meget stor afstand i
inderbanen, og alle bliver liggende i yderbanen. Hvis man selv trækker
ind, kan man være sikker på at den der lige lå bag en, nok skal fylde
hullet ud, så man ikke kan komme ud igen. Det er at straffe en der
gerne vil vise lidt hensyn, over for ham der kommer bagfra og måske
har mere travlt end mig. Hvis alle i køen havde trukket ind mellem
bilerne, ville der for det første ikke være opstået en kø, og for det
andet, ville dem der har travlt have kunne kommet hurtigere forbi, så
der var bedre plads til os andre til at flette ind og ud i
overhalingerne.

Flere har også nævnt at bruge langlyset som "tegn" til overhaling, og
jeg kan ikke forstå hvorfor nogen skulle blive stresset eller sure
over dette, idet det både hedder overhalingsblink og også er omtalt
som sådan i færdslesloven. Godt nok er det omtalt som tegngivning før
en overhaling, men må jo så også betyde, at jeg da meget gerne vil
forbi dig, uden at virke provokerende.

Til sidst tror jeg heller ikke på "fingerens" magt. Jeg er ikke den
der normalt uddeler sådanne, og har da vist nok heller aldrig modtaget
en sådan i trafikken. Men hvis jeg endelig har uddelt en, ja så er det
fordi modparten har sat min families liv på spil ved en tåbelighed. Og
hvis man er en af dem der modtager en del af disse fingere, mener jeg
nok at man burde revuderer sin kører teknik og facon. Jeg har da også
selv oplevet at lave noget usmart i trafikken, men giver da gerne en
undskyldende attityde over for den jeg har generet med min kørsel,
istedet for, som så mange andre, at lade min fustration over egen
tåbelighed eller uagtpågivenhed gå ud over den der er blevet generet.

Alle kan lave fejl, men nogen straffes hårde end andre, og i trafikken
kan de små fejl også koste menneskeliv, og det er et godt incitament
til at øver sig lidt mere i trafiken, hvis man er usikker.

/koolberg

Fra : Mogens

Dato : 13-09-04 17:26

"koolberg" <jesper-k@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Uha det var en af de længere tråde at komme igennem, men siger også en
> del om de folk der skriver og deres trafikmoral.

Hmm...

> [...]
> sammenhæng, idet jeg ikke tror på at farten dræber, men at den som
> overvudere sine evner eller ikke er opmærksom på at der er mange andre

Det handler ikke om fart - det handler om muligheden
for at holde til højre OG SÅ GØRE DET, hvis det er
muligt...

> [...]
> langsomt trækker forbi nogle biler, som kører med meget stor afstand i
> inderbanen, og alle bliver liggende i yderbanen.

Jeg trækker ind og ud for hvert "hul" - det irriterer
utroligt mange forankørende så meget, at de til sidst
selv trækker ind :)
(de kan ikke finde een i spejlet - og jeg kan langt bedre
holde øje med bremselys og andre forhindringer!)

> Hvis man selv trækker ind, kan man være sikker på at den
> der lige lå bag en, nok skal fylde hullet ud, så man ikke kan komme ud
igen.

Køb en motormæssigt større bil - så er du helt fri for dens slags.

> [...]
> opstået en kø, og for det andet, ville dem der har travlt have kunne
> kommet hurtigere forbi, så der var bedre plads til os andre til at

Hey - endelig een der har forstået det !!!

> [...]
> som sådan i færdslesloven. Godt nok er det omtalt som tegngivning før
> en overhaling, men må jo så også betyde, at jeg da meget gerne vil

Jeg bruger det sjældent, men virkningen er der som regel.
(ej håndværkerbiler såsom Toyota Hiace, VAG og lign. på gule plader)

> [...]

> istedet for, som så mange andre, at lade min fustration over egen
> tåbelighed eller uagtpågivenhed gå ud over den der er blevet generet.

Helt enig

> Alle kan lave fejl, men nogen straffes hårde end andre, og i trafikken
> kan de små fejl også koste menneskeliv, og det er et godt incitament
> til at øver sig lidt mere i trafiken, hvis man er usikker.

Derfor - lad være at øve dig i venstre side af motorvejen "rundt
om" Kbh, men øve dig lidt længere "ude", inden du "tager springet..." :)

Fra : koolberg

Dato : 14-09-04 08:18

> Det handler ikke om fart - det handler om muligheden
> for at holde til højre OG SÅ GØRE DET, hvis det er
> muligt...

Og dette er forsaget af fartforskellen på dem i yder og inder banen.

> igen.
>
> Køb en motormæssigt større bil - så er du helt fri for dens slags.

For det første er det ikke min intension at overhale indenom, idet det
bare vil pisse de andre i yderbanen mere af, og så kommer du sq aldrig
ud, derud over har jeg den power der skal til, men når alle kører med
3 m afstand er det sq svært at presse mine 4 m. ind i mellem.

> Derfor - lad være at øve dig i venstre side af motorvejen "rundt
> om" Kbh, men øve dig lidt længere "ude", inden du "tager springet..." :)

Kører somregel i jylland, så bare rolig, skal nok lade være med at
genere dig på din "hjemmebane", har nu slet ikke intensioner om at
genere nogen i trafikken, giver kun flere stressede mennesker, som
kommer hjem og skælder deres koner ud, som skælder deres børn ud, som
sparker deres hund... og så kommer dyreværnet og dunker dem i
hovedet... vil da nødig være årsag til at dyreværnet skal op af deres
gode stole.

/koolberg

Fra : Mogens

Dato : 15-09-04 21:25

> [...]

> lidt til "Nå ja, jeg ligger og hygger mig her i yderbanen,
> folk må jo bare køle lidt ned og ryge en fredspibe".

Oplevelse på dagens hjemtur kl. 19, nordpå:
6 biler på rad og række i venstre spor.
Overhovedet ikke eet øje i højre side eller længere
fremme, begge spor!

Forrest ligger en bessemor og hygger sig på 100 km/t
Og det har INTET med tålmodighed eller lignende at
gøre -> det er simpelthen ren idioti fra denne "lang-
somme nisses" side at gøre !

Just my 2 cents...

Fra : BB

Dato : 15-09-04 21:40

> Forrest ligger en bessemor og hygger sig på 100 km/t
> Og det har INTET med tålmodighed eller lignende at
> gøre -> det er simpelthen ren idioti fra denne "lang-
> somme nisses" side at gøre !

Var fartbegrænsingen på stedet f.eks. 90 eller 100 km/t?
I så fald må det da være helt OK - du kan alligevel ikke køre hurtigere!

BB

Fra : Mogens

Dato : 15-09-04 21:54

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Var fartbegrænsingen på stedet f.eks. 90 eller 100 km/t?

110 km/t...

Fra : Leonard

Dato : 15-09-04 21:59

"BB" <bbslet@hotmail.com> wrote:

>Var fartbegrænsingen på stedet f.eks. 90 eller 100 km/t?
>I så fald må det da være helt OK - du kan alligevel ikke køre hurtigere!

Fuldstændig ligegyldigt om hastighedsgrænsen havde været 40 km/t.
Her i landet har vi højre kørsel og det vil sige at man altid skal
trække ind til højre når der er plads, som der var i dette tilfælde.

--
Leonard

Fra : Mogens

Dato : 15-09-04 21:57

> Fuldstændig ligegyldigt om hastighedsgrænsen havde været 40 km/t.
> Her i landet har vi højre kørsel og det vil sige at man altid skal
> trække ind til højre når der er plads, som der var i dette tilfælde.

Det fatter manden næppe.
At tænke sig, at man finder det ok at tulrer rundt
i venstreside af motorvejen, selvom højre vognban
er fuldstændig fri. Gosh !

Fra : Leonard

Dato : 16-09-04 19:02

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote:

>Det fatter manden næppe.

Næh, det gør han ikke, se bare hans svar ...

--
Leonard

Fra : BB

Dato : 16-09-04 18:29

> [...]
> Her i landet har vi højre kørsel og det vil sige at man altid skal
> trække ind til højre når der er plads, som der var i dette tilfælde.

Præcis samme argument kan du bruge om at fremføre dit køretøj med højere
hastighed end grænsen. Du har derfor aldrig nogen grund til at hundse med en
forankørende.
Den forankørende overtræder muligvis reglen om højrekørsel - og kun
muligvis.
Du overtræder med stor sikkerhed hastighedsbegrænsninger, afstandsholdelse
og sikkert et par stykker mere,

Hvad er værst?

BB

Fra : Peter Weis

Dato : 16-09-04 20:27

"BB" <bbslet@hotmail.com> wrote:

> Hvad er værst?

Det spørgsmål er da fuldstændigt ligegyldigt i sammenhængen.
Hvis bedste ligger i venstre bane for at forhindre andre i at køre for
stærkt, så øver hun vel selvtægt, Og det er rigtigt meget forbudt.
Hun burde lægge sig ind til højre og lade folk køre uden om i det tempo de
selv vælger. Hvis hun ellers mener der er noget galt, skal hun kontakte
politiet.

mvh
Peter

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-09-04 20:46

On 16 Sep 2004 19:26:31 GMT, Peter Weis <p.weis@email.dk..slet> wrote:

> [...]
>selv vælger. Hvis hun ellers mener der er noget galt, skal hun kontakte

Det der er galt, er sikkert, at Bedste er urutineret som bilist, eller
én af mange som aldrig lærer det.

Du regner vel ikke i ramme alvor med, at Bedste vil ringe politiet op,
og drøfte det problem med dem?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Peter Weis

Dato : 17-09-04 20:48

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

> Det der er galt, er sikkert, at Bedste er urutineret som bilist, eller
> én af mange som aldrig lærer det.

Hun kan muligvis hverken høre eller se. Men hendes gode ven, familielægen,
har skrevet under på at hun har kræfter nok til at dreje startnøglen, så
fornyelsen af kørekortet var blot en formalitet.

> Du regner vel ikke i ramme alvor med, at Bedste vil ringe politiet op,
> og drøfte det problem med dem?

Hendes nevø fra Varde har vel ikke haft tid til at montere det håndfrie sæt
endnu.

mvh
Peter

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 16-09-04 01:20

> [...]
> Og det har INTET med tålmodighed eller lignende at
> gøre -> det er simpelthen ren idioti fra denne "lang-

Bessemoren er godt nok en tumpe. Men de 5 andre biler som kører bag hende må
da være mere tumpede når de ikke tør/vil overhale indenom, også selvom det
er forbudt.

Mvh

Emil

Fra : Mogens

Dato : 16-09-04 05:14

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> Bessemoren er godt nok en tumpe. Men de 5 andre biler som kører bag hende

> da være mere tumpede når de ikke tør/vil overhale indenom, også selvom det
> er forbudt.

Ja, det fattede jeg heller ikke en brik af. Jeg kunne følge
"optrinet" et stykke tid, indtil jeg nåede køen, fordi
vejen var relativ lige. Ingen gjorde noget, men fortsatte
troligt i en lang række i venstre vognbane. Det er sgu da
"fantastisk..."

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 16-09-04 10:14

> [...]
> vejen var relativ lige. Ingen gjorde noget, men fortsatte
> troligt i en lang række i venstre vognbane. Det er sgu da

Sjovt som de 5 bilister er så lovlydelige sådan lige pludseligt!? Normalt er
danske bilister (i hvert fald københavnske) hamrende ligeglade med loven og
almindelig hensyn i trafikken. Ingen sele, snak i mobilen i den ene hånd,
ingen holder tilbage ved et fodgængerovergang, ingen hjælper en stakkels
bilist som er fanget i en lille sidegade i den københavnske myldretid. Men
på motorvejen kører de pænt bagved bessemoren, og overholder loven. Sjovt.

Mvh

Emil

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 16-09-04 15:04

En helt masse bits fra Emil Jensen [2100] til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Men
> på motorvejen kører de pænt bagved bessemoren, og overholder loven. Sjovt.

Jeg syntes generelt at folk er begyndt at køre meget pænere på motorvejen,
efter at hastighedsgrænsen blev sat op til 130 km/t på udvalgte steder (og
straffene for at køre for stærkt også fik et passende hak nedaf).
Men man oplever alligevel noget sjovt en gang i mellem.
F.eks. kørte jeg på Amagermotorvejen tirsdag aften med 110 km/t
(hastighedsgrænsen er 90 km/t, spredt trafik og ingen lastvogne) og blev
overhalt af en politivogn (antageligt har han kørt 130-135 km/t) som bagefter
sig "trak" en hel kæde af biler (20-25 biler) som kørte med samme hastighed.
"Politiet skal være et forbillede for den øvrige befolkning" sagde en
københavnsk politidirektør engang. Jo tak. Det var de da ;)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"That's the first thing a girl learns: Guys lies to get into bed"
-- Portia de Rossi as Nelle Porter in 'Ally'