Lejestøj der forsvinder ved udkobling
Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 05:36

I min Golf III med 237.000 på klokken har jeg netop observeret (med åbent
vindue - ellers kan jeg ikke høre det) at der ved stilstand, med motoren
kørende, er en lyd som jeg forbinder med lejesstøj. Lyden forsvinder når der
kobles ud.

Kunne det være udrykkerlejet som er ved at være tjenstlig til udskiftning?

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 06:13

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kobles ud.
>
> Kunne det være udrykkerlejet som er ved at være tjenstlig til udskiftning?

Da min Sierra lavede sådan, var det højgearsaksellejet som var ved at gå i
stykker og til sidst var det så meget i stykker at den overhovedet ikke
kunne koble ud

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 06:22

> Da min Sierra lavede sådan, var det højgearsaksellejet som var ved at gå i
> stykker og til sidst var det så meget i stykker at den overhovedet ikke
> kunne koble ud

Det lyder som en besværlig reparation!

Skiftede du selv lejet?

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 06:26

> udskiftning?

> Det lyder som en besværlig reparation!

Det samme som at skifte kobling (i Sierra)
Motor eller gearkasse skal af.

> Skiftede du selv lejet?

Ja. Lejet kostede 100 Kr men jeg valgte at skifte kobling og udrykkerleje
ved samme lejlighed.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 06:32

> Det samme som at skifte kobling (i Sierra)
> Motor eller gearkasse skal af.

> Ja. Lejet kostede 100 Kr men jeg valgte at skifte kobling og udrykkerleje
> ved samme lejlighed.

Ok!

Det jeg mente var nu om lejet er til at afmontere uden at skulle adskille
gearkassen?

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 06:42

> [...]
>
> Ok!
>
> Det jeg mente var nu om lejet er til at afmontere uden at skulle adskille

Det vil jeg næsten tro ikke er muligt men dertil kender jeg ikke VW godt
nok. Jeg skal heller ikke kunne sige med 100% sikkerhed at det er dette
leje.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 06:50

> Det vil jeg næsten tro ikke er muligt men dertil kender jeg ikke VW godt
> nok. Jeg skal heller ikke kunne sige med 100% sikkerhed at det er dette
> leje.

Men det lyder nu meget sandsynligt!

Et slidt højgearakselleje må da også afstedkomme en del effekttab?

Hvis lejet opgiver ævret smider gearkassen vel også olien ind til koblingen?

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 06:52

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse

> adskille

> Men det lyder nu meget sandsynligt!

Ja

> Et slidt højgearakselleje må da også afstedkomme en del effekttab?

Nej

> Hvis lejet opgiver ævret smider gearkassen vel også olien ind til
> koblingen?

Nej

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 07:00

> Ja

> Nej

> Nej

Vil det sige at gearolien ikke bruges til at smøre dette leje?

Mvh
Claus

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-09-04 23:00

> Vil det sige at gearolien ikke bruges til at smøre dette leje?

Jeg tror I to snakker forbi hinanden.
Højgearaksel-lejet sidder ikke i gearkassen, men inde i krumtapakslen i
motoren.
Årsagen til navnet er at højgearsakslen går gennem koblingen og kører i et
leje inde i motoren.
Gæt selv hvad dette leje kaldes i daglig tale

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : alexbo

Dato : 12-09-04 07:43

"Uffe Bærentsen" skrev

> Gæt selv hvad dette leje kaldes i daglig tale

Svinghjulsleje, jeg mener forøvrigt ikke, at der er et sådant på en golf,
og hvis der er vil lyden kun komme ved udkobling.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-04 08:24

> "Uffe Bærentsen" skrev

> Svinghjulsleje, jeg mener forøvrigt ikke, at der er et sådant på en golf,
> og hvis der er vil lyden kun komme ved udkobling.

Tja ved min Sierra var der en underlig raslelyd når man kørte og når man
koblede ud så forsvandt den. Jeg fortsatte i et par måneder ind til en dag
hvor den så overhovedet ikke ville koble ud mere.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 12-09-04 08:50

"Tom" skrev

> Tja ved min Sierra var der en underlig raslelyd når man kørte og når man
> koblede ud så forsvandt den. Jeg fortsatte i et par måneder ind til en dag
> hvor den så overhovedet ikke ville koble ud mere.

Det lyder lidt mærkeligt,
når koblingen er sluppet kører svinghjul, kobling og højgearsaksel rundt i
en samlet klump, lejet er faktisk ikke i brug.
Når koblingen er trådt ned, kører svinghjul og højgearsaksel med forskellig
hastighed, og først der er lejet i brug.

Hvis lejet sætter sig fast kan man ikke koble ud, og det var det der skete
på Sierraen, men lyden tror jeg mere er kommet fra koblingen, den skiftede
du jo samtidig.
Der er flere ting der kan rasle i en kobling, ved lidt hård kørsel bliver
navfjedrene klemt så meget sammen at de ike virker mere, men sidder løst og
rasler.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-04 09:00

> [...]
> navfjedrene klemt så meget sammen at de ike virker mere, men sidder løst

Ved min var lejet pulveriseret og der var kun små brudstykker tilbage, alle
nålene var knækkede og slebet til pulver. Hvor stumperne har sat sig fast
ved jeg ikke da jeg skiftede kobling og udrykkerleje ved samme lejlighed.

--
Tom

Fra : Kim Lehmann Poulsen

Dato : 11-09-04 07:56

et udrykker leje skulle kunne skiftes uden af have gearkassen af, det har
jeg ladet mig fortælle af min mekaniker, så det skulle ikke være så stor en
opgave alligvel

held og lykke med opgaven

Mvh Kim Lehmann Poulsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-09-04 08:33

Kim Lehmann Poulsen wrote:

> et udrykker leje skulle kunne skiftes uden af have gearkassen af, det har
> jeg ladet mig fortælle af min mekaniker, så det skulle ikke være så stor en
> opgave alligvel

Ja, man kan pille motoren ud i stedet og lade gearkassen sidde..

Fra gearkassen går der en aksel hen til motoren. På denne aksel
sidder først udrykkerlejet, så trykpladen/lamellen til koblingen,
så selve koblingspladen, svinghjulet og endelig ender akslen med
at gå ind i et leje for enden af krumptapakslen. Udrykkerlejet er
altså "en ring" der sidder på en aksel der er forbundet i begge
ender, og som sådan ret svært at skifte uden at flytte motor og
gearkasse længere fra hinanden. Det er så muligt, at man i den bil
din mekaniker taler om, kan trække gearkassen så langt fra
motoren, at akslen fra gearkassen går fri af koblingen og
udrykkerlejet kan sniges af akslen? I mine øjne er forskellen på
at fjerne bolte og drivaksler fra gearkassen så den kan trækkes
10-15 cm. væk fra motoren, og så det at hive gearkassen helt ud
tæt på samme ting..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kim Lehmann Poulsen

Dato : 11-09-04 10:56

Har snakket med min mekaniker og fået det bekræftet, den operation kan på en
golf 2'er ordnes på 10-15 min og uden af piller hverken motor eller
gearkasse ud.

jeg prøver at køre ud til ham imorgen og høre hvordan det helt præcist skal
gøres.

Kim Lehmann Poulsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-09-04 11:26

Kim Lehmann Poulsen wrote:

> [...]
> gearkasse ud.
>
> jeg prøver at køre ud til ham imorgen og høre hvordan det helt præcist skal

Ja, det lyder da interessant..

--
Hygge..
Thomas

Fra : ham-der

Dato : 12-09-04 09:43

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Ja, det lyder da interessant..
>
> --
Nu er gearkasse og kobling, på en VW Golf ikke bygget op på samme måde som
i en Ford Sierra, på Golfen kan man tage det grønne dæksel af i enden af
gearkassen, ved venstre forhjul, og der sidder tryklejet og trykker på en
stang der går gennem gearkassen og aktiverer koblingen, hele kobling og
svinghjul vender også modsat, trykpladen er skruet fast på krumptappen, og
så sidder svinghjulet på trykpladen, det hele er lidt bagvendt på golfen,
men jeg tror nu nærmere det er bundhjulslejet der er gået, efter den måde
det bliver forklaret støjen fremkommer.

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-04 10:46

"ham-der" <ham-der@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> så sidder svinghjulet på trykpladen, det hele er lidt bagvendt på golfen,

Efter en tur på biblioteket efter "So wird's gemacht" og "Haynes" er jeg
nået til samme konklusion. På 1,8 og 2,0 motorerne er det lavet omvendt,
akkurat som du skriver.

> men jeg tror nu nærmere det er bundhjulslejet der er gået, efter den måde
> det bliver forklaret støjen fremkommer.

Nu er beskrivelserne og i særdeleshed billederne i disse to bøger ikke gode
nok til at jeg kan finde bundhjulslejet.

Kan du uddybe hvor dette leje sidder og hvordan man kommer ind til det?

Mvh
Claus

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-09-04 16:41

ham-der wrote:

> [...]
> men jeg tror nu nærmere det er bundhjulslejet der er gået, efter den måde

Det lyder godtnok specielt, men i så fald kan jeg godt se at
udrykkerlejet kan skiftes uden at splitte det hele ad..

--
Hygge..
Thomas