Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
min første kritik
Fra : Henrik Davidsen

Dato : 10-09-04 22:42

Hejsa

Jeg er en forholdsvis ny amatørfotograf, der den anden dag var på foto-tur
med et par kammerater. Jeg fik skudt dette billede, som jeg personligt er
ret godt tilfreds med. Teknikken har jeg ikke fokuseret så meget på endnu,
da jeg synes det er mere interessant at kunne "se" motivet, og derefter
fange det.

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=96816

Og med denne nysgerrige mand, synes jeg at dette motiv fortæller en lille
historie om en drengedrøm, der aldrig blev opfyldt - og som stadig florerer
i det voksne liv.

Men hvad synes I? Er dette motiv værd at se på, eller et det bare endnu et
af de kedelige billeder der tages?

--
/Sjang

Honda CB 500 - Årg. 2000
http://www.dfmc.dk/?id=438

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-04 23:01

Henrik Davidsen wrote:

> [...]
> da jeg synes det er mere interessant at kunne "se" motivet, og derefter

Brug blitz næste gang

Så undgår du, at bilen og manden er så mørk.

Og ja, lad de tilstedeværende bare trække lidt på smilebåndet over, at
du bruger blitz i dagslys.

Tilgengæld kan du glæde dig over et godt billede.

Må jeg have lov til at prøve at optimere det i photoshop?

mvh

Carsten Riis

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 11-09-04 03:53

> Må jeg have lov til at prøve at optimere det i photoshop?

Det kan du tro... Jeg er også interesseret i at se, hvad man kan få ud af et
et billede som dette... Har selv forsøgt en smule, men ikke med noget
særligt imponerende resultat. Men igen, jeg er ude på at lære

/Sjang

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-04 10:40

Henrik Davidsen wrote:

> Det kan du tro...

Kan du sende mig originalbilledet. Billedet som er på fotokritik.dk er
for "dårlig kvalitet", så man ikke kan optimere særlig meget.

Bare send som email. cr@carben.dk

> Jeg er også interesseret i at se, hvad man kan få ud af et
> et billede som dette...

Photoshop har nogle gode automatiske kontrast/lys-korrektions-funktioner
og farvekorrektion kan den også lave.

Det oprindelige billede skal naturligvis have en vis kvalitet.

Fx optager jeg alle mine billeder i højeste og fineste opløsning. Så
kan jeg altid lave dem dårligere bagefter. Det er lidt svært den anden
vej.

> Har selv forsøgt en smule, men ikke med noget
> særligt imponerende resultat. Men igen, jeg er ude på at lære

Det er jeg også. Jeg er heller ikke specielt erfaren, men vi har sgu
alle været nød til at starte et sted.

mvh

Carsten Riis

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 11-09-04 03:56

> [...]
> du bruger blitz i dagslys.
>
> Tilgengæld kan du glæde dig over et godt billede.

Og så lige en tilføjelse til min sidste posting... Jeg vil da bestemt prøve
ovenstående næste gang. Jeg var bare af den tro, at en blitz ved dagslys
ikke ville føre noget som helst godt med sig. Men næste gang jeg er ude, vil
jeg nok eksperimentere lidt med at tage billeder med og uden blitz - bare
for at se forskellen.

Takker for input

/Sjang

Fra : Rene Krogh

Dato : 10-09-04 23:28

"Henrik Davidsen" <sjang@sjangREmoVE.dk> wrote in message

> [...]
> i det voksne liv.
>
> Men hvad synes I? Er dette motiv værd at se på, eller et det bare endnu et

Han giver liv til billedet, så det ikke bare er endnu et bil billede.

Men du skal arbejde noget mere med lyset, som Carsten skriver, prøv med
flash. Jeg ved dog ikke hvordan en så blank poleret bil vil reagere på det,
mht reflekser.

Billedet er dog ikke et der ophidser mig, sorry

En ting jeg dog godt kan lide, er at du har skudt billedet fra benhøjde, så
bilen fremtræder lidt mere brutal.

/Rene

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-04 23:54

Rene Krogh wrote:

> [...]
> flash. Jeg ved dog ikke hvordan en så blank poleret bil vil reagere på det,

Med et canon S1 IS (som Henrik bruger) kan man manuelt indstille styrken
på blitzen.

I situationen ville jeg så tage to billeder. En med almindelig
blitzlys. og så skynde mig at omstille blitz-styrken til minimal.

Man kunne også tage billedet fra bilens modsatte side, såfremt det var
muligt at flytte manden, så han fortalte sin historie fra bilens
venstreside
Bare en tanke.

mvh

Carsten Riis

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-09-04 23:56

"Henrik Davidsen" <sjang@sjangREmoVE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i det voksne liv.
>
> Men hvad synes I? Er dette motiv værd at se på, eller et det bare endnu et

I modsætning til de andre, synes jeg ikke at du skal bruge flash, modlyset
gør billedet interessant i mine øjne. Jeg tror også at flashen vil virke alt
for kraftig på en blankpoleret bil og give et unaturligt look. Jeg synes
derimod at du med fordel kunne rette op på horisonten. At manden ser ud til
at studere en drengedrøm på tæt hold gør kun billedet mere interessant, vi
har vel alle drømme der aldrig bliver realiseret

MVH
Thomas

Fra : Bulder Basse

Dato : 11-09-04 12:26

Det er sq da den tidligere ejer af skumhuset i Jægergaardsgade! -Hvorfor har
han vovet sig ned på Tangkrogen

Fra : SpookiePower

Dato : 11-09-04 19:11

Rigtig godt billede. Syntes måske godt at der kunne have
været lidt mere lys på bilen for at få dens røde farve mere frem.
Syntes også at horisonten hælder ned mod højre.

- Mit album -
www.activewebsite.dk/fotoalbum/index.php