Kan kattens orm smitte mennesker?
Fra : Lars Christensen

Dato : 10-09-04 22:32

Hej.

Vores Maine Coon killing har orm, som er ca 1-2 cm lange i pelsen
omkring anus. Jeg har læst på nettet i løbet af i aften og set at det
nok i kraft af størelsen kunne være hageorm.
Da familien er i behandling for orm, vi konstatere hos vores datter for
et par dage siden, opstår tanken om kattens orm kan overfrøes til vi
mennesker? For så skal familiens medicinering jo ændres, da katte vist
ikke får børneorm, som vi jo antog datteren havde?
Håber på et godt hurtigt svar, inden vi gør brug af vagtlægesystem ved
både dyrlæge og egen læge.

Venligst

Lars Christensen
Fanø

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-09-04 23:32

On 2004-09-10 23:32:18 +0200, "Lars Christensen"
<lac@attagebortfanonet.dk> said:

> Hej.
>
> Vores Maine Coon killing har orm, som er ca 1-2 cm lange i pelsen
> omkring anus. Jeg har læst på nettet i løbet af i aften og set at det
> nok i kraft af størelsen kunne være hageorm.

Hejsa

Er du sikker på det med hageorm? Jeg har kigget lidt, og det er spolorm
og bændelorm der er de mest almindelige. Hageorm ser man ikke så tit.
Spolorm kan smitte mennesker. Bændelorm ligner "riskorn" i pelsen
omkring tarmåbningen og smitter ikke mennesker. Din beskrivelse kunne
lyde lidt derhenad?
I har ikke fået chekket din datters orm, så I ved, hvad det er for én hun har?
Jeg ville hapse en af ormene og putte den i et glas og tage med til
dyrlægen. Du skal alligevel indenom en dyrlæge for at få et ormemiddel,
de er på recept.
Et par links:
Om spolorm:
kortlink.dk/netdyredoktor/aw8
Om bændelorm:
kortlink.dk/netdyredoktor/aw9
Om spol- hage- og bændelorm:
kortlink.dk/dyrlaegevagten/awa
--
Knus fra Ann R

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-09-04 23:39

On 2004-09-11 00:31:50 +0200, Ann Rudbeck
<webmaster@fjerndettesiamis.com> said:

> par links:
> [...]

Ups, vi prøver lige igen - med linkene klikbare denne gang

http://kortlink.dk/netdyredoktor/aw8

http://kortlink.dk/netdyredoktor/aw8

http://kortlink.dk/dyrlaegevagten/awa

--
Knus fra Ann R

Fra : Lars Christensen

Dato : 11-09-04 09:35

Ann Rudbeck skrev bl.a.:

> [...]
> så tit. Spolorm kan smitte mennesker. Bændelorm ligner "riskorn" i
> pelsen omkring tarmåbningen og smitter ikke mennesker.

Jeg vil ikke afvise den med bændelorm, hvis de kan bevæge sig? Måske
datteren har børneorm og katten bændelorm.

Lars

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-09-04 12:53

On 2004-09-11 10:35:24 +0200, "Lars Christensen"
<lac@attagebortfanonet.dk> said:

> Jeg vil ikke afvise den med bændelorm, hvis de kan bevæge sig? Måske
> datteren har børneorm og katten bændelorm.

Ja, de kan godt bevæge sig i starten. Senere tørrer de ind, men kan
(vist?) stadig smitte katte.

--
Knus fra Ann R

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-09-04 23:33

Hej Lars

Det er meget svært at blive smittet med orm fra sit dyr - det kræver næsten
at man enten spiser deres afføring (hvor æggene bliver udskilt) eller
ihvertfald har deres rumpetter så langt op i hovedet at det næppe kan være
behageligt... I *sjældne* tilfælde kan der overføres orm til dyr til
mennesker - men så vidt jeg har kunnet læse mig frem til er det vist
udelukkende spoleorm det er set med.

Hageorm er i øvrigt ikke ret udbredte hos katte, men hvis I også har hund
(eller de havde hund hvor I købte killingen), så kan den være smittet af
den.

Tag evt. en afføringsprøve fra katten med til dyrlægen, så I kan finde ud af
præcis hvilken type orm det er - det er meget let at ormebehandle, så det er
næppe et stort problem.

Mvh. Camilla

Fra : Leo Lummerkrogh

Dato : 11-09-04 06:27

Lars Christensen wrote:

> Håber på et godt hurtigt svar, inden vi gør brug af vagtlægesystem ved
> både dyrlæge og egen læge.

Du mener vel ikke i ramme alvor, at du vil misbruge vagtlægesystemet til en
sådan bagatel som orm, som uden problemer kunne vente til din egen læge igen
åbner på mandag???

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 08:56

"Leo Lummerkrogh" <leo_lummerkrogh@hotmail.com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41428c85$0$8690

> [...]
en
> sådan bagatel som orm, som uden problemer kunne vente til din egen læge

Hvorfor da ikke ? Hvis man nu er bekymret, så har man da lov, at ringe til
vagtlægen, som forøvrigt tager sig godt betalt for, at få oplyst ens
personnummer, hvorefter de plejer, at lægge røret på igen....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Lars Christensen

Dato : 11-09-04 09:34

Leo Lummerkrogh skrev bl.a.:

> Du mener vel ikke i ramme alvor, at du vil misbruge vagtlægesystemet
> til en sådan bagatel som orm, som uden problemer kunne vente til din
> egen læge igen åbner på mandag???

Ikke ved børneorm, men er det andre typer orm, ønsker jeg hurtigt at
komme i rette behandling.

Lars

Fra : Lars Christensen

Dato : 11-09-04 09:50

Hej.

Her er opdateret beskrivelse af ormene jeg har set på min killing.
Ormene er ca. 0,5 til 2 cm lange. De er op til 0,5 cm brede på de
tykkeste steder og kan klumpe sig til en lille kugle, men også strække
den ene ende til en sytrådslang "arm". De virker til at være klæbrige i
det, og cremefarvede.
Da vi jo havde ormekur i huset, gav jeg killingen en halv og vores
voksne kat en hel vermox i aftes, da jeg kan se det er dosis til kat.
De skal have den dosis 2 gange dagligt i 5 dage.
Problemet bliver at få fat i flere piller, men det skal vi jo nok løse.

Lars

Fra : Denise

Dato : 11-09-04 09:59

Lars Christensen wrote:
> [...]
> De skal have den dosis 2 gange dagligt i 5 dage.
> Problemet bliver at få fat i flere piller, men det skal vi jo nok

Hej Lars

Advarsel for sarte sjæle - ormebillede

Kan du klare et ulækkert billede af orm, så kan du måske finde ud af hvad
det er http://www.thepetcenter.com/exa/worms.html

--
Hilsen Denise

Fra : Winther

Dato : 11-09-04 10:22

> [...]
> De skal have den dosis 2 gange dagligt i 5 dage.
> Problemet bliver at få fat i flere piller, men det skal vi jo nok løse.

Det er bændelormeled. Det ormemiddel du giver virker ikke mod bændelorm. Der
er kun Droncit og Drontal der virker, dette gives som engangsdosis.

Vh. Winther

Fra : Lars Christensen

Dato : 11-09-04 10:41

Winther skrev bl.a.:

> Det er bændelormeled. Det ormemiddel du giver virker ikke mod
> bændelorm. Der er kun Droncit og Drontal der virker, dette gives som
> engangsdosis.

Ok. Så må jeg jo have fat i dyrelægen. Er det realistisk at vi i
familien skulle kunne være smittede?

Lars

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-09-04 12:52

On 2004-09-11 11:41:05 +0200, "Lars Christensen"
<lac@attagebortfanonet.dk> said:

> Ok. Så må jeg jo have fat i dyrelægen. Er det realistisk at vi i
> familien skulle kunne være smittede?

Nej. Kattens bændelorm kan ikke smitte mennesker
--
Knus fra Ann R

Fra : Winther

Dato : 12-09-04 20:43

> Ok. Så må jeg jo have fat i dyrelægen. Er det realistisk at vi i
> familien skulle kunne være smittede?
>
> Lars

Bændelorm smitter ikke til mennesker, men ulækkert er det alligevel. Jeg er
nødt til at give mine katte ca. hver 3.-4. md mod bændelorm. Det er penge at
spare ved at bestille ormemiddel over nettet.

Vh. Winther

Fra : Lars Christensen

Dato : 12-09-04 21:26

Winther skrev bl.a.:

> Bændelorm smitter ikke til mennesker, men ulækkert er det alligevel.

Det lyder betryggende. Det med ulækkert er helt korrekt. I morges havde
kattene kastet nogle blodholdige klatter op, hvor der i den ene var et
stykke, der lignede klar plast, på ca 2 x 2 cm. Den var svær at
sluge.....

> Jeg er nødt til at give mine katte ca. hver 3.-4. md mod bændelorm.
> Det er penge at spare ved at bestille ormemiddel over nettet.

Er der forskel på middel mod bændelorm og "ormekur" som sådan?

Lars

Fra : Winther

Dato : 13-09-04 16:25

> [...]
> sluge.....

> Er der forskel på middel mod bændelorm og "ormekur" som sådan?

Ja, de alm. ormemidler virker ikke mod bændelorm, kun midlet Droncit virker,
skal der også behandles mod andre orm, benyttes Drontal, som virker mod det
hele.

Vh. Winther