|
| Foldepropel kontra fast propel Fra : Peder Stjernholm |
Dato : 10-09-04 18:49 |
|
Hej alle.
Er her nogle der kan hjælpe mig ?
Jeg står for at skal ha' en ny motor, og dermed også ny skrue - hvor meget
bremser det båden hvis jeg vælger en fast propel ?
på forhånd tak
/peder
| |
Preben Christensen (10-09-2004)
| Kommentar Fra : Preben Christensen |
Dato : 10-09-04 22:00 |
|
Hej
jeg har ikke stødt på nogle videnskabelige beregninger på farttab, men mine
egne erfaringer siger også at de er meget begrænset.
En roterende skrue vil give den mindste modstand, men giver også er unødigt
slid på lejerne.
Foldepropeller er godt til kapsejlads og hvis du har travlt, så hvis du skal
ud på havet for at stresse af er der ingen grund til denne ekstra udgift.
En fast propel ingen tekniske problemer, så det er op til en personlig
hvad det er man vil, forskellen i hastighed er max 1 Knob på en f.eks maxi
77
Venlig hilsen
Preben
| |
Carsten Holck (11-09-2004)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 11-09-04 13:46 |
|
Heldigvis fandt Preben Christensen <christensendunder@mail.tele.dk>
tastaturet og skrev i news:pBo0d.5601$394.3975@news.get2net.dk:
> Hej
>
> jeg har ikke stødt på nogle videnskabelige beregninger på farttab,
> men mine egne erfaringer siger også at de er meget begrænset.
> En roterende skrue vil give den mindste modstand, men giver også er
> unødigt slid på lejerne.
Ikke rigtigt, et propel der tvangsroterer bremser ca lige så meget som en
fast plade med samme diameter. En fast propel skal altid bremses hvis den
ikke trækker.
> Foldepropeller er godt til kapsejlads og hvis du har travlt, så hvis
> du skal ud på havet for at stresse af er der ingen grund til denne
> ekstra udgift.
Til gængæld kan det være et problem for en foldepropel at bakke - det skal
man tage hensyn til ved havnemanøvre.
/carsten
| |
AFN (11-09-2004)
| Kommentar Fra : AFN |
Dato : 11-09-04 17:48 |
|
"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
news:4142f389$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Heldigvis fandt Preben Christensen <christensendunder@mail.tele.dk>
> tastaturet og skrev i news:pBo0d.5601$394.3975@news.get2net.dk:
> > Hej
> >
> > jeg har ikke stødt på nogle videnskabelige beregninger på farttab,
> > men mine egne erfaringer siger også at de er meget begrænset.
> > En roterende skrue vil give den mindste modstand, men giver også er
> > unødigt slid på lejerne.
>
> Ikke rigtigt, et propel der tvangsroterer bremser ca lige så meget som en
> fast plade med samme diameter. En fast propel skal altid bremses hvis den
> ikke trækker.
Hmm. Teori er et, praksis noget andet. Jeg mente også at propellen altid
skulle stå bremset under gang. Men ved flere (utallige) forsøg, har det vist
sig at der rent faktisk er 0,5 knob mere fart i båden når propellen løber
frit. Dette er med en 14" 4-bladet propel monteret på en 9 ton tung sejlbåd.
Med en mindre, og måske 2-bladet vil forskellen nok være næsten umærkelig.
sejlerhilsen /Anders
| |
bentp (12-09-2004)
| Kommentar Fra : bentp |
Dato : 12-09-04 07:22 |
|
1 knob er immervæk også noget. Der er en vis forskel på 5 eller 6 knob, hvis
du har 50 sm. foran dig.
"Preben Christensen" <christensendunder@mail.tele.dk> wrote in message
news:pBo0d.5601$394.3975@news.get2net.dk...
> Hej
>
> jeg har ikke stødt på nogle videnskabelige beregninger på farttab, men
mine
> egne erfaringer siger også at de er meget begrænset.
> En roterende skrue vil give den mindste modstand, men giver også er
unødigt
> slid på lejerne.
> Foldepropeller er godt til kapsejlads og hvis du har travlt, så hvis du
skal
> ud på havet for at stresse af er der ingen grund til denne ekstra udgift.
> En fast propel ingen tekniske problemer, så det er op til en personlig
> hvad det er man vil, forskellen i hastighed er max 1 Knob på en f.eks maxi
> 77
>
> Venlig hilsen
>
> Preben
>
>
| |
Preben Holm (11-09-2004)
| Kommentar Fra : Preben Holm |
Dato : 11-09-04 12:20 |
|
> Er her nogle der kan hjælpe mig ?
>
> Jeg står for at skal ha' en ny motor, og dermed også ny skrue - hvor meget
> bremser det båden hvis jeg vælger en fast propel ?
>
> på forhånd tak
Volvo reklamerer med op til 1.5 knob Men det er jo blot reklame og
kommer jo nok også meget an på bådtypen i sig selv.
Mvh / Preben Holm
| |
Stjernholm (12-09-2004)
| Kommentar Fra : Stjernholm |
Dato : 12-09-04 14:09 |
|
Tak for de mange svar, både her i gruppen og på mail.
Jeg vælger helt sikkert en foldepropel igen
/peder
"Peder Stjernholm" <stjernholm@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:4141e905$0$310$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej alle.
>
> Er her nogle der kan hjælpe mig ?
>
> Jeg står for at skal ha' en ny motor, og dermed også ny skrue - hvor meget
> bremser det båden hvis jeg vælger en fast propel ?
>
> på forhånd tak
>
> /peder
>
>
| |
|
|