Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 300D
Fra : Glenn [Valby/Kbh]

Dato : 10-09-04 16:13

Nu har jeg set et 300D til kr. 7500,- i hvidovrecenteret.
Er der nogen som ved hvorfor at den falder så hurtigt? (og om Nikon følger
med?)

Glenn

Fra : Tommy Jensen

Dato : 10-09-04 16:20

On Fri, 10 Sep 2004 17:12:36 +0200, "Glenn [Valby/Kbh]"
<megacool500@hotmail.com> wrote:

>Nu har jeg set et 300D til kr. 7500,- i hvidovrecenteret.
>Er der nogen som ved hvorfor at den falder så hurtigt? (og om Nikon følger
>med?)

Kameraet er jo ved at være eet år gammelt og prisen falder jo med
tiden.

MVH Tommy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-09-04 16:45

In article <Fvj0d.5244$6P.3692@news.get2net.dk>, Glenn [Valby/Kbh] wrote:
> Nu har jeg set et 300D til kr. 7500,- i hvidovrecenteret.
> Er der nogen som ved hvorfor at den falder så hurtigt? (og om Nikon følger
> med?)

Canon 20D kommer snart, så falder prisen på 10D, og derfor må
300D også falde. Modellen forventes dog ikke erstattet før tidligts
februar/marts 2005.

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-09-04 17:18

> [...]

> Nu har jeg set et 300D til kr. 7500,- i hvidovrecenteret.
> Er der nogen som ved hvorfor at den falder så hurtigt? (og om Nikon

tjaa og ca 7000 her
http://www.laptops.dk/?s=252

--
Kim Schulz | Got Freedom? Software Freedom Day 2004 - 28th of
Geek by nature | August http://www.softwarefreedomday.org/

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-04 18:31

"Glenn [Valby/Kbh]" wrote:

> Nu har jeg set et 300D til kr. 7500,- i hvidovrecenteret.
> Er der nogen som ved hvorfor at den falder så hurtigt? (og om Nikon følger
> med?)

På edbpriser.dk står den til 6750.

Men man skal nok tage edbpriser.dk's prisoversigter med et gransalt i
øjeblikket, da de ikke har rigtig har styr på priserne.
Se debatten i dk.forbruger.

mvh

Carsten Riis

Fra : den ægte fotomand

Dato : 10-09-04 18:50

> På edbpriser.dk står den til 6750.

Så mangler vi lige 4000 kr, og den har en pris jeg mener er rimeligt for
sådan et hus

Vh

Per

Fra : Tommy Jensen

Dato : 10-09-04 19:00

On Fri, 10 Sep 2004 19:50:17 +0200, "den ægte fotomand"
<denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote:

>Så mangler vi lige 4000 kr, og den har en pris jeg mener er rimeligt for
>sådan et hus

Altså, du er villig til at betale 10.750,- for et 300D ?? Vil du købe
mit for den pris?

MVH Tommy

Fra : den ægte fotomand

Dato : 10-09-04 19:25

Altså, du er villig til at betale 10.750,- for et 300D ?? Vil du købe
> mit for den pris?

nej 2750 mener jeg er en rimelig pris for et hus

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-09-04 21:32

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev
> nej 2750 mener jeg er en rimelig pris for et hus

Det er du nok ret alene om, din fantasi fejler dog ikke noget
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Rene Krogh

Dato : 10-09-04 22:13

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> "den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev
>

> Det er du nok ret alene om, din fantasi fejler dog ikke noget

Det skal nok komme, priserne går kun en vej, og det er nedaf, selv for nyt
udstyr. Og priserne vil på sigt komme ned på tilsvarende analogt udstyr.

1. Elektronik er nemmere at kost optimere, hvorimod mekanik har en mere
konstant pris.

2. Markedet er eksploderet. Jeg vil tro der langes 10 gange flere kamerer
over desken nu, end for 10 år siden, hvilket skaber en større volumen.

Da DVD afspillerne kostede 5000 - 10000 kr, svor jeg at jeg ikke skulle have
en før de kom ned under 1000 kr, til stor morskab for alle. At jeg endnu
ikke har fået købt en endnu er en anden sag.

/Rene

Fra : den ægte fotomand

Dato : 10-09-04 22:35

> [...]
> udstyr. Og priserne vil på sigt komme ned på tilsvarende analogt udstyr.
>
> 1. Elektronik er nemmere at kost optimere, hvorimod mekanik har en mere

Hvis man tager udgangspunkt i at elektronikken er den samme om det er et
kamera til 2000 som til 10000 kr, så kan det jo ikke være så dyrt.

Altså det skal indstille 2 ting, blænde og lukke, 3 med fokusering, men det
sidder jo i objektivet på et slr. Alt andet er jo gejl. At man så også kan
indstille iso, forandre jo ikke at det der tager billedet ikke forandre sig,
det er stadig det samme, det kan ikke gøres mere lys følsomt en det er fra
den gang det blev lavet.

De ting sidder i forvejen i et slr. Så den eneste elektronik der skal
tilføjes er den der omformer billedet til elektroniske data, men det har man
jo på de billige kameraer, så det kan efter min overbevisning ikke være
dyrt.

> [...]
> en før de kom ned under 1000 kr, til stor morskab for alle. At jeg endnu
> ikke har fået købt en endnu er en anden sag.

hehe okay. Du går heller ikke glip af noget, jo måske hvis du har et high
tech fjernsyn til flere tusinde kroner.

> /Rene
/Per

Fra : Thomas Petersen

Dato : 10-09-04 22:49

Nu kommer der altså lige en svada!

På trods af at jeg kun har kigget her i gruppen i en uge, så er min
konklusion at du er en gammel idiot, som taler om ting du ikke fatter en
skid af!

Hold dig til at kommentere foto-tekniske ting og gammeldags filmkameraer, og
alle herinde vil være tilfredse! Du laver ikke en skid andet end at
producere støj for folk der søger information.

Så bliv i dit studie, fotografér nogle babyer og brudepar, og lad os andre
være i fred!

Jeg kunne bare ikke klare mere, beklager min tålmodighed byder mig at
flame...

Thomas

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-09-04 23:01

den ægte fotomand wrote:
> Hvis man tager udgangspunkt i at elektronikken er den samme om det er et
> kamera til 2000 som til 10000 kr, så kan det jo ikke være så dyrt.

1: Der sidder en avanceret billed-chip i.
2: Der sidder en avanceret processor i.
3: Der er ram i.
4: Der er software der kan behandle billeddata og bygge færdige jpegs

Ud over det er der alt det normale hejs som der også er i et
filmkamera.. og udviklingsomkostninger osv.

> [...]
> det er stadig det samme, det kan ikke gøres mere lys følsomt en det er fra

Du mener altså ikke at der er forskel på lysfølsomheden hvis man
stilelr den på iso100 eller iso1600 ?

> [...]
> jo på de billige kameraer, så det kan efter min overbevisning ikke være

Der er sgu også forskel på sensorkvaliteten og softwaren i de
billige kameraer og de dyre!

Canon A95 - iso400:
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/a95/samples/img_7054.jpg

Canon 20D - iso400:
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/20d/samples/img_9941.jpg

Og for lige at understrege,
Canon 20D - iso1600:
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/20d/samples/img_9945.jpg

Canon 20D - iso3200:
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/20d/samples/img_9947.jpg

Det er muligt du ikke kan se forskellen, men det er vist tydeligt
for alle andre.

> hehe okay. Du går heller ikke glip af noget, jo måske hvis du har et high
> tech fjernsyn til flere tusinde kroner.

Vil du mene 5000kr er dyrt for et TV? det kostede mit 29" Sony, og
der kan man altså godt se forskel på DVD og VHS

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Rene Krogh

Dato : 10-09-04 23:54

> 1: Der sidder en avanceret billed-chip i.

Ja, men de bliver stadig billigere at producere i endog meget bedre
kvalitet. Se bare tilbage på udviklingen.

> 2: Der sidder en avanceret processor i.

Yep, men som er forældet om et år, og kan købes for en slik.

> 3: Der er ram i.

RAM bliver også billigere at producere dag for dag.

> 4: Der er software der kan behandle billeddata og bygge færdige jpegs

Det er formodentlig identisk software i nyeste ixus som i 20D, det er bare
forskellige features der er enabled. Og med den volumen, betyder kosten på
software udvikling minimalt. Sagt med andre, vil det ikke koste noget at
ligge samme software features i det billige kammeraer, det er kun marketings
afdelingen der forhindrer at det sker. De eneste der kan fordyre softwaren
er patenter og evt ekstra knapper.

> Du mener altså ikke at der er forskel på lysfølsomheden hvis man
> stilelr den på iso100 eller iso1600 ?

Selvfølgelig er der det. Men om nogle år sidder sonsor teknologien fra 20D
også i de billige kameraer. Måske ikke samme størrelse, men i samme
kvalitet.

> Vil du mene 5000kr er dyrt for et TV? det kostede mit 29" Sony, og
> der kan man altså godt se forskel på DVD og VHS

Nej, men udviklingen gør at du får stadig mere for pengene. Mit panasonic
til 3000 outperformer da totalt mit gamle sony til 8000. Det samme er sket
med kameraerne, og det vil fortsætte et godt stykke tid endnu.

mvh
Rene

Fra : HKJ

Dato : 11-09-04 06:57

"Rene Krogh" <rk#nospam#@ikola.danmark> wrote in message

> Ja, men de bliver stadig billigere at producere i endog meget bedre
> kvalitet. Se bare tilbage på udviklingen.

Prisen på en sensorchip bestemmes (for en stor dels vedkommende) af arealet
på chippen og der er meget stor forskel på en 4*6mm chip og en 16*24mm chip.
Chips laves på store runde skiver (Wafers) og processen er ikke fejlfri,
prøv at tegne en cirkel på 20 cm diameter og placer nogle tilfældige dots
(fejl) i den. Prøv nu at se hvor mange 4*6 / 16*24 stykker den kan deles op
i.

> Yep, men som er forældet om et år, og kan købes for en slik.

Prisen på en processor (eller enhver anden chip), falder kun, hvis der laves
mange af dem. For at chippen bliver rigtig billige kræves også at den har
tjent udviklingen hjem.

> RAM bliver også billigere at producere dag for dag.

Men der vil stadig være prisforskel på et kamera med 2MB ram og et med 60MB
ram (dSLR har typisk en meget stor buffer).

> Nej, men udviklingen gør at du får stadig mere for pengene. Mit panasonic
> til 3000 outperformer da totalt mit gamle sony til 8000. Det samme er sket
> med kameraerne, og det vil fortsætte et godt stykke tid endnu.

Her er vi helt enige, men ligesom et lille fjernsyn er billige end et stort,
så vil et lille kamera også forsætte med at være billige end et stort og med
kamera vil prisforskellen forsætte med at være stor, da de store styktal
ligge i små modeller, ikke i store modeller.

Fra : den ægte fotomand

Dato : 11-09-04 00:09

Vil du mene 5000kr er dyrt for et TV? det kostede mit 29" Sony, og
> der kan man altså godt se forskel på DVD og VHS

Ja, ca 3500-4000 kr

Fra : John

Dato : 11-09-04 10:45

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Vil du mene 5000kr er dyrt for et TV? det kostede mit 29" Sony, og
>
> Ja, ca 3500-4000 kr

Ja, det koster et godt standard 29" tv-apparat. SONY er nu engang lidt
dyrere da de bruger en speciel slags (og efter min mening bedre) billedrør.

Kvalitet (og design for den sags skylf, for nu at tage B&O med) koster nu
engang...

Mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-04 22:42

"John" <jk7410@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> billedrør.
>
> Kvalitet (og design for den sags skylf, for nu at tage B&O med) koster nu

Hmm nu laver Sony jo mere end en type TV apparater

--
Tom
Sony 32FX65 100Hz

Fra : John

Dato : 17-09-04 10:26

> Hmm nu laver Sony jo mere end en type TV apparater

Hvad mener du? - der er Trinitron billedrør i alle modeller...

Mvh

John

Fra : Deaster

Dato : 17-09-04 10:31

John wrote:

> Hvad mener du? - der er Trinitron billedrør i alle modeller...

Har de virkelig fået plads til det i deres Plasma skærme ?

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 11-09-04 00:15

> Vil du mene 5000kr er dyrt for et TV? det kostede mit 29" Sony, og
> der kan man altså godt se forskel på DVD og VHS

Man behøver ikke noget dyrt fjernsyn for at kunne se forskel på kvaliteten
af DVD og VHS. Og med tiden bliver forskellen endnu mere åbenlys

MVH
Thomas

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 10-09-04 23:20

den ægte fotomand wrote:

> have

> hehe okay. Du går heller ikke glip af noget, jo måske hvis du har et high
> tech fjernsyn til flere tusinde kroner.

He he.. Du er nu en sjov fyr.
Svarer lidt til at sige du går ikke glip af noget ved at bruge et
skodkamera - nå ja med mindre dine øjne ligefrem virker og/eller du
ligefrem bruger flere hundrede kroner på nogle hitech briller der rent
faktisk passer i styrken.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-09-04 23:24

Rasmus Vestergaard Hansen [9000] wrote:
> [...]
> skodkamera - nå ja med mindre dine øjne ligefrem virker og/eller du
> ligefrem bruger flere hundrede kroner på nogle hitech briller der rent

Briller er da alt for dyre i forhold til hvad man får..

Prøv at sammenligne prisen på brilleglas med standard vindues-glas,
det er reelt det samme du får, prisen er bare sat i vejret helt uhørt!

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Tommy Fer

Dato : 11-09-04 07:34

> Altså, du er villig til at betale 10.750,- for et 300D ?? Vil du købe
>
> nej 2750 mener jeg er en rimelig pris for et hus

Du mener ikke udviklingsomkostninger og nye produceringsmetoder skal
betales?

Hvor meget koster din optik? Mener du også at en skod
Cosina/Tamron/Sigma/noname what ever er lige så gode som en Canon L serie
f.eks?

--
Mvh Tommy Fer
www.FOTOFer.dk

Fra : den ægte fotomand

Dato : 11-09-04 10:50

Hvor meget koster din optik? Mener du også at en skod
Cosina/Tamron/Sigma/noname what ever er lige så gode som en Canon L serie
> f.eks?

Det er jo temmelig irrelevant da vi snakker om kameraer og jeg har fra
starten af, indikeret at lyset er vigtigt. Spørgsmålet er så om den meget
større fordyrelse sådan et objektiv koster kan retfærdigøre det til køb for
alm. mennesker.