skæl ?
Fra : Heino Strauss

Dato : 11-05-01 20:44

Hej NG.

Her den anden dag fangede jeg en blank på ca. 1 kg. men da jeg har hjemme i
fryseren ville jeg udsætte den igen, tog roligt min tang frem fik fat i
krogen og idet jeg tager krogen ud spræller fisken og svømmer væk, til min
store skræk opdager jeg 3-4 skæl på min hånd, skader det fisken ? jeg har jo
hørt at hvis en fisk mister skæl dør den. er der nogen der kan be- eller
afkrafte dette.

Tak. Heino

Knæk og Bræk

Fra : Fishymaster

Dato : 11-05-01 21:56

Fisken tager ikke direkte skad af at tabe en 3-4 skæl, men ved at beskadige
slimlaget og ved at fjerne skæl fra den, bliver der bedre mulighed for at
fisken kan blive angrebet af baterier, svampe ogsv.
Slimlaget er faktisk fiskens 1 lag "hud", dvs. at det er dennes bariere imod
alskens baktusser, som vores hud er det for os...

Den mest nænsomme måde, at fjerne krogen på er at holde fisken i vandet og
fugte sine hænder, inden man med en krogløser fjerne krogen... Mange bruger
modhagerløse kroge til deres fiskeri, de kan købes men man kan oxo fjerne
modhageren ved at trykke den ned med en tang...
Om man fanger lander flere eller mindre fisk, på denne måde er jeg ikke klar
over da jeg ikke benytter mig af dene teknik (den med modhageren altså)....

Fishymaster