Problemer med sidelængde samt menubredde
Fra : JSB

Dato : 10-09-04 08:35

På adressen: http://www.ktb.ihk.dk/udm4/template_copy(1).asp har jeg et par
problemer med ensartet visning i forskellige nyere browsere. Siden er
overordnet opbygget ved brugen af relativ positionering.

For det første oplever jeg i lavere opløsninger, som fx 800x600 eller
mindre, at jeg i IE6 ikke kan scrolle ned i bunden af min side for at se den
nederste venstrestillede boks (Åbningstider). Det er omvendt ingen problem i
alle de andre browsere, jeg har testet det i: Netscape 7.2, Mozilla 1.6,
Opera 7.23 samt Mozilla Firefox 0.93.

Er der nogen, der kan forklare dette samt komme med en løsning på problemet?

Mit andet problem gælder bredden af den venstrestillede menu (Bibliotekets
base m.v.). Bredden er sat til 160px, så det flugter med billedet ovenover.
Desværre bliver menuen for bred i Netscape 7.2 samt i Mozilla Firefox 0.93,
mens den ser korrekt ud i IE 6, Mozilla samt Opera.

Kan I også klare det problem?

VH
Jesper

PS: Det skal siges, at siden validerer ift. HTML 4.01 Transitional samt CSS
2.

Fra : JSB

Dato : 12-09-04 15:23

Er der slet ingen, der har forslag til en løsning?

VH
Jesper

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-09-04 16:08

JSB skrev:
> "JSB" <suntum@hotmail.com> wrote in message

Jeg får Document not Found på den adresse - kan du lave en uden "(" i
adressen?

ikke umiddelbart, men måske når jeg kan se koden

Det lyder mærkeligt - Mozilla plejer at opføre sig identisk med Firefox
- hvilken moz er det?

Selve problemet er jeg noget blank på, men igen: måske kan jeg hjælpe
mere med en adresse jeg kan tilgå

_Måske_ kan du få et hint om problemernes kilde ved at prøve at validere
med en strengere doctype som fx. 4.01 strict.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : JSB

Dato : 12-09-04 16:12

Prøv i stedet: http://www.ktb.ihk.dk/udm4/template.asp

VH
Jesper

Fra : JSB

Dato : 12-09-04 16:30

Jeg har samtidig prøvet at validere ift. HTML 4.01 Strict. Se:
http://www.ktb.ihk.dk/udm4/template_copy(2).asp. Her får jeg een fejl:
Line 55, column 18: there is no attribute "LANGUAGE"

<script language="javascript" type="text/javascript">

som jeg dog ikke mener influerer på de andre problemer. Jeg kan ellers IKKE
se nogen forskel.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-09-04 17:21

JSB skrev:

> [...]
>Line 55, column 18: there is no attribute "LANGUAGE"
>
><script language="javascript" type="text/javascript">

language er udgået, du skal kun skrive
<script type="text/javascript">
men det har ingen indflydelse på problemet.
--
Knud

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-09-04 23:00

Jesper Brunholm skrev:

[snip: vi har nu http://www.ktb.ihk.dk/udm4/template.asp at gå ud fra]

> [...]

Nu kan jeg også se problemet, MSIE registrerer tilsyneladende ikke
boksens tilstedeværelse. Du kan måske få noget ud af at give den en
ekstra padding- eller margin-bottom (som jo ikke kan skade her), men jeg
må indrømme at jeg gætter .

Den kommer udenfor bundrammen af div.indhold, måske kan du løse det ved
at undgå det (hvis det er muligt).

Jeg har (vist nok) samme problem - bredden er bredere end billedet i min
mozilla 1.7.2. Den er dog mindre end 160 - nærmere 150 - og billedet er
jo kun 140 bredt. (?) Så vidt jeg kan se i dit stylesheet mener du også
140 og ikke 160px.

Jeg kan ikke gennemskue om problemet er akkumulering af borders (140px
width med 1px border hele vejen rundt = 142px effektiv width), men det
kan det vist ikke være.

(Jeg ville bruge en stylet li-list i stedet for tabel, men det kan du
selvfølgelig have dine grunde til

Jeg _kan_ se at menupunkterne er deres padding for brede, så måske er
det den der driller i den samlede beregning.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : JSB

Dato : 15-09-04 10:56

Jeg har nu løst problemet ved at sætte en margin-bottom: 100px på den
nederste boks (Åbningstider).
Det andet problem med for bred venstremenu er nu justeret efter jeg
korrigerede bredden på menuen (ift. padding) samt ændrede menuen til en
ul/li-menu fremfor den gammeldags tr/td-menu.

Fra : JSB

Dato : 15-09-04 10:57

Se selv: http://www.ktb.ihk.dk/udm4/template.asp