Total OT! Hvorfor...
Fra : Lone Schmidt

Dato : 09-09-04 23:41

Hey

Når jeg skal forklare folk hvor jeg er høremæssigt, i en hurtig vendig,
siger jeg ofte: Jeg er stadiet før stokdøv!

Hvorfor i alverden hedder det "stokdøv" og ikke "stokblind", som jeg
umiddelbart finder langt mere passende!

Er der en historisk forklaring?

Og hvad kan jeg erstatte "stokken" med, når det gælder ørerne?

Historiske / kreative forslag modtages med fornøjelse!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-09-04 00:03

In article <1gjvg66.xri7dk3b1t1gN%mailloneFJERN@netscape.net>,
mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt) wrote:

> [...]
>
> Og hvad kan jeg erstatte "stokken" med, når det gælder ørerne?
>
> Historiske / kreative forslag modtages med fornøjelse!

Politikens Store Ordbog siger under stokdøv: "stok- forstærkende efter
sammensætning som forældet stokstiv og med tilknytning til forstokket".

Dansk Etymologisk Ordbog går lidt videre: Stokdøv er efter det tyske
stocktaub. Forstavelsen stok- kan også bruges i stokkonservativ foruden
stokdøv. Den betyder aldeles, fuldkommen eller ærke-. Det kendes også
fra stokstiv eller -tør i betydningen tør som en stok. En lignende
forstavelse bruges i stangdrukken.

Måske skulle du overveje at beskrive dig selv på en lidt mere
flatterende måde. Så kedelig tror jeg trods alt ikke, du er
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lone Schmidt

Dato : 10-09-04 08:31

> [...]
>
> Måske skulle du overveje at beskrive dig selv på en lidt mere
> flatterende måde. Så kedelig tror jeg trods alt ikke, du er

Godt gået Henrik
Fin forklaring! Og der var altså historie i udtrykket.

Tak for dine pæne ord, jeg mangler vist at uddybe...... Det er ikke
når jeg skal anskueliggøre den bedste side af mig selv, at jeg bruger
udtrykket.

Min erfaring er, at en del mennesker, har svært ved at forstå at jeg er
seriøst handicappet når det gælder telefonsnak.

Og netop fordi jeg er "slagfærdig" når jeg taler med folk (ansigt til
ansigt), kan de slet ikke fornemme/forstå, at jeg rent faktisk er
handicappet, så for at minde dem om det, når de taler for hurtigt eller
lign. så får de lige "reminderen".

Ofte hjælper det at betone det på dén måde, fremfor hvis jeg siger: Jeg
hører dårligt.
Samtidig ved jeg også, at der er fare for at det "friske" udtryk kan
fjerne forståelsen af alvor i budskabet, så det er forskelligt,
hvordan jeg gør folk opmærksom på problemet.

Bare rolig , jeg sætter skam ikke mit lys under en skæppe!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Ole Jensen

Dato : 10-09-04 13:39

> [...]
>
> Måske skulle du overveje at beskrive dig selv på en lidt mere
> flatterende måde. Så kedelig tror jeg trods alt ikke, du er

Det er da utroligt hvad man kan lære i den her gruppe

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 10-09-04 14:51

Ole Jensen wrote:

> Det er da utroligt hvad man kan lære i den her gruppe

Ja der har du ganske ret og når vi nu er ved det, så er der en lignende
ting som jeg tit har tænkt over.
Når det nu på en bil hedder "nærlys" og "fjernlys"... hvorfor hedder det
så ikke "nærsyn" og "fjernsyn" i stedet for "langsyn" når det handler om
ens øjne ???

Fra : Lone Schmidt

Dato : 12-09-04 16:33

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
> Når det nu på en bil hedder "nærlys" og "fjernlys"... hvorfor hedder det
> så ikke "nærsyn" og "fjernsyn" i stedet for "langsyn" når det handler om

LOL! dk.edb.mac.sprog!

Mon det er fordi "øjen betegnelsen" er ældre end "billygte betegnelsen"?
så det skal jo være en bil med langlys!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Christian Bech

Dato : 10-09-04 22:13

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> [...]
> siger jeg ofte: Jeg er stadiet før stokdøv!
>
> Hvorfor i alverden hedder det "stokdøv" og ikke "stokblind", som jeg

Fordi du ikke har problemer med synet
--
Christian

Fra : Lone Schmidt

Dato : 12-09-04 16:33

Christian Bech <nospam.ebbesen@mail.dk> wrote:

> Fordi du ikke har problemer med synet

LOOOL!

Ja den kunne misforståes på din fine måde
men jeg er forresten´osse stadiet før stokblind!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone