Matematisk ligning truer internettet
Fra : koeppe

Dato : 09-09-04 22:04

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=19115

det lyder jo ikke så godt

:) koeppe

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-09-04 23:05

koeppe <koeppe.fjernmig@.kazur.dk> writes:

> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=19115
>
> det lyder jo ikke så godt

Det er også noget overdrevet.
Det er langt fra alle public-key algoritmer der er baseret på primtal
(og symmetriske algoritmer gør slet ikke), og det er ikke sikkert at
løsningen på den ligning betyder at man kan faktorisere sammensatte
tal hurtigere end nu. Fra artiklen i The Guardian:
<URL:http://www.guardian.co.uk/uk_news/story/0,3604,1298728,00.html>
---
If the Riemann hypothesis is true, it won't produce a prime number
spectrometer. But the proof should give us more understanding of how
the primes work, and therefore the proof might be translated into
something that might produce this prime spectrometer. If it does, it
will bring the whole of e-commerce to its knees, overnight. So there
are very big implications
---
Der er en del "might"'er i det :)

Skulle faktorisering blive beregningsmæssigt nemt, så bliver vi nødt
til at skift nogle af de algoritmer vi bruger ud. Men vi har
erstatninger der ikke er baseret på primtal.

/L

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-09-04 15:55

Scripsit Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com>

> [...]
> (og symmetriske algoritmer gør slet ikke), og det er ikke sikkert at
> løsningen på den ligning betyder at man kan faktorisere sammensatte

Tja, allerede fordi artiklen kalder Riemannhypotesen for en "ligning",
kan man nok konkludere at hvis der er noget som helst rigtigt i den,
har det ihvertfald været igennem et kraftigt journalistisk filter.

Under alle omstændigheder er det svært at se hvordan et bevis for
Riemannhypotesen skulle kunne medføre en direkte kryptografisk krise.
De fleste matematikere har i et århundrede været 99% sikre på at
Riemannhypotesen er *sand*, selv om de ikke har kunnet bevise den.

Enhver der foreslår et kryptografisk system der kun er sikkert så
længe Riemannhypotesen er falsk, vil blive buhet ud af auditoriet. Og
hvis nogen havde foreslået et angreb mod et eksisterende kryptosystem
som kun virker hvis Riemannhypotesen er sand, ville det angreb have
givet grund til alvorlig bekymring helt uanset om nogen har bevist
hypotesen eller ej.

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-09-04 16:42

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:87isamfa36.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...

> [...]
> De fleste matematikere har i et århundrede været 99% sikre på at
> Riemannhypotesen er *sand*, selv om de ikke har kunnet bevise den.

Pointen er at man mener at et bevis vil bero på noget ny
matematik som vil kaste et nyt lys på primtallene.

Mvh
Martin

Fra : Thor

Dato : 11-09-04 22:54

Jeg fik læst to sekunder om primtal, og blev afbrudt af en reklame der
dumpede
ned og dækkede teksten, - så gider man jo ligesom ikke at bruge mere tid på
det website.

mvh Thor