Spg. vedr. target attributten
Fra : B.B

Dato : 09-09-04 22:09

Hej NG.

Jeg er igang med en større gang udrensning i min kode og har i den
forbindelse valgt at skifte doctype til XHTML 1.0 Strict. Det køre
rigtig fint på nær når det kommer til target attr. Er der nogen der kan
forklare mig hvorfor den er blevet taget ud (der må være en eller anden
grund), og findes der et alternativ, når man som jeg, gerne vil have at
ens eksterne links bliver åbnet i et nyt vindue ?

B.B

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-09-04 22:35

B.B skrev:

>Jeg er igang med en større gang udrensning i min kode og har i den
>forbindelse valgt at skifte doctype til XHTML 1.0 Strict. Det køre
>rigtig fint på nær når det kommer til target attr.

Hvis du vil bruge target, så skal du bruge transitional i stedet
for.

Du kan jo bruge det på samme måde som strict, dvs. undlade
forældede tags og al formatering med css.

Man bruger den doctype som svarer til det man ønsker at kunne
bruge, ikke efter hvilken doctype, der er »smartest« at bruge.

> [...]
>grund), og findes der et alternativ, når man som jeg, gerne vil have at
>ens eksterne links bliver åbnet i et nyt vindue ?

Fordi man ønsker at undgå at der bruges frames og at brugeren
skal have kontrol over om man ønsker en side åbnet i nyt vindue
eller ej.

Man kan bruge javascript og window.open i strict (x)html, men det
er en dårlig løsning, så hellere bruge en anden doctype.
--
Knud

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-09-04 22:52

B.B <b.b@newmail.dk> skrev:

> og har i den forbindelse valgt at skifte doctype til XHTML 1.0
> Strict.

Godt!

> target attr. Er der nogen der kan forklare mig hvorfor den er
> blevet taget ud (der må være en eller anden grund)

Det har aldrig været meningen at designeren skal bestemme
brugerens adfærd.

Når brugeren klikker på et link, og et nyt vindue åbner, så kan
brugeren ikke forhindre det. Det kan jo godt være at brugeren
ønsker at linket skal åbne i samme vindue, så brugeren kan
bruge browserens tilbageknap for at komme tilbage til
udgangspunktet.

Browsere er indrettet på den måde at når man klikker på et link,
så åbner den nye side i samme vindue. Højreklikker brugeren på
linket, har brugeren mulighed for "Åbn link i nyt vindue" - her har
brugeren 2 muligheder, og kan helt selv bestemme. Derfor bør du
undlade "target" på dine links.

> og findes der et alternativ, når man som jeg, gerne vil have at
> ens eksterne links bliver åbnet i et nyt vindue?

Ja, du kan åbne et nyt vindue ved hjælp af Javascript. Det har
imidlertid den ulempe at mange brugere har slået Javascript fra
i deres browser, og så kan de slet ikke navigere på siden, og ikke
få de sider du som designer havde tiltænkt. Derfor vil jeg fraråde
den løsning.

Der er sikkert også nogle popup-stoppere der forhindrer at det nye
vindue bliver åbnet.

Hold dig derfor til hvad der er muligt med XHTML 1.0 Strict - der
er en god grund til at "target" og andre ting er pillet ud af standarden.

Som bruger irriterer jeg mig ofte over at designeren har bestemt at
jeg skal have et nyt vindue - jeg vil gerne selv bestemme. Omvendt
bruger jeg tit muligheden "Åbn link i nyt vindue" - det er noget jeg
helt selv styrer

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bo Christensen

Dato : 09-09-04 23:29

Allan Vebel wrote:
> [...]
> linket, har brugeren mulighed for "Åbn link i nyt vindue" - her har
> brugeren 2 muligheder, og kan helt selv bestemme. Derfor bør du

Ja, det er meget godt, men hvad så, hvis man har brug for at lave en
side med strukturelt forbundne iframes? F.eks. den ene iframe indeholder
en indholdsfortegnelse, og den anden iframe viser det valgte emne.

Jeg har selv implementeret noget lignende i forbindelse med et forum, og
da syntes jeg godt nok, at det var træls, at skulle nedgradere hele
sitet til HTML 4.01 Transitional.

Spørgsmålet er, om DOCTYPE blot er en potensforlænger for nørder, eller
om W3C har tænkt sig ordentligt om i dette tilfælde?

Bo.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-09-04 23:50

Bo Christensen skrev:

>Ja, det er meget godt, men hvad så, hvis man har brug for at lave en
>side med strukturelt forbundne iframes? F.eks. den ene iframe indeholder
> en indholdsfortegnelse, og den anden iframe viser det valgte emne.

Evt. bruge noget serverside til at inkludere med i stedet for.

>Jeg har selv implementeret noget lignende i forbindelse med et forum, og
>da syntes jeg godt nok, at det var træls, at skulle nedgradere hele
>sitet til HTML 4.01 Transitional.

Hvorfor er det træls?

Hvis man ønsker at bruge target, så bruger man den doctype, som
tillader det.

>Spørgsmålet er, om DOCTYPE blot er en potensforlænger for nørder, eller
>om W3C har tænkt sig ordentligt om i dette tilfælde?

Det har de, men webmastere tror at de får en bedre side ved at
kunne prale med, at deres side er lavet i strict (x)html.

Fordi man bruger en transitional doctype, så kan jo sagtens lave
den på samme måde, som hvis den var skrevet i strict.
Dvs. undlade at bruge tags, der er på vej ud, bruge css til
formatering osv og så blot bruge den del i transitional, som man
har brug for.

--
Knud

Fra : inga schmidt

Dato : 10-09-04 10:32

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det har aldrig været meningen at designeren skal bestemme
> brugerens adfærd.

Men er der ikke noget med, at hvis man linker til andres sider, så _skal_ de
åbne i et nyt vindue? Eller er det kun i forb. med (gys) frames?

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-09-04 11:33

"inga schmidt" <inga_schmidtminusspamogvirus@get2net.dk> skrev

> Men er der ikke noget med, at hvis man linker til andres sider, så _skal_
de
> åbne i et nyt vindue? Eller er det kun i forb. med (gys) frames?

Hvis ens egen hjemmeside ikke ligger i frames, er der ingen grund til at
*skulle* åbne fremmede sider i et nyt vindue. Det er kun i forbindelse med
frames, hvor det er ulovligt at indlejre fremmede sider i sit eget
frameset - her kunne man også vælge at bruge target="_top", hvorved
framesettet fjernes og den nye side overtager hele vinduet.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk