Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad kræves for at lave 360 graders billed~
Fra : Lars

Dato : 09-09-04 11:33

Hvilke cams' kan gøre dette, eller skal man bruge speciel software ?

mvh
Lars

Fra : Casper

Dato : 09-09-04 13:33

On Thu, 9 Sep 2004 12:32:49 +0200, "Lars" <lovegreenFJERN@mailme.dk>
wrote:

>Hvilke cams' kan gøre dette, eller skal man bruge speciel software ?
>
>mvh
>Lars

De fleste digitale kameraer har en "panorama-funktion" hvor man kan
tage billeder "efter hinanden". Man kan hele tiden se det forrige
billede og derved rette ind efter det. Det bedste resultat får man dog
kun hvis man bruger stativ.

Når man så har taget billeder hele vejen rundt, kører man dem igennem
en "stitcher" som samler billederne uden synlige overgange. Dette
program følger (som oftest) med til kameraet.

Casper

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-09-04 13:50

"Casper" <never@neverland.dk> wrote in message

> [...]
> en "stitcher" som samler billederne uden synlige overgange. Dette
> program følger (som oftest) med til kameraet.

Jeg tror ikke det er det Lars mener.
Jeg tror han mener de billeder som man typisk ser hos ejendomsmælgere, se
bl.a. www.danbolig.dk

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Lars

Dato : 09-09-04 18:05

> Jeg tror ikke det er det Lars mener.
> Jeg tror han mener de billeder som man typisk ser hos ejendomsmælgere, se
> bl.a. www.danbolig.dk

Lige nøjagtigt. Fx. som denne side
http://www.cub4.com/index.php?id=64,0,0,1,0,0

Dog er billedet på dette link ikke så godt at give som eksempel, da man ikke
kan se op og ned - ligesom ejendomsmæglernes.

Det er altsammen noget der formentligt skal fremvises i et Explorer vindue,
det
er ihvertfald det eneste sted jeg indtil nu har set det.

Men kan det være rigtigt at man skal købe en speciel linse, eller kan man
bruge en
bestemt type kamera - jeg mener nemlig jeg har set en annonce hvori de skrev
at
kameraet kunne bruges som 360 graders panorama... Men jeg kan ikke huske
hvilket
kamera, og hvor henne jeg læste det.

mvh
Lars

Fra : Casper

Dato : 10-09-04 08:35

On Thu, 9 Sep 2004 14:49:34 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>Jeg tror ikke det er det Lars mener.
>Jeg tror han mener de billeder som man typisk ser hos ejendomsmælgere, se
>bl.a. www.danbolig.dk

Ok, så forklarede jeg mig ikke godt nok. Det jeg mente var at de
fleste kameraer har en "panorama-funktion" som gør det _nemmere_ at
tage billeder som "passer sammen". Hele panorama/zoom/snurre
rundt-delen sker i stitch-programmet. Her kan man lave alle de smarte
ting som zoom, auto-rotate, hot-spots osv osv... Men det er jo
allerede forklaret i denne tråd.

Casper

Fra : Lars

Dato : 09-09-04 18:08

> [...]
> en "stitcher" som samler billederne uden synlige overgange. Dette
> program følger (som oftest) med til kameraet.

Kan man lave det, sådan som ejendomsmæglerne gør det ?
Det er vel et spørgsmål om programmet kan klare det...

mvh
Lars

Fra : Per O.

Dato : 09-09-04 14:10

Lars wrote:
> Hvilke cams' kan gøre dette, eller skal man bruge speciel software ?

Bare en række billeder som overlapper ca 20% og programmet her:
www.panoramfactory.com

Jeg har flere panoramabilleder liggende på Fotokritik. De er lavet med
Panoramafactory.
De er her: http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=1287

Hilsen,
Per O.

Fra : Palle Jensen

Dato : 09-09-04 15:46

Den 09 sep 2004 mumlede Per O. noget i denne stil:

> De er her: http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=1287

Hvilke nogen af dem er panorama?

--
Palle Jensen

Fra : Palle Jensen

Dato : 09-09-04 15:48

Den 09 sep 2004 mumlede Palle Jensen noget i denne stil:

> Hvilke nogen af dem er panorama?

Arhh... Fandt Sønderborg. Har du ikke flere? Det er cool.

--
Palle Jensen

Fra : Per O.

Dato : 11-09-04 08:23

Palle Jensen wrote:
> Den 09 sep 2004 mumlede Palle Jensen noget i denne stil:

> Arhh... Fandt Sønderborg. Har du ikke flere? Det er cool.

Ååhhhh jo, på samme side kan du finde følgende:

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=36823

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=39031

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=38471

Jeg har endnu ikke en panorama kategori på min hjemmeside, men det får jeg
forhåbentlig i løbet af weekenden, hvis vejret bliver lige så kedeligt som
de har lovet

Per O. Madsen
www.skaldepande.dk

Fra : Lars

Dato : 09-09-04 18:09

> Bare en række billeder som overlapper ca 20% og programmet her:
> www.panoramfactory.com

Understøtter programmet også hvis man fx. vil lave det som ejendomsmæglerne
gør det ? Altså at man kan kigge op/ned...

> Jeg har flere panoramabilleder liggende på Fotokritik. De er lavet med
> Panoramafactory.
> De er her: http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=1287

Fine billeder, det må jeg nok sige :)

mvh
Lars

Fra : JM

Dato : 09-09-04 15:40

Prøv at se dette link, der kan man se hvad der skal til for at optage
panorama billeder på 360´
http://www.360imagetech.com/index.html
mvh.Jørgen

Fra : Lars

Dato : 09-09-04 18:06

> Prøv at se dette link, der kan man se hvad der skal til for at optage
> panorama billeder på 360´
> http://www.360imagetech.com/index.html

Jep, det er den slags jeg mener... Men kan det være rigtigt at man skal
købe en speciel linse for det kan lade sig gøre ?

mvh
Lars

Fra : Claus Hastrup

Dato : 09-09-04 20:26

"Lars" skrev i en meddelelse news:J300d.6908$gi6.5128@news.get2net.dk...

> Jep, det er den slags jeg mener... Men kan det være rigtigt at man skal
> købe en speciel linse for det kan lade sig gøre ?

Ikke nødvendigvis.
Dengang jeg havde et Olympus C-750, fulgte der et program med, der kunne
"lime" billeder sammen til 360 graders videoer.

Hvis du gerne vil have top og bund med - uden at bruge et
fiskeøje-objektiv - tager du to serier af billeder hele vejen rundt, en oppe
og en nede. Programmet sætter så hele svineriet sammen.

Det program, jeg havde, gjorde det automatisk med temmelig gode resultater.
Har dog ikke udforsket genren nærmere, så hvilke programmer, der ellers
findes, ved jeg ikke helt
Men prøv at se på www.panoguide.com

mvh.
Claus
--
Claus Peter Hastrup

Fra : Asle Bjerva

Dato : 09-09-04 20:39

"Lars" <lovegreenFJERN@mailme.dk> skrev i melding

> Jep, det er den slags jeg mener... Men kan det være rigtigt at man skal
> købe en speciel linse for det kan lade sig gøre ?

I utgangspunktet kan 360' bilder fremstilles på tre måter:
1) Spesialkamera for panoramafotografering, filmbasert med roterende
objektiv / film som beveger seg under opptaket.
2) Kamera med et spesial"filter" som er et speil montert foran det ordinære
objektivet.
3) Opptak av bilder som i ettertid settes sammen til et bilde.

Fordeler og ulemper med de forskjellig systemer:
1) Ofte ekstremt dyrt utsyr, komplisert under opptak. Kan gi svært gode
bilder som kan forstørres betydlig, da enklelte av kameraene bruker store
filmformat (120-rullfilm).
2) Forsatsobjektiv gjør det enklere fordi man fra ET bilde får et 360'
panorama, kvaliteten blir ikke så bra, bildet skal forstørres mye, og det
blir fortegning i forsatsobjektivet.
3) Enkel løsning teknisk, men man bør bruke stativ med et speislt hode
tilpasset kameraet slik at objektivet roterer i det nodale punkt, hvis ikke
vil man få bilder hor for- og bakgrunn ikke helt passer over ens. Ulempen
er at man må foreta en del etterarbeid, og at programvaren for dette, gir
bedre og dårligere kvalitet.

Jeg har Canon kamera og har sammenlignet det panoramaprogram som leveres med
mot Photovista Panorama 3 og kvaliteten på det sistnevnte er betydlig
bedre, programmet kan også lage browserversjoner av blidet, med zoom etc.
(java versjon).

Pass på, panoramafotografering skaper lett avhengighet !
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Lars

Dato : 09-09-04 21:27

"Lars" <lovegreenFJERN@mailme.dk> said in news:hjW%c.6607$xz2.1674
@news.get2net.dk:

> Hvilke cams' kan gøre dette, eller skal man bruge speciel software ?
>
> mvh
> Lars

Flere forskellige "stitch" programmer kan sammenføje billeder som
billedmæssigt overlapper hinanden.
Det har som sådan ikke noget med kameraet at gøre.

Nogle programmer, som f.eks. Ulead Cool 360 kan endvidere medvirke til at
et billede der dækker 360 grader fra optagestedet, i en browser, opfører
sig som de billeder på forskellige ejendomsmægleres sider. Det er en
plug-in i browseren som gør det muligt at "navigere" i billedet med sin
mus.

Venligst
Lars

--
Tal lavt, tal langsomt og sig ikke for meget.