Fontproblemer i InDesign
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-09-04 10:35

Jeg ved godt, at fonthåndtering blev behandlet for nogle uger siden. Men
da havde jeg ikke tid til at følge med. Der er nok flere, der kan have
brug ffor at få det genopfrisket. Her er et konkret problem.

Når jeg åbner mine dokumenter i InDesign 3.01 CS (og nyeste OS X), får
jeg næsten hele tiden en besked om, at Times Roman og/eller Bold
mangler.

Nedenunder viser jeg en liste over, hvad jeg har af Times i mit system
og i min brugermappe. Min sjæl, hvad vil du mer'? (lad Gud kun råde).
Jeg har flyttet alt med fra min fortid på OS 9, hvor det virkede fint i
PageMaker, eps, pdf og PS-printer.

Jeg ved, at InDesign har sin egen Fontmappe. Den er beregnet til fonte,
som kun skal være til rådighed for InDesign. Den er tom hos mig. Alle
fonte i min fontmappe kommer frem på programmets fontmenu, Og Times har
faktisk indtil nu stået som default font ved programåbning.

Jeg erstatter meget gerne Times med Palatino, som er smukkere. Men jeg
undrer mig over, at kun Times giver problemet. Det er især stærkt
irriterende, når jeg jeg skal arbejde videre i InDesign med gamle, store
PageMaker-dokumenter. Når så det reviderede dokument skal eksporteres
til pdf, vælter det ind med protester. Og så kan den vilde jagt gå ind.
Måske er det bare et mellemrum eller et linieskift, der er defineret som
Times.

Jeg gider altså ikke bruge penge på et fonthåndteringsprogram. Jeg har
det fint med, at alle mine fonte ligger parat til brug hele tiden.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Systemfontmappe:

Times.dfont

Brugerfontmappe:

TimesCY.dfont
Times.dfont
Times Ten SC+0sF
Times Ten
Times SC+OsF
Times New Roman TT
Times New Roman Condensed
Times New Roman
Times Europa
Times 2
Times
TimesTenRomSC.AFM
TimesTenItaOsF.AFM
TimesTenBolOsF.AFM
TimesTenBolItaOsF.AFM
TimesRom.AFM
TimesIta.AFM
TimesBolIta.AFM
TimesBol.AFM
TimesEurBolIta.AFM
TimesEurRom.AFM
TimesEurBol.AFM
TimesEurIta.AFM
TimesEurRom
TimesEurIta
TimesEurBolIta
TimesEurBol
Times Europa
AdobeFnt07.lst
AFM Files
AdobeFnt07.lst
TimesNewRomPS
Times New Roman
AFM Files
TimesNewRomPSIta
TimesNewRomPSBolIta
TimesNewRomPSBol
TimesNewRomMTConIta
TimesNewRomMTCon
TimesNewRomMTBolCon
Times New Roman Condensed
AFM Files
AdobeFnt07.lst
Times New Roman
AdobeFnt07.lst
TimesSemIta.AFM
TimesSem.AFM
TimesExtBol.AFM
TimesRomSC
TimesItaOsF
TimesBolSC
TimesBolItaOsF
Times SC+OsF
AFM Files
AdobeFnt07.lst
TimesTenRom
TimesTenIta
TimesTenBolIta
TimesTenBol
Times Ten
AFM Files
AdobeFnt07.lst
TimesRomSC.AFM
TimesItaOsF.AFM
TimesBolSC.AFM
TimesBolItaOsF.AFM
TimesTenRomSC
TimesTenItaOsF
TimesTenBolOsF
TimesTenBolItaOsF
Times Ten SC+OsF
AFM Files
AdobeFnt07.lst
TimesRom
TimesIta
TimesBolIta
TimesBol
Times
AFM Files
AdobeFnt07.lst
TimesNewRomPSIta.AFM
TimesNewRomPSBolIta.AFM
TimesNewRomPSBol.AFM
TimesNewRomPS.AFM
TimesSem
TimesExtBol
Times 2
AFM Files
TimesSemIta
AdobeFnt07.lst
TimesTenRom.AFM
TimesTenIta.AFM
TimesTenBolIta.AFM
TimesTenBol.AFM
TimesNewRomMTConIta.AFM
TimesNewRomMTCon.AFM
TimesNewRomMTBolCon.AFM

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-09-04 00:43

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg ved godt, at fonthåndtering blev behandlet for nogle uger siden. Men
> da havde jeg ikke tid til at følge med. Der er nok flere, der kan have
> brug ffor at få det genopfrisket. Her er et konkret problem.

Søg på Google, der finder du tråden fra en lille uge siden, hvor jeg
kom med en del tips.

> [...]
> og i min brugermappe. Min sjæl, hvad vil du mer'? (lad Gud kun råde).
> Jeg har flyttet alt med fra min fortid på OS 9, hvor det virkede fint i

Jeg er næsten sikker på, at problemet er at InDesign beder om enten
dfont-udgaven eller Postscript-udgaven af Times, og den finder kun den
modsatte. Jeg kan se på listen nedenfor (hvor har du dog mange Times
fonte aktiveret!) at du har både dfont- og Postscript-udgaver
aktiveret, og måske endda ogs TrueType. Jeg mener at huske, at fonte i
ens egen Library-mappe overruler de andre, så InDesign ser nok kun den
Times i din Library-mappe og det tyder på, at den gerne vil have
dfont-udgaven.

> [...]
> fonte i min fontmappe kommer frem på programmets fontmenu, Og Times har
> faktisk indtil nu stået som default font ved programåbning.

Du behøver ikke at tømme InDesigns egen fontmappe, da alle korrekt
installerede InDesign vil have disse fonte tilgængelige og derfor
burde det ikke give problemer. Det er dog skidt af Adobe, at inkludere
fonte på en ikke-standard placering.

> [...]
> til pdf, vælter det ind med protester. Og så kan den vilde jagt gå ind.
> Måske er det bare et mellemrum eller et linieskift, der er defineret som

Du kan i Type -> Find Font vælge den Times der giver problemer og
erstatte den med den Times som InDesign kan se. Så er der ikke
problemer mere.

Du bør dog bestemme dig for hvilken udgave af Times du vil have aktiv.
Det er skidt at have flere udgaver med samme navn, for forskellige
programmer tager måske ikke fat i den samme, og SÅ er der forvirring.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-09-04 18:15

> [...]
> ens egen Library-mappe overruler de andre, så InDesign ser nok kun den
> Times i din Library-mappe og det tyder på, at den gerne vil have

Ja, jeg kan ikke rigtig bestemme mig for, om TT eller T1 er bedst. Men
jeg foretrækker foreløbig T1, fordi TT ikke giver de forskellige af
familiens skriftsnit i menuen nedenunder (bold, light, medium, italic m
..fl.) - Skal jeg så lægge en kopi af dfont-udgaven i InDesigns mappe?

> [...]
> installerede InDesign vil have disse fonte tilgængelige og derfor
> burde det ikke give problemer. Det er dog skidt af Adobe, at inkludere

Og det er ulogisk, fordi indholdet i et dtp-dokument ofte tekst, grafik,
eps importeret fra andre programmer. Med det integrerede samarbejde
mellem programmerne, er der ingen mening i det. Og nuomstunder er en
lang fontmenu ikke specielt svær at håndtere og tung at danse med.

> Du kan i Type -> Find Font vælge den Times der giver problemer og
> erstatte den med den Times som InDesign kan se. Så er der ikke
> problemer mere.

Ja, den manøvre bliver man automatisk inviteret til, hver gang man åbner
dokumentet. Men det ser ud, som om dokumentet ikke kan glemme, at Times
en gang har været brugt. "Find" fører ikke frem til noget. "Change all"
betyder ikke, at fejlmeldingen stoppes.. Måske står der "Times Bold" i
en ikke-anvendt Paragraph Style. Export til pdf fungerer nemlig uden
fejlmeldinger nu.

Jeg vil søge efter dine indlæg i Google.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-09-04 21:58

> [...]

> familiens skriftsnit i menuen nedenunder (bold, light, medium, italic m
> .fl.) - Skal jeg så lægge en kopi af dfont-udgaven i InDesigns mappe?

Til grafisk brug er der ikke grund til at bruge andet en T1 udgaven.
Alt andet vil kun give dig problemer, især med en font som Times, som
findes i alle font-formater. Hold dig til Postscript og så vil du løbe
ind i færrest problemer.

> [...]
> mellem programmerne, er der ingen mening i det. Og nuomstunder er en
> lang fontmenu ikke specielt svær at håndtere og tung at danse med.

Jeg er bange for, at jeg ikke forstår hvad du mener.

> [...]
> betyder ikke, at fejlmeldingen stoppes.. Måske står der "Times Bold" i
> en ikke-anvendt Paragraph Style. Export til pdf fungerer nemlig uden

Hvis Times har været brugt og bruges i et ordmellemrum et sted, så kan
du altså slippe af med den ved at erstatte den med noget andet. Du har
du ret i, at den kan være i en ubrugt Paragraph Style, men du kan bede
InDesign om at slette de styles der ikke er brugt.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-09-04 11:51

> Jeg er bange for, at jeg ikke forstår hvad du mener.

Jeg mener:

Når man arbejder i et dtp-program, fylder man ofte forskelligt indhold
ind, som er lavet i andre programmer: tekst skrevet i Word, eps fra
Illustrator eller fra et nodeskrivningsprogram. Derfor er der ingen
grund til at skelne mellem InDesigns og andre programmers fontbehov.

For det andet er det nu om stunder ikke noget problem at have alle sine
fonte aktive hele tiden. Programmernes fontmenuer sorterer dem pænt og
nydeligt. Og det er nemt at løbe igennem menuerne.

> [...]
> du ret i, at den kan være i en ubrugt Paragraph Style, men du kan bede
> InDesign om at slette de styles der ikke er brugt.

Men som sagt kan jeg blive ved med at gennemføre denne proces uden at
det ændre på noget.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-09-04 14:38

> [...]
> Illustrator eller fra et nodeskrivningsprogram. Derfor er der ingen
> grund til at skelne mellem InDesigns og andre programmers fontbehov.

Det kan du have ret i. Disse fonte er dog tilgængelige i alle Adobes
programmer, og da langt de flest skaber deres grafik i netop disse
programmer, vil der nok ikke være de store problemer. Man kan dog også
bare flytte fontene over i systemet, så de også er tilgængelige i
f.eks. QuarkXPress 6, men den kan bare ikke udnytte alle features i
disse OpenType fonte.

> For det andet er det nu om stunder ikke noget problem at have alle sine
> fonte aktive hele tiden. Programmernes fontmenuer sorterer dem pænt og
> nydeligt. Og det er nemt at løbe igennem menuerne.

Hvis man kun har sin egen samling at holde styr på, så kan jeg til
dels give dig ret. Hvis man som mig arbejder i prepress, så er man
nødt til at fjerne alle fonte fra systemet, da man skal bruge
kundernes fonte til de enkelte jobs.

> Men som sagt kan jeg blive ved med at gennemføre denne proces uden at
> det ændre på noget.

Den må være defineret i en Paragraph eller Character Style.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-09-04 08:32

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> kundernes fonte til de enkelte jobs.

> Den må være defineret i en Paragraph eller Character Style.

Nej, nu har jeg undersøgt den mulighed. For det aktuelle dokuments
vedkommende er det nu kun at afvise alarmen, når den dukker op ved
dokumentets åbning. Der er ingen praktiske problemer. Kun min
nysgerrighed: hvorfor spørger dokumentet alligevel efter Times T1 Bold,
når min egen fontmappe bl.a. indeholder:

Times
TimesRom
TimesIta
TimesBolIta
TimesBol
Times
AFM Files
AdobeFnt07.lst
TimesRom.AFM
TimesIta.AFM
TimesBolIta.AFM
TimesBol.AFM

Kan man opsummere dine forslag således:

Fjern TT, når fonten haves som T1?

Læg kopi af Times.dfont i Adobemappen?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-09-04 11:25

> [...]
> nysgerrighed: hvorfor spørger dokumentet alligevel efter Times T1 Bold,
> når min egen fontmappe bl.a. indeholder:

Både TT og dfont udgaverne (faktisk er begge TT) skal væk. Du skal kun
have én udgave af hver font aktiveret.

Prøv at maile mig dokumentet, hvis det ikke er noget hemmeligt. Min
mailadresse er virkelig nok.