Hvad er der med kål?
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 09-09-04 09:42

Hvad er det for et stof i kål, som er årsagen til at mange, på grund
af medicin de indtager, ikke må spise kål? Der skulle jo netop være
så mange gode næringsstoffer i kål.

--

Ruth

Fra : Thomas Daugaard

Dato : 09-09-04 10:01

Ruth Nielsen wrote:

> Hvad er det for et stof i kål, som er årsagen til at mange, på grund
> af medicin de indtager, ikke må spise kål? Der skulle jo netop være
> så mange gode næringsstoffer i kål.

K-vitamin, som bl.a. er i kål, modvirker f.eks. antikoagulations medicin
(som f.eks. Marevan), som netop skal virke blodfortyndende. K-vitamin
hjælper nemlig blodet til at størkne ... faktisk har det fået sit navn
fra ordet Koagulation.

Mvh
Thomas

Fra : Alice M

Dato : 09-09-04 10:08

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for et stof i kål, som er årsagen til at mange, på grund
> af medicin de indtager, ikke må spise kål? Der skulle jo netop være
> [...]

Hej Ruth.

Det er vitamin K. Vitamin K virker blodfortyndende og derfor må patienter
under blodfortyndende behandling ( forebyggelse af blodpropper, og
hjerteopererede bla.) ikke spise uanede mængder kål (og i øvrigt også andre
mørkegrønne grønsager)

Faldt desuden over følgende: http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitamink.htm

Ved selvfølgelig ikke om der er andre grunde, men det er i altfald den min
hjerteopererede far har fået af lægen.

MVH. Alice

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 09-09-04 20:03

"Alice M" skrev i en meddelelse

> [...]
http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitamink.htm

> Ved selvfølgelig ikke om der er andre grunde, men det er i altfald den min

Tak til jer begge for svar. Og tak for den gode side med det
meget fine skema over mineraler og andre stoffer i fødemidlerne.
Det er vist godt at kigge på sådan een en gang imellem-.

Men jeg kunne ikke lade være med at lægge mærke til, at der står
at ved almindelig varieret og alsidig kost, kommer voksne mennesker
ikke til at mangle K-vitaminer. Sagde de ikke i TV for nylig at man
vil gensplejse kartofler, så de pludselig skal indeholde mange flere
K-vitaminer end de naturligt gør? Det synes jeg da ikke kan være
en god ide.

Ruth