Lif-Compagniet. Hvilket kompagni var det?
Fra : ng

Dato : 08-09-04 18:30

Ifølge kb. for Esbønderup i Frederiksborg amt fik Ernst Præstin "af
Lif-Compagniet"et barn døbt i oktober 1725.

Hvar var den korrekte betegnelse for kompagniet ?

Jeg spørger, fordi jeg gerne vil søge i kompagniets eventuelle stambøger om
yderligere oplysninger om ham

venlig hilsen

Frede H. Nielsen

Fra : aafe

Dato : 08-09-04 18:43

ng wrote:

> Ifølge kb. for Esbønderup i Frederiksborg amt fik Ernst Præstin "af
> Lif-Compagniet"et barn døbt i oktober 1725.
>
> Hvar var den korrekte betegnelse for kompagniet ?

Jeg kender ikke det korrekte svar, men jeg vil gætte på, at der måske
kan være tale om Det Danske Livregiment eller om man vil, Kongens
Livregiment, eller en underafdeling af dette regiment.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Per Lilje

Dato : 08-09-04 20:17

Et regiments livkompani var det kompani i regimentet der
regimentssjefen offisielt var kompanisjef (I det daglige ble det ledet
av kompaniets nestkommanderende som hadde graden kapteinløytnant).

Jeg vil anta Ernst Præstin var av den Mecklenburgske adelsslekt von Pressentin.

Per B. Lilje
Oslo

Fra : aafe

Dato : 08-09-04 21:06

On 08 Sep 2004 21:16:42 +0200, Per Lilje wrote:

>Et regiments livkompani var det kompani i regimentet der
>regimentssjefen offisielt var kompanisjef (I det daglige ble det ledet
>av kompaniets nestkommanderende som hadde graden kapteinløytnant).

Ja, du ved mere om de dele, end jeg gør, for jeg ved nemlig intet om
det.

Men, det må vel dreje sig om et regiment, der på den tid må have
ligget i Helsingør, og der har jeg en vag ide om, at Danske
Livregiment til fods en overgang lå i Helsingør.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Lis Petersen

Dato : 09-09-04 15:40

"ng" <noreply@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> venlig hilsen
>
> Frede H. Nielsen
>
> Prøv at søge på RA. Film nr.12155-56. Stambog 1724-1734.
I begyndelsen af 1700-tallet, oprettede man "Kronborg Rytterdistrikt" på
Esrum Kloster i Nordsjælland.
Det hørte under Esbønderup sogn, Frederiksborg amt.

Venlig hilsen
Lis Petersen

Fra : ng

Dato : 09-09-04 18:17

Tak for alle svar og forslag. Jeg vil snarest bevæge mig hen til mit lokale
bibliotek og søge i Rigsarkivets Guide Forsvarets Arkiver for at læse
nærmere om de nævnte regimenter.

venlig hilsen

Frede H. Nielsen